Skatteudvalget 2016-17
L 103 Bilag 31
Offentligt
1762065_0001.png
Til lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 21. februar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen den 14. december 2016. Den 16. februar 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget. Et udkast til ændringsforslag har været sendt i
høring i perioden fra den 27. april til den 4. maj 2017. Den
11. maj 2017 sendte skatteministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget. Den 23. maj 2017 sendte
skatteministeren supplerende høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Blue Capital A/S,
Eivind Christiansen, Fredensborg,
Dansk Investeringsfond – DIFKO,
Deloitte,
Johnny Ekstrøm, Nærum,
FSR – danske revisorer,
Habro og
Schou & Partners A/S.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser undtagen en, som udvalget forventer
kommenteret inden 2. behandling af lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har Blue Capital A/S og Schou & Partners A/S
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse. Skatteministeren har besvaret 16
spørgsmål, og udvalget forventer at modtage svar på de 2
sidste spørgsmål inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, ALT, SF og KF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 1, 3, 4, 6 og 7 og hverken for eller imod ændringsforslag
nr. 2 og 5.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 1, 3, 4 og 6 og imod ændringsforslag nr. 2, 5 og 7.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX020216
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
»1. og 2. pkt. gælder dog ikke, hvis den skattepligtige del-
tager eller i mindst 36 måneder af sin ejertid har deltaget i
virksomhedens drift i væsentligt omfang.«
[Generationsskifte gennem skattemæssigt transparente sel-
skaber m.v. undtages fra kildeartsbegrænsningen i virksom-
hedsskatteloven]
Til § 3
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 7,
ændres i
1. pkt.
»en skattemæssigt transparent enhed, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds forplig-
telser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhe-
dens drift i væsentligt omfang« til: »et efter danske skatte-
regler skattemæssigt transparent selskab m.v., hvis forhold
er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller
lign.«
[Investering gennem interessentskaber omfattes af kildearts-
begrænsningen i personskatteloven]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA, ALT,
SF og KF):
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 7,
indsættes efter
2. pkt.:
»1. og 2. pkt. gælder dog ikke, hvis den skattepligtige del-
tager eller i mindst 36 måneder af sin ejertid har deltaget i
virksomhedens drift i væsentligt omfang.«
[Generationsskifte i skattemæssigt transparente selskaber
m.v. undtages fra kildeartsbegrænsningen i personskattelo-
ven]
Til § 2
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes efter »virksomhedsordningen«:
», jf. dog § 13, stk. 5«.«
[Præcisering af, hvorledes kildeartsbegrænsningen virker, i
forhold til at flere virksomheder behandles som én virksom-
hed i relation til virksomhedsordningen]
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 5,
ændres i
1. pkt.
»en skattemæssigt transparent enhed, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds forplig-
telser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhe-
dens drift i væsentligt omfang« til: »et efter danske skatte-
regler skattemæssigt transparent selskab m.v., hvis forhold
er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller
lign.«
[Investering gennem interessentskaber omfattes af kildearts-
begrænsningen i virksomhedsskatteloven]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA, ALT,
SF og KF):
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 5,
indsættes som
3. pkt.:
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
6)
I
stk. 2
ændres to steder »14. december 2016« til: »11.
maj 2017«, og tre steder ændres »13. december 2016« til:
»10. maj 2017«.
[Ændring af virkningstidspunktet for den foreslåede kil-
deartsbegrænsning]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
7)
I
stk. 2
indsættes efter 2. pkt.:
»Erhverver en skattepligtig omfattet af 2. pkt. en yderlige-
re del af samme virksomhed, eller erhverver en skattepligtig
en virksomhed fra en ægtefælle eller som arv eller legat fra
et dødsbo eller ved udlevering af dødsbo til længstlevende
ægtefælle til hensidden i uskiftet bo, hvor ægtefællen eller
afdøde har erhvervet eller påbegyndt virksomheden senest
den 10. maj 2017, anses erhververen for at have erhvervet
virksomheden på samme tidspunkt som overdrageren.«
[Mulighed for at overtage anparter, uden at anparten omfat-
tes af kildeartsbegrænsningen]
Bemærkninger
Til nr. 1-7
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
De foreslåede ændringer vurderes ikke at have nævne-
værdige økonomiske konsekvenser for det offentlige, men
vil bidrage til, at merprovenuet ved det fremsatte lovforslag
gøres mere robust i forhold til omgåelse.
