Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 108 Bilag 1
Offentligt
1703813_0001.png
Indkomne høringssvar - samlet
Brevdato
Afsender
Modtagere
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Tanja Lücking (Sagsbehandler, Asyl og Visum)
157838
1
Tanja Lücking
Aktdokument
Bedsteforældre for Asyl - høringssvar
Dansk Flygtningehjælp - høringssvar
Flygtningenævnets høringssvar
Foreningen for Udlændingeretsadvokater -
høringssvar
Institut for Menneskerettigheder - høringssvar
SOS mod racisme - høringssvar
Udlændingenævnets høringssvar af 22. november
2016
24-11-2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
Post 1216 København K
Tel. 7226 8400
Mail [email protected]
Web www.uibm.dk
CVR-nr. 36977191
Sagsbehandler
Tanja Lücking
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
24-11-2016
Sagsnr: 2016 - 7734
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0002.png
-- AKT 157838 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0003.png
-- AKT 157838 -- BILAG 2 -- [ Bedsteforældre for Asyl - høringssvar ] --
Bedsteforældre for Asyl kræver
medmenneskelighed
Høringssvar 21. nov. 2016
UIBM Sag nr. 2016 - 7734 - Ændring af Udlændingeloven
At overføre behandling af klager fra IUBM til Udlændinge- /Flygtningenævnet, hvor
fagligheden allerede er funderet, forekommer fornuftigt.
Men når det foreslås, at endnu flere klager skal kunne afgøres af Udlændingenævnets
formand eller næstformand alene, gør det BfA utrygge. Det er nok forsvarligt i simple
sager; men hvor det f. eks. omhandler opholdstilladelse til uledsagede mindreårige
udlændinge under 18 år, er det betænkeligt med beslutning af enkeltperson. Eller er
afgørelsen i virkeligheden uden betydning, fordi der rutinemæssigt alligevel udvises efter
det fyldte 18. år?
At kunne udvide formandens funktionstid fra 8 til 12 år virker også bekymrende.
Klagesagerne, der gælder menneskers liv og velfærd, stiller store krav til sagsbehandlers
klarsyn, engagement og empati. For lang tid i dette arbejde rummer risiko for en
rutinemæssig behandling. BfA har eksempel på to næsten identiske sager, hvor den ene gav
medhold mens den anden med et andet panel gav afslag. Rystende!
Med samme argumenter mener BfA, at funktionsperioden i virkeligheden burde reduceres
til måske kun 4 år.
Overhovedet at opkræve betragtelige gebyrer for klager i disse sager fra mennesker i en
oftest meget trang økonomisk situation, finder BfA stærkt kritisabelt. Som dansker i et
retssamfund er det uacceptabelt at skulle betale mere end et symbolsk beløb for at få prøvet
sin sag.
BfA håber meget, at der vil blive taget hensyn til vores holdninger.
Venlig hilsen Bedsteforældre for Asyl/
henrik mottlau
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0004.png
-- AKT 157838 -- BILAG 3 -- [ Dansk Flygtningehjælp - høringssvar ] --
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
23.11.2016
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlæn-
dingeloven (Overførsel af opgaver fra Udlændinge-, Inte-
grations-, og Boligministeriet til Flygtningenævnet og Ud-
lændingenævnet m.v.)
Ministeriet har ved e-mail af 26. oktober 2016 til Dansk Flygtningehjælp an-
modet om at modtage eventuelle bemærkninger til forslaget.
Dansk Flygtningehjælp sætter pris på muligheden for at fremkomme med
bemærkninger.
Dansk Flygtningehjælp finder overordnet den foreslåede overførsel af opga-
ver positiv, men har ud fra vores mandat en række bemærkninger til opgave-
løsningen, når det drejer sig om asylrelaterede sager.
Generelle bemærkninger
Dansk Flygtningehjælp hilser det velkomment, at konkret sagsbehandling
flyttes væk fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og over til
Flygtningenævnet og Udlændingenævnet, der fungerer som uafhængige og
domstolslignende klageorganer, og som har mulighed for at afholde mundtli-
ge møder og udpege advokat til klager. Dansk flygtningehjælp finder det
ligeledes positivt, at der med forslaget etableres 2.instansbehandling på flere
sagstyper end hidtil.
Samlet vil det efter Dansk Flygtningehjælps vurdering skabe en større rets-
sikkerhed på området.
