Skatteudvalget 2016-17
L 103
Offentligt
1762926_0001.png
29. maj 2017
J.nr. 2017 - 610
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til Lov om ændring af peronskatteloven og virksomhedsskat-
teloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse an-
partsprojekter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 24. maj 2017. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil foretage en fornyet beregning af provenuet ved lovforslaget og redegøre nærmere for, hvorfor lovforslaget vurderes at få samme økonomiske konsekvenser for det offentlige trods ændringsforslagene, til skatteministeren
1762926_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af oversendelsen af ændringsforslag til lovforslaget, jf. bilag
21, foretage en fornyet beregning af provenuet ved lovforslaget og redegøre nærmere for,
hvorfor lovforslaget vurderes at få samme økonomiske konsekvenser for det offentlige
trods ændringsforslagene?
Svar
I nenstående uddybes, hvorfor ændringsforslagene ikke vurderes at have nævnevær-
dige provenumæssige konsekvenser i forhold til det oprindeligt fremsatte lovforslag.
Udvidelse af kildeartsbegrænsningen til også at omfatte interessentskaber
Under folketingsbehandlingen af lovforslaget er det blevet fremført, at den foreslåede kil-
deartsbegrænsning kan undgås, ved at 10-mandsprojekterne blot etableres i et interessent-
skab, hvor den i udgangspunktet personlige, solidariske og principale hæftelse i interes-
sentskabet vil kunne søges begrænset via særlige vilkår, fx såkaldte non-recourse-vilkår i
forbindelse med finansiering af anpartsprojektet. Med ændringsforslaget dæmmes der op
for denne mulighed ved at udvide den foreslåede kildeartsbegrænsning til generelt også at
omfatte 10-mandsprojekter, der etableres i interessentskabsform, men dog kun i tilfælde,
hvor den fysiske person ikke deltager i anpartsvirksomhedens drift i væsentligt omfang.
Det er vurderingen, at 10-mandsprojekter etableret i interessentskaber kun findes i et be-
grænset omfang i dag. Hvis der alene indføres kildeartsbegrænsning af underskud for 10-
mandsprojekterne etableret i partner- eller kommanditselskaber, vil anvendelsen af inte-
ressentskaber dog kunne blive et attraktivt alternativ.
Der er således i vidt omfang tale om en værnsregel, der skal sikre det oprindeligt vurde-
rede merprovenu, og som ikke i sig selv medfører et yderligere merprovenu.
Generationsskifte
I forbindelse med høringen af ændringsforslaget til det fremsatte lovforslag blev det frem-
ført, at ændringen af den foreslåede kildeartsbegrænsning, hvorefter interessentskaber
omfattes af kildeartsbegrænsningen, kunne ramme generationsskifter i erhvervslivet, hvor
eksempelvis et landbrug gradvis overdrages til næste generation og den oprindelige ejer
dermed anses for ikke at deltage i væsentligt omfang i virksomhedens drift og derved om-
fattes af den foreslåede kildeartsbegrænsning.
Det er ikke hensigten at ramme generationsskifter i erhvervslivet, og derfor er der indført
en regel, som skal imødekomme dette problem. Dette forslag sikrer, at der i den forbin-
delse ikke opstår et utilsigtet merprovenu i forhold til det oprindeligt vurderede provenu.
Ændring af virkningstidspunktet
Den foreslåede ændring af virkningstidspunktet vurderes ikke at have nævneværdige pro-
venumæssige konsekvenser, da det vurderes at fremsættelsen af lovforslaget i sig selv har
bremset op for udbuddet af nye 10-mandsprojekter.
Side 2 af 3
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil foretage en fornyet beregning af provenuet ved lovforslaget og redegøre nærmere for, hvorfor lovforslaget vurderes at få samme økonomiske konsekvenser for det offentlige trods ændringsforslagene, til skatteministeren
1762926_0003.png
Overgangsregler
Med ændringsforslaget gives der mulighed for, at eksisterende 10-mandsprojekter kan
overdrages til næste generation med succession eller sælges til en af de andre deltagere,
uden at kildeartsbegrænsningen finder anvendelse. Der er tale om en udvidelse af over-
gangsreglerne, som vurderes kun at finde begrænset anvendelse, og som ikke vil have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Side 3 af 3