Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 107 Bilag 8
Offentligt
Tidlig læring, sprogtest og
forældresamarbejde
Lukket ekspertmøde d. 15/3
2017 i Social-, Indenrigs og Børneudvalg, Folketinget om
mulige problemstillinger ved lovforslag om ændring af dagtilbudsloven
Oplæg ved Lene S. K. Schmidt, Lektor, Ph.d. & cand. mag. i Pædagogik
UCSJ, Center for Pædagogik. Mail: [email protected]
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Ekspertmødet og rammesætning
Af program for mødet fremgår formålet:
” So ial-,
Indenrigs- og Børneudvalget afholder lukket ekspertmøde i forbindelse
med behandlingen af lovforslag L 107 om ændring af dagtilbudsloven.
Ekspertmødet afholdes med henblik på at belyse konsekvenserne af, at
kommunerne med lovforslaget får mulighed for at fremrykke alderen for den
lovpligtige sprogvurdering og sprogstimulering fra 3-års alderen til 2 års-alderen,
heru der ko sekve ser e for forældresa ar ejdet”.
Og af indbydelsen til mødet lød endvidere;
”Ekspert ødet afholdes ed he lik
på at belyse mulige problemstillinger ved at fremrykke alderen for den lovpligtige
sprogvurdering, herunder om sprogvurdering og sprogstimulering vil få den
tilsigtede virk i g o fre
e af ør s udvikli g, trivsel og sproglæri g”
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Forskningsprojekter ift. dagens oplæg
Ph.d.-afhandling (2014). Sprogtest
når ord får betydning?
Københavns Universitet. Det humanistiske fakultet. Institut for
Medier, Erkendelse og Formidling
Aktuelt projekt (2016
2017); Pædagogens samfundsmæssige roller i
forældresamarbejde - under afrapportering, UCSJ
Sekretariat for nordisk ekspertudvalg (2010-2012), rapport; Vurdering
av verktøy som brukes til å kartlegge barns språk i norske barnehager.
Kunnskapsdepartementet, Oslo
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Hvilke risici for forældresamarbejdet kan opstå, når
der er fokus på tidlig læring og sprogtest?
Den `sprogvurdering til treårige´ som ofte er i brug i daginstitutioner
omfatter, at pædagogen laver testøvelser med barnet.
Vurderingspraksis: et stærkt styret samspil mellem en pædagog og et
barn og evt. spørgeskemaer udfyldt af forældre eller pædagoger
Tidlig læring og sprogtest er ofte rettet mod at hjælpe pædagoger og
forældre til at identificere, hvad barnet har brug for og mulige risici for
barnet (Schmidt 2014, Andersen 2011). Men hvilke risici kan brugen af
test omvendt også skabe for forældresamarbejdet? Og hvilke risici for
børnene kan der opstå, når de bliver genstand for vurdering?
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734082_0005.png
Test har sociale konsekvenser og utilsigtede
virkninger
Blandt risici for pædagog-forældresamarbejdet og børnene ved
brug af test er fx:
1.
”Teaching to the test”
2. Fokus for pædagog-forældre samarbejdet kan blive for ensidigt
3. Test kan skabe ulighed
4. Test påvirker børns opfattelse af dem selv
Test og vurdering frembringer ikke så objektiv og sikker viden, som
det kan have en tendens til at fremstå som
(se referencer sidste slide)
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734082_0006.png
Opsamling & spørgsmål
Internationalt og nationalt; Øget fokus på læringsmiljø både i daginstitution og hjem
Ift. lovforslaget:
Hvorfor vælge et fokus på sprogvurdering, nu hvor der er en styrket vægtning af børns miljø?
At fremrykke alderen for sprogvurdering af småbørn - hvad vil man løse med det, og kan man det?
Jf.; ” ..usi g tests to solve edu atio al pro le s is a si plisti approa h to a o ple pro le ”
Shohamy 1993:
19)
Hvis test eller andre metoder til vurdering af børns sprog anvendes i forældre samarbejdet er der brug for;
At pædagog-forældresamarbejdet sættes
før
brug af test og metoder til vurdering
Når børns sprog vurderes, at det kan ske med en variation af metoder, alt efter kontekst, familier og børn
At være opmærksom på forskellige sprogsyn i metoder og indsatser (Holm & Laursen 2009, Holm 2017), og
hvad der er gavnligt ift. hvilke børn
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734082_0007.png
Referencer
Alasuutari, Maarit; Markström, Ann-Marie & Roth, Ann-Christine Vallberg (2014). Assessment and Documentation in Early Childhood Education. London: Routledge
Andersen, Peter Ø. (2011). Pædagogikken i evalueringssamfundet. København: Hans Reitzel Forlag
Andersen, Peter Ø. (2013). Pædagogiske læreplaner, dokumentation og evaluering. Hans Reitzel Forlag
Andreasen, Karen E., Buchardt Mette, Rasmussen, Anette & Ydesen, Christian (2015). Test og prøvelser. Oprindelse, udvikling og aktualitet. Aalborg Universitetsforlag
Broadfoot, Patricia M. (1996). Education, assessment and society, a sociological analysis. Buckingham: Open University Press
Bundgaard, Helle & Gulløv, Eva (2008). Forskel og fællesskab, minoritetsbørn i daginstitution. København: Hans Reitzel Forlag
Gitz-Joha
se , Tho as
6 . ”Er tests svaret eller e del af pro le et?”.
I:
Dansk Pædagogisk Tidsskrift
nr. 3, s. 22-30
Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (Red.) (2009). En bog om sprog i daginstitutioner: analyser af sproglig praksis. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Holm, Lars (2017). Sproglige kategoriseringer af småbørn. I Tidsskriftet:
Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse,
Vol. 1, Nr. 1, 02.2017, s. 21-38. (se:
https://tidsskrift.dk/index.php/FPPU
)
Kunnskapsdepartementet (2011). Vurdering av verktøy som brukes til å kartlegge barns språk i norske barnehager.Rapport fra Ekspertutvalg nedsat av Kunnskapsdepartementet
2010/2011: Oslo.
Nettelbladt, U. (1994). Hur undersöker man språklig och kommunikativ förmåga hos barn? Erfarenheter från logopedisk forskning. I Linnarud, M. språk
utvärdering- test. Uupsala:
ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap
Reay, Diane & Wiliam,
D la
354
999 . ”I'll e a othi g: Stru ture, age
a d the o stru tio of ide tit through assess e t”. I:
British Educational Research Journal
vol 25 no 3, 343-
Schmidt, Lene S. K. (2014). Sprogtest
når ord får betydning? Analyser af hvilke samspil der opstår mellem standardisering af en sprogtest til treårige børn og pædagogisk praksis.
Ph.d.-afhandling, Københavns Universitet. Humanistisk Fakultet. Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Afdeling for Pædagogik
Shohamy, Elana (2001). The power of tests. A critical perspective on the uses of language tests. London: Longman
Shohamy, Elena (1993). The power of tests. The impact of tests on language and education. The National Foreign Language Center. Washinton DC
Spolsky, Bernard (1995). Measured words. Oxford: Oxford University Press
Volante, Louis (2004). Teaching To the Test: What Every Educator and Policy-maker Should Know. In: Canadian Journal of Educational Administration and Policy, Issue 35, pp. 1-6