Skatteudvalget 2016-17
L 104 Bilag 1
Offentligt
1713255_0001.png
19. januar 2017
J.nr. 16-1729722
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommu-
nal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for
alle ejendomme).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 104 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1713255_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Ingen bemærkninger.
Dansk Byggeri
Ingen bemærkninger.
Dansk Ejendomsmægler-
forening
Dansk Ejendomsmæglerforening
bemærker i relation til frem-
gangsmåden ved fastfrysningen
af grundskylden i 2017, at lov-
forslaget vil have konsekvenser
for den ejer, der afhænder sin
ejendom med overtagelse i peri-
oden mellem betaling af første
rate af ejendomsskat og en even-
tuel regulering (tilbagebetaling),
der sker senere på året. Der hen-
vises til, at forslaget svarer til si-
tuationen med fastfrysningen af
grundskyld i 2016.
Foreningen mener ikke, at sælge-
ren skal være indlagt til at holde
øje med, om beskatningsgrund-
laget for den afhændede ejen-
dom ændrer sig i forhold til det,
der blev opkrævet i første rate.
Ifølge foreningen er konsekven-
sen, at den pågældende tidligere
ejer, forudsat at der foretages
almindelig refusion handlens
parter imellem, må søge en yder-
ligere og efterfølgende refusion
hos køberen, der som ny ejer har
modtaget den eventuelle tilbage-
betaling, som forholdsmæssigt
burde have tilfaldet sælgeren.
Foreningen foreslår derfor, at
reguleringen af beskatnings-
grundlaget i stedet for skal ske
direkte mellem kommunen og
ejeren i den periode, som der se-
nere reguleres for – og altså ikke
Som Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening også henviser til, svarer den
metode, der foreslås i relation til
regulering af grundskylden for 2.
halvår 2017, til den fremgangsmå-
de, der er anvendt ved fastfrysning
af grundskyld for ejerboliger i
2016, og som tidligere har været
anvendt i forbindelse med indfø-
relsen af grundskatteloftet fra 2003
og nedsættelse af grundskyldspro-
millen for landbrugsejendomme
m.v. for 2005-2007. Denne frem-
gangsmåde vil desuden finde an-
vendelse, når beskatningsgrundla-
get for grundskyld m.v. fremrykkes
fra 2019 i medfør af L 92 B, som
er vedtaget ved 3. behandlingen
den 10. januar 2017.
Som det ligeledes fremgår af mini-
steriets bemærkninger til Dansk
Ejendomsmæglerforenings hø-
ringssvar til lovforslag L 92, FT
2016-17, vil en løsning som den,
foreningen foreslår, hvorefter en
eventuel efterfølgende regulering
skal ske direkte i forhold til den,
der ejede ejendommen i den peri-
ode, skatten vedrører, indebære en
forøgelse af de administrative kon-
sekvenser for kommunerne.
Den i lovforslaget fastsatte metode
fastholdes derfor uændret.
Side 2 af 7
L 104 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1713255_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mellem kommunen og den til
enhver tid værende ejer.
Dansk Erhverv
Ingen bemærkninger.
Datatilsynet
Ingen bemærkninger.
DI
Ingen bemærkninger.
Ejendomsforeningen
Danmark
Ejendomsforeningen Danmark
mener, at beskatningen på ejen-
domme skal reduceres, idet be-
skatningen af ejendomme allere-
de er for høj. Ejendomsforenin-
gen ser derfor positivt på lov-
forslaget. Foreningen hæfter sig
ved den ulighed, der har været
gældende siden 2001 ved på den
ene side at fastfryse ejendoms-
værdiskatten og på den anden
side opretholde stigninger i
grundskylden på op til 7 pct. år-
ligt. Det er foreningens opfattel-
se, at dette har medvirket til en
endnu højere grad af skævvrid-
ning af beskatningsgrundlaget i
Danmark.
Foreningen bemærker, at en for-
længelse af fastfrysningen af be-
skatningsgrundlaget for grund-
skylden for boligejere og en ud-
videlse af fastfrysningen til også
at omfatte erhvervsejendomme
m.v. i 2017, vil være et middel til
at stoppe en yderligere skæv-
vridning.
