Skatteudvalget 2016-17
L 103 Bilag 21
Offentligt
1756083_0001.png
11. maj 2017
J.nr. 2017-610
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskat-
teloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse an-
partsprojekter).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i
visse anpartsprojekter) (L 103)
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 7, 1. pkt.,
ændres ”en
skattemæssigt
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter personligt for den transpa-
rente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhe-
dens drift i væsentligt omfang”
til: ”et efter danske skatteregler
skattemæssigt
transparent selskab m.v., hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en sel-
skabsaftale eller lignende”.
[Investering gennem interessentskaber omfattes af kildeartsbegrænsningen i per-
sonskatteloven]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 7,
indsættes efter 2. pkt.:
”1. og 2. pkt. gælder dog ikke, hvis den skattepligtige deltager eller i
mindst 36
måneder af
sin ejertid har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang.”
[Generationsskifte i skattemæssigt transparente selskaber m.v. undtages fra kilde-
artsbegrænsningen i personskatteloven]
Til § 2
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes efter ”virksomhedsordningen”: ”, jf. dog § 13, stk. 5”.”
[Præcisering af, hvorledes kildeartsbegrænsningen virker, i forhold til at flere virk-
somheder behandles som én virksomhed i relation til virksomhedsordningen]
Side 2 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0003.png
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 5, 1. pkt.,
ændres ”en skattemæssigt
transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæfter personligt for den transpa-
rente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhe-
dens drift i væsentligt omfang”
til: ”et
efter danske skatteregler skattemæssigt
transparent selskab m.v., hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en sel-
skabsaftale eller lignende”.
[Investering gennem interessentskaber omfattes af kildeartsbegrænsningen i virk-
somhedsskatteloven]
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 5,
indsættes som
3. pkt.:
”1. og 2. pkt. gælder dog ikke, hvis den skattepligtige deltager eller i
mindst 36
måneder af
sin ejertid har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang.”
[Generationsskifte gennem skattemæssigt transparente selskaber m.v. undtages fra
kildeartsbegrænsningen i virksomhedsskatteloven]
Til § 3
6)
I
stk. 2
ændres to steder
”14. december 2016” til: ”11.
maj
2017”,
og tre ste-
der ændres
”13. december 2016” til: ”10.
maj
2017”.
[Ændring af virkningstidspunktet for den foreslåede kildeartsbegrænsning]
7)
I
stk. 2
indsættes efter 2. pkt.:
”Erhverver
en skattepligtig omfattet af 2. pkt. en yderligere del af samme virksom-
hed, eller erhverver en skattepligtig en virksomhed fra en ægtefælle eller som arv
eller legat fra et dødsbo eller ved udlevering af dødsbo til længstlevende ægtefælle
til hensidden i uskiftet bo, hvor ægtefællen eller afdøde har erhvervet eller påbe-
gyndt virksomheden senest den 10. maj 2017, anses erhververen for at have er-
hvervet virksomheden på samme tidspunkt som overdrageren.”
[Mulighed for at overtage anparter, uden at anparten omfattes af kildeartsbegræns-
ningen]
Side 3 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der som § 13, stk. 7, i personskatteloven
indsættes en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed
drevet i skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige
ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Konkret indebærer det, at
der foreslås kildeartsbegrænsning for underskud, der realiseres via deltagelse i
partnerselskaber og kommanditselskaber.
I forbindelse med høringen af lovforslaget er det fremført, at den foreslåede kilde-
artsbegrænsning kan undgås ved at investere gennem et interessentskab, idet der i
denne type af virksomheder som udgangspunkt er tale om, at deltagerne har en di-
rekte og personlig hæftelse for virksomhedens forpligtelser. I forbindelse med hø-
ringen er der dog anmodet om en stillingtagen til de situationer, hvor hæftelsen i
interessentskabet er begrænset f.eks. ved optagelse af lån på non-recourse-vilkår. I
høringsskemaet er det tilkendegivet, at det er opfattelsen, at hvis hæftelsen i et in-
teressentskab reelt er begrænset, vil også deltagelse i et interessentskab efter om-
stændighederne kunne omfattes af lovforslaget. Dette skaber imidlertid reelt usik-
kerhed om, hvornår deltagelse i interessentskab kan udløse kildeartsbegrænsning.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings anvendelsesområde
og for at imødegå, at kildeartsbegrænsningen kan omgås via en proformahæftelse,
foreslås det at ændre den foreslåede bestemmelse (personskattelovens § 13, stk. 7),
således at den foreslåede kildeartsbegrænsning generelt finder anvendelse for virk-
somhed i et selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale
eller lignende.