Ændringsforslag nr. 1 og 4, hvorefter investeringer gen-
nem interessentskaber omfattes af den foreslåede kildearts-
begrænsning af underskud, vurderes at medføre anmodnin-
ger om bindende svar til SKAT med henblik på at fastslå,
hvorvidt en interessent deltager i en virksomheds drift i væ-
sentligt omfang og dermed ikke omfattes af kildeartsbe-
grænsningen. I forhold til det fremsatte lovforslag vurderes
de foreslåede ændringer dog samtidig at medføre færre an-
modninger om bindende svar til SKAT med henblik på at
afklare, om en investering gennem et interessentskab omfat-
tes af den foreslåede kildeartsbegrænsning.
I forhold til de administrative konsekvenser for det of-
fentlige vurderes det, at ændringsforslag nr. 1 og 4 medfører
løbende udgifter fra 2017 og frem på ca. 0,6 mio. kr. svaren-
de til et årsværk til sagsbehandling. Udgifterne afholdes in-
den for Skatteministeriets eksisterende ramme.
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0003.png
3
Ad nr. 1
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der som § 13,
stk. 7, i personskatteloven indsættes en bestemmelse om kil-
deartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds forplig-
telser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhe-
dens drift i væsentligt omfang. Konkret indebærer det, at der
foreslås kildeartsbegrænsning for underskud, der realiseres
via deltagelse i partnerselskaber og kommanditselskaber.
I forbindelse med høringen over lovforslaget er det frem-
ført, at den foreslåede kildeartsbegrænsning kan undgås ved
at investere gennem et interessentskab, idet der i denne type
af virksomheder som udgangspunkt er tale om, at deltagerne
har en direkte og personlig hæftelse for virksomhedens for-
pligtelser. I forbindelse med høringen er der dog anmodet
om en stillingtagen til de situationer, hvor hæftelsen i inte-
ressentskabet er begrænset f.eks. ved optagelse af lån på
nonrecoursevilkår. I høringsskemaet er det tilkendegivet, at
det er opfattelsen, at hvis hæftelsen i et interessentskab reelt
er begrænset, vil også deltagelse i et interessentskab efter
omstændighederne kunne omfattes af lovforslaget. Dette
skaber imidlertid reelt usikkerhed om, hvornår deltagelse i
interessentskab kan udløse kildeartsbegrænsning.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegræns-
nings anvendelsesområde og for at imødegå, at kildeartsbe-
grænsningen kan omgås via en proformahæftelse, foreslås
det at ændre den foreslåede bestemmelse (personskattelo-
vens § 13, stk. 7), således at den foreslåede kildeartsbe-
grænsning generelt finder anvendelse for virksomhed i et
selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af
selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lign.
Heri ligger der to betingelser, nemlig at der skal være tale
om et skattemæssigt transparent selskab m.v., og at dette
skal være reguleret af selskabslovgivningen, f.eks. sel-
skabslovens regler om partnerselskaber (kommanditaktiesel-
skaber), en selskabsaftale eller lign.
På de områder, hvor der ikke er selskabslovgivning, er en
selskabsaftale sædvanligvis grundlaget for den løbende re-
gulering af selskabsdeltagernes indbyrdes forhold. Det er
normalt også det afgørende retsgrundlag i forholdet til om-
verdenen – herunder medkontrahenter og myndigheder.
Dette medfører, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
også vil omfatte underskud i interessentskaber og ikke kun
partnerselskaber og kommanditselskaber som oprindelig
foreslået. Et interessentskab er ligesom partner- og kom-
manditselskaber et skattemæssigt transparent selskab m.v.,
ligesom der i interessentskaber som udgangspunkt vil være
en selskabsaftale eller en interessentskabsaftale, der regule-
rer interessentskabet.
