Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 107 Bilag 9
Offentligt
1737255_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017-1812
Doknr.
446203
Dato
27-03-2017
Ændringsforslag til L 107: (Udvidet obligatorisk dagtilbud og krav om
dansk og fokus på demokrati i privat pasning)
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
Af
børne- og socialministeren:
Til § 1
1.
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 11, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Forældre
til børn i det tyske mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurde-
ring efter stk. 1 og 2.«
[I henhold til bl.a. Danmarks traktatmæssige forpligtelser i forhold til Europa-
rådet foreslås det, at forældre til børn i det tyske mindretal kan fravælge en
eventuel sprogvurdering efter den foreslåede § 11, stk. 1 og 2.]
2.
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 11, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen
kan i forbindelse med sprogvurderingen i alderen om-
kring 2 år inddrage andre forhold end sprog hos barnet.«
[Med ændringen tydeliggøres det, at kommunen i forbindelse med sprogvurde-
ringen af barnet i 2-års-alderen kan inddrage andre forhold, som knytter sig til
barnets generelle trivsel og udvikling.]
3.
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 11, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Forældre
til børn i det tyske mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurde-
ring efter stk. 1 og 2.«
[I henhold til bl.a. Danmarks traktatmæssige forpligtelser i forhold til Europa-
rådet foreslås det, at forældre til børn i det tyske mindretal kan fravælge en
eventuel sprogvurdering efter den foreslåede § 11, stk. 1 og 2.]
L 107 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag fra børne- og socialministeren
4.
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 11, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen
kan i forbindelse med sprogvurderingen i alderen om-
kring 2 år inddrage andre forhold end sprog hos barnet.«
[Med ændringen tydeliggøres det, at kommunen i forbindelse med sprogvurde-
ringen af barnet i 2-års-alderen kan inddrage andre forhold, som knytter sig til
barnets generelle trivsel og udvikling.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det tyske mindretal er omfattet af Europarådets Rammekonvention til beskyt-
telse af nationale mindretal. Det foreslås, at forældre til børn i det tyske min-
dretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering efter forslagets § 1, nr. 2, jf.
den foreslåede § 11, stk. 1 og 2.
Dette gælder, uanset om barnet er optaget i en tysk mindretals institution eller
ikke er optaget i dagtilbud.
Såfremt forældrene ikke fravælger sprogvurderingen, er forældrene omfattet af
de almindelige regler for sprogvurdering og sprogstimulering samt pligten til at
lade barnet deltage i en sprogvurdering samt evt. sprogstimulering, som følger
af forslagets § 1, nr. 2, jf. den foreslåede § 11, samt dagtilbudslovens § 12.
Til nr. 2
Det foreslås at tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med sprog-
vurderingen af barnet i 2-års-alderen kan inddrage andre forhold, som knytter
sig til barnets generelle trivsel og udvikling. Kommunalbestyrelsen kan vælge
at gøre dette, såfremt den vurderer, at det som led i det almindelige tilsyn med
børn i kommunen er hensigtsmæssigt at inddrage disse forhold for at få et bre-
dere og mere helhedsorienteret billede af barnets trivsel og udvikling.
Efter serviceloven har kommunalbestyrelsen en generel forpligtelse til at føre
tilsyn med alle børn i kommunen, hvor tilsynet skal tilrettelægges på måde, så
kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til de børn, der har behov
for særlig støtte.
Kommunalbestyrelsen skal for børn optaget i dagtilbud vurdere, om barnet har
behov for støtte efter dagtilbudslovens § 4 i forhold til at kunne trives og ud-
vikle sig i dagtilbuddet.
Det er kommunalbestyrelsen, som vurderer, hvilke forhold hos barnet det vil
være relevant at inddrage.
Vurderingen af barnet og resultatet af denne medfører ikke yderligere forplig-
telser for kommunalbestyrelsen end dem, der allerede i dag følger af dagtil-
budsloven.
2
L 107 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag fra børne- og socialministeren
Desuden er kommunalbestyrelsen ansvarlig for de kommunale sundhedsord-
ninger for børn og unge, herunder sundhedsplejerskeordningen.
De kommunale tilbud skal tilrettelægges, så der dels ydes en generel forebyg-
gende og sundhedsfremmende indsats, dels en individorienteret indsats, der
retter sig mod alle børn, samt en særlig indsats, der specielt tager sigte på børn
med særlige behov. Formålet er at sikre børn og unge en sund opvækst og ska-
be gode forudsætninger for en sund voksentilværelse.
Kommunerne har frihed til at dimensionere og målrette den sundhedsfrem-
mende og forebyggende indsats til børn og unge til det lokale behov inden for
sundhedslovens rammer.
