Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 111 Bilag 1
Offentligt
1703341_0001.png
Høringsnotat
Erhverv
J.nr. 029-00475
Ref. ALSKO
Den 8. november 2016
Høringsnotat vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en fødevare- og landbrugspakke fra
december 2015 samt aftalen om en vækstplan for dansk akvakultur fra juni 2016
mellem regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. Lovforslaget blev sendt i høring den 9. september 2016
med frist for at afgive høringssvar den 7. oktober 2016.
Miljøstyrelsen har i alt modtaget høringssvar fra 8 organisationer og institutioner.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkast til lovforslag:
- EndelaveGruppen (EG)
- Dansk Kano og Kajak Forbund (DKF) og Dansk Forening for Rosport (DFfR)
- WWF - Verdensnaturfonden
- Dansk Akvakultur (DA)
- Danmarks Naturfredningsforening (DN)
- Dansk Sportsfiskerforbund (DSF)
Følgende to høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkast til
lovforslag: Aalborg Universitet, Dansk Bilbrancheråd.
Høringssvarerne har især berørt følgende punkter (Miljøstyrelsens kommentarer
til høringssvarerne er anført i kursiv):
Generelle bemærkninger
DA
støtter op omkring lovforlaget og bemærker, at EU-kommissionen sætter
fokus på udvikling og vækst i akvakulturbranchen. Desuden fremhæver
DA,
at
Danmark i store træk lever op til internationale forpligtelser for så vidt angår
udledning af næringsstoffer i danske farvande. De grønne organisationer
(EG,
WWF, DN og DSF)
er generelt imod lovforslaget, idet en forøgelse af
havbrugsproduktionen – selv med fuld kompensation for udledte næringsstoffer –
vil medføre en øget forurening af Danmarks havområder med blandt andet
organisk stof. Samtidig stiller organisationerne sig tvivlende overfor, hvorvidt
kompenserende marine virkemidler kommer til at få den forventede effekt, og
hvorvidt det bliver muligt, at kontrollere og dokumentere denne effekt.
DKF/DFrR
udtrykker bekymring for, at flere havbrug og muslingeanlæg
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • ww.mst.dk
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0002.png
beslaglægger havområder og dermed kan udgøre en fare for roere og surfere, samt
få negative effekter for fritidsaktiviteter og turisme.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Høringssvarene har ikke givet anledning til egentlige indholdsmæssige
ændringer i lovforslaget, men har ført til, at ordlyden i vid udstrækning er blevet
tilpasset af forståelsesmæssige årsager. Det er blandt andet blevet tydeliggjort,
at lovforslaget muliggør en vækst i havbrugsproduktion med en øget
miljøpåvirkning til følge, og at kompenserende marine virkemidler kun delvist
reducerer denne miljøpåvirkning. Herudover er beskrivelsen af mulighederne for
at opstille regler om egenkontrol blevet fremhævet. Disse ændringer er foretaget
på baggrund af indkomne høringssvar. I tillæg hertil har Miljøstyrelsen fundet
anledning til at forenkle og præcisere den foreslåede lovtekst for så vidt angår
adgangen til at meddele påbud om kompenserende marine virkemidler.
Specifikke bemærkninger
1. Lovtekniske bemærkninger
1.1. Retsbeskyttelse af miljøgodkendelser
1.2. Ikrafttrædelse af loven samt bekendtgørelse
1.3. Eksisterende havbrug
1.4. Rensning ved kilden
2. Myndighedsfordeling
3. Habitatreglerne
4. Anvendelse af havarealer
4.1. Strategi for udnyttelse af havet
4.2. Landskabelige værdier
4.3. Sikkerhed ved sejlads
5. Havbrugsproduktion generelt
5.1. Udvidelse af havbrugsproduktionen er uønsket
5.2. Lovforslaget fører til merudledning
5.3. Udledningen af organisk stof
5.4. Forringelser af miljøtilstanden
5.5. Fosfor
6. Kompenserende marine virkemidler
6.1. Effekten er utilstrækkelig og varierende
6.2. Placering
6.3. Muslinger som filter
6.4. Egenkontrol
6.5. Delvis kompensation
7. Miljøeffekter af muslingeanlæg
7.1. Organisk stof/slam
7.2. Affaldshåndtering
7.3. Positive miljøeffekter
8. Rentabilitet
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar i forhold til ovennævnte
punkter. Det bemærkes, at Miljøstyrelsen udover de ændringer, som høringen har
givet anledning til, har gennemført ændringer af lovteknisk og korrekturmæssig
karakter.