Dansk Flygtningehjælp finder det hensigtsmæssigt at kompetencen til at
behandle klager vedrørende afgørelser om familiesammenføring på bag-
grund af Zambrano dommen overføres til Udlændingenævnet, der har den
tilsvarende kompetence i andre afgørelser om familiesammenføring.
1/3
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Dansk Flygtningehjælp er ligeledes positiv i forhold til forslaget om at overfø-
re kompetence til at behandle klager vedrørende afgørelser om opholdstilla-
delse til uledsagede mindreårige asylansøgere jfr. § 9c, stk. 3 til Flygtninge-
nævnet. Hensynet til retssikkerheden for en yderst sårbar gruppe taler for at
endelige afgørelser bør træffes af et klageorgan, der er så uafhængigt og
domstolslignende som muligt, og som desuden har mulighed for at behandle
sagen ved et mundtlige møde.
Sager vedrørende humanitært ophold
I tråd med ønsket om at friholde Udlændinge-, Integrations- og Boligministe-
riet fra at behandle konkrete sager og ud fra et ønske om at styrke retssik-
kerheden, skal Dansk Flygtningehjælp opfordre til, at sagsbehandlingen af
humanitære sager jf. udlændingelovens § 9b overføres til Udlændingestyrel-
sen som første instans, og at der tillægges klageadgang for disse sager til
f.eks. Flygtningenævnet.
Adgangen til at få tildelt humanitær opholdstilladelse er særdeles snæver.
Sagerne er ofte komplekse og et afslag på humanitær opholdstilladelse vil
typisk have meget store konsekvenser for den pågældende person. Personer,
der får afslag, vil ofte være alvorligt fysisk eller psykisk syge mennesker, og
de bliver udsendt til lande med meget begrænsede behandlingsmuligheder.
Med henblik på at styrke retssikkerheden finder Dansk Flygtningehjælp, at
der bør være klageadgang.
Sager vedrørende familiesammenføring til flygtninge
I forbindelse med oprettelsen af Udlændingenævnet rejste Dansk Flygtnin-
gehjælp en række spørgsmål omkring behandlingen af klagesager, der drejer
sig om afslag på familiesammenføring til herboende flygtninge, jf. vores hø-
ringssvar af 17.4.2012 til lovforslaget om at oprette det uafhængige klage-
nævn.
I sager vedrørende familiesammenføring til flygtninge er det fast praksis, at
Udlændingestyrelsen foretager en vurdering af, om den herboende flygtning
vil være i fortsat risiko ved en tilbagevenden til hjemlandet. Denne gentagne
asylvurdering danner grundlag for styrelsens afgørelser om dispensation fra
en række af de almindelige betingelser for familiesammenføring. Hvis den
herboende flygtning er i fortsat risiko, vil det stride mod Danmarks internati-
onale forpligtelser at henvise til familieliv i hjemlandet.
Dansk Flygtningehjælp mener som udgangspunkt ikke, at der bør foretages
en sådan fornyet asylvurdering, jf. også ”UNHCRs Observations on the pro-
2/3
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0006.png
posed amendments to the Danish Aliens Act and Act on municipal and regio-
nal election”, april 2012. Men hvis kravet om fornyet asylvurdering fasthol-
des, finder Dansk Flygtningehjælp, at der ud fra retssikkerhedsmæssige be-
tragtninger bør etableres adgang til at klage over denne vurdering til Flygt-
ningenævnet, som har den relevante ekspertise og procedurer til behandling
af disse sager om beskyttelsesbehov.
Sager vedrørende opholdstilladelse til uledsagede mindreårige efter § 9c,
stk. 3.
Dansk Flygtningehjælp skal opfordre til, at man overvejer at etablere klage-
adgang vedrørende Udlændingestyrelsens beslutning om, at en uledsaget
mindreårig asylansøger er for umoden til at gennemgå asylproceduren. Vide-
re skal vi opfordre til, at der både for så vidt angår vurderinger af modenhed
og eventuel ledsagelse i højere grad inddrages relevant socialfaglig eksperti-
se, særligt under hensyn til det ansvar, der følger med ledsagehvervet samt
de konsekvenser, der er forbundet med en sådan afgørelse.