I forhold til små børn yder den kommunale sundhedsplejerske funktionsunder-
søgelser i barnets hjem samt individuel rådgivning efter personlig henvendelse
til sundhedsplejersken. Desuden kan kommunen tilbyde gruppeaktiviteter i
form af forældregrupper, åbent-hus-arrangementer, temaaftener, mødre-, fæd-
re- og familiegrupper af forskellig karakter, aftalt konsultation herunder tele-
fonkonsultationer mv.
Alle forældre skal således tilbydes besøg af en sundhedsplejerske umiddelbart
efter fødslen og frem til 1-års alderen. Her kan sundhedsplejersken rådgive og
vejlede forældrene om barnets almene sundhedsmæssige trivsel og udvikling,
ligesom eventuelle individuelle sundhedsmæssige problemer hos barnet kan
afdækkes. Sundhedsplejersken har endvidere mulighed for at følge barnet efter
1-års alderen, hvis det vurderes, at barnet har særlige behov.
Ved siden af de kommunale sundhedsordninger tilbyder regionsrådet syv gra-
tis, forebyggende helbredsundersøgelser hos alment praktiserende læger til alle
børn fra fødslen og frem til skolealderen og vaccination i henhold til Sundheds-
styrelsens anbefalinger.
De forebyggende helbredsundersøgelser tilbydes, når barnet er henholdsvis 5
uger, 5 måneder, 12 måneder samt i 2-, 3-, 4-, og 5-års-alderen.
Ved den forebyggende helbredsundersøgelse i 2 års-alderen undersøger den
alment praktiserende læge blandt andet barnets motoriske udvikling, herunder
både hvad angår fin- og grovmotorik, barnets ordforråd og evne til at lave små
sætninger samt have pludredialoger med sig selv og andre, barnets evne til at
udpege genstande og kropsdele og barnets evne til at udføre små opgaver.
Efter dagtilbudslovens § 12, stk. 1, er alle forældre forpligtet til at lade deres
barn deltage i en sprogvurdering og en eventuel sprogstimulering. Det følger af
lovens § 12, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal standse børneydelsen til de
forældre, som ikke overholder deres pligt.
Hvis kommunalbestyrelsen i forbindelse med sprogvurderingen foretager en
vurdering af andre forhold hos barnet, jf. det foreslåede § 11, stk. 4, 2. pkt., er
forældrene ikke omfattet af pligten til at lade barnet deltage i denne vurdering,
idet pligten kun omfatter sprogvurderingen af barnet.
3
L 107 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag fra børne- og socialministeren
Det følger af den i forslagets § 1, nr. 2, den foreslåede § 11, stk. 8, at tosproge-
de børn med behov for sprogstimulering, som ikke går i dagtilbud, skal optages
i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen. Det 30
timers sprogstimuleringstilbud er gratis for forældrene.
Det er alene en sprogvurdering efter forslagets § 1, nr. 2, den foreslåede § 11,
stk. 2, som kan udløse et sprogstimuleringstilbud eksempelvis i form af et dag-
tilbud til tosprogede børn, herunder et tilskud til fuld nedsættelse af forældrebe-
talingen efter dagtilbudslovens § 43, stk. 1, nr. 5.
Til nr. 3
Det tyske mindretal er omfattet af Europarådets Rammekonvention til beskyt-
telse af nationale mindretal. Det foreslås, at forældre til børn i det tyske min-
dretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering efter forslagets § 1, nr. 3, jf.
den foreslåede § 11, stk. 1 og 2.
Dette gælder, uanset om barnet er optaget i en tysk mindretals institution eller
ikke er optaget i dagtilbud.
Såfremt forældrene ikke fravælger sprogvurderingen, er forældrene omfattet af
de almindelige regler for sprogvurdering og sprogstimulering samt pligten til at
lade barnet deltage i en sprogvurdering samt evt. sprogstimulering, som følger
af forslagets § 1, nr. 3, jf. den foreslåede § 11, samt dagtilbudslovens § 12.
Til nr. 4
Det foreslås at tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med sprog-
vurderingen af barnet i 2-års-alderen kan inddrage andre forhold, som knytter
sig til barnets generelle trivsel og udvikling. Kommunalbestyrelsen kan vælge
at gøre dette, såfremt den vurderer, at det som led i det almindelige tilsyn med
børn i kommunen er hensigtsmæssigt at inddrage disse forhold for at få et bre-
dere og mere helhedsorienteret billede af barnets trivsel og udvikling.
Efter serviceloven har kommunalbestyrelsen en generel forpligtelse til at føre
tilsyn med alle børn i kommunen, hvor tilsynet skal tilrettelægges på måde, så
kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til de børn, der har behov
for særlig støtte.