2
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0003.png
Høringssvarene er gengivet i hovedtræk. Ønskes der mere deltaljerede oplysninger
om høringssvarenes indhold, henvises der til høringssvarene som er vedlagt.
1. Lovtekniske bemærkninger
1.1. Retsbeskyttelse af miljøgodkendelser
DA
finder det nødvendigt, at der i lovteksten medtages en henvisning til
miljøbeskyttelseslovens § 41b, så den fastsatte retsbeskyttelse sikres. Ligeledes
hæfter
DN
sig ved, at havbrug efter udløb af deres 8 års retsbeskyttelse ikke kan
pålægges nye vilkår, der afspejler de nugældende betingelser for at påbegynde
havbrugsdrift det pågældende sted.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er enig i DA’s bemærkning om, at lovens bestemmelser i §§ 41 a og
41 b om retsbeskyttelse mod påbud og forbud efter § 41 også skal gælde for
havbrug med vilkår om kompenserende marine virkemidler.
Dette sikres i forslaget ved, at §§ 41 a og 41 b begge allerede i deres gældende
ordlyd henviser til § 41 og dermed også til den foreslåede nye bestemmelse i § 41,
der nu er stk. 2. Det er derfor ikke nødvendigt i § 41, stk. 2, at indsætte en
henvisning til retsbeskyttelsesreglerne. Heller ikke de øvrige bestemmelser i § 41,
som gælder i dag, indeholder henvisninger til reglerne om retsbeskyttelse.
Den foreslåede nye påbudsbestemmelse i § 41, stk. 2, vil således også være
underlagt den sædvanlige otte års retsbeskyttelse. På samme måde som det i
øvrigt gælder med hensyn til § 41 vil denne retsbeskyttelse kunne gennembrydes
under de betingelser, som er angivet i § 41 a, eksempelvis, hvis der er
fremkommet nye oplysninger om omfanget af havbrugets forurening eller dens
skadelige virkning.
Bemærkningerne under punkt 1.1 giver således ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
Det bemærkes, at i forhold til høringsudkastet er forslaget justeret således, at det
alligevel ikke er fundet nødvendigt at indsætte en ny undtagelse fra
retsbeskyttelsen i § 41 a, stk. 2, nr. 8, hvorefter § 41 vil kunne bringes i anvendelse
inden for retsbeskyttelsesperioden, hvis der er fremkommet nye oplysninger om
virkningen af de kompenserende marine virkemidler.
At denne gennembrudsmulighed fra retsbeskyttelsen efter nærmere overvejelser
ikke er fundet nødvendig skyldes, at hverken vilkår i selve godkendelsen til
havbruget om marine virkemidler og dermed heller ikke påbud efter § 41, stk. 2,
vil komme til at vedrøre den nærmere indretning og drift af selve virkemidlerne
eller omfanget heraf ved angivelse af antal net, liner eller lignende.
De påbud, der kan blive tale om efter § 41, stk. 2, vil vedrøre en nedbringelse af
næringsstofbelastningen, som kan opnås enten ved at fjerne mere næringsstof
ved hjælp af kompenserende marine virkemidler eller ved at nedbringe
udledningen fra havbruget eller en kombination heraf. Dette er efter høringen
blevet præciseret i forslagets bemærkninger.
