Skatteudvalget 2016-17
L 103 Bilag 7
Offentligt
1723861_0001.png
Advokatrådet
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 18. januar 2017
SAGSNR.: 2016 - 3672
ID NR.: 440582
[email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af personskatteloven og
virksomhedsskatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske
personers investeringer i visse anpartsprojekter) - L 103
Ved e-mail af 14. december 2016 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Lovforslaget har virkning for indkomst fra anpartsprojekter, som den pågældende har
erhvervet eller påbegyndt fra fremsættelsen af lovforslaget, den 14. december 2016
eller senere. Det vil sige, at lovforslaget også har virkning for brugte anparter
erhvervet den 14. december 2016 eller senere.
Det er Advokatrådets opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at lovforslaget får
virkning for handel med brugte anparter, der er erhvervet i tillid til de nugældende
regler, idet lovforslaget kan umuliggøre salg af brugte anparter.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0002.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Amagertorv 9, 3. sal
DK-1010 København K
45 82 15 91
[email protected]
19. januar 2017
Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse
anpartsprojekter) - L 103)
Skatteministeriet har i mail af 15. december 2016 sendt lovforslag om ændring af personskatteloven
og virksomhedsskatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i
visse anpartsprojekter) - L 103) i høring.
Dansk Aktionærforening takker for muligheden for, at afgive høringssvar på dette lovforslag. Generelt
set mener vi, at skatteområdet er et centralt område for et velfungerende børsmarked. Derfor er
skatteområdet samtidig en vigtig forudsætning for muligheden for, at foretage investeringer på et
bedre grundlag, hvilket forbedrer Danmarks situation, idet Danmark har brug for både danske og
udenlandske investorer.
Vedrørende det konkrete lovforslag i høring har Dansk Aktionærforening ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Dansk Aktionærforening
Leonhardt Pihl
Direktør
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0003.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dorte Larsen
21. december 2016 08:38
JP-Selskab og aktionærer
VS: Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og
virksomhedsskatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske
personers investeringer i visse anpartsprojekter) - L 103
Fra:
Bo Sandberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. december 2016 15:56
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi; Sune Fomsgaard
Cc:
Britt Rasmussen
Emne:
SV: Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter) - L 103
Til SKM!
Dansk Byggeri takker for høringsmuligheden, men har ingen bemærkninger til denne høring
Venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 01 42 · Mobil: 28 50 38 19
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Fra:
Sune Fomsgaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. december 2016 11:23
Til:
[email protected]; [email protected];
Margrethe Nørgaard; JP-Retssikkerhed;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
infoDB;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen; Jesper Kiholm Andersen;
[email protected]
Cc:
Mogens Jonas Rasander
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter) - L 103
Hermed sendes forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter) – L 103,
se også
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/L103/index.htm.
Høringen sker samtidig med
lovforslagets fremsættelse.
Der vedlægges desuden et resumé, et høringsbrev og en høringsliste.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0004.png
DETTE ER EN VISNING
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den 19.
januar 2017.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
under henvisning til j.nr. 16-1728556.
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Sune Fomsgaard, tlf. 72 37 09 07, e-mail
[email protected]
eller Mogens Jonas Rasander, tlf. 72 38 20 90, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Sune Fomsgaard
Fuldmægtig
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
Mail
+45 72 37 09 07
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0005.png
Skatteministeriet
Att.: Sune Fomsgaard
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
19. januar 2017
L 103 – Kildeartsbegrænsning af underskud fra visse anpartsprojekter
Dansk Erhverv har den 14. december 2016 modtaget et lovforslag om ændring af personskattelo-
ven og virksomhedsskatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers inve-
steringer i visse anpartsprojekter) i høring.
Lovforslaget har til formål at begrænse personers adgang til at fratrække underskud i anden ind-
komst gennem K/S-investering i ejendomme, vindmøller, solceller eller andre afskrivningsberet-
tigede aktiver ved anskaffelse den 14. december 2016 og derefter. Lovforslaget tilsigter efter dets
ordlyd at fritage anparter i eksisterende projekter eller anskaffelse af nye aktiver i eksisterende
projekter, hvis anskaffelsen er nødvendig for virksomhedens fortsatte drift.
Dansk Erhverv vil i dette høringssvar alene fokusere på konsekvenserne af lovforslaget ved inve-
stering i K/S-ejendomsprojekter med op til 10 ejere.
Baggrund
Der er tale om ganske store værdier, som er bundet i K/S-anparter. Alene i ejendoms-K/S’erne
vurderes det, at der er ejendomsinvesteringer for 40-45 mia. kr. fordelt på 5.000 til 6.000 danske
investorer.
De nugældende regler hidrører helt tilbage fra 12. maj 1989, hvor folketinget indførte under-
skudsbegrænsning ved investering i større anpartsprojekter – defineret som projekter med flere
end 10 ejere.
Der er siden sket visse tilpasninger af lovgivningen, men det politiske ønske har siden 1989 været,
at en begrænset kreds af investorer (max 10 ejere) i et K/S kunne gå sammen om investering i
ejendomme og på lige fod med andre selskabsformer med adgang til at fratrække skattemæssige
underskud i anden indkomst. Investorerne i de eksisterende projekter har således investeret i til-
lid til en gældende lovgivning, som specifikt har muliggjort dette, og hvor omsætteligheden af an-
parterne var sikret gennem symmetrisk behandling af køber og sælger.
Investeringsformen udbredtes i løbet af 90’erne og 00’erne op til finanskrisen. Investorernes in-
vesteringslyst og risikovillighed var stor. Bankernes villighed til udlån indebar, at der blev udbudt
JAR
[email protected]
Side 1/3
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
projekter uden større kontant indskud fra investorerne, og der blev i årene op til finanskrisen ud-
budt ejendomsprojekter på over 10 mia. kr. årligt.
Det stoppede brat, da finanskrisen brød ud i 2008. Bankerne er i dag forbeholdne med at yde ud-
lån til ejendomsprojekter. Investorerne skal typisk indskyde en egenfinansiering på 30-40 pct. af
ejendommens pris i projekterne, og antallet af projekter og volumen er faldet drastisk. Det skøn-
nes, at der årligt er en tilgang af nye projekter på kr. 0,5-1 mia. Overfor det står, at der i form af
ejendomssalg og anpartssalg afvikles eksisterende projekter for omkring 5 mia. kr. årligt.