Generelt om Flygtningenævnet og formandsafgørelser
Af hensyn til en hurtig sagsbehandling og i lyset af at nævnsformanden og
næstformændene er dommere, og et betydeligt antal af sagerne må formo-
des at være ukomplicerede, har Dansk Flygtningehjælp for så vidt ingen ind-
vendinger imod en hovedregel om at visse sagstyper afgøres af formanden
eller næstformanden alene. Af hensyn til retssikkerheden skal Flygtninge-
hjælpen imidlertid opfordre til, at nævnet ikke udviser tilbageholdenhed i
forhold til at henvise sager til behandling ved et fuldt – og eventuelt mundt-
ligt - nævn.
Med venlig hilsen
Andreas Kamm,
Generalsekretær
Dansk Flygtningehjælp
E-mail:
[email protected]
Telefon direkte: 3373-5130
3/3
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0007.png
-- AKT 157838 -- BILAG 4 -- [ Flygtningenævnets høringssvar ] --
I
FLYGTNINENÆVNET
I
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato:
J.nr.:
Sagsbehandler:
23. november 2016
THJ
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har den 26. oktober 2016 sendt udkast til lov om
ændring af udlændingeloven (Overførsel af opgaver fra Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet til Flygtningenævnet og Udlændingenævnet m.v.) med anmodning om at
modtage Flygtningenævnets eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest den 23. november
2016.
Flygtningenævnet kan i den anledning oplyse, at lovforslaget giver nævnet anledning til følgende
bemærkninger:
1. Generelt
Flygtningenævnet bemærker, at der med lovforslaget tilføres nævnet nogle sagstyper, der
adskiller sig fra de sager, nævnet hidtil har truffet afgørelse i.
Flygtningenævnet noterer sig endvidere, at sagerne forudsættes behandlet på skriftligt grundlag,
og at afgørelserne som altovervej ende hovedregel træffes af formanden eller en næstformand på
nævnets vegne.
2. Ad lovforslagets
§
1, nr. 15
Ad almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.1.2. og 3.2.2.2
Det foreslås, at Udlændingestyrelsens afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens
stk. 3, fremover kan påklages til Flygtningenævnet.
§
9 c,
Afgørelsen af, om en udlænding skal meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens
§
9 c,
stk. 3, er fakultativ, og de vurderinger, der skal anlægges, har en høj grad af lighed med
vurderingerne om opholdstilladelse af humanitære grunde efter udlændingelovens
§
9 b, stk. 1.
Kompetencen til at træffe afgørelse i de to sagstyper bør derfor ligge hos den samme myndighed
og ikke hos Flygtningenævnet, der træffer afgørelser på baggrund af konventionsbestemte
retskrav.
Det foreslås endvidere, at Udlændingestyrelsens afgørelser om identitetsfastlæggelse vedrørende
udlændinge, der har påberåbt sig at være omfattet af, eller som er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens
§
7, 8 eller 9 c, stk. 2 eller 3, fremover skal kunne påldages til
Flygtningenævnet.
I identitetsfastlæggelsen indgår blandt andet udlændingens navn, alder, fødselsland og
nationalitet.
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0008.png
Identitetsfastlæggelse af en asylansøger kan i nogle tilfælde være afgørende i forhold til den
asylretlige vurdering af en asylansogers sag. Det kan derfor være relevant at overføre
klageadgangen til Flygtningenævnet.
Flygtningenævnet finder det imidlertid mest hensigtsmæssigt at klager over
identitetsfastlæggelsen behandles af nævnet som en integreret del af asylsagen. Derved sikres en
mere effektiv og smidig behandling af sagerne.
3. Ad almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.3.2. og 3.2.4.2.
Det foreslås, at Udlændingestyrelsens og Styrelsen for International Rekrutterings afgørelser
vedrørende udstedelse af tilbagerej setilladelser og laissez passer til udlændinge, der har påberåbt
sig at være omfattet af eller er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ §
7, 8 eller 9 c,
stk. 2 eller 3, fremover kan påklages til Flygtningenævnet. Samtidig foreslås en tilsvarende
kompetence overført til Udlændingenævnet. Endvidere foreslås det, at afgørelserne som
altovervej ende hovedregel træffes af formanden eller en næstformand alene.
Lovudkastet indeholder ikke nogen nærmere beskrivelse af, hvilke persongrupper der i praksis i
det væsentlige vil være omfattet af bestemmelserne, eller nogen nærmere beskrivelse af
samspillet med reglerne om pasudstedelse m.v.