3
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0004.png
1.2. Ikrafttrædelse af loven samt bekendtgørelse
DA
har fremsat ønske om, at lovforslaget kan træde i kraft tidligere end den
planlagte dato 1. juli 2017, og bemærker, at bekendtgørelsen, der skal udstedes
med hjemmel i lovforslaget, bør udstedes samtidig med lovens ikrafttræden.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Nye erhvervsrettede regler og love skal som udgangspunkt træde i kraft enten
den 1. januar eller 1. juli. Miljøstyrelsen vurderer på nuværende tidspunkt, at det
ikke vil være hensigtsmæssigt at søge ikrafttrædelsen fremrykket i forhold til den
foreslåede dato, 1. juli 2017. Det er Miljøstyrelsens hensigt, at en ny
bekendtgørelse om kompenserende marine virkemidler i forbindelse med
etablering eller udvidelse af havbrug skal kunne træde i kraft hurtigst muligt
efter bemyndigelsesbestemmelsen er trådt i kraft.
Bemærkningerne under punkt 1.2 giver således ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
1.3. Eksisterende havbrug
DN
finder det uforståeligt, at man med lovforslaget vil etablere to "grene" af
havbrugserhvervet, som bliver underlagt helt forskellige produktionsvilkår. Dette
med henvisning til, at lovforslaget kun finder anvendelse for nyetablering af
havbrug samt for eksisterende havbrug, der ønsker at udvide eller ændre i et
sådant omfang, at der efter miljøbeskyttelsesloven er tale om en ændring, som skal
godkendes.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det er helt korrekt, at lovforslaget ikke giver hjemmel til at eksisterende havbrug
kan få stillet vilkår i deres miljøgodkendelse eller meddeles påbud om
kompenserende marine virkemidler, med mindre virksomheden søger om dette i
forbindelse med udvidelse, ændring eller nyetablering. Dette er en følge af, at
forslaget er møntet på at sikre vækst i erhvervet.
Bemærkningerne under punkt 1.3 giver således ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
1.4. Rensning ved kilden
DSF
udtrykker bekymring for, at lovforslaget med sin vedtagelse fraviger det
gældende princip i miljøbeskyttelsesloven, om at rensning skal foregå ved kilden,
og at § 4 stk. 3 og stk. 4 i loven derved udvandes.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det er korrekt, at muligheden for at tillade en næringsstofudledning ét sted i
f.eks. et vandområde mod at en tilsvarende mængde næringsstoffer fjernes
andetsteds i vandområdet er en nyskabelse i forhold til miljøbeskyttelseslovens
gældende princip om, at rensning skal foregå ved kilden. Muligheden gælder dog
alene for havbrug og alene for så vidt angår udledningen af næringsstoffer.
Miljøbeskyttelseslovens §§ 3 og 4 omhandler flere principper i forhold til
tilladelse af forurenende virksomhed, såsom anvendelse af bedste tilgængelige
teknik samt placering, indretning og drift af forurenende virksomhed. Disse
4
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0005.png
principper gælder uændret også for havbrug, der er godkendt med vilkår om
kompenserende marine virkemidler.
Bemærkningerne under punkt 1.4 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
2. Myndighedsfordeling
DN
bemærker, at det forekommer meget uhensigtsmæssigt, at det er forskellige
myndigheder der skal godkende etablering af hhv. havbrug, muslingeanlæg og
tanganlæg.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Denne deling af myndighedskompetencen er ikke forskellig fra, hvad der er
gældende på nuværende tidspunkt. De involverede myndigheder er (bortset fra
den kompetente kommune) i dag alle en del af det nye Miljø- og
Fødevareministerium, og der er i ministeriet stor fokus på en effektiv og
koordineret sagsbehandling.
Bemærkningerne under punkt 2 giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Dog er det i lovbemærkningerne blevet tydeliggjort, at der i den kommende
bekendtgørelse vil blive opstillet regler for, hvordan vilkår skal udformes i
miljøgodkendelserne til havbrug for at sikre, at de kompenserende marine
virkemidler fjerner en tilstrækkelig mængde næringsstoffer fra de relevante
kystvande eller havområder - uden at selve de kompenserende marine
virkemidler som sådan er omfattet af miljøgodkendelsen.
