OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2016-17
OMTRYK
Præcisering af bilagsoversigt
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Overførsel af opgaver fra Udlændinge- og Integrationsministeriet til Flygtningenævnet og Udlændingenævnet m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december 2016 og var
til 1. behandling den 12. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og In-
tegrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
For Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er rets-
sikkerhed et afgørende princip. Det gælder også i sager om
opholdstilladelse. Hensynet til retssikkerheden er baggrun-
den for, at man siden 1983 har kunnet klage til Flygtningen-
ævnet i sager om asyl. Og det var årsagen til at S-R-SF-re-
geringen i 2013 oprettede Udlændingenævnet som en uaf-
hængig klageinstans i sager om familiesammenføring og
permanent ophold.
Socialdemokratiet bemærker, at Venstre i sin tid stemte
imod oprettelsen af det nye Udlændingenævn med den be-
grundelse, at det ville betyde, at justitsministeren fralagde
sig sit politiske ansvar i beslutninger truffet inden for udlæn-
dinge- og integrationsområdet. Socialdemokratiet hilser det
velkommen, at Venstre nu har skiftet standpunkt og i stedet
lægger op til, at flere sagstyper skal behandles i Udlændin-
genævnet.
Socialdemokratiet noterer samtidig, at udlændinge- og in-
tegrationsministeren fra Venstre bekræfter, at lovforslaget
ikke ændrer ved, at den til enhver tid siddende minister na-
turligvis har det overordnede politiske ansvar for udlændin-
gemyndighederne og for den lovgivning, der vedrører Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, og at lovforslaget ikke
ændrer på Folketingets muligheder for at udøve kontrol med
og få indsigt i myndighedernes virksomhed og forvaltning af
loven, jf. svar på spørgsmål 1 og 5.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforsalget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget primært handler om at overføre kompetencer
fra ministeriet til en række nævn og styrelser. Det mener
Dansk Folkeparti er problematisk af flere grunde. Dansk
Folkeparti mener bl.a., at det er forkert, at regeringen med
lovforslaget overfører flere kompetencer til Flygtningenæv-
net.
Dansk Folkeparti finder det problematisk, at der skabes
forskellige regler inden for rigsfællesskabet, hvilket kunne
undgås med en fastholdelse af den eksisterende lovgivning.
Dansk Folkeparti mener ikke, der er noget problem i, at
visse sager på udlændingeområdet kan påklages til ministe-
riet eller til ministeren. DF mener, at der er brug for mere
politisk styring af udlændingeområdet og ikke mindre, og
derfor ser DF ingen grund til at flytte klageadgangen til en
række nævn og styrelser. Faktisk så DF gerne, at der blev
iværksat et arbejde, som skulle munde ud i, at klageadgan-
gen helt generelt blev afskaffet eller mindsket inden for ud-
lændingeområdet, således at hovedreglen bliver, at den af-
gørelse, som bliver truffet i første instans, er endelig, og så
bør der i ganske særlige tilfælde være mulighed for, at en
AX019673