Flygtningenævnet skal på denne baggrund foreslå, at denne del af forslaget først søges
gennemført efter en nærmere analyse af blandt andet de oven for rejste spørgsmål.
Flygtningenævnet kan ikke på forhånd udelukke, at det vil kunne være relevant i et vist omfang
at overføre kompetence på det angivne område til nævnet.
Hvis det besluttes at overføre kompetence på dette område til Flygtningenævnet, bør forslaget af
hensyn til nævnets status som et kollegialt domstolslignende organ udformes således, at klagerne
som hovedregel behandles af et samlet nævn på skriftligt grundlag.
4. Ad økonomiske og administrative konsekvenser
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget foreligger endnu ikke, men
nævnet skal for en god ordens skyld henlede opmærksomheden på de ekstra omkostninger, der er
forbundet med indførelsen af en henlæggelse af kompetencen i 2. instans til et uaffiængigt
domstolslignende organ som Flygtningenævnet.
Nævnet går således ud fra, at der med lovforslaget tilføres nævnet og nævnets sekretariat de
nødvendige ekstra ressourcer, herunder personaleressourcer til varetagelse af de pågældende
sager.
Der henvises til sagsnr.: 2016
7734.
Med venlig hilsen
Bloch Andersen
Side 2
<
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0009.png
-- AKT 157838 -- BILAG 5 -- [ Foreningen for Udlændingeretsadvokater - høringssvar ] --
Foreningen af Udlændingeretsadvokater - FAU
_____________________________________________________________
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. e-mail:
[email protected]; [email protected]
København, den 16. november 2016
Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af Udlændingeloven
(overførsel
af
opgaver
fra
Udlændinge-,
Integrations-
og
Boligministeriet til Flygtningenævnet og Udlændingenævnet).
Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU) har modtaget anmodning
vedrørende ovennævnte udkast til lovforslag og har følgende bemærkninger:
Foreningen takker for modtagelsen af lovforslag om ”Lov om ændring af
udlændingeloven”.
Lovforslaget indebærer, at en række klagesager, der bliver behandlet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, nu ønskes overført til
henholdsvis Udlændingenævnet og Flygtningenævnet. Dette indebærer med
andre ord, at disse nævns kompetencer udvides.
Foreningen finder umiddelbart forslaget hensigtsmæssigt, således at flere
udlændingeretlige afgørelser træffes af et domstolslignende og uafhængigt
organ, frem for administrative afgørelser, der træffes af Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet, som er den overordnede myndighed for
Udlændingestyrelsen.
Foreningen har en forventning om, at overførsel af en række klagesager til
henholdsvis Flygtningenævnet og Udlændingenævnet, vil medføre en
grundigere og mere uafhængig prøvelse af afgørelser.
Foreningen finder imidlertid, at Udlændingenævnets og Flygtningenævnets
uafhængighed vil fremtræde klarere, såfremt Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet ikke udgør en del af nævnets sammensætning.
Samtidig med, at foreningen ser positivt på tiltaget, er foreningen bekymret
for, at en udvidelse af Flygtninge- og Udlændingenævnets kompetencer -
uden at tilføre yderligere kapacitet - betyder, at sagsbehandlingstiderne i
forbindelse med nævnsbehandling af sagerne forlænges.
På vegne af Foreningen af Udlændingeretsadvokater
Jytte Lindgård
Formand
Anne Osbak
Næstformand
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0010.png
-- AKT 157838 -- BILAG 6 -- [ Institut for Menneskerettigheder - høringssvar ] --
Udlændinge-, Integrations-, og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
Att.:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 9132 5705
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 16/03043-3
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN (OVERFØRSEL AF
OPGAVER FRA UDLÆNDINGE-, INTEGRATIONS- OG
BOLIGMINISTERIET TIL FLYGTNINGENÆVNET OG
UDLÆNDINGENÆVNET M.V.)
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har ved e-mail af 26.
oktober 2016 anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til et udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Overførsel af opgaver fra Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet til Flygtningenævnet og Udlændingenævnet m.v.).