Det lave renteniveau indebærer, at der positiv drift i ejendomsprojekterne, og det skattemæssige
fradrag for investorerne selv efter skattemæssige afskrivninger er meget begrænset. Det følger al-
lerede heraf, at lovforslaget ikke vil indbringe den danske stat et nævneværdigt skatteprovenu
som følge af, at den sidste rest af nyudbud nu formentlig falder bort.
Bemærkninger til lovforslaget
Det må vurderes, at lovforslaget vender den tunge ende nedad, da der altid vil være investorer,
der er nødt til at sælge deres anparter af projektmæssige eller personlige årsager (fx død, skils-
misse, arbejdsløshed).
Lovforslaget må vurderes at være administrativt byrdefuldt, idet der nu indføres 2 forskellige an-
partstyper i samme projekt – en for anparter erhvervet før 14. december 2016 og en for anparter
erhvervet den 14. december 2016 og derefter.
I tilfælde af at et K/S er nødt til at tage anparter tilbage fra misligholdende investorer, vil de tilba-
getagne anparter skulle behandles efter de nye regler, mens de gamle anparter skal behandles ef-
ter de eksisterende regler. De eksisterende investorer kan således ikke overtage den mislighol-
dende investors skattemæssige fradragsadgang, selvom de eksisterende investorer hæfter person-
ligt og solidarisk for den misligholdende investors forpligtelser
Tilbagetagning af misligholdte anparter kan være nødvendig for virksomhedens fortsatte drift og
finansiering, men forskelsbehandlingen af investeringer før og efter 14. december 2016 forhindrer
dette.
Ved gensalg af anparter i K/S’et vil der være uklarhed over, om man sælger en andel af de oprin-
delige anparter, eller om man sælger de tilbagetagne anparter, og det vil administrativt være
umuligt at håndtere for både investorer, administratorer og myndigheder.
De eksisterende virksomheders muligheder for at erhverve aktiver efter 13. december 2016 er
uhensigtsmæssige og alt for uklare, idet de alene med sikkerhed tillader investeringer, der er fra-
dragsberettiget som en driftsudgift. Investorerne vil ikke kunne være sikre på, om større til- og
ombygninger bliver omfattet af fradragsbegrænsningen, selvom de er nødvendige for virksomhe-
dens fortsatte drift, og hvordan de i øvrigt risikerer at påvirke den skattemæssige behandling af
Side 2/3
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0007.png
projektet i sin helhed. Ofte er det jo nødvendigt at udvikle og ombygge på den eksisterende ejen-
dom for at kunne få eller opretholde en længere løbende lejekontrakt på ejendommen, og det vil
være urimeligt, hvis sådanne nødvendige værdiskabende og værdibevarende investeringer skulle
ændre på hele projektets skattemæssige status.
Forslag til ændringer i lovforslaget
Dansk Erhverv vil påpege, at der må vurderes at være betydelig usikkerhed om, hvorvidt lov-
forslaget i realiteten vil medføre det skattemæssige provenu, som det er tiltænkt. Under alle om-
stændigheder vil ejendoms-K/S’erne ikke bidrage væsentligt til dette, og de økonomiske omkost-
ninger både for investorerne og samfundet vurderes at ville opveje eventuelle kortsigtede skatte-
gevinster.
Som et minimum mener Dansk Erhverv derfor, at brugte anparter undtages fra lovforslaget, såle-
des at kommanditister, som har investeret i deres anparter inden 13. december 2016 kan sælge
deres anparter på en sådan måde, at køberen får mulighed for at opnå fradrag uden kildeartsbe-
grænsning fremadrettet. En sådan ændring vurderes ikke at koste skatteprovenu.
Dansk Erhverv mener i øvrigt, at det bør være tilladt, at eksisterende K/S’er skal kunne udøve en
optimal økonomisk drift, og derfor skal der ikke være begrænsninger i eksisterende ejendomspro-
jekters muligheder for at udvikle og ombygge K/S’ets eksisterende ejendom, og nye dispositioner i
eksisterende K/S’er skal ikke kunne indvirke på den skattemæssige status for allerede gældende
investeringer.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Side 3/3
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0008.png
19. janur 2017
KALA
DI-2016-14538
Skatteministeriet
Sune Fomsgaard
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendes pr. e-mail: [email protected] og
[email protected]
Høringssvar: Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og virksom-
hedsskatteloven (L103), j.nr. 16-1728556
Skatteministeriet har den 14. december 2016 anmodet om eventuelle bemærkninger til
ovenstående lovforslag.
Lovforslaget er en udløber af ”Aftale om at afskaffe PSO-afgiften”, der blev indgået mellem
Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet den 17. november
2016.
Lovforslaget bidrager til finansiering af afskaffelsen af PSO-betalingen. Lovforslagets for-
mål er at hindre en asymmetrisk beskatning af fysiske personers investeringer i visse an-
partsprojekter (de såkaldte 10-mandsprojekter). Disse projekter er ofte kendetegnet ved,
at de første års underskud fradrages med fuld skatteværdi i anden dansk personlig ind-
komst, mens Danmark deler beskatningsretten til et efterfølgende overskud med en uden-
landsk stat. Med lovforslaget indføres der nu kildeartsbegrænsning af underskud fra skat-
temæssigt transparente selskaber, hvor deltagerne alene hæfter begrænset for selskabets
forpligtelser og ikke deltager i væsentligt omfang i virksomhedens drift. Underskud fra
investeringer i sådanne ”passive” 10-mandsprojekter vil efter forslaget alene kunne fra-
drages i senere overskud fra samme investering.
DI vil indledningsvis kvittere for den brede politiske enighed om at afskaffe PSO-
betalingen. PSO-aftalen forbedrer virksomhedernes konkurrencevilkår og styrker dermed
muligheden for at skabe vækst og nye job i alle dele af Danmark. Aftalen sikrer samtidig,
at der findes en løsning på, at EU-Kommissionen har kritiseret PSO-systemet for at stride
mod EU-retten.
I forhold til nærværende lovforslag (L103) har DI forståelse for, at regeringen ønsker at
sikre en symmetri mellem de underskud, der kan fradrages i Danmark, og de overskud,
som Danmark senere har beskatningsretten til. Særligt fordi der med L103 alene gribes
ind overfor passive investeringer, hvor deltagerne alene hæfter begrænset og ikke deltager
i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
*SAG*
*SAGDI-2016-04918*
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DI ønsker dog at pointere, at asymmetri i beskatningsretten landene imellem ikke i sig
selv betyder, at investeringen er skattemotiveret, idet den private investor jo netop også
rammes af den udenlandske skat.