3. Habitatreglerne
DA
anser det som centralt, at det bør være muligt, at vurdere det samlede projekt
(dvs. havbrug inkl. kompenserende marine virkemidler) i forhold til
habitatkravene. I høringsudkastet indgik følgende formulering i lovforslaget:
”Kompenserende marine virkemidler i forbindelse med miljøgodkendelse af
havbrug kan ikke anvendes i den habitatvurdering, som myndighederne skal
foretage efter habitatbekendtgørelsens § 6…”. Denne formulering erklærer
DSF
sig enig i, og bemærker, at hovedparten af klager over havbrugstilladelser der
sendes til Natur- og Miljøklagenævnet begrundes i havbrugets negative påvirkning
af habitatområder.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen har forelagt problemstillingen for Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning, og der er enighed om, at effekten af kompenserende marine
virkemidler kan medtages i en habitatvurdering. Dette er nu, bl.a. på baggrund
af ovennævnte høringssvar, blevet tydeliggjort i lovforslaget. Det er dog samtidig
blevet præciseret, at det ikke forventes, at kompenserende marine virkemidler i
forbindelse med miljøgodkendelse af havbrug vil have nogen væsentligt
betydning for resultatet af den habitatvurdering, som myndighederne skal
foretage efter habitatbekendtgørelsen.
4. Anvendelse af havarealer
4.1 Strategi for udnyttelse af havet
5
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0006.png
DKF/DFfR
giver udtryk for, at det er problematisk, at havbrugsprojekter skal
lægge beslag på arealanvendelse ved at oprette tang- og/eller muslingefarme og
udtrykker bekymring for, at havets offentlige arealer kan ende med at blive delt ud
til økonomiske interesser uden at have fokus på helhedsperspektivet, hvor andre
aktører, som anvender arealerne, bliver taget i betragtning. Ligeledes bemærker
DN,
at kompensationsopdræt uvægerligt vil føre til konflikter med andre
brugerinteresser, og at især den frie færdsel til havs kompromitteres.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Der ændres ved nærværende lovforslag ikke i mulighederne for tilladelse til at
benytte et havområde til anlæg af et havbrug, et muslingeopdræt eller et
tanganlæg. Jf. lov om maritim fysisk planlægning vil fordeling af havets arealer
i fremtiden blive reguleret gennem en samlet havplan, der med udgangspunkt i et
helhedsperspektiv tager hensyn til økonomiske, sociale og miljømæssige forhold.
Loven har herudover til formål at fremme sameksistensen af forskellige relevante
aktiviteter og anvendelser på havet.
Bemærkningerne under punkt 4.1 giver derfor ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
4.2 Landskabelige værdier
DKF/DFfR
fremsætter synspunktet, at Miljø- og Fødevareministeriet
tilsyneladende betragter havet som en slags ingenmandsland, hvor alle kan
“bygge” uden landskabsæstetiske, kvalitative overvejelser, herunder den visuelle
oplevelse af kystfarvandene.
Miljøstyrelsens bemærkninger
De generelle regler for at benytte et havområde til etablering af et
dyrkningsanlæg foreslås ikke ændret, jf. bemærkningerne under punkt 4.1.
Muslingeopdræt og tanganlæg betragtes som ”ekstensivt
fiskeopdræt/akvakultur” i VVM-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet) og er dermed, som udgangspunkt, ikke omfattet af VVM-
reglerne. Etablering eller udvidelse af havbrug er underlagt reglerne om VVM,
og vil skulle screenes for VVM-pligt i forbindelse med ansøgning om
miljøgodkendelse. Ved VVM-pligt skal der udfærdiges en redegørelse, som bl.a.
skal indeholde oplysninger om projektets eventuelle væsentlige indvirkning på
landskabet.