Kommunalbestyrelsen skal for børn optaget i dagtilbud vurdere, om barnet har
behov for støtte efter dagtilbudslovens § 4 i forhold til at kunne trives og ud-
vikle sig i dagtilbuddet.
Det er kommunalbestyrelsen, som vurderer, hvilke forhold hos barnet det vil
være relevant at inddrage.
Vurderingen af barnet og resultatet af denne medfører ikke yderligere forplig-
telser for kommunalbestyrelsen end dem, der allerede i dag følger af dagtil-
budsloven.
4
L 107 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag fra børne- og socialministeren
Desuden er kommunalbestyrelsen ansvarlig for de kommunale sundhedsord-
ninger for børn og unge, herunder sundhedsplejerskeordningen.
De kommunale tilbud skal tilrettelægges, så der dels ydes en generel forebyg-
gende og sundhedsfremmende indsats, dels en individorienteret indsats, der
retter sig mod alle børn, samt en særlig indsats, der specielt tager sigte på børn
med særlige behov. Formålet er at sikre børn og unge en sund opvækst og ska-
be gode forudsætninger for en sund voksentilværelse.
Kommunerne har frihed til at dimensionere og målrette den sundhedsfrem-
mende og forebyggende indsats til børn og unge til det lokale behov inden for
sundhedslovens rammer.
I forhold til små børn yder den kommunale sundhedsplejerske funktionsunder-
søgelser i barnets hjem samt individuel rådgivning efter personlig henvendelse
til sundhedsplejersken. Desuden kan kommunen tilbyde gruppeaktiviteter i
form af forældregrupper, åbent-hus-arrangementer, temaaftener, mødre-, fæd-
re- og familiegrupper af forskellig karakter, aftalt konsultation herunder tele-
fonkonsultationer mv.
Alle forældre skal således tilbydes besøg af en sundhedsplejerske umiddelbart
efter fødslen og frem til 1-års-alderen. Her kan sundhedsplejersken rådgive og
vejlede forældrene om barnets almene sundhedsmæssige trivsel og udvikling,
ligesom eventuelle individuelle sundhedsmæssige problemer hos barnet kan
afdækkes. Sundhedsplejersken har endvidere mulighed for at følge barnet efter
1-års alderen, hvis det vurderes, at barnet har særlige behov.
Ved siden af de kommunale sundhedsordninger tilbyder regionsrådet syv gra-
tis, forebyggende helbredsundersøgelser hos alment praktiserende læger til alle
børn fra fødslen og frem til skolealderen og vaccination i henhold til Sundheds-
styrelsens anbefalinger.
De forebyggende helbredsundersøgelser tilbydes, når barnet er henholdsvis 5
uger, 5 måneder, 12 måneder samt i 2-, 3-, 4-, og 5-års-alderen.
Ved den forebyggende helbredsundersøgelse i 2 års alderen undersøger den
alment praktiserende læge blandt andet barnets motoriske udvikling, herunder
både hvad angår fin- og grovmotorik, barnets ordforråd og evne til at lave små
sætninger samt have pludredialoger med sig selv og andre, barnets evne til at
udpege genstande og kropsdele og barnets evne til at udføre små opgaver.
Efter dagtilbudslovens § 12, stk. 1, er alle forældre forpligtet til at lade deres
barn deltage i en sprogvurdering og en eventuel sprogstimulering. Det følger af
lovens § 12, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal standse børneydelsen til de
forældre, som ikke overholder deres pligt.
Hvis kommunalbestyrelsen i forbindelse med sprogvurderingen foretager en
vurdering af andre forhold hos barnet, jf. det foreslåede § 11, stk. 4, 2. pkt., er
forældrene ikke omfattet af pligten til at lade barnet deltage i denne vurdering,
idet pligten kun omfatter sprogvurderingen af barnet.
5
L 107 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag fra børne- og socialministeren
Det følger af den i forslagets § 1, nr. 3, den foreslåede § 11, stk. 8, at tosproge-
de børn med behov for sprogstimulering, som ikke går i dagtilbud, skal optages
i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen. Det 30
timers sprogstimuleringstilbud er gratis for forældrene.
Det er alene en sprogvurdering efter forslagets § 1, nr. 3, den foreslåede § 11,
stk. 2, som kan udløse et sprogstimuleringstilbud eksempelvis i form af et dag-
tilbud til tosprogede børn, herunder et tilskud til fuld nedsættelse af forældrebe-
talingen efter dagtilbudslovens § 43, stk. 1, nr. 5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget er en tydeliggørelse af gældende ret og vurderes ikke at give anled-
ning til regulering af det kommunale bloktilskud. Forslagets økonomiske kon-
sekvenser skal forhandles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for regioner.
6