DI vil desuden bede Skatteministeriet overveje, om det fremadrettet kan være hensigts-
mæssigt at beskatte afkast fra investeringer i kildeartsbegrænsede 10-mandsprojekter
som kapitalindkomst.
Hidtil har det været en fordel at oprette de af lovforslaget omfattede projekter som pro-
jekter med højest 10 ejere. Det skyldes, at eventuelle underskud dermed kunne fradrages
i den personlige indkomst. Med kildeartsbegrænsningen bliver det nu en fordel at oprette
de samme projekter som projekter med flere end ti ejere. Det skyldes, at afkastet dermed
vil blive beskattet som kapitalindkomst, der typisk beskattes med en lavere sats end per-
sonlig indkomst.
Med lovforslaget opstår der således en situation, hvor investorer, der har investeret før
den 14. december 2016, har en interesse i, at projektet skal have højest ti deltagere, mens
nye investorer vil have en interesse i, at projektet skal omfatte flere end ti deltagere. Det
er ikke hensigtsmæssigt.
På denne måde vil forslaget komplicere den i forvejen meget komplicerede danske kapi-
talbeskatning og gøre det endnu svære for den enkelte investor at gennemskue skattereg-
lerne.
DI vil afslutningsvis påpege behovet for, at den danske kapital- og aktieindkomstbeskat-
ning simplificeres og beskattes på et lavere niveau.
Med venlig hilsen
Kathrine Lange
Seniorchefkonsulent
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0010.png
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0011.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dorte Larsen
24. januar 2017 09:42
JP-Selskab og aktionærer
VS: Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og
virksomhedsskatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske
personers investeringer i visse anpartsprojekter) - j.nr. 16-1728556
Fra:
1-DEP Høringer [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. januar 2017 16:46
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter) - j.nr.
16-1728556
Til Skatteministeriet
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, som anført i bemærkningerne, at
lovforslaget medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke
kvantificeret yderligere.
Kontaktperson:
Thomas Tolstrup Jensen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 3529 1885
E-post
[email protected]
Beklager det sene svar.
Mvh Helene
Fra:
Sune Fomsgaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. december 2016 11:32
Til:
'[email protected]'; Finansministeriets postkasse; 1-DEP Erhvervs- og Vækstministeriets officielle
postkasse; EFKM - Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet;
[email protected]
Cc:
'[email protected]'
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter) - L 103
Hermed sendes forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter) – L 103,
se også
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/L103/index.htm.
Høringen sker samtidig med
lovforslagets fremsættelse.
Der vedlægges desuden et resumé, et høringsbrev og en høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den 19.
januar 2017.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
under henvisning til j.nr. 16-1728556.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0012.png
DETTE ER EN VISNING
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Sune Fomsgaard, tlf. 72 37 09 07, e-mail
[email protected]
eller Mogens Jonas Rasander, tlf. 72 38 20 90, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Sune Fomsgaard
Fuldmægtig
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
Mail
+45 72 37 09 07
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0013.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
22. januar 2017
Ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers
investeringer i visse anpartsprojekter) - L 103
Skatteministeriet har den 14. december 2016 fremsendt ovennævnte
udkast til FSR – danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR gennemgået udkastet og har hertil følgende kommentarer.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
H387-16
Generelle bemærkninger
Provenuberegninger
Provenuberegningerne er for os meget overraskende. Det er vores indtryk,
at udbuddet af nye projekter er meget begrænset og at hovedparten
omfatter
ejendomsinvesteringer
med
lave
afskrivningsprocenter
(maksimalt 4 %). Der er vel også en samfundsmæssig gevinst ved
investeringsprojekterne?
Til § 1, nr. 1: Begrænset hæftelse
Indgrebet rettes imod transparente enheder, hvor ”den skattepligtige ikke
hæfter personligt” for selskabets forpligtelser.
Af lovbemærkningerne fremgår, at der ved personlig hæftelse skal forstås
den hæftelse, der udspringer af selve selskabsformen. Kaution mv. er
derfor ikke tilstrækkeligt til at opfylde betingelsen om personlig hæftelse
for det skattemæssigt transparente selskabs forpligtelser.
Vi skal anmode om, at det tilsvarende præciseres, at interessentskaber
generelt vil blive anset for at være friholdt af indgrebet.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0014.png
Vi skal endvidere anmode om, at det bekræftes, at lån på non-recourse
vilkår ikke medfører, at for eksempel interessentskaber anses for en
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter personligt for den
transparente enheds forpligtelser.
I øvrigt forekommer det ikke klart, hvad der menes med ”udspringer af
selve selskabsformen”. En transparent enhed er vel ikke nødvendigvis altid
selskabsretligt reguleret af specifik lovgivning? Hvad lægges der i så fald
vægt på ved denne vurdering?
Side 2
Deltagelse i drift
Indgrebet rettes konkret imod selskaber, hvor den skattepligtige ”ikke
deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang”. Der henvises til den i
praksis anvendte 50-timers regel.
Vi skal anmode om en redegørelse for, hvorledes denne regel påtænkes
praktiseret. En person kan således fx i perioder opfylde betingelsen, men
i andre perioder ikke, eksempelvis ved sygdom eller længere tids
udlandsophold mv. Hvordan vil ind- og udtræden af begrænsningsreglen i
disse tilfælde skulle praktiseres?
Underskud
Lovforslaget omtaler underskud fra virksomhed. Det fremgår ikke af
lovbemærkningerne om der med underskud menes underskud før eller
efter renteudgifter.
Vil renteudgifter vedrørende virksomheden kunne fratrækkes i anden
indkomst, eller skal renteudgifterne medregnes i underskuddet fra
virksomheden?
Vil renteudgifter vedrørende køb af kapitalandelene være omfattet af
underskudsbegrænsningen, hvis underskuddet skal opgøres efter renter?
Og hvorledes skal disse renteudgifter separeres fra andre renteudgifter
hos kapitalejeren?
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0015.png
Samme virksomhed
Det anføres i forslagets § 2, at kildeartsbegrænsede underskud kan
fremføres til fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et senere indkomstår
fra samme virksomhed.
I bemærkninger indskrænkes dette til det konkrete anpartsprojekt. Det er
dog ikke således begrebet ”samme virksomhed” defineres i
skattelovgivningen i øvrigt, hvorfor vi skal anmode om at få dette
nærmere belyst og anmode ministeriet redegøre for om den gældende
definition, der i dag kendes fra praksis skal anses for ændret fremover.