Heri ligger der to betingelser, nemlig at der skal være tale om et skattemæssigt
transparent selskab m.v., og at dette skal være reguleret af selskabslovgivningen,
f.eks. selskabslovens regler om partnerselskaber (kommanditaktieselskaber) , en
selskabsaftale eller lignende.
På de områder, hvor der ikke er selskabslovgivning, er en selskabsaftale sædvan-
ligvis grundlaget for den løbende regulering af selskabsdeltagernes indbyrdes for-
hold. Det er normalt også det afgørende retsgrundlag i forholdet til omverdenen
herunder medkontrahenter og myndigheder.
Dette medfører, at den foreslåede kildeartsbegrænsning også vil omfatte underskud
i interessentskaber og ikke kun partnerselskaber og kommanditselskaber som op-
rindeligt foreslået. Et interessentskab er, som partner- og kommanditselskaber, et
Side 4 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0005.png
skattemæssigt transparent selskab m.v., ligesom der i interessentskaber som ud-
gangspunkt vil være en selskabsaftale eller en interessentskabsaftale, der regulerer
interessentskabet.
I forhold til et udenlandsk selskab m.v. skal vurderingen af, hvorvidt dette er skat-
temæssigt transparent, ske på baggrund af den danske skattelovgivning, mens vur-
deringen af, hvorvidt dets forhold er reguleret af selskabslovgivning, skal ske på
baggrund af den selskabslovgivning, der findes i det land, hvor selskabet m.v. er
hjemmehørende , som f.eks. den engelske lov "the Limited Partnerships Act 1907",
som fastlægger rammerne for et Limited Partnership, der på mange måde minder
om et kommanditselskab i dansk ret.
Med den foreslåede ændring foreslås det, at den foreslåede kildeartsbegrænsning,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1, skal finde anvendelse for underskud fra virksomhed, der
drives i et selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale
eller lignende.
Bestemmelsen vil derimod som udgangspunkt ikke omfatte situationer, hvor per-
soner i fællesskab (sameje) uformelt ejer et eller flere aktiver, uden at der forelig-
ger et driftsfællesskab, der rækker ud over det interne forhold mellem de personer,
der er en del af fællesskabet. Det vil dog være en forudsætning, at der ikke er ind-
gået en selskabsaftale, der regulerer selskabsdeltagernes indbyrdes forhold og for-
holdet til omverdenen
herunder medkontrahenter og myndigheder.
Hensigten med forslaget om, at kun de transparente selskaber m.v., hvis forhold er
reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lignende, omfattes, er netop
at friholde uformelle samejer for kildeartsbegrænsningen, eksempelvis et uformelt
sameje af en ejendom mellem familiemedlemmer.
Det sikres endvidere, at fremtidige investorer vil være bekendt med, om en inve-
stering gennem et interessentskab er omfattet af den foreslåede kildeartsbegræns-
ning af underskud.
Ved den foreslåede ændring sker der en yderligere sidestilling med det tidligere
anpartsindgreb fra 1989, idet der heller ikke efter disse regler er en sondring i for-
hold til valg af organisationsform.
I lovforslagets § 1, nr. 1 (indsættelse af personskattelovens § 13, stk. 7), er det fo-
reslået, at det skal være en forudsætning for at blive omfattet af kildeartsbegræns-
ningen, at den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt om-
fang. Med ændringsforslaget foreslås det, at denne betingelse udgår af 1. pkt., men
at betingelsen indsættes som et 3. pkt., jf. ændringsforslags nr. 2. Ændringen sker
for at skabe klarhed omkring kravet til væsentlig arbejdsindsats.
