Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 111 Bilag 12
Offentligt
1728559_0001.png
Hvorfor er havbrug med
kompensation den gale vej?
Det er brud på princippet om at fjerne forurening ved kilden
Kompensation fjerner ikke kvælstof og fosfor og iltforbrug
lokalt
Det er konkurrenceforvridende overfor fremtidens
landbaserede anlæg med BAT
Kræver kæmpe arealer af fælles hav
Der er ikke ”økologisk råderu ” for fosfor
L 111 - 2016-17 - Bilag 12: Præsentation fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbunds foretræde for udvalget 1/3-17.
1728559_0002.png
Hvis Folketinget alligevel beslutter
havbrug ed ko pe satio ….
Så bør der fastsættes éns vilkår om fuld N og P
kompensation for alle havbrug
også
eksisterende når de fornys
L 111 - 2016-17 - Bilag 12: Præsentation fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbunds foretræde for udvalget 1/3-17.
1728559_0003.png
Hvis Folketinget alligevel beslutter
havbrug ed ko pe satio ….
Så skal kompensationsopdræt
dokumenteres som driftsikre under de
relevante forhold, og
De skal have effektiv kontrol og tilsyn
løbende gennem sæsonen
L 111 - 2016-17 - Bilag 12: Præsentation fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbunds foretræde for udvalget 1/3-17.
1728559_0004.png
Hvis Folketinget alligevel beslutter
havbrug ed ko pe satio ….
Så skal det fremgå, at der er stor risiko for lakselus og at de skal bekæmpes
Skotland, Irland og Norge har voldsomme problemer med parasitten
lakselus, der udelukkende skyldes etablering af havbrug i åbne netbure
Nye havbrug i Kattegat vil medføre alvorlig risiko for, at lakselus vil
formere sig eksplosivt, så vi får norske tilstande
Den kritiske nedre grænse for lakselus
er en saltholdighed på 20‰ –
hele Kattegatområdet ligger i længere perioder netop på eller over
denne grænse
Det er DTU Aquas og DTU
VET’s
vurdering, at der må forventes
problemer med lakselus ved etablering af nye havbrug i Kattegat
en
vurdering som Dansk Akvakultur deler
L 111 - 2016-17 - Bilag 12: Præsentation fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbunds foretræde for udvalget 1/3-17.
1728559_0005.png
Hvis Folketinget alligevel beslutter
havbrug ed ko pe satio ….
Så skal der være grundig overvågning af lakselus både i havbrugene og i de
vilde fiskebestande
Lakselus angriber ikke kun fiskene i havbrugene
de angriber også de
vilde bestande af havørreder og laks og er dødelig især for de små
laksefisk, der lige har forladt vandløbene
Det er veldokumenteret, at lakselus som følge af havbrug har ført til
dramatiske nedgange af havørred- og laksebestande i blandt andet
Skotland, Irland og Norge
Omfattende angreb af lakselus som følge af nye havbrug i Kattegat vil
være en alvorlig trussel mod de vilde danske og svenske
havørredbestande samt de vestsvenske laksebestande
Bekæmpelse af lakselus udgør i Norge en årlig udgift på 5 mia. norske
kroner og et forbrug af kemikalier på mellem 50 og 100.000 tons, der
påvirker hele økosystemet negativt
L 111 - 2016-17 - Bilag 12: Præsentation fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbunds foretræde for udvalget 1/3-17.
1728559_0006.png
Hvis Folketinget alligevel beslutter
havbrug ed ko pe satio ….
Så skriv ind i lovbemærkningerne:
Fuld kompensation for kvælstof og fosfor fra alle
havbrug
Krav om dokumenteret driftsikkerhed og løbende
kontrol over sæsonen for kompensationsopdræt
Risikoen for lakselus og krav til bekæmpelse
Overvågning af lakselus både i havbrugene og i de
vilde fiskebestande