Med udkastet til lovforslaget foreslås blandt andet udlændingelovens
kompetence- og klageregler ændret, så en række klagesager
(eksempelvis afgørelser om hvorvidt en mindreårig udlænding kan
anses for uledsaget og afgørelser om identitetsfastlæggelse m.v.)
overføres fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet (UIBM) til
Flygtningenævnet og Udlændingenævnet. Derudover etableres der
klageadgang til Udlændingenævnet i en visse sager, som behandles i
første instans af Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI).
Indledningsvist bemærkes det, at instituttet overordnet set af
retssikkerhedsmæssige årsager finder det positivt, at kompetencen til
at behandle klager overføres fra UIBM til henholdsvis
Udlændingenævnet og Flygtningenævnet, som er uafhængige
domstolslignende organer, samt at der etableres klageadgang i
Udlændingenævnet for visse afgørelser truffet af SIRI.
Instituttet har følgende bemærkninger til udkastet.
DOMSTOLSPRØVELSE
23. NOVEMBER 2016
Flygtningenævnets afgørelser er – i modsætning til Udlændingenævnets
afgørelser – endelige, jf. udlændingelovens § 56, stk. 8. Dette medfører,
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
at Flygtningenævnets afgørelser alene kan underlægges en begrænset
domstolsprøvelse efter grundlovens § 63, hvorefter forvaltningens
afgørelser kan indbringes for domstolene. Derudover omfatter
Folketingets Ombudsmands virksomhed ikke Flygtningenævnet, jf. dog
§ 17 i lov om Folketingets Ombudsmand, jf. udlændingelovens § 58 a.
I og med en række sager med udkastet foreslås overført fra UIBM – hvis
afgørelser ikke er omfattet af endelighedsbestemmelsen – til
Flygtningenævnet, vil sagerne fremover alene være underlagt en
begrænset domstolsprøvelse.
Denne konsekvens af kompetenceoverførslerne behandles imidlertid
ikke i bemærkningerne til udkastet. Uanset en begrænsning af
domstolsprøvelsen af Flygtningenævnets afgørelser ikke nødvendigvis
udgør en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, er
instituttet af retssikkerhedsmæssige årsager betænkelige ved
endelighedsbestemmelser.
Det er derfor instituttets opfattelse, at der bør være gode grunde til at
fravige grundlovens § 63. Det bemærkes i den forbindelse, at afgørelser
kan undtages fra Flygtningenævnets endelighedsbestemmelse, såfremt
der ikke er tilstrækkeligt tungtvejende grunde til at begrænse
domstolsprøvelsen.
Instituttet anbefaler, at der i lovforslaget redegøres for, hvorfor
domstolsprøvelsen af afgørelserne skal begrænses, og at de
retssikkerhedsmæssige konsekvenser af kompetenceoverførslerne
beskrives i lovforslagets bemærkninger.
KLAGE OVER BESLUTNIN GER OM AT EN ULEDSAG ET
MINDREÅRIG IKKE BØR GENNEMGÅ EN
ASYLSAGSPROCEDURE
Af udkastet pkt. 3.2.1.1. fremgår det, at Udlændingestyrelsens
beslutning, om at en uledsagede mindreårig ikke bør gennemgå en
asylsagsprocedure, ikke kan påklages.
En sådan beslutning kan dog få konsekvenser for, hvilken
opholdstilladelse den pågældende mindreårige kan tildeles.
Instituttet anbefaler derfor, at det overvejes, hvorvidt der bør
etableres en klageadgang for vurderingen af, om en uledsaget
mindreårig bør gennemgå en asylsagsbehandling.
2/3
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDSTEDELSE AF LAISSE Z-PASSER TIL VISSE UDLÆNDINGE
I udkastets pkt. 3.2.4.2. behandles spørgsmålet om klage over
Udlændingestyrelsens og SIRIs afgørelser om udstedelse af laissez-
passer til udlændinge, der har påberåbt sig at være omfattet af, eller
som er meddelt opholdstilladelse efter §§ 7, 8 eller 9 c, stk. 2 eller 3. Af
udkastet fremgår det, at afgørelserne fra Udlændingestyrelsen og SIRI
fremover ikke kan påklages til UIBM.
I den efterfølgende tekst og de særlige bemærkninger behandles
imidlertid kun klageadgangen for Udlændingestyrelsens afgørelser. Så
vidt ses, vil dette betyde, at der ikke fremover vil være klageadgang,
såfremt SIRI har truffet afgørelsen.