Side 5 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0006.png
Til nr. 2
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der som § 13, stk. 7, i personskatteloven
indsættes en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed
drevet i skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige
ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings anvendelsesområde
og for at sikre imod, at kildeartsbegrænsningen hindrer generationsskifte i virk-
somheder, foreslås det at foretage en tilføjelse til den foreslåede § 13, stk. 7, i per-
sonskatteloven.
Det foreslås således, at den foreslåede kildeartsbegrænsning heller ikke skal finde
anvendelse, såfremt den skattepligtige deltager eller i mindst 36 måneder af sin
ejertid har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at deltage i virksomhedens drift
i væsentlig omfang gælder den samme praksis, som gælder i forhold anpartsreg-
lerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel anses en
personlig arbejdsindsats på 50 timer om måneden for at være en væsentlig arbejds-
indsats.
De 36 måneder med væsentlig arbejdsindsats behøver ikke være inden for samme
periode, når blot der i de enkelte måneder er ydet en væsentlig arbejdsindsats.
Med den foreslåede ændring af den foreslåede kildeartsbegrænsning, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 1, sikres der også en øget adgang til generationsskifte. Den hidtidige
ejer af virksomheden, som tidligere har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt
omfang, kan i forbindelse med et glidende generationsskifte nedtrappe sit engage-
ment i virksomheden, herunder deltagelsen i den daglige drift. Hvis den pågæl-
dende fortsat ejer en andel af virksomheden, vil ejerandelen - som følge af, at den
pågældende har udøvet en væsentlig arbejdsindsats i mindst 36 måneder, mens
vedkommende ejede virksomheden
fortsat ikke være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Til nr. 3
Det følger af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, at driver den skattepligtige flere
virksomheder, behandles samtlige virksomheder som én virksomhed ved anven-
delsen af virksomhedsordningen.
Det indebærer, at virksomhedsøkonomien omfatter alle virksomhederne i relation
til kravet om regnskabsmæssig adskillelse af økonomien i en privatøkonomi og en
Side 6 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0007.png
virksomhedsøkonomi. Det vil sige, at opgørelse af indskudskonto, konto for op-
sparet overskud, mellemregningskonto og hæverækkefølgen samt beregning af ka-
pitalafkastet også sker under ét. Modregning af underskud i anden indkomst kan
kun ske, hvis underskuddet ikke kan rummes i virksomhedernes samlede overskud
for det pågældende indkomstår.
I forbindelse med høringen er det påpeget, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
strider imod virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, og der er blevet efterspurgt en
præcisering af, hvorledes den foreslåede kildeartsbegrænsning påvirker f.eks. op-
gørelse af indskudskonto, konto for opsparet overskud, mellemregningskonto, hæ-
verækkefølgen samt beregning af kapitalafkast.
Det foreslås derfor at foretage en præcisering af virksomhedsskattelovens § 2, stk.
3, således at det fremgår, at samtlige virksomheder behandles som én virksomhed
ved anvendelse af virksomhedsordningen, men at det skal ske under iagttagelse af
den foreslåede kildeartsbegrænsning i virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1.
Den foreslåede kildeartsbegrænsning har således bl.a. betydning for, hvorledes un-
derskud fra virksomhed omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning skal be-
handles i forhold til indkomst fra andre virksomheder, der er omfattet af virksom-
hedsordningen. Det vil sige, hvorledes et underskud fra et 10-mandsprojekt skal
behandles i forbindelse med sammentællingen af det skattepligtige resultat opgjort
under virksomhedsordningen.
Det betyder, at et 10-mandsprojekt, hvor det skattepligtige resultat er negativt (un-
derskud), holdes ude af sammentællingen af det skattepligtige resultat for alle virk-
somhederne under virksomhedsordningen. 10-mandsprojektets positive skatteplig-
tige resultat medregnes først i sammentællingen af det samlede skattepligtige re-
sultat for alle virksomhederne under virksomhedsordningen, når tidligere ind-
komstårs underskud fra 10-mandsprojektet er fratrukket i senere indkomstårs over-
skud fra samme projekt.