Hvis lovforslagets bemærkninger skal være gældende, da bør det
konkretiseres i lovteksten.
Side 3
Til § 3, stk. 2
Lovforslaget har virkning for indkomst fra virksomhed, som den
skattepligtige har erhvervet eller påbegyndt den 14. december 2016 eller
senere.
Der vil være en række tilfælde, hvor kapitalejeren har erhvervet
kapitalandelene ved en ubetinget aftale indgået før 14. december 2016 og
hvor selskabet før den 14. december 2016 har indgået en ubetinget aftale
om at overtage en igangværende virksomhed med overtagelsesdato f.eks.
31. december 2016.
Hvis der er tale om en fast ejendom, vil det skattemæssige
anskaffelsestidspunkt for ejendommen være aftaletidspunktet uanset
ejendommen først overdrages på et senere tidspunkt.
Ved overdragelse af goodwill vil det ligeledes være aftaletidspunktet, der
er afgørende for det skattemæssige anskaffelsestidspunkt.
Ved køb af driftsmidler m.v. vil det derimod være leveringstidspunktet og
ikke aftaletidspunktet, der er afgørende for det skattemæssige
anskaffelsestidspunkt.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0016.png
Vi skal anmode om en beskrivelse af, hvorledes disse forskellige
skattemæssige anskaffelsestidspunkter har indvirkning på lovforslagets
virkningstidspunkt
og
herunder
betydningen
for
efterfølgende
erhvervelser.
Side 4
Ændringer i virksomhed/aktiver
Vi har forståelse for, at en eksisterende virksomhed, der er erhvervet forud
for de foreslåede reglers ikrafttræden, efterfølgende vil kunne undergå
sådanne ændringer og udvidelser, at der reelt ikke er tale om samme
virksomhed, og at sådanne ændringer derfor kan tilsige, at de foreslåede
regler skal finde anvendelse, når der indtræder sådanne ændringer.
Der er da også indsat en regel herom i ikrafttrædelsesbestemmelsen, jf.
lovforslagets § 3, stk. 2, 3. pkt. Det afgørende kriterium efter denne
bestemmelse er, hvorvidt den pågældende virksomhed efter lovens
ikrafttræden anskaffer aktiver eller overtager anden virksomhed, uden at
dette er nødvendigt for virksomhedens fortsatte drift.
Dette kriterium vil utvivlsomt give anledning til betydelig retsusikkerhed.
Det er ikke klart angivet, hvornår ændringer i en eksisterende
anpartsvirksomhed anses for at medføre, at de nye regler kan gøres
gældende for eksisterende anpartsvirksomheder, der ikke tidligere har
været omfattet af indgrebet.
Det anføres i bemærkningerne, at udgifter afholdt indenfor sædvanlig
fradragsberettiget vedligeholdelse ikke vil medføre en sådan ændring. Vi
forstår bemærkningerne således, at det omfatter alle udgifter, der kan
fratrækkes i den skattepligtige indkomst, f.eks. straksfradrag efter
afskrivningslovens § 18, stk. 2, straksafskrivning efter afskrivningslovens
§ 43, stk. 2 og straksafskrivning af småaktiver efter afskrivningslovens §
5, stk. 3, opsat vedligeholdelse, forsknings- og udviklingsomkostninger
m.v.
Det bedes derfor bekræftet, at lovbemærkningerne skal forstås således,
at alle udgifter, der kan fratrækkes som almindelige driftsudgifter eller
fratrækkes som straksfradrag eller straksafskrivning kan afholdes, uden
at det anses for en udvidelse af virksomheden.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0017.png
Side 5
Vi har som nævnt ovenfor forståelse for, at en nyerhvervelse kan anses
for at være en sådan ændring, at de foreslåede regler finder anvendelse.
Men det indikeres dog i forslagets bemærkninger, at det ikke nødvendigvis
vil være tilfældet.
Udgangspunktet er, at bestemmelsen i § 3, stk. 2, 3. pkt. finder
anvendelse i de tilfælde, hvor anskaffelsen omfatter yderligere aktiver
eller anden virksomhed, der ikke er nødvendige for virksomhedens
fortsatte drift. I praksis kan en væsentlig udvidelse imidlertid være
nødvendig for, at det er rentabelt at videreføre den nuværende
virksomhed. Tilsvarende kan væsentlige ombygninger i et lejemål være
en betingelse for at fastholde de eksisterende lejere. Efter vores opfattelse
bør ovenstående ”nødvendige” anskaffelser ikke anses for en sådan
ændring af virksomheden, at de foreslåede regler finder anvendelse.
Det anføres i bemærkningerne, ”at
virksomheden f.eks. tilkøber et aktiv,
er derfor ikke ensbetydende med, at
hele
indkomsten omfattes af den
foreslåede kildeartsbegrænsning…..men det afhænger af en konkret
vurdering af, hvorvidt tilkøbet anses for nødvendigt for virksomhedens
fortsatte drift”.
Vi ønsker en nærmere uddybning af betydningen, når der
anføres ”hele indkomsten”, idet det andre steder fremgår, at det er enten
eller.
I tilfælde af, at et K/S er nødt til at tilbagekøbe anparter fra kapitalejere
i misligholdelse, vil de tilbagetagne anparter skulle behandles efter de nye
regler, mens de gamle anparter skal behandles efter de eksisterende
regler. De eksisterende kapitalejere kan således ikke overtage den
misligholdende kapitalejers skattemæssige underskudsadgang, selvom de
eksisterende kapitalejere hæfter personligt og solidarisk for den
misligholdende kapitalejers forpligtelser. Tilbagetagelse af misligholdte
anparter kan være nødvendig for virksomhedens fortsatte drift og
finansiering, og i praksis vil de øvrige kapitalejere ikke kunne afstå fra at
overtage kapitalandelen fra den misligholdende kapitalejer.
Vi skal derfor foreslå at der gives en dispensationsadgang eller undtagelse
i disse tvangstilfælde.
Ind- og udtræden af virksomhedsordningen
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0018.png
Side 6
Det anføres, at der i praksis vil kunne være tilfælde, hvor en virksomhed
enten overgår til beskatning efter virksomhedsordningen, eller overgår fra
virksomhedsbeskatning til almindelig beskatning efter personskatteloven.
Vi formoder, at en sådan overgang reguleres efter de almindelige regler i
virksomhedsskatteloven, dvs. at alle skatteyders virksomheder skal
medgå i denne ændring.
