Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 14. marts 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget
(Ændring af folketingsmedlemmernes vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning på Vederlagskommissionens
anbefalinger m.v.)
[af Søren Gade (V), Henrik Sass Larsen (S), Leif Mikkelsen (LA), Morten Østergaard (RV) og Mette Abildgaard (KF)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet i alt 14 ændringsforslag til lovforslaget. So-
cialdemokratiets medlemmer har stillet ændringsforslag nr.
1, 2 og 8, Enhedslistens medlemmer har stillet ændringsfor-
slag nr. 3-7, 9, 11, 12 og 14, og Socialdemokratiets, Ven-
stres, Liberal Alliances, Radikale Venstres og Det Konser-
vative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 10 og 13.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 14. december 2016 blev de indkomne
høringssvar omdelt til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de under nr. 10 og 13 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2, 8, 10 og 13 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 1-7 og 9-14 stillede æn-
dringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 7 forkastes, vil
Dansk Folkeparti stemme for ændringsforslag nr. 8.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 3-7 og 9-14 stillede æn-
dringsforslag. Hvis de af Enhedslisten stillede ændringsfor-
slag forkastes, vil mindretallet stemme hverken for eller
imod lovforslaget. Mindretallet vil redegøre for sin stilling-
tagen til ændringsforslag nr. 1, 2 og 8 ved 2. behandling.
Enhedslisten har i mange år arbejdet for at normalisere
politikeres pensionsforhold, sådan at de i højere grad flugter
med resten af befolkningens. Det er derfor positivt, at der
med lovforslaget tages enkelte skridt, der begrænser de ublu
privilegier, som politikere er omfattet af. Lovforslaget er
dog helt utilstrækkeligt og risikerer faktisk på visse områder
at stille politikere mere fordelagtigt end med de gældende
regler.
Når det gælder pensionen, har partierne bag den aftale,
der ligger til grund for lovforslaget, desværre valgt ikke at
følge Vederlagskommissionens forslag om en bidragsbe-
stemt pension, der flugter med de arbejdsmarkedspensioner,
som andre lønmodtagere er omfattet af. I stedet har man
fastholdt den nuværende langt mere lukrative tjeneste-
mandslignende pensionsordning. Hertil kommer, at man har
indført en ny ret til såkaldt førtidspensionering, der som føl-
ge af den meget lukrative pension vil betyde, at politikere
også fremover kan trække sig tilbage med en høj pension 5
år før folkepensionsalderen og tilmed kan få pensionen ud-
betalt, samtidig med at de arbejder og har en høj indtægt.
Retten til den såkaldte førtidspensionering vil trods de
fradrag, som følger af at vælge førtidspensioneringen, inde-
bære, at det kan være økonomisk lukrativt at vælge at før-
tidspensionere sig, idet man afhængigt af levetiden samlet
set kan få udbetalt et højere beløb i pension.
Endelig er det er stort problem, at ændringen af pensions-
reglerne kun gælder fremadrettet og dermed ikke omfatter
AX019812