I forhold til et udenlandsk selskab m.v. skal vurderingen
af, hvorvidt dette er skattemæssigt transparent, ske på bag-
grund af den danske skattelovgivning, mens vurderingen af,
hvorvidt dets forhold er reguleret af selskabslovgivning, skal
ske på baggrund af den selskabslovgivning, der findes i det
land, hvor selskabet m.v. er hjemmehørende, som f.eks. den
engelske lov »the Limited Partnerships Act 1907«, som fast-
lægger rammerne for et Limited Partnership, der på mange
måde minder om et kommanditselskab i dansk ret.
Med den foreslåede ændring foreslås det, at den foreslåe-
de kildeartsbegrænsning, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, skal fin-
de anvendelse for underskud fra virksomhed, der drives i et
selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af
selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lign.
Bestemmelsen vil derimod som udgangspunkt ikke om-
fatte situationer, hvor personer i fællesskab (sameje) ufor-
melt ejer et eller flere aktiver, uden at der foreligger et
driftsfællesskab, der rækker ud over det interne forhold mel-
lem de personer, der er en del af fællesskabet. Det vil dog
være en forudsætning, at der ikke er indgået en selskabsafta-
le, der regulerer selskabsdeltagernes indbyrdes forhold og
forholdet til omverdenen – herunder medkontrahenter og
myndigheder.
Hensigten med forslaget om, at kun de transparente sel-
skaber m.v., hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning,
en selskabsaftale eller lign., omfattes, er netop at friholde
uformelle samejer for kildeartsbegrænsningen, eksempelvis
et uformelt sameje af en ejendom mellem familiemedlem-
mer.
Det sikres endvidere, at fremtidige investorer vil være be-
kendt med, om en investering gennem et interessentskab er
omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning af under-
skud.
Ved den foreslåede ændring sker der en yderligere side-
stilling med det tidligere anpartsindgreb fra 1989, idet der
heller ikke efter disse regler er en sondring i forhold til valg
af organisationsform.
I lovforslagets § 1, nr. 1 (indsættelse af personskattelo-
vens § 13, stk. 7), er det foreslået, at det skal være en forud-
sætning for at blive omfattet af kildeartsbegrænsningen, at
den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i væ-
sentligt omfang. Med ændringsforslaget foreslås det, at den-
ne betingelse udgår af 1. pkt., men at betingelsen indsættes
som et 3. pkt., jf. ændringsforslag nr. 2. Ændringen sker for
at skabe klarhed omkring kravet til væsentlig arbejdsindsats.
Ad nr. 2
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der som § 13,
stk. 7, i personskatteloven indsættes en bestemmelse om kil-
deartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige
ikke hæfter personligt for den transparente enheds forplig-
telser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhe-
dens drift i væsentligt omfang.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegræns-
nings anvendelsesområde og for at sikre imod, at kildearts-
begrænsningen hindrer generationsskifte i virksomheder,
foreslås det at foretage en tilføjelse til den foreslåede § 13,
stk. 7, i personskatteloven.
Det foreslås således, at den foreslåede kildeartsbegræns-
ning heller ikke skal finde anvendelse, såfremt den skatte-
pligtige deltager eller i mindst 36 måneder af sin ejertid har
deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0004.png
4
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at del-
tage i virksomhedens drift i væsentlig omfang gælder den
samme praksis, som gælder i forhold til anpartsreglerne, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende re-
gel anses en personlig arbejdsindsats på 50 timer om måne-
den for at være en væsentlig arbejdsindsats.
De 36 måneder med væsentlig arbejdsindsats behøver ik-
ke være inden for samme periode, når blot der i de enkelte
måneder er ydet en væsentlig arbejdsindsats.
Med den foreslåede ændring af den foreslåede kildearts-
begrænsning, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, sikres der også en
øget adgang til generationsskifte. Den hidtidige ejer af virk-
somheden, som tidligere har deltaget i virksomhedens drift i
væsentligt omfang, kan i forbindelse med et glidende gene-
rationsskifte nedtrappe sit engagement i virksomheden, her-
under deltagelsen i den daglige drift. Hvis den pågældende
fortsat ejer en andel af virksomheden, vil ejerandelen - som
følge af, at den pågældende har udøvet en væsentlig arbejds-
indsats i mindst 36 måneder, mens vedkommende ejede
virksomheden – fortsat ikke være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Ad nr. 3
Det følger af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, at dri-
ver den skattepligtige flere virksomheder, behandles samtli-
ge virksomheder som én virksomhed ved anvendelsen af
virksomhedsordningen.