Foreningen foreslår i relation til
fremadrettede opkrævninger af
Der er den 18. november 2016
indgået en bred politisk aftale om
et nyt vurderingssystem. Aftalepar-
tierne er enige om at sigte efter
hurtigt og senest inden 3. behand-
lingen af lovgivningen om det nye
ejendomsvurderingssystem at ind-
gå en aftale om tryghed om bolig-
beskatningen.
Derfor vil regeringen fremlægge et
justeret forslag til en ny boligbe-
skatning med afsæt i udspillet
Tryg-
hed for boligejerne.
Som Ejendomsforeningen Dan-
mark også er inde på, har det af
Side 3 af 7
L 104 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1713255_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grundskyld, at det nye system for
ejendomsbeskatning sikrer, at
såvel boligejere som ejere af er-
hvervsejendomme ikke kommer
til at stå over for væsentlige for-
øgelser af grundskyldsbeskatnin-
gen.
Foreningen er forstående over
for, at reguleringsprocenten som
følge af tidspunktet for lov-
forslagets fremsættelse ikke vil
kunne nå at blive indregnet i be-
talingen af grundskyldens første
rate i 2017 og ser ingen umid-
delbare problemer i at indregne
nedsættelsen i forbindelse med
opkrævningen af ejendomsskat i
2. halvår 2017.
Foreningen understreger vigtig-
heden af, at der modtages en
korrigeret skattebillet i løbet af
foråret og senest inden maj må-
ned, idet udlejere skal varsle
skattereguleringer inden udgan-
gen af maj måned 2017, jf. leje-
lovens § 50, stk. 3, og erhvervs-
lejelovens § 10, stk. 4, såfremt en
regulering i skatter og afgifter fo-
retages med tilbagevirkende
kraft for hele året 2017. For-
eningen bemærker videre, at lov-
forslaget lægger op til, at der vil
ske en tilretning inden betalingen
af 2. rate, hvilket først er 1. juli
2017, dvs. 1 måned efter udløb
af fristen for varsling af skatter
og afgifter i henhold til lejelove-
ne.
Hvis skatteansættelsen ikke er
ændret, og meddelelse herom
udsendt inden maj måned, for-
tidsmæssige årsager ikke været mu-
ligt at indregne nedsættelsen af re-
guleringsprocenten i 2017 forud
for opkrævningen af grundskyl-
dens første rate den 1. januar. I
stedet vil ejendomsejerne få ind-
regnet differencen som en nedsæt-
telse af de efterfølgende opkræv-
ninger af ejendomsskatter for 2.
halvår 2017 – dvs. opkrævninger,
der forfalder den 1. juli 2017 eller
senere.
Frem mod udsendelse af nye op-
krævninger skal der bl.a. foretages
systemtilretninger i kommunernes
ejendomsskatteberegningssystem
og i SKATs vurderingssystem, fo-
retages testkørsler og kontroller
m.v. Det er på den baggrund for-
ventningen, at opkrævningen af
grundskylden for 2. halvår vil blive
udsendt af kommunerne omkring
den 1. juni 2017.
Lejelovens § 50 og erhvervslejelo-
vens § 10 vedrører lejeforhøjelser
samt udlejers varsling over for leje-
ren heraf, i tilfælde, hvor der sker
en forøgelse af de ejendomsskat-
ter, der hviler på ejendommen.
Er der derimod tale om lejened-
sættelser som følge af bortfald eller
nedsættelse af skatter og afgifter –
dvs. som i dette tilfælde, hvor be-
skatningsgrundlaget for grund-
skylden i 2017 fastfryses i forhold
til 2016 – følger det af lejelovens §
52 og erhvervslejelovens § 12, at
udlejere skal give lejere meddelelse
om den heraf følgende lejenedsæt-
telse senest 6 uger efter, at medde-
lelsen om skatte- eller afgiftsned-
Side 4 af 7
L 104 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1713255_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udser foreningen, at udlejere er
nødt til at varsle skatter og afgif-
ter to gange i 2017 med væsent-
lige administrative merudgifter
til følge.
sættelsen er kommet frem til udle-
jeren.