Bemærkningerne under punkt 4.2 giver således ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
4.3 Sikkerhed ved sejlads
DKF/DFfR
anfører, at det kan føre til sikkerhedsmæssige problemer, hvis roere
og surfere tvinges til at sejle længere fra kysten, fordi tang- eller muslingeanlæg
hindrer mere kystnær sejlads.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Som nævnt under bemærkningerne til punkt 4.1 ændres der med nærværende
lovforslag ikke i mulighederne for tilladelse til at benytte et havområde til anlæg
6
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0007.png
af et havbrug, et muslingeopdræt eller et tanganlæg. Den kompetente myndighed
vil foretage en høring af Søfartsstyrelsen, inden der gives tilladelse til etablering
af anlægget. Søfartsstyrelsen er myndighed for søsikkerhedsloven og iagttager
bl.a., at anlæg på havet ikke er til gene eller fare for sejlads.
Bemærkningerne under punkt 4.3 giver ikke anledning til egentlige ændringer i
lovforslaget. Bemærkninger om sikkerhed og sejlads er dog på baggrund af
ovennævnte høringssvar blevet tilføjet lovforslagets afsnit om gældende ret.
5. Havbrugsproduktion generelt
5.1 Udvidelse af havbrugsproduktionen er uønsket
DN
og
DSF
giver udryk for, at udvidelse af havbrugsproduktionen i Danmark er
en dårlig idé, og at havbrug bør erstattes af landbaserede, recirkulerede
saltvandsopdræt med muligheder for at rense spildevandet.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Blandt det politiske flertaler der et ønske om at øge havbrugsproduktionen i
Danmark. En væsentlig begrænsning for vækst i havbrugsproduktionen følger af
begrænsningen for udledning af næringsstoffer i mange kystvande og
havområder. Lovforslaget giver mulighed for en forøget udledning af
næringsstoffer fra havbrug, uden at dette fører til en tilsvarende forøgelse i den
samlede næringsstofbelastning i det berørte kystvand eller havområde.
Etablering eller udvidelse af havbrug vil efter ikrafttrædelse af lovforslaget skulle
overholde gældende regler vedrørende f.eks. vandplanlægning, havstrategi og
habitat, ligesom tilfældet er i dag. En udvidelse af havbrugsproduktionen er ikke
til hinder for, at der samtidig kan forekomme en vækst i produktionen af fisk i
landbaserede saltvandsopdræt.
Bemærkningerne under punkt 5.1 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
5.2 Lovforslaget fører til merudledning
DN
fremfører, at delvis kompensation, som lovforslaget omtaler, betyder
merudledning (af næringsstoffer) og hermed en forringelse i vandmiljøet, som
vandrammedirektivet ikke giver mulighed for.
Miljøstyrelsens bemærkninger
En øget udledning af næringsstoffer vil fortsat skulle ske indenfor de samme
rammer som vandrammedirektivet giver mulighed for i dag. Det vil sige, at hvis
der f.eks. i et vandområde er et indsatsbehov for at reducere udledningen af
kvælstof, så vil en øget kvælstofudledning fra et nyetableret havbrug skulle
kompenseres 100 % vha. et kompenserende marint virkemiddel. Er der derimod i
vandområdet et råderum for en yderlige udledning af kvælstof, da er det muligt,
at et nyetableret havbrug kan få tilladelse til at udlede en vis mængde kvælstof,
men hvor en udledning udover dette, vil skulle kompenseres. Det vil i de konkrete
sager skulle vurderes, om der i et vandområde er et råderum for en øget
udledning af kvælstof, og om en udledning kan forekomme uden at medføre en
forringelse i vandmiljøets tilstand.
7
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0008.png
Bemærkningerne under punkt 5.2 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
5.3 Udledningen af organisk stof
DN
bemærker, at havbrug udleder organisk stof samt evt. medicinrester og
hjælpestoffer, som kompenserende marine virkemidler ikke kompenserer for.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er enig med DN i, at de kompenserende marine virkemidler ikke
skal og kan håndtere andre typer af forurening for havbruget, end
næringsstofudledningen. Lovforslaget handler således alene om etablering af
hjemmel til at stille vilkår i miljøgodkendelsen om, at en mængde næringsstoffer
fjernes ved hjælp af kompenserende marine virkemidler. Andre typer af
forurening, såsom udledning af organisk stof, vil skulle håndteres efter gældende
regler.
