Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. april 2017
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Udvidet obligatorisk dagtilbud og krav om dansk og fokus på demokrati i privat pasning)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Børne- og
socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-4, 6 og 7.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december 2016 og var
til 1. behandling den 17. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs-
og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 7. oktober 2016 dette udkast til Børne- og
Undervisningsudvalget, jf. BUU alm. del – bilag 5. Social-
og Indenrigsudvalget overtog den 12. december 2016 dagtil-
bud som ansvarsområde og skiftede navn til Social-, Inden-
rigs- og Børneudvalget. Den 15. december 2016 sendte bør-
ne- og socialministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Lukket ekspertmøde
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget afholdt den 15.
marts 2017 et lukket ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til børne- og socialmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
<>
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget bemærker:
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget
afholdt Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 15. marts
2017 et lukket ekspertmøde. Her redegjorde en række for-
skere for, hvorfor forslaget om en ensidig sprogvurdering og
efterfølgende sprogstimulering af børn ned til 2-års alderen
ikke nødvendigvis er de bedste værktøjer, såfremt man øn-
sker at identificere og hjælpe børn med behov for stimule-
ring så tidligt som muligt. På baggrund af ekspertmødet er S
og RV af den opfattelse, at det er forbundet med en del usik-
kerhed, om en sprogvurdering, der alene tester et 2-årigt
barns ordforråd og ensidigt fokuserer på sprog, giver et va-
lidt billede af, om barnet har behov for støtte i forhold til sin
videre læring og udvikling.
S og RV deler opfattelsen af, at det er afgørende med en
tidlig indsats over for børn, som risikerer at starte i skolen
uden de nødvendige sproglige kompetencer og generelle
forudsætninger for at lære. Forskning på området viser dog,
at man med for tidlige sprogtest finder en stor gruppe børn,
der er »falsk positive« og »falsk negative«. Der er med an-
dre ord stor risiko for, at vi med sprogtesten i 2-årsalderen
ikke identificerer de børn, som vi reelt ønsker at række en
hjælpende hånd og give de rette læringsbetingelser. På den
baggrund ønsker S og RV at brede vurderingen af de 2-årige
ud, så der ikke blot testes for sprog, men foretages en brede-
re vurdering af barnets muligheder for læring. Vurderingen
skal baseres på andre parametre end produktivt ordforråd,
DokumentId
Journalnummer