Tak for det.
Lovforslaget drejer sig om at give hjemmel til at sige ja til Hongkongkonventionen og også at få den implementeret.
Det drejer sig om en miljømæssig og forsvarlig ophugning af skibe.
Formålet er at forhindre, reducere, minimere og – hvis muligt – eliminere ulykker, skader og andre negative virkninger på menneskers sundhed og så miljøet.
Da jeg læste det, tænkte jeg, at ja, så er vi i hvert fald dækket ind, for det er jo alle ordene, man bruger her.
Det, der er godt ved selve konventionen og også en af årsagerne til, at Dansk Folkeparti støtter det, er, at det er en konvention, som jeg håber, at rigtig mange lande vil bakke op om, så det bliver en global aftale.
Vi er selvfølgelig nødt til at have en global aftale, når det drejer sig om et erhverv, der også er globalt, og hvor tingene kan foregå rundt i hele verden, og så er det vigtigt at lave en aftale, der også kan få så mange med som overhovedet muligt.
Ud over det er der jo i EU den her skibsophugningsforordning, som man også er i gang med, og der skal så laves en liste over de her steder, man kan bruge, når man skal have ophugget skibe, sådan at det foregår på en miljømæssigt forsvarlig måde.
Det er nok det, tror jeg, der er hovedessensen i det her, nemlig at vi får lavet steder, hvor vi kan ophugge skibene, så det sker på en miljømæssig forsvarlig måde, også i forhold til arbejdsmiljø, for det er jo mindst lige så vigtigt, synes jeg.
Det siger jeg i forbindelse med Enhedslistens ordfører, hr.
Søren Egge Rasmussens, tidligere kommentarer.
Jeg synes også, at det, der ligger i konventionen, nemlig at man i skibene skal have en fortegnelse over, hvad der kan være af farlige materialer, sådan at man selvfølgelig kan tage sine forholdsregler, når skibene skal ophugges, er vigtigt.
Der skal være certifikater, som de danske myndigheder nu skal acceptere, hvis der ligger udenlandske certifikater.
Det er for så vidt også fint nok.
Så bemyndiger man sådan set også miljøministeren til at sige til skibe, at de enten ikke må sejle videre, eller at de ikke må anløbe danske havne.
Umiddelbart er jeg personligt ikke fortaler for at bemyndige ministre til ret meget, men jeg synes, det her giver god mening, og jeg tror ikke, vi skal have det ned i Folketingssalen, hver gang der kommer et skib, hvis der er nogen problemer, det må være ministerens ansvarsområde.
Så det giver også ganske god mening.
Man kan sige, at når vi nu tiltræder sådan en konvention, giver det ganske god mening.
Det, der måske godt kan undre mig lidt, er, at der faktisk, som jeg opfatter det, er nogle mere vidtgående regler i konventionen i forhold til skibsophugningsforordningen.
Jeg kan se, at ministeren nikker, så det er også rigtigt opfattet.
Man kan godt undre sig lidt over, at skibsophugningsforordningen ikke er mere restriktiv, men det kan man jo så arbejde på den bliver.
Under alle omstændigheder kan man sige, at når forordningen er der, er det de regler, der umiddelbart er gældende, men for at der ikke skal være tvivl, synes jeg da, det skal være på den bedst mulige måde i forhold til skibsophugning og i forhold til miljøet – både arbejdsmæssigt og miljømæssigt.
Dansk Folkeparti støtter forslaget.