Bemærkningerne under punkt 5.3 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
5.4 Forringelser af miljøtilstanden
DN
anfører, at havbrug skal placeres så de ikke påvirker kystvande omfattet af
vandrammedirektivet, ligesom
WWF
noterer, at der ikke er mange – om
overhovedet nogen – danske havområder, hvor man efter lovgivningen om
vandplanlægning eller havstrategi vil kunne tillade en forøgelse af
næringssaltbelastningen.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det er korrekt, at det ikke er alle områder i indre danske farvande, hvor en
merudledning af næringssalte kan tillades i dag. Formålet med lovforslaget er
netop, at en yderligere udledning af næringsstoffer kan kompenseres ved hjælp
af kompenserende marine virkemidler, således at der kan tillades en udledning af
næringssalte, uden at den samlede næringssaltbelastning i området forøges.
Bemærkningerne under punkt 5.4 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
5.5 Fosfor
DSF
henleder opmærksomheden på, at udledning af fosfor er et større problem i
de marine områder end udledning af kvælstof.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen har forelagt problemstillingen for Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning, som har meddelt, at påstanden ikke er korrekt, idet alle
modelberegninger viser, at kvælstof er et større problem i de marine
vandområder end fosfor. Dog er det rigtigt, at fosfor kan være et problem i de
mere brakke og åbne områder af de danske farvande som fx Østersøen omkring
Bornholm.
Bemærkningerne under punkt 5.5 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
8
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0009.png
6. Kompenserende marine virkemidler
6.1 Utilstrækkelig effekt
Flere høringsparter betvivler effekten af kompenserende marine virkemidler, og
giver udtryk for, at der er så store udfordringer inden kompensationsopdræt kan
blive et pålideligt virkemiddel, at der ikke er den nødvendige erfaring og viden
(DSF),
at erfaringerne er for snævre til at danne grundlag for en lovgivning
(EG),
at der savnes videnskabelig dokumentation for muslingefarmenes kompenserende
effekt
(DKF/DFfR),
samt at effekten er varierende og at man ikke på forhånd kan
beregne hvor mange kilo kvælstof og fosfor der årligt vil blive fjernet i
kompensationsopdræt
(WWF). DKF/DFfR, DSF og EG
henviser til det samme
GUDP-finasierede projekt, som ikke kunne påvise en tilfredsstillende
kompenserende effekt af muslinge- og tangbrug.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen lægger vægt på, at den i lovforslaget citerede rapport fra DCE
konkluderer, at muslinge- og tanganlæg er operationelle marine virkemidler, der
er ”klar til anvendelse i egnede områder. Der kan være behov for tekniske
afklaringer og optimal placering, der kræver supplerende undersøgelser eller
faglig vurdering, men virkemidlet er teoretisk og praktisk dokumenteret”. Som
nævnt i lovforslaget, vil der i en bekendtgørelse skulle beskrives, hvordan der i en
miljøgodkendelse skal stilles vilkår om egenkontrol, der skal dokumentere, at der
fjernes den nødvendige mængde næringssalte vha. det kompenserende marine
virkemiddel. I det refererede GUPD-projekt blev driften af muslinge- og
tangbrugene ikke fuldført som planlagt, og Miljøstyrelsen finder derfor ikke, at
de afrapporterede data kan danne grundlag for en endelig vurdering af
virkemidlerne.
Bemærkningerne under punkt 6.1 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
6.2 Placering
Vedrørende placering af havbrug, udtrykker
DSF,
at argumentet om placering i
strømfyldt farvand ikke holder fagligt, fordi et muslingeanlæg placeret i strømfyldt
farvand vil medføre en øget miljøbelastning i området.
WWF
foreslår, at
formuleringen ”i tilknytning til” indsættes i selve lovforslagets § 35 eller § 41.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Som beskrevet i lovforslaget, kan et kompenserende marint virkemiddel være
placeret fjernt fra havbruget, så længe virkemidlet har en effekt i det kystvand
eller havområde, havbruget påvirker med sin udledning af næringsstoffer.