Vi formoder også, at de gældende regler for ægtefæller uændret finder
anvendelse, herunder at ægtefæller kan overdrage en anpartsvirksomhed
imellem sig.
I den forbindelse kan der være kildeartsbegrænsede underskud.
Det fremgår, at disse underskud ”følger med”, og kan udnyttes fortsat
efter ændringslovens regler. Det formodes også at gælde ved overdragelse
til ægtefælle.
Idet der ikke anføres noget om værdien af disse underskud, ønskes det
bekræftet,
at
en
sådan
overførsel
af
underskud
til/fra
virksomhedsordningen ikke har andre skattemæssige konsekvenser,
herunder indskud hhv. hævning.
Periodisering
Indgrebet er rettet mod typiske tilfælde, hvor der er underskud i det/de
første år, og derefter konstateres et overskud.
Den modsatte situation kan forekomme, hvor der er overskud i de første
år men underskud i de efterfølgende år, eksempelvis som følge af ind- og
udtræden af begrænsningsreglen. I disse tilfælde vil der allerede være
sket beskatning af overskuddene, men de efterfølgende underskud vil
blive ramt af begrænsningen, og eventuelt ikke kunne udnyttes ved
salg/afvikling. Kildeartsbegrænsningen af underskud vil derfor kunne
medføre beskatning uden at der reelt er opnået et skattepligtigt overskud.
Vi skal derfor foreslå, at lovforslaget justeres, så der undgås en utilsigtet
beskatning af et ikke eksisterende overskud.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0019.png
En justering af lovforslaget kunne gennemføres således:
”Stk. 7. Underskud fra virksomhed, der drives i en skattemæssig
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter personligt for den
transparente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager
i virksomhedens drift i væsentligt omfang, kan i det omfang underskuddet
overstiger forudgående indkomstårs skattepligtige nettooverskud fra
samme virksomhed ikke fradrages i den skattepligtiges øvrige
skattepligtige indkomst.”
Side 7
Afskrivninger mv.
Vi formoder, at den skattepligtige indkomst kan opgøres efter de
gældende regler, dvs. at der er fri valg af afskrivninger mv.
Det bedes bekræftet, at den skattepligtige kan disponere den
skattepligtige indkomst efter eget ønske med henblik på optimering.
Fradragskonto
Ved investering i et K/S eller P/S skal den skattepligtige opgøre en
fradragskonto. Vi skal bede Skatteministeriet bekræfte, at underskud, der
ikke har kunnet modregnes i anden indkomst ikke skal fragå på
fradragskontoen. Problemstillingen vil især have betydning for
investeringer, der hidtil ikke har været omfattet af indgrebet, men som
følge af efterfølgende erhvervelser bliver omfattet.
Kildeartsbegrænsede tab
Idet der ikke er anført ændringer i ejendomsavancebeskatningsloven og
kursgevinstloven bedes det bekræftet, at eventuelle kildeartsbegrænsede
tab efter ejendomsavancebeskatningsloven uændret vil kunne udnyttes
ved modregning i senere års gevinster, og kildeartsbegrænsede tab efter
kursgevinstloven ligeledes fortsat vil kunne efter de nugældende regler i
kursgevinstloven.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0020.png
Tvangsakkord mv.
Det bedes oplyst, hvorledes en tvangsakkord m.v. i eksempelvis et
kommanditselskab
vil
påvirke
underskudsfremførsel
jf.
personskattelovens § 13a, idet der dels kan være almindelige underskud
fra tidligere år og kildeartsbegrænsede underskud.
Tilsvarende ved tvangsakkord m.v.
kommanditselskab er involveret.
i andre tilfælde end hvor et
Side 8
FSR – danske revisorer står gerne til rådighed for en uddybning af
høringssvaret.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0021.png
DETTE ER EN VISNING
Advokat
Henrik Kain
Elborg Alle 11
2791 Dragør
Høringssvar i forbindelse med fremsat forslag om:
Lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
Lovforslag nr.
L 103
På baggrund af meget lang erfaring med investeringer igennem transparente enheder
fremkommer jmed følgende bemærkninger:
Formulering:
Af teksten fremgår, at den skattepligtige "ikke hæfter personligt". Af resuméet og bemærkninger
fremgår, at den skattepligtige "hæfter begrænset". Den sidste formulering bør med i
lovforslagsteksten for at gøre bestemmelsen éntydig eller meningsfyldt.
De allerfleste partner- og kommanditselskaber har en personlig begrænset hæftelse, nemlig
begrænset til skatteyderens ejerandel til tider med enkelte tillæg.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår, at en "væsentlig arbejdsindsats" er 50 timer pr. måned.
Denne vejledning fremgår ikke af personskatteloven. Af lovforslagets tekst fremgår det ikke, at
der er tale om arbejdsindsats. En personlig indsats på et par timer om måneden til en vindmølle
vil formentlig af domstolene blive forolket som væsentlig i forhold til driften af vindmøllen i øvrigt
og mindre ved et solcelleanlæg. Såfremt arbejdskriteriet skal være gældende, bør det fremgå af
lovteksten.
Ikrafttrædelse:
Loven har tilbagevirkende kraft for følgende grupper:
Eksisterende partner-, I/S- og kommanditselskaber og deres selskabsdeltagere.
Nuværende selskabsdeltagere, der er døde før eller efter lovforslagets fremsættelse
Selskabsdeltagere, der misligholdelser forpligtelser over for kommanditselskabet eller bliver
insolvente. I reglen vil insolvens være en misligholdelse i selskabsaftalen.
I de fleste tilfælde, vil en anpart ved død eller insolvens på nuværende tidspunkt kunne sælges,
i værste fald med negativ sum. Denne mulighed udelukkes med lovforslaget i praksis fremover.
Hvis salg ikke er muligt, kan den overdrages ved succession til arving eller ved de øvrige
deltageres overtagelse af anparten. Som lovforslaget er formuleret vil overtagende
skatteyder/selskabet skulle udarbejde et særskilt regnskab for skatteyderen afvigende fra de
øvrige/tidligere selskabsdeltagere. Tilsvarende vil skatteligningen blive vanskeliggjort. En
bestemmelse om succession og overdragelse i tilfælde af misligholdelse bør indsættes i
forslaget.