Det indebærer, at virksomhedsøkonomien omfatter alle
virksomhederne i relation til kravet om regnskabsmæssig
adskillelse af økonomien i en privatøkonomi og en virksom-
hedsøkonomi. Det vil sige, at opgørelse af indskudskonto,
konto for opsparet overskud, mellemregningskonto og hæ-
verækkefølgen samt beregning af kapitalafkastet også sker
under et. Modregning af underskud i anden indkomst kan
kun ske, hvis underskuddet ikke kan rummes i virksomhe-
dernes samlede overskud for det pågældende indkomstår.
I forbindelse med høringen er det påpeget, at den foreslå-
ede kildeartsbegrænsning strider imod virksomhedsskattelo-
vens § 2, stk. 3, og der er blevet efterspurgt en præcisering
af, hvorledes den foreslåede kildeartsbegrænsning påvirker
f.eks. opgørelse af indskudskonto, konto for opsparet over-
skud, mellemregningskonto, hæverækkefølgen samt bereg-
ning af kapitalafkast.
Det foreslås derfor at foretage en præcisering af virksom-
hedsskattelovens § 2, stk. 3, således at det fremgår, at samt-
lige virksomheder behandles som én virksomhed ved anven-
delse af virksomhedsordningen, men at det skal ske under
iagttagelse af den foreslåede kildeartsbegrænsning i virk-
somhedsskattelovens § 13, stk. 5, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Den foreslåede kildeartsbegrænsning har således bl.a. be-
tydning for, hvorledes underskud fra virksomhed omfattet af
den foreslåede kildeartsbegrænsning skal behandles i for-
hold til indkomst fra andre virksomheder, der er omfattet af
virksomhedsordningen, dvs. hvorledes et underskud fra et
10-mandsprojekt skal behandles i forbindelse med sammen-
tællingen af det skattepligtige resultat opgjort under virk-
somhedsordningen.
Det betyder, at et 10-mandsprojekt, hvor det skattepligti-
ge resultat er negativt (underskud), holdes ude af sammen-
tællingen af det skattepligtige resultat for alle virksomheder-
ne under virksomhedsordningen. 10-mandsprojektets positi-
ve skattepligtige resultat medregnes først i sammentællingen
af det samlede skattepligtige resultat for alle virksomheder-
ne under virksomhedsordningen, når tidligere indkomstårs
underskud fra 10-mandsprojektet er fratrukket i senere ind-
komstårs overskud fra samme projekt.
I forhold til sammentællingen under virksomhedsordnin-
gen indgår et 10-mandsprojekt fortsat i opgørelsen af ind-
skudskonto og kapitalafkastgrundlag, uanset at det skatte-
pligtige resultat er negativt (underskud) for et givent ind-
komstår. Det vil sige, at indskudskonto og kapitalafkast-
grundlag ikke skal korrigeres for aktiver og gæld, der vedrø-
rer et 10-mandsprojekt, fordi det giver underskud i et givent
år.
Ad nr. 4
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der som § 13,
stk. 5, i virksomhedsskatteloven indsættes en bestemmelse
om kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed dre-
vet i skattemæssigt transparente enheder, hvor den skatte-
pligtige ikke hæfter personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virk-
somhedens drift i væsentligt omfang. Konkret indebærer
det, at der foreslås kildeartsbegrænsning for underskud, der
realiseres via deltagelse i partnerselskaber og kommanditsel-
skaber.