Dermed kan havbruget godt være placeret i strømfyldt farvand (hvilket
betragtes som BAT), samtidig med at virkemidlet er placeret i mindre strømfyldt,
kystnært farvand. Miljøstyrelsen afviser dermed at indsætte ”i tilknytning til” i
lovforslaget, idet der ikke behøver at være - og typisk heller ikke vil forventes at
være - en fysisk tilknytning mellem havbruget og det kompenserende marine
virkemiddel.
Bemærkningerne under punkt 6.2 giver således ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
9
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0010.png
6.3 Muslinger som filter
DSF
fremfører, med henvisning til at muslingeanlæg ikke kan betragtes som filter,
at havbrug ikke er en punktkildeudledning og at punktkildeudledninger ikke løses
ved kombinationsopdræt.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det er korrekt, at kompenserende marine virkemidler ikke svarer til et filter, og
ikke kan rense udledningen direkte fra en punktkilde. Denne manglende
mulighed for at rense udledningen fra et havbrug er netop baggrunden for
lovforlaget, idet der ønskes en måde at kompensere for de manglende muligheder
for rensning. I stedet for at rense ved kilden, fjernes en (tilsvarende) mængde
næringsstoffer i det eller de områder, hvor der ellers ville forekomme en ikke-
acceptabel samlet næringsstofbelastning.
Bemærkningerne under punkt 6.3 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
6.4 Egenkontrol
DN
giver udtryk for, at det er afgørende, at egenkontrol og tilsyn kombineret med
indgrebsmulighed i sæsonen skal sikre fuld kompensation ved sæsonens slutning.
Dette skal ske ved at kompensationsbrugets biomasse følges og indrapporteres
løbende over sæsonen.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Lovforslaget beskriver ikke egenkontrollen af de kompenserende marine
virkemidler i detaljer, men nævner blot overordnet, at der i en bekendtgørelse
skal opstilles retningslinjer, der kan sikre, at egenkontrol og tilsyn kan
dokumentere en tilstrækkelig fjernelse af næringsstoffer i forhold til havbrugets
udledning. Lovforslagets formulering rummer muligheden for en løbende kontrol
af kompensationens forventede omfang, som foreslået i høringssvaret, hvis dette
måtte være muligt og hensigtsmæssigt. Miljøstyrelsen vil indhente oplysninger
og anbefalinger fra relevante eksperter på området, førend der tages stilling til,
hvordan retningslinjerne for en egenkontrol af et kompenserende marint
virkemiddel specifikt skal udformes.
Bemærkningerne under punkt 6.4 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget. Dog er teksten i bemærkningerne til lovforslagets specielle
bemærkninger blevet præciseret for bl.a. at få mulighederne for at opstille regler
og stille vilkår om egenkontrol, til at fremstå mere klart.
6.5 Delvis kompensation
DN
undres over, at lovforslaget fremsættes, hvis fuld kompensation ikke forventes
realiserbar, ligesom
WWF
fremfører, at kompensationen skal være 100 %, for at
undgå en forringelse af vandområdets tilstand.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Idet etablering og drift af kompenserende marine virkemidler er relativt
kostbart, kan det synes usandsynligt, at et havbrug skulle blive etableret med
fuld kompensation for de udledte næringssalte. Hvis et havbrug derimod ønskes
10
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0011.png
placeret på en lokalitet, hvor der af hensyn til vandområdeplan(er) og
havstrategi kan tillades en begrænset øget næringsstofudledning, som dog er
mindre end havbrugets fulde udledning, vil et havbrug kunne miljøgodkendes
med vilkår om en delvis kompensation af de udledte næringssalte. Det samme
kan gøre sig gældende, hvis et havbrug ønskes placeret i et område, hvor en
udledning kan tillades, men beregninger viser, at en vis mængde næringsstoffer
strømmer ind i et tilstødende område, hvor en udledning ikke kan tillades. I dette
tilfælde skal der kun kompenseres for de næringsstoffer, der strømmer ind i det
tilstødende område.