Provenuemæssig baggrund:
Den administrativt enkleste og provenuemæssigt sikreste model for at komme overudbuddet af
solcelleprojekter til livs ville være at begrænse fradragsretten i topskatten for indkomst f.eks.
med (stats-)prisgaranteret omsætning.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0022.png
DETTE ER EN VISNING
Målgruppen for lovindgrebet, Solcelleparker (og tidligere også Vindmølleanlæg), typisk indkøbt
af lønmodtagere, har i dag en klar provenuemæssig negativ effekt, specielt da anlæggene kun
har en meget beskeden værdi ved investeringens afslutning eller endda tidligere, når perioden
med prisgaranti for afsætning udløber, ligesom afskrivningerne er størst i begyndelsen af
investeringsforløbet.
Begrænsning af skatteincitamentet for denne målgruppe reguleres enklest og mest
hensigtsmæssigt ved, at afskrivningssatsen reguleres nedad eller ændres til en lineær
afskrivning, frem for at oprette en helt ny indkomsttype. (I forvejen opereres der for en
lønmodtager med opsparing spredt i forskellige aktivtyper med 8-10 andre skatteindkomsttyper)
Den anden målgruppe, ejendomsinvesteringer, har typisk ikke samme karakteristika, men
derimod typisk beskedent stigende afkast og dermed merprovenue. Desværre fremgår det
modsatte af sammenhængen i Skatteministeriets resumé (Vildledning).
De få ejendomstyper, der har et vist underskud i opstartsfasen, kunne i øvrigt ligeledes enkelt
reguleres ved en reduktion af afskrivningssatsen for typisk driftsmidler installeret i fast ejendom,
såfremt lovgiver ønsker at begrænse det skattemæssige element i investeringsbeslutningen.
Uden for de oplyste målgrupper overføres også næsten alle andre investeringer foretaget
igennem skattemæssigt transparente enheder, hvor skatteyderen ikke er fuld- eller
deltidsbeskæftiget med virksomheden til den nye indkomsttype. Det fremgår desværre ikke
direkte af Skatteministeriets resumé. Jeg foreslår, at det inden udvalgsbehandlingen fremhæves,
at danske ejendomme og danske driftsselskaber også omfattes af indgrebet
Ved tidligere indgreb er finansieringen af en lange række driftsselskaber blevet vanskeliggjort.
Crowdfunding vækst- og iværksætterfonde kan nu afhjælpe tomrummet.
Henrik Kain,
advokat
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0023.png
Dato
Side
19. januar 2016
1 af 1
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected].
Høring af forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven, j.nr.
16-1728556
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag til lov om
ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven, j.nr. 16-1728556, som er sendt i høring
den 14. december 2016.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor. Vi vedlægger desuden tekniske bemærkninger fra vores
videnscenter, SEGES.
Landbrug & Fødevarer kan generelt støtte op om indsatsen i forhold til at hindre
virksomhedsarrangementer, der primært er drevet af skattemæssige hensyn. Dog vil man med det
foreslåede indgreb formentlig også ramme visse investeringskonstruktioner, der ligeledes (og
måske primært) er drevet af driftsmæssige overvejelser. I forbindelse med den politiske behandling
bør man således have in mente, at der ikke er tale om et indgreb, der udelukkende rammer
skattespekulanter.
Netop fordi det vil være vanskeligt præcist at afklare, hvilke arrangementer, der er drevet af det ene
eller det andet hensyn, bør man operere med en rimelig ikrafttræden. Her virker det byrdefuldt, at
man med lovforslagets § 3, stk. 2, 3. pkt., i visse situationer vil lade lovændringen påvirke aktiver,
der er erhvervet før fremsættelsen af lovforslaget. Det bør være det klare udgangspunkt, at man
ikke lovgiver med tilbagevirkende kraft. Samtidig vil den indsatte betingelse om, at anskaffelsen
skal være ”nødvendigt for virksomhedens fortsatte drift” formentlig give anledning til en del
fortolkningstvivl. Landbrug & Fødevarer vil derfor foreslå, at man reviderer denne del af den
foreslåede ikrafttræden.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Frederik Waaben
Seniorkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Erhvervs- & Fødevarepolitik
D +45 3339 4678
M +45 2939 2503
E [email protected]
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0024.png
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0025.png
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0026.png
Skatteministeriet
[email protected]
Att.: Sune Fomsgaard
19. januar 2017
SEGES høringssvar til lovforslag L 103, som blev fremsat den 14. december
2016
SEGES takker for at have modtaget lovforslaget i høring.
Med lovforslaget fjernes incitamentet til risikobegrænset passiv investering i de såkaldte 10
mandsprojekter, - i eksempelvis fast ejendom, solcelleparker, vindmøller etc., - hvor dette sker for
at opnå underskudsfradrag.
Efter vedtagelse af lovforslaget, kan underskuddet kun fremføres og fradrages i overskud fra
samme investering. Det positive ved lovforslaget er, at investeringer i sådanne projekter via skat-
temæssigt transparente enheder, herefter i højere grad vil ske på baggrund af rene driftsmæssige
overvejelser, og i mindre grad eller slet ikke, vil være skattemotiveret. Det negative ved lovforsla-
get er, at man formentlig vil se flere projekter i ren I/S form med ubegrænset hæftelse i fremtiden.
Sker dette, vil lovforslagets beregnede merprovenu formentlig blive reduceret betydeligt, og man
har kun opnået, at den ofte lidt ”naive” investor har påtaget sig en større risiko end nødvendig.
Konkret har vi følgende bemærkninger:
Nødvendige udgifter
Lovforslagets § 3, stk. 2, 3. pkt. forekommer urimelig hård. Jf. lovforslaget har den konkrete virk-
somheds anskaffelse af aktiver eller overtagelse af anden virksomhed den 14. december 2016
eller senere, også konsekvenser i form af kildeartsbegrænsning af underskud i den del af virk-
somheden, der er erhvervet forud for denne dato. Dette dog kun hvis anskaffelsen ikke er ”nød-
vendig” for virksomhedens fortsatte drift. Der er i bemærkningerne gjort forsøg på at afgrænse,
hvad der er en ”nødvendig” udgift. Uanset dette, vil den konkrete vurdering der skal ske, forment-
lig give anledning til megen tvivl. Eksempelvis vil en istandsættelse hvor SKAT vurderer, at en
begrænset del ligger ud over almindelig vedligeholdelse, og i øvrigt ikke er nødvendig for virk-
somhedens fortsatte drift, have den konsekvens, at hele underskuddet i relation til den i øvrigt
forud for 14. december 2016 erhvervede virksomhed, kildeartsbegrænses.