I forbindelse med høringen af lovforslaget er det frem-
ført, at den foreslåede kildeartsbegrænsning kan undgås ved
at investere gennem et interessentskab, idet der i denne type
virksomhed som udgangspunkt er tale om, at deltagerne har
en direkte og personlig hæftelse for virksomhedens forplig-
telser. I forbindelse med høringen er der dog anmodet om en
stillingtagen til de situationer, hvor hæftelsen i interessent-
skabet er begrænset, f.eks. ved optagelse af lån på nonre-
coursevilkår. I høringsskemaet tilkendegives det, at det er
opfattelsen, at hvis hæftelsen i et interessentskab reelt er be-
grænset, vil også deltagelse i et interessentskab efter om-
stændighederne kunne omfattes af lovforslaget. Dette skaber
imidlertid reelt en usikkerhed om, hvornår en deltagelse i et
interessentskab kan udløse kildeartsbegrænsning.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegræns-
nings anvendelsesområde og for at imødegå, at kildeartsbe-
grænsningen kan omgås via en proformahæftelse, foreslås
det at ændre den foreslåede bestemmelse i virksomhedsskat-
telovens § 13, stk. 5, således at den foreslåede kildeartsbe-
grænsning finder anvendelse for virksomhed i et selskab
m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et selvstæn-
digt skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af sel-
skabslovgivning, en selskabsaftale eller lign.
Heri ligger der to betingelser, nemlig at der skal være tale
om et skattemæssigt transparent selskab m.v., og at dette
skal være reguleret af selskabslovgivningen, f.eks. sel-
skabslovens regler om partnerselskaber (kommanditaktiesel-
skaber), en selskabsaftale eller lign.
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0005.png
5
På de områder, hvor der ikke er selskabslovgivning, er en
selskabsaftale sædvanligvis grundlaget for den løbende re-
gulering af selskabsdeltagernes indbyrdes forhold. Det er
normalt også det afgørende retsgrundlag i forholdet til om-
verdenen – herunder medkontrahenter og myndigheder.
Dette medfører, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
af underskud også vil omfatte interessentskaber og ikke kun
partnerselskaber og kommanditselskaber som oprindelig
foreslået. Et interessentskab er ligesom partner- og kom-
manditselskaber et skattemæssigt transparent selskab m.v.,
ligesom der i interessentskaber som udgangspunkt vil være
en selskabsaftale eller en interessentskabsaftale, der regule-
rer interessentskabet.
I forhold til et udenlandsk selskab m.v. skal vurderingen
af, hvorvidt dette er skattemæssigt transparent, ske på bag-
grund af den danske skattelovgivning, mens vurderingen af,
hvorvidt dets forhold er reguleret af selskabslovgivning, skal
ske på baggrund af den selskabslovgivning, der findes i det
land, hvor selskabet m.v. er hjemmehørende, som f.eks. den
engelske lov »the Limited Partnerships Act 1907«, som fast-
lægger rammerne for et Limited Partnership, der på mange
måde minder om et kommanditselskab i dansk ret.
Med den foreslåede ændring foreslås det, at den foreslåe-
de kildeartsbegrænsning, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, skal fin-
de anvendelse for underskud fra virksomhed, der drives i et
selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af
selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lign.
Bestemmelsen vil derimod som udgangspunkt ikke om-
fatte situationer, hvor personer i fællesskab (sameje) ufor-
melt ejer et eller flere aktiv(er), uden at der foreligger et
driftsfællesskab, der rækker ud over det interne forhold mel-
lem de personer, der er en del af fællesskabet. Det vil dog
være en forudsætning, at der ikke er indgået en selskabsafta-
le, der regulerer selskabsdeltagernes indbyrdes forhold og
forholdet til omverdenen – herunder medkontrahenter og
myndigheder.
Hensigten med forslaget om, at kun transparente selska-
ber m.v., hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en
selskabsaftale eller lignende, omfattes, er netop at friholde
uformelle samejer for kildeartsbegrænsningen, eksempelvis
et uformelt sameje af en ejendom mellem familiemedlem-
mer.
Det sikres endvidere, at fremtidige investorer vil være be-
kendt med, om en investering gennem et interessentskab er
omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning af under-
skud.
Ved den foreslåede ændring sker der en yderligere side-
stilling med det tidligere anpartsindgreb fra 1989, idet der
heller ikke efter disse regler er en sondring i forhold til valg
af organisationsform.