Bemærkningerne under punkt 6.5 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
7. Miljøeffekter af muslingeanlæg
7.1 Organisk stof/slam
DN
udtrykker bekymring for, at muslingeanlæg i sig selv giver problemer med
sedimentation af organisk stof, ligesom
DSF
mener, at slam fra muslingeanlæg vil
kunne udgøre et stort problem.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det er korrekt, at havbunden omkring et muslingeanlæg lokalt vil kunne blive
påvirket af sedimentation af organisk stof i form af muslingefæces. Denne
potentielt negative påvirkning af havbunden vil skulle vurderes og overvåges i
henhold til gældende lovgivning vedrørende opdræt at muslinger i vandsøjlen.
Lovforslaget indeholder ikke forslag til ændringer af gældende lovgivning på
dette område.
Bemærkningerne under punkt 7.1 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
7.2 Affaldshåndtering
I tilfælde af at der ikke kan findes afsætning for producerede muslinger, mener
DN,
at der altid bør kræves vilkår om, hvorledes eksempelvis de producerede
kompensationsmuslinger håndteres som affald.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Som beskrevet i lovforslagets udkast, vil muslinger, der ikke kan anvendes eller
materialenyttiggøres, skulle håndteres efter reglerne i affaldsbekendtgørelsen. I
og med, at der eksisterer regler for håndtering af (muslinge-)affald, bør der ikke
i en miljøgodkendelse stilles vilkår om dette, da der i givet fald ville være tale om
dobbeltregulering af det samme forhold.
Bemærkningerne under punkt 7.2 giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
7.3 Positive miljøeffekter
DN
fremhæver i forhold til de miljømæssige effekter af lovforslaget, at det samlede
billede, der skal vurderes, ikke er havbrug med og uden kompensation, men
havbrug med kompensation contra alternativet, som er ingen havbrug.
DN
finder
11
L 111 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1703341_0012.png
samtidig, at der er lagt for stor vægt på muslingeopdræts positive virkninger på
miljøet.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det fremgik af det sammenfattende skema i udkastet til lovforslag, der har været
i høring, at de positive effekter ved kompenserende marine virkemidler reelt var,
at negative effekter af en øget havbrugsproduktion delvist ville kunne blive
neutraliseret. Miljøstyrelsen medgiver, at denne formulering kan synes
utilstrækkelig, og at det bør fremgå mere klart, at selvom kompenserende
virkemidler kan reducere/neutralisere de negative effekter af en øget
havbrugsproduktion, så vil lovforslaget - samlet set - medføre en øget forurening,
idet f.eks. udledningen af organisk materiale vil forøges. På baggrund af
høringssvaret og faglige diskussioner med Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning er lovforslagets tekst tilpasset vedr. positive effekter af
lovforslaget (afsnit 7 og sammenfattende tabel i afsnit 10), således at det fremgår
mere klart, at muslingeopdræt i sig selv har en række positive miljøeffekter, men
at de samlede miljøeffekter af lovforslaget må forventes at blive negative.
Herudover er bemærkningen om, at øget bundfældning under et muslingeanlæg i
teorien kan føre til en fjernelse af kvælstof fra havmiljøet blevet slettet. Som det
var nævnt, eksisterer der ikke egentlig dokumentation for dette, og
bemærkningen er derfor vurderet overflødig.
8. Rentabilitet
EG
fremfører, at produktion af muslinger kun er mulig gennem væsentlige
økonomiske tilskud. Det er uklart, hvordan det skal foregå, og dermed et
utilstrækkeligt grundlag for en lovgivning.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Etablering og drift af kompenserende marine virkemidler er ikke tiltænkt at
skulle foregå på baggrund af økonomiske tilskud. Omkostningerne til
kompenserende marine virkemidler forventes afholdt af virksomheden, som til
gengæld får mulighed for en øget havbrugsproduktion og dermed en forøget
indtjening.
Bemærkningerne under punkt 8 giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
12