Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 110 Bilag 1
Offentligt
1703332_0001.png
NOTAT
Den 1. december 2016
Høringsnotat
Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet, lov om miljøbeskyttelse og lov om sikkerhed til søs
(Implementering af dele af Hong Kong-konventionen)
Lovforslaget blev i udkast sendt i ekstern høring den 6. september 2016 med frist for afgivelse af
høringssvar den 14. oktober 2016.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget høringssvar fra 6 organisationer og 3 grønlandske
myndigheder.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet: Danske Maritime, Danmarks
Rederiforening og Dyrenes Beskyttelse.
Følgende har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet: Råstofdepartementet (Grønland),
Kommune Kujalleq (Grønland), Departementet for Natur, Miljø og Energi (Grønland), Søfartens
Ledere, Dansk Bilbrancheråd og Danske Vandværker.
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1. Rækkevidden af den foreslåede § 39 c til miljøbeskyttelsesloven
2. Afklaring af forståelsen af den foreslåede § 42 b til havmiljøloven
3. Afklaring af forståelsen af den foreslåede § 63 d til havmiljøloven
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar. Miljø- og Fødevareministeriets kommentarer
hertil er anført i kursiv. Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, jf. vedlagte bilag.
Udover de ændringer, som høringssvarene har afstedkommet, er der også sket strukturelle ændringer
samt præciseringer af lovforslaget, dog uden at dette har medført indholdsmæssige ændringer.
Bemærkninger til udkastet:
Indledningsvist kan det anføres, at Danmarks Rederiforening og Dyrenes Beskyttelse og Danske
Maritime støtter lovforslaget.
Ad 1:Rækkevidden af den foreslåede § 39 c til miljøbeskyttelsesloven
Danske Maritime
lægger ved implementering af konventionens bestemmelser i dansk lovgivning
vægt på, at danske industrivirksomheder, herunder skibsophugningsvirksomheder, ikke pålægges
ekstrakrav, herunder i form af administrative byrder, udover hvad der allerede er direkte gældende i
Danmark i medfør af EU’s skibsophugningsforordning, eller hvad der er pålagt i medfør af
konventionsteksten.
Danske Maritime
har noteret sig, at miljø- og fødevareministeren kun kan
fastsætte supplerende danske regler i forhold til skibsophugningsvirksomheder, der er nødvendiggjort
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 110 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar fra miljø- og fødevareministeren
1703332_0002.png
af konventionen, herunder konventionens forskellige forskrifter.
Danske Maritime
forventer derfor,
at danske virksomheder undgår at blive pålagt ekstra byrder f.eks. i form af oversættelse af de
dokumenter, der kræves udarbejdet i forbindelse med rapportering til såvel danske myndigheder som
andre flagstater.
Danske Maritime
bemærker endvidere til den foreslåede § 39 c til
miljøbeskyttelsesloven at bemyndigelsen er til "i nødvendigt omfang" at fastsætte regler, og at det af
bemærkningerne fremgår, hvilke regler der tænkes på og at det bekræftes at bemyndigelsen kun kan
anvendes til at fastsætte regler der er nødvendiggjort af konventionen.
Danske Maritime
synes dog
at bemyndigelsen på grund af sin formulering forekommer noget videre end dette og
Danske
Maritime
er bekymret for, at det kan føre til regler for danske ophugningsanlæg, der afviger fra de
regler der gælder i andre lande.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Den skibsspecifikke skibsophugningsplan skal oversættes til engelsk, fransk eller spansk, hvis
flagstatens administration ønsker det. Dette fremgår både af konventionen og forordningen, og er
det eneste oversættelseskrav i konventionen (og forordningen) for skibsophugningsvirksomheder.
Eftersom oversættelseskravet allerede er gennemført med forordningen, vil der ikke være behov for
at fastsætte nationale regler om det også.
Det vil blive præciseret i lovforslaget, at hjemlen ikke kan anvendes til at fastsætte krav om, at
skibsophugningsvirksomheder skal oversætte dokumenter, der kræves udarbejdet i forbindelse med
rapportering til såvel danske myndigheder, andre flagstater eller IMO.
Det fremgår af de specielle bemærkninger i lovforslaget, at der kun kan fastættes supplerende regler,
der er nødvendiggjort af konventionen. Derved kan bemyndigelsen ikke også anvendes til at opfylde
andre internationale aftaler.
Ad 2: Afklaring af forståelsen af den foreslåede § 42 b til havmiljøloven
Danske Maritime
anfører, at ordet ’advare’ er overtaget fra konventionen, men at det i
sammenhængen ikke er tydeligt, om det er skibet, der kan blive advaret (om at det kan blive udsat for
et fremtidigt forbud) eller om andre kyst- eller havnestater kan advares om, at skibet overtræder
kravene.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Det er i høringsperioden blevet afdækket, at "advare" skal forstås som en indskærpelse (et
lovliggørelsespåbud). Indgrebet er rettet mod skibet. I havmiljølovens §§ 45 b og 45 d har
tilsynsmyndigheden allerede pligt til at foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, og meddele den
ansvarlige, at det ulovlige skal bringes til ophør. Der vil derfor ikke være behov for yderligere
implementering af dette begreb. Dette vil blive præciseret i lovforslaget.
Ad 3: Afklaring af forståelsen af den foreslåede § 63 d til havmiljøloven
Danske Maritime
anfører, at selvom den foreslåede § 63, stk. 1, hjemler tilbageholdelse ved
manglende certifikater er det sammenholdt med stk. 2 ikke utvivlsomt om skibet kan tilbageholdes
med henblik på at tilvejebringe certifikatet, eller om det alene kan tilbageholdes indtil en eventuel
bøde er betalt.
Danske Maritime
anfører endvidere, at det på tilsvarende måde ikke er tydeligt om
’tilbageholdelse’ af dokumenter kan ske med andet formål end at inddrive en bøde, hvilket Danske
Maritime mener kunne være relevant, hvis skibet er på vej til ophugning, men ikke har en fortegnelse
om bord, fordi det næppe vil være hensigtsmæssigt at blot indkassere en bøde og lade skibet fortsætte
til ophugning.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
2
L 110 - 2016-17 - Bilag 1: Forslag, høringsnotat og høringssvar fra miljø- og fødevareministeren
Tilbageholdelse, efter den foreslåede § 63 d til havmiljøloven, kan kun ske, indtil bøde m.v. er betalt.
Hvis bøde er betalt kan skibet ikke længere tilbageholdes efter denne bestemmelse, selvom det endnu
ikke har fået et certifikat. Hvis skibet fortsat skal tilbageholdes, skal det ske med hjemmel i den
foreslåede § 42 b.
Dette vil blive præciseret i lovforslaget.
3