Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 107 Bilag 5
Offentligt
1728146_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Program for lukket ekspertmøde om L 107 (ændring af
dagtilbudsloven)
Dato: 15. marts 2017
Kl.: 14.00-15.30
Sted: 1-133
Formål
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget afholder lukket ekspertmøde i forbindelse med
behandlingen af lovforslag L 107 om ændring af dagtilbudsloven. Ekspertmødet afholdes med
henblik på at belyse konsekvenserne af, at kommunerne med lovforslaget får mulighed for at
fremrykke alderen for den lovpligtige sprogvurdering og sprogstimulering fra 3-års alderen til 2
års-alderen, herunder konsekvenserne for forældresamarbejdet.
Program
14.00-14.20
Tidligere indsats gennem samarbejde og vejledning. Et alternativ til
sprogscreening? V. BUPLs formand, Elisa Rimpler Bergmann, og pædagog i Aarhus,
Anette Stoltenberg Hansen (TBC).
Elisa Rimpler Bergmann og Anette Stoltenberg Hansen vil bl.a. fortælle om de første erfaringer
fra Aarhus kommune med samarbejde mellem sundhedspleje og daginstitutioner, som går ud
på at skabe tidlig tilknytning til vuggestuen via vejledning og samarbejde med forældrene.
14.20-14.35
Børns sprog ved 2-års alderen. Hvad kan man screene for?
V/Pia Thomsen, sprogforsker med speciale i børns sproglige udvikling og forsker, lektor,
ph.d. på Syddansk Universitet, Institut for Sprog og Kommunikation.
Pia Thomsen beskæftiger sig med psykolingvistik og sprogtilegnelse hos et- og tosprogede
børn og har skrevet ph.d. afhandling (Thomsen 2009/2011) om danske børns helt tidlige
grammatiske udvikling og læringsprocesser, der driver børns sprogudvikling frem. Hun har
deltaget i arbejdsgruppen om sprog og kommunikation ifm. revision af den styrkede
pædagogiske læreplan.
14.35-14.50 Tidlig læring, sprogtest og forældresamarbejde. Hvilke risici for
samarbejdet kan der opstå? V/Lene S. K. Schmidt, lektor, phd. og forsker ved UC.
Sjælland, Center for Pædagogik.
Lene S. K. Schmidt beskæftiger sig med, hvordan politik og pædagogiske praksisformer
udvikler sig i samspil med hinanden og har skrevet ph.d. afhandling (Schmidt 2014) om, hvad
der sker i den pædagogiske praksis og samarbejdet med forældre, når sprogtest til småbørn
udbredes til daginstitutioner. Aktuelt har hun undersøgt forældresamarbejdet i en række
daginstitutioner særligt ift. det øgede fokus på tidlig læring. Dette nye studie er afsluttet og
under afrapportering, men endnu ikke publiceret.
14.50-15.30 Spørgsmål og svar.
Ref. 17-000187-1