I lovforslagets § 2, nr. 1 (indsættelse af virksomhedsskat-
telovens § 13, stk. 5), er det foreslået, at det skal være en
forudsætning for at blive omfattet af kildeartsbegrænsnin-
gen, at den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift
i væsentligt omfang. Med ændringsforslaget foreslås det, at
denne betingelse udgår af 1. pkt., men at betingelsen indsæt-
tes som et 3. pkt., jf. ændringsforslag nr. 5. Ændringen sker
for at skabe klarhed omkring kravet om væsentlig arbejds-
indsats.
Ad nr. 5
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der som § 13,
stk. 5, i virksomhedsskatteloven indsættes en bestemmelse
om kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed dre-
vet i skattemæssigt transparente enheder, hvor den skatte-
pligtige ikke hæfter personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virk-
somhedens drift i væsentligt omfang.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegræns-
nings anvendelsesområde og for at sikre imod, at kildearts-
begrænsningen hindrer generationsskifte i virksomheder,
foreslås det at foretage en tilføjelse til den foreslåede § 13,
stk. 5, i virksomhedsskatteloven.
Det foreslås således, at den foreslåede kildeartsbegræns-
ning heller ikke skal finde anvendelse, såfremt den skatte-
pligtige deltager eller i mindst 36 måneder af sin ejertid har
deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at del-
tage i virksomhedens drift i væsentlig omfang gælder den
samme praksis som gælder for anpartsreglerne, jf. person-
skattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel anses
en personlig arbejdsindsats på 50 timer om måneden for at
være en væsentlig arbejdsindsats.
De 36 måneder med væsentlig arbejdsindsats behøver ik-
ke være inden for samme periode, når blot der i de enkelte
måneder er ydet en væsentlig arbejdsindsats.
Med den foreslåede ændring af den foreslåede kildearts-
begrænsning, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, sikres der også en
øget adgang til generationsskifte. Den hidtidige ejer af virk-
somheden, som tidligere har deltaget i virksomhedens drift i
væsentligt omfang, kan i forbindelse med et glidende gene-
rationsskifte nedtrappe sit engagement i virksomheden, her-
under deltagelsen i den daglige drift. Hvis den pågældende
fortsat ejer en andel af virksomheden, vil ejerandelen – som
følge af, at den pågældende har udøvet en væsentlig arbejds-
indsats i mindst 36 måneder, mens vedkommende ejede
virksomheden – fortsat ikke være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Ad nr. 6
Det foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning skal have virkning for indkomst fra
virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet eller påbe-
gyndt på datoen for lovforslagets fremsættelse, den 14. de-
cember 2016, eller senere.
Det foreslåede virkningstidspunktet blev vurderet nød-
vendigt, fordi der ellers ville være en nærliggende risiko for,
at skattepligtige, der ved lovforslagets fremsættelse endnu
ikke havde indgået aftale om deltagelse i et 10-mandspro-
jekt, ville fremrykke beslutningen herom til før lovens virk-
ningstidspunkt, hvorved de ville have opnået mulighed for
fradrag i anden indkomst, f.eks. lønindkomst.
Det foreslås at udskyde virkningstidspunktet generelt fra
den 14. december 2016 til den 11. maj 2017. Det vil sige, at
den foreslåede kildeartsbegrænsning i personskatteloven
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0006.png
6
(den foreslåede § 13, stk. 7) og i virksomhedsskatteloven
(den foreslåede § 13, stk. 5) tillægges virkning for indkomst
i virksomhed, der er erhvervet eller påbegyndt fra og med
tidspunktet for ændringsforslagenes oversendelse til Folke-
tingets Skatteudvalg. Herved sikres det, at de under nr. 1 og
4 foreslåede ændringer, hvorefter interessentskaber omfattes
af den foreslåede kildeartsbegrænsning, ikke får tilbagevir-
kende kraft.
Ad nr. 7
Det foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at den foreslåede
kildeartsbegrænsning skal have virkning for indkomst fra
virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet eller påbe-
gyndt på datoen for lovforslagets fremsættelse, den 14. de-
cember 2016, eller senere (foreslået ændret til den 11. maj
2017, jf. ændringsforslag nr. 6). Det er dernæst foreslået i
samme bestemmelse, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
ikke skal have virkning for indkomst fra den del af en virk-
somhed, som den skattepligtige har erhvervet eller påbe-
gyndt senest den 13. december 2016 (foreslået ændret til den
10. maj 2017, jf. ændringsforslag nr. 6).
