Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 111
Offentligt
1732160_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. marts 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 95 til L111, forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug),
stillet den 21. februar 2017 på vegne af Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 95 til L 111
”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger,
der sikrer, at ministeren kan fastsætte regler om vilkår om etablering og drift af kompenserende
marine virkemidler ved godkendelse af eksisterende, udvidede og nye Havbrug, og som giver
eksisterende havbrug en frist på 3 år til at opfylde kravene om etablering af kompenserende marine
virkemidler. Tidspunktet regnes fra den forventede bekendtgørelses ikrafttræden. Fornyelse af
tilladelser til fortsat drift af eksisterende havbrug sidestilles med etablering af nye anlæg, herunder
krav om etablering af kompenserende virkemidler.”
Svar
Et ændringsforslag med det anførte indhold vil kunne udformes på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug)
Af><, tiltrådt af><
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Krav om kompenserende marine virkemidler ved godkendelse af havbrug) «.
[Præcisering af lovforslagets undertitel som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 35
indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk.
3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om vilkår om etablering og drift af kompenserende
marine virkemidler ved godkendelse af havbrug, herunder regler om, at også eksisterende havbrug
uden kompenserende marine virkemidler, som ikke ændres eller udvides, efter en frist skal etablere
kompenserende marine virkemidler.
Stk. 4.
Afgørelser, der er truffet efter loven eller regler udstedt i medfør af denne, kan ændres, hvis det
er nødvendigt for at tilgodese opfyldelsen af regler efter stk. 3. Ministeren kan fastsætte nærmere
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/2-17 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund, jf. L 111 – bilag 8, til miljø- og fødevareministeren
regler herom, herunder om miljømyndighedens pligt til at indkalde godkendelser til fornyet
vurdering.« «
[Udvidelse af bestemmelsen således at den også gælder for eksisterende havbrug, som ikke ændres
eller udvides, samt hjemler til fornyet behandling af gældende godkendelser og fastsættelse af regler
herom]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at lovforslaget også omfatter eksisterende havbrug. Derfor ændres
undertitlen på lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at miljø- og fødevareministeren med den nye hjemmel i § 35, stk.
3, vil kunne fastsætte regler, der indfører krav om kompenserende marine virkemidler gældende ikke
alene for havbrug, som nyetableres eller som ønsker at gennemføre en godkendelsespligtig ændring
eller udvidelse, men også for eksisterende havbrug. Med eksisterende havbrug menes havbrug, som er
i drift eller er godkendt inden ikrafttrædelsen af den bekendtgørelse, som udstedes med hjemmel i den
foreslåede § 35, stk. 3.
Ændringsforslaget indebærer en udvidelse af formålet med de kompenserende marine virkemidler.
Formålet med virkemidlerne er således ikke alene kompensation for merudledning, som der ellers ikke
ville være mulighed for, men en generel skærpelse af gældende krav for alle havbrug, således at disse
skal kompensere helt eller delvist også for næringsstofbelastning, som det er vurderet, at der er plads
til inden for rammerne af lovgivningen om vandplanlægning eller havstrategi.
Der foreslås en frist på tre år for eksisterende havbrug, som ikke ændres eller udvides, til at opfylde
kravene om etablering af kompenserende marine virkemidler. Fristen regnes fra ikrafttrædelsen af den
bekendtgørelse, som udstedes med hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 3. Reglerne skal udformes
således, at eksisterende havbrug, der ønsker at fortsætte under de nye krav om etablering af
kompenserende marine virkemidler, sidestilles med havbrug, der nyetablerer sig eller udvider.
Forslaget indebærer behov for fornyet behandling af eksisterende godkendelser eller tilladelser, og der
foreslås derfor, som et nyt stk. 4, indsat en hjemmel for myndighederne til at ændre gældende
afgørelser i fornødent omfang, og for ministeren til at fastsætte nærmere regler herom.”
Det bemærkes, at ændringsforslaget i øvrigt vil nødvendiggøre en række konsekvensændringer af
lovforslaget. Her angives alene de nødvendige ændringsforslag til de mest centrale bestemmelser i det
fremsatte lovforslag. Der er således ikke udarbejdet samtlige nødvendige ændringsforslag til L111 eller
eventuelle nødvendige konsekvensændringer i andre regler. Der vil, hvis ændringsforslaget skal
gennemføres, være behov for en yderligere bearbejdning af forslaget. Hvis ændringsforslaget vedtages,
vil Miljø- og Fødevareministeriet være forslagsstiller behjælpelig hermed.
Der gøres også opmærksom på, at det ikke har været muligt inden for rammerne af besvarelsen af
dette spørgsmål at belyse ændringsforslaget i forhold til grundlovens § 73 om ekspropriation, herunder
de økonomiske og administrative konsekvenser heraf for det offentlige.
Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget.
2
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/2-17 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund, jf. L 111 – bilag 8, til miljø- og fødevareministeren
Jeg har forstået ændringsforslaget således, at der ønskes en generel skærpelse af gældende krav for alle
havbrug, inklusive de eksisterende, der ikke udvider, således at disse, som noget nyt, skal kompensere
helt eller delvist også for næringsstofbelastning, som kan rummes inden for rammerne af lovgivningen
om vandplanlægning eller havstrategi. De økonomiske konsekvenser for erhvervet og stat og
kommuner af de skærpede krav og nye byrder som følge af den nødvendige yderligere
godkendelsesbehandling er ikke belyst, ligesom det ikke indgik i den offentlige høring, at alle
etablerede havbrug omfattes af et sådant krav.
Dette er uden for rammerne af L111, som har til formål at skabe mulighed for vækst i den danske
havbrugsproduktion i områder, hvor en ansøgning om etablering eller udvidelse af et havbrug ellers
måtte afslås under henvisning til lovgivningen om vandplanlægning eller havstrategi.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
3