Også i relation til driftsomkostningsbegrebet synes bemærkninger en smule uklare. Her står der
eksempelvis følgende: ”Udgangspunktet for en vurdering af, om der er tale om en anskaffelse,
der er nødvendig for virksomhedens drift, kan f.eks. være, om virksomheden har fradragsret for
udgiften som en driftsudgift”. Det bør vel være sådan, at opfylder en udgift definitionen på en
driftsudgift i SL. § 6, så er den pr. definition ”nødvendig” for virksomhedens drift.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0027.png
Erhvervet virksomhed
Det fremgår, at loven træder i kraft for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har er-
hvervet eller påbegyndt den 14. december 2016 eller senere. Under beskrivelsen af de økonomi-
ske og administrative konsekvenser for det offentlige fremgår det, at lovforslaget vil have be-
grænset provenuvirkning for 2016, hvilket skyldes, at langt hoveparten af 10-mandsprojekterne,
der ønskes indgået for at nedbringe den skattepligtige indkomst i indkomståret 2016, er under-
skrevet på tidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget.
Kan Skatteministeriet under henvisning til det under punkt 3 i bemærkningerne bekræfte, at i det
omfang der er indgået endelig og bindende aftale om deltagelse i et af lovindgrebet omfattet pro-
jekt senest den 13. december 2016, vil der ikke ske begrænsning i underskudsmodregning hver-
ken efter § 1eller § 2?
Skatteministeriet bedes nærmere redegøre for, om der vil ske underskudsbegrænsning i den
situation, hvor der er indgået endelig og bindende aftale om indtræden i et vindmølleprojekt den
10. december 2016, men vindmøllerne er ikke driftsklare før den 20. januar 2017 eller 20. januar
2018.
Vil et bestående projekt blive omfattet af de nye regler, hvis deltagerne i projektet efter den 14.
december 2016 påtager sig en yderligere hæftelse i relation til det eksisterende projekt?
En eller flere virksomheder
Det synes ikke at være klart defineret i lovforslaget, hvornår der er tale om eller flere virksomhe-
der. Skatteministeriet bedes med eksempler anskueliggøre, hvornår der er tale om en og flere
virksomheder herunder forholde sig til nedenstående spørgsmål.
Vil der være tale om en virksomhed, hvis der er optaget et lån til finansiering af deltagelse i to
kommanditselskaber med 5 deltagere, hvor ingen af deltagerne deltager væsentligt i virksomhe-
dens drift?
Vil der være tale om en virksomhed, hvis der er optaget et samlet lån til finansiering af driften i 2
kommanditselskaber?
Er det afgørende for vurderingen, om det ene K/S driver virksomhed med vindmølledrift, og det
andet driver virksomhed med solcelledrift, eller om begge driver virksomhed inden for samme
forretningsområde?
Arbejdsindsats
I relation til lovforslagets § 1 og 2 om ”hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomheden drift i
væsentligt omfang”, står der i bemærkningerne følgende:
”…
gælder samme praksis som gælder for anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9.
Som vejledende regel anses en personlig arbejdsindsats på 50 timer om måneden for at være en
væsentlig arbejdsindsats.”
2/5
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0028.png
Der kunne for klarhedens skyld også henvises til praksis om indskud på etableringskonto og
iværksætterkonto, hvorefter man i en sæsonbetonet virksomhed, der kun er i drift fx 3 måneder
om året, vil kunne opfylde kravet om en ikke uvæsentlig arbejdsindsats, hvis der i alt ydes en
arbejdsindsats på mindst 50 timer månedligt i de 3 måneder, sæsonen varer, i alt 150 timer. Se
herom den Juridiske Vejledning C.C.2.6.3.
Anvendelsen af virksomhedsordningen
Under bemærkningerne i punkt to, fremgår det, at det er opfattelsen, at det ikke er hensigtsmæs-
sigt, at investering i 10-mandsprojekter er undergivet lempeligere regler, end hvis der er flere end
10 deltagere. Det fremgår dog også, at man ikke ønsker at beskatningen skal udskilles som kapi-
talindkomst, og at virksomhedsordningen kan anvendes. Skatteministeriet bedes i den forbindel-
se bekræfte, at virksomhedsordningen efter salg af landbrugsvirksomheden kan fortsættes, hvis
der investeres i et K/S som omfattes af reglerne i virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5.
Virksomhedsordningen og begrænsning af fradrag for underskud
Det følger af lovforslagets § 2, at et underskud fra et K/S eller P/S mv., som opfylder betingelser-
ne for at være omfattet af lovindgrebet, ikke kan fradrages i anden virksomheds skattepligtige
indkomst.
Det følger af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, at driver den skattepligtige flere virksomheder,
behandles samtlige virksomheder som én virksomhed ved anvendelsen af virksomhedsordnin-
gen. Lovforslaget strider således mod strukturen og opbygningen af virksomhedsordningen.
Der savnes derfor en beskrivelse af, hvorledes underskudsbegrænsningen skal opgøres i prak-
sis.
Ved beskrivelsens heraf, bedes Skatteministeriet bekræfte, at der fortsat kan beregnes rentekor-
rektion og kapitalafkast på grundlag af samtlige virksomheder i virksomhedsordningen.
Skatteministeriet bedes bekræfte, at der kan godkendes fradrag i virksomhedsordningen for de
renteudgifter, der hidrører fra samtlige gældsposter placeret i virksomhedsordningen, uanset
hvordan låneprovenuet er anvendt. Dette følger af systematikken i virksomhedsordningen og den
selvkontrollerende effekt, som rentekorrektionen er et udtryk for.
Skatteministeriet bedes ligeledes bekræfte, at samtlige virksomheder i virksomhedsordningen
indgår ved vurderingen af, om der er negativ indskudskonto og dermed begrænsning af mulighe-
den for foreløbig beskatning efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Overførsler mellem privatområdet og virksomhederne i virksomhedsordningen kan bogføres på
mellemregningskontoen. Skatteministeriet bedes bekræfte, at der fortsat alene skal opereres med
én mellemregningskonto i relation til virksomhedsskattelovens § 4a?
Hvis virksomhedens resultat under ét er negativt, følger det af virksomhedsskattelovens § 13, stk.
1, at der sker modregning i opsparet overskud. Dette sker ved, at der overføres opsparet over-
skud med tillæg af virksomhedsskat svarende til underskuddet til beskatning som personlig ind-
3/5
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0029.png
komst. Kan Skatteministeriet bekræfte, at underskud som anført i den foreslåede § 13, stk. 5
fremover ikke skal modregnes i opsparet overskud?