Den foreslåede kildeartsbegrænsning har således virkning
for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har er-
hvervet eller påbegyndt på tidspunktet for lovforslagets
virkningstidspunkt eller senere. Det er uden betydning,
hvorledes virksomheden er overtaget og fra hvem, f.eks. en
ægtefælle eller en anpartshaver fra det samme 10-mandspro-
jekt.
I forbindelse med høringen af lovforslaget har det været
kritiseret, at der indtræder kildeartsbegrænsning af under-
skud i forbindelse med salg af en anpart til den eksisterende
anpartshaverkreds, f.eks. i forbindelse med overtagelse af
nødlidende anparter. På tilsvarende vis blev det ved hørin-
gen af lovforslaget også kritiseret, at der indtræder kildearts-
begrænsning af underskud, hvis en anpartshaver overdrager
en anpart i et 10-mandsprojekt til ægtefællen i forbindelse
med en skilsmisse, eller hvis en anpartshaver afgår ved dø-
den og den længstlevende ægtefælle eller en arving får udle-
veret anparten fra dødsboet.
For at imødekomme denne kritik foreslås det efter 2. pkt.
at indsætte et 3. pkt. i lovforslagets § 3, stk. 2, hvorefter en
skattepligtig, der allerede ved lovforslagets virkningstids-
punkt ejer en anpart og erhverver en yderligere del af
samme virksomhed, anses for at have erhvervet virksomhe-
den på samme tidspunkt som overdrageren. Endvidere fore-
slås det, at en skattepligtig, der erhverver en virksomhed fra
en ægtefælle eller som arv eller legat fra et dødsbo eller ved
udlevering af dødsbo til længstlevende ægtefælle til hensid-
den i uskiftet bo, hvor ægtefællen eller afdøde har erhvervet
eller påbegyndt virksomheden senest den 10. maj 2017, an-
ses for at have erhvervet virksomheden på samme tidspunkt
som overdrageren.
Det vil sige, at der foreslås en bestemmelse om succes-
sion i ejertiden, hvilket indebærer, at erhververen i de nævn-
te situationer ikke vil blive omfattet af kildeartsbegrænsnin-
gen, fordi overdrageren ejede eller anses for at have ejet
virksomheden eller andelen den 10. maj 2017.
Det foreslås således for det første, at der kan ske overdra-
gelse af brugte anparter i 10-mandsprojekter, der eksisterede
den 10. maj 2017, til andre anpartshavere i samme 10-
mandsprojekt, hvis erhververen var anpartshaver den 10.
maj 2017 og ved erhvervelsen fortsat ejer en andel i 10-
mandsprojektet. Denne undtagelse indebærer således, at der
ikke indtræder kildeartsbegrænsning af underskud for er-
hververen i disse tilfælde, selv om anparterne erhverves fra
og med den 11. maj 2017.
Det er en betingelse for, at der ikke indtræder kildearts-
begrænsning, at erhververen deltog i virksomheden den 10.
maj 2017. Det vil således ikke være muligt at undgå kil-
deartsbegrænsning ved overdragelse af anparter til en er-
hverver, der først er indtrådt i virksomheden efter denne da-
to.
På samme vis vil en overdragelse af en anpart i et eksi-
sterende 10-mandsprojekt til det skattemæssigt transparente
selskab m.v. (eksempelvis ved selskabets overtagelse af
nødlidende anparter) ikke betyde, at den foreslåede kil-
deartsbegrænsning finder anvendelse. En sådan overdragelse
anses for at være en overdragelse til de tilbageværende inve-
storer som følge af den skattemæssige transparens. Overdra-
gelsen vil således ikke være omfattet af den foreslåede kil-
deartsbegrænsning, forudsat at betingelserne er opfyldt.
Det foreslås for det andet at muliggøre overdragelse af
f.eks. afdødes ejerandel, f.eks. anparter eller kommanditakti-
er, uden at der indtræder kildeartsbegrænsning for erhverve-
ren (arvingen eller legataren m.v.).
