Ny lov vil tillade nye HAVBRUG at udlede store mængder kvælstof, fosfor,
tungmetaller, medicinrester, foderrester m.v. direkte i havmiljøet.
Folketinget var ikke fuldt informeret i forbindelse med 1. behandling af L 111
(lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse)
En helt ny rapport trækker tæppet væk under landbrugspakken og ”Havbrugspakken”
”Landbrugspakken”, herunder det fremsatte lovforslag L 111 – her kaldet ”Havbrugspakken” - der vedrører
akvakulturerhvervets udviklingsmuligheder, bygger på et fejlagtigt datagrundlag. Århus Universitet og
Miljø- og Fødevareministeriet har netop offentliggjort en ny nedbørskorrigeret rapport, hvoraf det fremgår,
at belastningen i 2012 var på 55.372 tons samt at
belastningen i perioden frem til og med 2015 er steget til
knap 62.000 tons.
Det er helt andre belastningstal, end dem som lå til grund for vedtagelse af
”Landbrugspakken”, som ”Havbrugspakken” er en del af. Denne udvikling med stigende miljøbelastning må
forudses forstærket i en overgangsperiode indtil landbrugspakkens virkemidler er blevet fuldt
implementeret i 2020. Det er en alarmerende udvikling, ikke mindst set i lyset af,
at EU-lovgivning
indebærer, at Danmark skal nedbringe udledningen af kvælstoffer i vandmiljøet til et niveau på ”kun”
42.000 tons om året allerede om 10 år – i 2027.
Rapportens oplysninger trækker tæppet væk under ”Landbrugspakken” og dermed også ”Havbrugspakken”
da det er regeringen mål, at en produktionsforøgelse i akvakulturen skal ske inden for de til enhver tid
gældende miljømæssige råderum.
Tallene viser nemlig, at der absolut ikke er et råderum til udledning af
800 t kvælstof og 80 t fosfor i de indre danske farvande, som lovforslaget forudsætter, tværtimod!
Disse nye oplysninger var kendt, men indgik ikke i debatten ved Folketingets 1. behandling den 19. januar
2017 af lovforslag nr. L 111 med henblik på mulighed for at etablere et antal nye meget store havbrug i de
indre danske farvande efter lovens forventede ikrafttræden pr. 1. marts 2017.
Lovforslaget om Havbrug bygger på en helt forfejlet strategi
Med den generelle viden og erfaring man har om forurening af både havmiljøet og i naturen på land,
forekommer lovforslaget under alle omstændigheder helt forfejlet. Det er helt uacceptabelt at tillade
udledning af kvælstof, fosfor, tungmetaller, medicinrester, foderrester m.v. fra Havbrug direkte i havmiljøet.
Det ville da også være helt utænkeligt, at man i 2017 ville fremsætte et lovforslag om udledning af urenset
spildevand direkte i naturen på land – hvorfor så tillade udledning direkte i havmiljøet? Uanset om der så
var et teoretisk ”råderum” eller ej?
Dertil kommer, at landets borgere og erhvervslivet betaler milliardbeløb årligt for rensning af
spildevand. Vedtages loven, bliver det muligt for akvakulturerhvervet at forurene direkte i den
fælles recipient – havvandet - oven i købet ganske gratis!
Havmiljøet i de indre farvande fra Østersøen og helt op til Djursland er allerede stærkt forurenet, og der
registreres hvert år flere og flere områder med moderat til kraftigt iltsvind med deraf afledte, miljømæssige
problemer, hvor massedød i den naturlige fiskebestand er et væsentligt problem for fiskerierhvervet.
Akvakulturerhvervets fremtidige udvikling bør derfor ske med udgangspunkt i anlæg på land. En
bæredygtig, grøn strategi, som samtidig rummer et stort potentiale for eksport af avanceret
produktionsteknologi til akvakulturerhvervet world-wide. Det er her der kan skabes arbejdspladser.
Endelig lægger lovforslaget op til
et opsigtsvækkende brud med et af den nugældende miljølovgivnings mest
betydningsfulde principper, som bygger på, at forurening skal løses ved kilden.
Som følge af
1