Det følger af virksomhedsskattelovens systematik, at der kan ske opsparing i virksomhedsordnin-
gen i det omfang, der ikke er hævet mere i virksomheden end årets resultat og i det omfang, der
ikke er negativ indskudskonto.
Hvordan vil tilgang på konto for opsparet overskud skulle opgøres i nedenstående eksempel:
Fremført underskud fra K/S
Årets overskud fra K/S
Årets overskud øvrige virksomheder
-1.000.000
1.000.000
1.500.000
Vil der være tvungen modregning af det fremførte overskud, eller er det muligt at bortse fra un-
derskuddet og beregne opsparet overskud på grundlag af en virksomhedsindkomst på 2.500.000
kr.? Det fremgår ikke umiddelbart af lovteksten, at der sker tvungen modregning af fremført un-
derskud. Det fremgår alene, at et underskuddet fremføres til fradrag i positiv indkomst i et senere
indkomstår fra samme virksomhed. Hvis der skal ske tvungen modregning af underskud, inden
der kan ske opsparing i virksomhedsordningen, bør dette klart fremgå af lovteksten.
Projekter beliggende i udlandet
En del af de virksomheder, der berøres af den foreslåede begrænsning af fremførsel af under-
skud er beliggende i udlandet.
Ved SKM.2016.604 har Byretten slået fast, at når virksomhedsordningen anvendes, sker der ikke
lempelse efter land for land princippet for skat betalt i udlandet, idet virksomhedsindkomsten op-
gøres samlet for alle virksomheder i virksomhedsordningen. I relation til at opnå den lempelse i
den danske skat vedrørende indkomst optjent i udlandet, er det muligt at bortse fra underskud jf.
ligningslovens § 33 H. Tilsvarende gælder, at der skal foretages tvungne afskrivninger jf. reglerne
i ligningslovens § 5 I.
Skatteministeriet bedes nærmere redegøre for, om disse regler berøres af det foreslåede lovind-
greb.
Afståelse af virksomhed
Det fremgår af bemærkningerne til § 1 sidste afsnit, at et kildeartsbegrænset underskud ikke kan
udnyttes, efter virksomheden er afstået. I Sidste afsnit i bemærkningerne til § 2, fremgår det, at et
kildeartsbegrænset underskud ikke længere kan udnyttes, hvis virksomheden afstås.
Hvis der ikke er tiltænkt forskel i forståelsen af bestemmelsen, bør formuleringen være ens i be-
mærkningerne til begge §§. Hvis der er tiltænkt forskel, bedes Skatteministeriet nærmere præci-
sere hvori forskellen består og redegøre for baggrunden herfor.
Skatteministeriet bedes for god ordens skyld bekræfte, at det kildeartsbegrænsede underskud
kan anvendes til modregning i den opgjorte indkomst i salgsåret, hvis den er positiv, og som også
vil indeholde en opgørelse over eksempelvis genvundne afskrivninger og ejendomsavance. Hvis
4/5
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0030.png
indkomsten efter modregning bliver negativ for den solgte virksomhed, fortabes retten til fremfør-
sel af dette underskud.
Skatteministeriet bede ligeledes bekræfte, at i det omfang virksomhedsordningen anvendes i
salgsåret, kan et resultat, der efter modregning af tidligere års underskud vedrørende den samme
virksomhed, er positivt, opspares i virksomhedsordningen.
Venlig hilsen
Christian Homilius
Skattekonsulent, Cand.Jur.
Jura & Skat
Lone Hauge
Specialkonsulent, Master i skat LLM
Jura & Skat
D
M
E
+45 8740 5190
+45 2926 8132
[email protected]
5/5
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0031.png
DETTE ER EN VISNING
Skattefaglig Forening
Skatteudvalget
Formand:
Jesper Kiholm
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72 38 94 68
E-mail: [email protected]
Tønder, den 17. januar 2017
Til Skatteministeriet
Høring – forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatte-
loven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i vis-
se anpartsprojekter) – j.nr. 16-1728556
SRF Skattefaglig Forening takker for det modtagne materiale og har følgende bemærknin-
ger til lovforslaget:
SRF hilser lovforslaget velkomment, idet der med forslaget gribes ind over for rent skatte-
motiverede investeringer i passive 10-mandsprojekter, typisk i udenlandske kommanditsel-
skaber.
SRF bemærker, at der i selve lovforslagets ordlyd anvendes betegnelsen ”enhed” om de
selskabsformer, der ønskes omfattet af lovændringen, men at der i bemærkningerne til
lovforslaget anvendes betegnelsen ”selskab”. SRF finder at der, for at undgå tvivl om hvil-
ke selskabsformer lovforslaget skal ramme, bør anvendes samme betegnelse i både lov-
tekst og bemærkningerne hertil.
Det er SRFs opfattelse at betegnelsen ”enhed” ikke er lige så præcis som betegnelsen
”selskab” i forhold til de selskabsformer, der er nævnt i lovforslaget. Ved brugen af beteg-
nelsen ”selskab” vil det tydeliggøres, at eksempelvis interessentskaber ikke er omfattet af
lovforslaget – som det fremgår af bemærkningerne - men også at eksempelvis at netop
partner- og kommanditselskaber er omfattet.
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0032.png
DETTE ER EN VISNING
Skattefaglig Forening
SRF vil derudover påpege, at investering i disse 10-mandsprojekter fortsat kan være skat-
temotiverede, såfremt investeringerne sker udelukkende med henblik på at opretholde
virksomhedsordningen og udskyde beskatning af opsparet overskud efter ophør eller af-
ståelse af en erhvervsmæssig virksomhed. Skattemotivet kunne undgås, såfremt indkom-
sten/underskuddet fra 10-mandsprojekterne skulle beskattes som kapitalindkomst på sam-
me måde som ved investering i anpartsprojekter med flere end 10 deltagere.
SRF noterer med tilfredshed, at der ifølge lovbemærkningerne bør afsættes ressourcer til
en løbende kontrolindsats fra SKAT. Der vil blandt andet være behov for at kontrollere, om
de nye regler søges omgået ved at nye 10-mandsprojekter etableres i regi af eksisterende
10-mandsprojekter. Det kan her være en vanskelig vurdering at afgøre, om tilkøb af nye
aktiver til eksisterende virksomhed reelt er etablering af en ny virksomhed, hvor under-
skuddet skal kildeartsbegrænses.
SRF har derudover ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Formand for SRF Skattefaglig Forenings Skatteudvalg
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0033.png
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723861_0034.png