Ændringsforslaget har til formål at undtage erhvervelse
af ejerandele fra den foreslåede kildeartsbegrænsning, når
afdøde har anskaffet eller anses for at have anskaffet ejeran-
delen inden lovens virkningstidspunkt og dermed ikke er
omfattet af kildeartsbegrænsningen. Afgørende for, om den
foreslåede kildeartsbegrænsning finder anvendelse for er-
hververen, vil herefter være, hvornår afdøde kan anses for at
have erhvervet virksomheden.
På tilsvarende vis vil det være muligt at overdrage ejeran-
dele til en ægtefælle, herunder ved separation eller skilsmis-
se, uden at ægtefællen omfattes af lovforslagets regler om
kildeartsbegrænsning, hvis blot den hidtidige ejer anses for
at have erhvervet ejerandelen inden lovens virkningstids-
punkt.
Hermed sikres det, at den foreslåede kildeartsbegræns-
ning ikke finder anvendelse ved overdragelse af anparter til
en ægtefælle, en arving eller legatar fra en overdrager, der
har eller anses for at have ejet anparterne den 10. maj 2017.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0007.png
7
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0008.png
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 103
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Titel
Henvendelse af 6/9-16 fra Johnny Ekstrøm, Nærum
Lovforslag sendt i høring
Henvendelse af 22/12-16 fra Eivind Christiansen, Fredensborg
Henvendelse af 16/1-17 fra Dansk Investeringsfond – DIFKO
Henvendelse af 19/1-17 fra Deloitte
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 14/3-17 fra FSR – danske revisorer
Meddelelse om udskudt betænkningsafgivelse
Materiale fra Blue Capital A/S
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Revideret udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 3/5-17 fra Blue Capital A/S
Henvendelse af 3/5-17 fra Blue Capital A/S
Henvendelse af 4/5-17 fra Schou & Partners A/S vedrørende præsenta-
tion anvendt under foretræde den 4/5-17
Henvendelse af 4/5-17 fra Habro
Revideret fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 15/5-17 fra Blue Capital A/S
Henvendelse af 15/5-17 fra Blue Capital A/S
3. udkast til betænkning
Underændringsforslag, fra skatteministeren
Henvendelse af 22/5-17 fra Blue Capital A/S
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
4. udkast til betænkning
Tilbagetrækning af underændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 103
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/9-16 fra Johnny Ekstrøm,
Nærum, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/12-16 fra Eivind Christi-
ansen, Fredensborg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/1-17 fra Dansk Investe-
ringsfond – DIFKO, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 103 - 2016-17 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762065_0009.png
9
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-17 fra Deloitte, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, i hvilket omfang modellen er anvendt i forbindelse
med henholdsvis solcelleprojekter og vindmølleprojekter, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stort et provenu ministeren vurderer, at Danmark mi-
ster årligt ved gældende lovgivning, hvor fradraget af underskud kan
foretages i Danmark, mens beskatningen af eventuelt overskud fra in-
vesteringen deles med andre lande i de tilfælde, hvor virksomheden er
beliggende i udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel af de investeringer, der foretages i 10-
mandsprojekter, der vedrører vedvarende energianpartsprojekter i
Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvorfor der i gældende lovgivning er fastsat
en specifik sondring mellem projekter med flere end 10 deltagere og
projekter med 10 deltagere eller derunder, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/3-17 fra FSR – danske re-
visorer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materiale fra Blue Capital A/S, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-17 fra Blue Capital A/S,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-17 fra Blue Capital A/S,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen anvendt under foretræde for
Skatteudvalget den 4. maj 2017, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/5-17 fra Habro, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/5-17 fra Blue Capital A/S,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/5-17 fra Blue Capital A/S,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/5-17 fra Blue Capital A/S,
til skatteministeren
Spm., om ministeren vil foretage en fornyet beregning af provenuet
ved lovforslaget og redegøre nærmere for, hvorfor lovforslaget vurde-
res at få samme økonomiske konsekvenser for det offentlige trods æn-
dringsforslagene, til skatteministeren