Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 107 Bilag 8
Offentligt
1734080_0001.png
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0002.png
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0003.png
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0004.png
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0005.png
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Vuggestuen Nannasvej
Vuggestuen Heimdalsvej
DII Kloden (Børnehuset Engen- Hus A)
Vuggestuen Den Grønne Gren
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Familien kan komme med i projektet fra
slutningen af graviditeten og frem til
barnet er 6 måneder gammelt.
De afsluttes, senest, når barnet starter i
vuggestue/dagpleje eller kort tid
derefter.
Der er afsat 5 timer pr. uge til familien
varigheden og intensiteten afhænger af
barnets udvikling og familiens behov.
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Familiens sundhedsplejerske kan
visitere familien til projektet
Familien kan også selv tage kontakt til
en af pædagogerne i Tryg Start
Evt. kontakt via jordemoder eller egen
læge
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Indsatsen
Støtte og vejledning i hjemmet
Aflastning
Netværk
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0010.png
Målgruppe
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Kommende forældre, der er bekymrede for
forældrerollen og egen formåen som forældre
Forældre, der i en periode oplever sig nedtrykte og
triste, eller oplever manglende glæde ved
forældreskabet og deres barn
Enlige forældre med svagt netværk
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Formål
At skabe en god hverdagsstruktur
Sikre at barnet udvikler et sikkert
tilknytningsmønster, der gør dem mindre
modtagelige overfor belastnings- og stressfaktorer
(børn med en sikker tilknytning bliver mere
robuste)
Sikre at barnet får den kontakt og omsorg, som et
lille barn har brug for
Sikre en god overgang for barn og forældre fra
barsel til vuggestue
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Målet er i sidste ende, at barnet følger
en normal udvikling og er
alderssvarende, når det starter i
vuggestue
Samt at det ikke har brug for særlige
foranstaltninger efter det er fyldt 3 år
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0014.png
Pædagogens kompetencer
Teori
Pædagogen
Selvagens
Metoder
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
1734080_0015.png
Mentalisering
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Pædagogens opgaver i
"Tryg Start"
Skabe en god relation til forældrene
Hjælpe med at få struktur på hverdagen
Hjælpe forældrene med at lære, at "læse"
deres barns signaler
Støtte op om at skabe en god relation mellem
forældre og det lille barn
Støtte forældrene i at møde deres barn på en
anerkendende og mentaliserende måde
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Give forældrene en oplevelse af, at blive set, accepteret
og bekræftet
Være anerkendende og bekræfte forældrenes succes
med at passe på deres barn
Pædagogen er ikke underviser,
men en konkret vejleder, som
hjælper forældrene med at tolke
barnets fysiske og
følelsesmæssige signaler
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Tilkendegivelser fra
forældre, der har været
med i projektet
Pædagogen fortalte mig egentlig ikke noget, jeg ikke
vidste i forvejen. Men hun støttede mig i at gøre det,
jeg besluttede mig for at gøre
Pædagogen hjalp mig til at være tryg ved at tage mit
barn med ud af huset
Pædagogen har hjulpet mig til at tro på, mig selv og
min evne til at "læse" mit barn
L 107 - 2016-17 - Bilag 8: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde 15/3-17
Evaluering
Dagbogsprogrammet
Opstille mål
Beskrive indsats
Evaluere løbende
Evt. opstille nye mål
Effektevalueringsskema