Retsudvalget 2016-17
L 105
Offentligt
1716630_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
30. januar 2017
Kontor:
Procesretskontoret
Sagsbeh: Krestina Kilsholm Jørgen-
sen
Sagsnr.: 2017-0037-0172
Dok.:
2198456
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Udeblivelsesdomme, for-
kyndelse og anvendelse af digital kommunikation i straffesager m.v.) (L
105), som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 18. ja-
nuar 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 105 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til at Datatilsynet ikke mener, at der er hjemmel i persondataloven til, at der sendes en besked, når en borger har åbnet en digital meddelelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov
om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Udeblivelsesdom-
me, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i straffesager
m.v.) (L 105):
”Vil ministeren kommentere, at Datatilsynet ikke mener, at der
er hjemmel i persondataloven til, at der sendes en besked, når
en borger har åbnet en digital meddelelse, idet ministeren sam-
tidig bedes redegøre for, hvilke tekniske løsninger, der i denne
sammenhæng vil kunne sikre, at der er hjemmel i persondata-
loven til en digital forkyndelsesløsning?”
Svar:
Datatilsynet har i et høringssvar af 11. november 2016 til forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (senere lovforslag nr. L 105)
henvist til sit høringssvar til Justitsministeriet af 31. august 2012 om be-
tænkning nr. 1528/2011 om revision af reglerne om forkyndelse og Rets-
plejerådets udtalelse herom.
I høringssvaret af 31. august 2012 bemærkede Datatilsynet vedrørende
betænkningens omtale af forenklet digital forkyndelse bl.a., at det fremgår
af forarbejderne til lov om Offentlig Digital Post (nu lov om Digital Post
fra offentlige afsendere), at en offentlig afsenders ansvar for og rådighed
over en meddelelse mv. ophører ved aflevering til postløsningen, hvilket
betyder, at en borger er dataansvarlig for indholdet i egen digital postkas-
se. Det betyder således også, at en offentlig afsender ikke må modtage
oplysning om, hvorvidt en meddelelse mv. er læst, slettet eller på anden
måde er behandlet af den pågældende borger. Datatilsynet bemærkede i
tilknytning hertil, at tilsynet ikke umiddelbart kunne tiltræde, at der sendes
en besked, når en borger har åbnet en digital meddelelse.
Som anført i de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.1.9, til lovforslaget
(nr. L 105) var Justitsministeriet i forbindelse med indførelsen af reglerne
om forenklet digital forkyndelse i 2012 opmærksom på det anførte ud-
gangspunkt efter lov om Digital Post.
Justitsministeriet pegede imidlertid i den forbindelse på, at formålet med
forkyndelse er at sikre, at en meddelelse kommer frem til adressaten, så
2
L 105 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til at Datatilsynet ikke mener, at der er hjemmel i persondataloven til, at der sendes en besked, når en borger har åbnet en digital meddelelse, til justitsministeren
adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet. Formålet er
endvidere at sikre den, der har iværksat forkyndelsen, det fornødne bevis
for, at meddelelsen er kommet frem, så de retsvirkninger, der er knyttet til
forkyndelsen, kan indtræde.
Justitsministeriet fandt det derfor af afgørende betydning for ordningen, at
der blev skabt sikkerhed for, at den meddelelse med eventuelle bilag, der
skal forkyndes, faktisk er blevet åbnet. På den baggrund fandt Justitsmini-
steriet, at der i forhold til forenklet digital forkyndelse var grundlag for at
fravige udgangspunktet om, at den afsendende myndighed ikke må få be-
sked om, at en digital meddelelse er blevet åbnet.
Justitsministeriet finder således ikke, at lov om Digital Post er til hinder
for, at den afsendende myndighed i forbindelse med modtagelse af en be-
sked om, at en digital meddelelse er blevet åbnet, kan behandle personop-
lysninger inden for rammerne af persondataloven.
Justitsministeriet finder ikke, at den foreslåede justering af retsplejelovens
§ 156 c giver anledning til en anderledes vurdering af, om den afsendende
myndighed må få besked om, at en digital meddelelse er blevet åbnet eller
på anden måde behandlet.
3