Der kan således blive tale om ad-
ministrative omstillingsomkostnin-
ger for udlejerne, hvis udlejerne
må varsle skattereguleringerne sær-
skilt, der dog vurderes til at være
under bagatelgrænsen på 4 mio. kr.
Skatteministeriet vil rette henven-
delse til KL mhp. at undersøge,
om kommunerne kan udsende op-
krævningerne tidligere.
Erhvervsstyrelsen – Team
Effektiv Regulering
(TER)
Erhvervsstyrelsen vurderer, at
lovforslaget ikke medfører lø-
bende administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Styrelsen
har ikke yderligere bemærknin-
ger.
FSR – danske revisorer
Ingen bemærkninger.
KL
KL kvitterer for, at det fremgår
af lovforslaget, at kommunerne
vil blive kompenseret individuelt
for deres provenutab ved fast-
frysningen i 2017, og bemærker,
at dette er parallelt til frem-
gangsmåden ved fastfrysningen
for ejerboliger i 2016, samt at det
tager hensyn til, at kommunerne
allerede har lagt budgetter for
2017, herunder forudsat en gi-
ven indtægt fra grundskylden.
KL kvitterer desuden for, at
kommunernes administrative
merudgifter fremgår af lov-
forslaget, og at det tilkendegives,
at kommunerne vil blive kom-
Side 5 af 7
L 104 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1713255_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
penseret efter DUT-princippet.
KL opfordrer til, at den kom-
munale kompensation udbetales
til kommunerne i juli/august
2017, hvor 2. rate af grundskyl-
den forfalder til betaling, for at
tage højde for effekten af det
kommunale provenutab og for
at undgå en negativ likviditets-
påvirkning i kommunerne.
KL støtter op om, at virkningen
af lovforslaget neutraliseres i
forbindelse med efterregulerin-
gen af 2017 for de selvbudget-
terende kommuner, og opfor-
drer til, at Skatteministeriet ind-
drager KL i en dialog om grund-
laget for at skønne over kom-
munernes grundværdier ud fra,
hvad værdierne havde været,
hvis lovforslaget ikke var blevet
gennemført.
Skatteministeriet er indforstået
med at udbetale kompensation til
kommunerne i to rater i henholds-
vis juli og august 2017.
Som KL nævner, vil neutraliserin-
gen af fastfrysningen af grundskyl-
den for de selvbudgetterende
kommuner ske på baggrund af et
skøn over beskatningsgrundlaget
foretaget af Skatteministeriet.
Det er første gang aktuelt i 2018,
når der til brug for efterregulerin-
gen for 2016 tilsvarende skal be-
regnes et skøn over beskatnings-
grundlaget for ejerboliger, såfremt
fastfrysningen af grundskyld for
ejerboliger i 2016 ikke var blevet
gennemført.
Med hensyn til fastfrysningen af
grundskylden i 2017 for alle ejen-
domme vil Skatteministeriet på til-
svarende måde skønne over be-
skatningsgrundlaget i 2019.
Der vurderes at være tale om me-
kaniske konsekvensberegninger
baseret på de på beregningstids-
punktet tilgængelige kilder og data.
KL vil ved udarbejdelsen af skøn-
net blive orienteret med mulighed
for at kommentere skønnet.
Side 6 af 7
L 104 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1713255_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF Skattefaglig For-
ening
Ingen bemærkninger.
Vurderingsankenævnsfor-
eningen
Ingen bemærkninger.
Ældresagen
Ældresagen bemærker, at den
stigende grundskyld er en øko-
nomisk udfordring for mange
pensionister, fordi folkepensio-
nen og udbetalingen fra private
pensionsordninger ikke stiger i
samme takt som grundskylden.
Ældresagen bemærker også, at
den foreslåede fastfrysning af
grundskylden for 2017 omfatter
andelsboliger og udlejningsboli-
ger, i modsætning til fastfrysnin-
gen af grundskylden i 2016, samt
at den tidligere foreslåede reduk-
tion af boligydelsen ikke længere
indgår på Finansloven.
Der henvises til kommentarerne til
Ejendomsforeningen Danmark
ovenfor.
Side 7 af 7