Det forekommer for instituttet uklart, hvorfor denne klageadgang
fjernes og ikke overføres til Flygtningenævnet, i stil med ændringen for
Udlændingestyrelsens afgørelser af samme karakter. Instituttet
anbefaler derfor, at spørgsmålet om klageadgang i SIRIs afgørelser i
disse sager ligeledes behandles i lovforslaget, og at det overvejes, om
afgørelserne ligeledes skal kunne påklages til Flygtningenævnet.
Der henvises til sags nr. 2016 - 7734.
Med venlig hilsen
Lucienne Josephine Lokjær Jørgensen
FULDMÆGTIG
3/3
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0013.png
-- AKT 157838 -- BILAG 7 -- [ SOS mod racisme - høringssvar ] --
SOS mod Racisme
Nørre Allé 7, 2200 Kbh. N
www.sosmodracisme.dk
42331968 (John Ukpo)
60633399 (Jette Møller)
42331969 (Steen Eriksen)
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. e-mail:
[email protected]; [email protected]
København, den 21. november 2016
Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af Udlændingeloven (overførsel af opgaver
fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet til Flygtningenævnet og Udlændinge-
nævnet
______________________________________________________________________________
SOS mod Racisme har fået udkast til lovforslag til høring og har følgende bemærkninger:
Foreningen takker for modtagelsen af lovforslag om ”Lov om ændring af udlændingeloven”.
Lovforslaget indebærer, at en række klagesager, der bliver behandlet af Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet, nu ønskes overført til henholdsvis Udlændingenævnet og
Flygtningenævnet.
Dette virker umiddelbart positivt, men også overraskende. Som bekendt var minister Inger Støjberg
og partiet Venstre modstandere af oprettelsen af Udlændingenævnet i 2012. Kritikken af den
tidligere regering blev særligt fremført i valgkampen, hvor man gjorde gældende, at der pga. de
mange lempelser ville behov for en række opstramninger af udlændingeloven.
Man kunne derfor have forventet et forslag om at nedlægge Udlændingenævnet, samtidig med den
lange række af stramninger for indvandrere og flygtninge, som indtil nu har været fremsat af
ministeren for Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet. Spørgsmålet er derfor: Hvorfor bliver
udlændingenævnet ikke nedlagt, men får tværtimod udvidet kompetenceområdet?
SOS mod Racisme finder umiddelbart forslaget hensigtsmæssigt, således at flere
udlændingeretlige afgørelser træffes af et domstolslignende og uafhængigt organ, frem for
administrative afgørelser, der træffes af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, som er den
overordnede myndighed for Udlændingestyrelsen.
Men når det er sagt, virker det påfaldende, at mandatet for Udlændingenævnet udvides, og her
finder vi kun én forklaring. Nævnet har ikke på nogen måde medført en lempelse, men har truffet
afgørelser, der var fuldt ud lige så umenneskelige som dem, der tidligere blev truffet af ministeriet.
Forskellen er så bare, at før kunne der opstå et folkeligt pres på ministeren for at frelse en familie i
yderste nød. Denne mulighed for at ”løbe storm på ministeren” eksisterer ikke længere, fordi
nævnet er et domstolslignende organ.
På den baggrund virker det pludselig også helt logisk, at eksempelvis sager om humanitært ophold
vil blive overført til endelig nævnsafgørelse. På den måde bliver ministeren beskyttet mod
ubehagelige historier om alvorligt syge udvisningstruede i medierne. Som en NGO, der arbejder for
ligebehandling, kan vi kun gå ind for lovforslaget, om end vi må erkende, at det fremover vil
betyde, at der vil være en række situationer, hvor det ikke længere er muligt at redde
udvisningstruede. Sagt på en anden måde, så vil alle blive behandlet lige dårligt, hvilket vi må leve
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
med ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt, indtil vi får ændret reglerne, så de bliver mere
humane for alle.
SOS mod Racisme finder endvidere ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt, at
Udlændingenævnets og Flygtningenævnets uafhængighed ville blive sikret, hvis Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet ikke længere var repræsenteret i nævnet.
Med venlig hilsen
SOS mod Racisme
Jette Møller
landsformand
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0015.png
-- AKT 157838 -- BILAG 8 -- [ Udlændingenævnets høringssvar af 22. november 2016 ] --
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0016.png
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0017.png
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0018.png
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0019.png
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0020.png
L 108 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1703813_0021.png