I forhold til sammentællingen under virksomhedsordningen indgår et 10-mands-
projekt fortsat i opgørelsen af indskudskonto og kapitalafkastgrundlag, uanset at
det skattepligtige resultat er negativt (underskud) for et givent indkomstår. Det vil
sige, at indskudskonto og kapitalafkastgrundlag ikke skal korrigeres for aktiver og
gæld, der vedrører et 10-mandsprojekt, fordi det giver underskud i et givent år.
Til nr. 4
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der som § 13, stk. 5, i virksomhedsskatte-
loven indsættes en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af underskud fra virk-
somhed drevet i skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige ikke
Side 7 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0008.png
hæfter personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den skatteplig-
tige ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Konkret indebærer
det, at der foreslås kildeartsbegrænsning for underskud, der realiseres via delta-
gelse i partnerselskaber og kommanditselskaber.
I forbindelse med høringen af lovforslaget er det fremført, at den foreslåede kilde-
artsbegrænsning kan undgås ved at investere gennem et interessentskab, idet der i
denne type virksomhed som udgangspunkt er tale om, at deltagerne har en direkte
og personlig hæftelse for virksomhedens forpligtelser. I forbindelse med høringen
er der dog anmodet om en stillingtagen til de situationer, hvor hæftelsen i interes-
sentskabet er begrænset f.eks. ved optagelse af lån på non-recourse-vilkår. I hø-
ringsskemaet tilkendegives det, at det er opfattelsen, at hvis hæftelsen i et interes-
sentskab reelt er begrænset, vil også deltagelse i et interessentskab efter omstæn-
dighederne kunne omfattes af lovforslaget. Dette skaber imidlertid reelt en usik-
kerhed om, hvornår en deltagelse i et interessentskab kan udløse kildeartsbegræns-
ning.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings anvendelsesområde
og for at imødegå, at kildeartsbegrænsningen kan omgås via en proformahæftelse,
foreslås det at ændre den foreslåede bestemmelse i virksomhedsskattelovens § 13,
stk. 5, således at den foreslåede kildeartsbegrænsning finder anvendelse for virk-
somhed i et selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale
eller lignende.
Heri ligger der to betingelser, nemlig at der skal være tale om et skattemæssigt
transparent selskab m.v., og at dette skal være reguleret af selskabslovgivningen,
f.eks. selskabslovens regler om partnerselskaber (kommanditaktieselskaber) , en
selskabsaftale eller lignende.
På de områder, hvor der ikke er selskabslovgivning, er en selskabsaftale sædvan-
ligvis grundlaget for den løbende regulering af selskabsdeltagernes indbyrdes for-
hold. Det er normalt også det afgørende retsgrundlag i forholdet til omverdenen
herunder medkontrahenter og myndigheder.
Dette medfører, at den foreslåede kildeartsbegrænsning af underskud også vil om-
fatte interessentskaber og ikke kun partnerselskaber og kommanditselskaber som
oprindeligt foreslået. Et interessentskab er, som partner- og kommanditselskaber,
et skattemæssigt transparent selskab m.v., ligesom der i interessentskaber som ud-
gangspunkt vil være en selskabsaftale eller en interessentskabsaftale, der regulerer
interessentskabet.
I forhold til et udenlandsk selskab m.v. skal vurderingen af, hvorvidt dette er skat-
temæssigt transparent, ske på baggrund af den danske skattelovgivning, mens vur-
deringen af, hvorvidt dets forhold er reguleret af selskabslovgivning, skal ske på
Side 8 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0009.png
baggrund af den selskabslovgivning, der findes i det land, hvor selskabet m.v. er
hjemmehørende , som f.eks. den engelske lov "the Limited Partnerships Act 1907",
som fastlægger rammerne for et Limited Partnership, der på mange måde minder
om et kommanditselskab i dansk ret.
Med den foreslåede ændring foreslås det, at den foreslåede kildeartsbegrænsning,
jf. lovforslagets § 2, nr. 1, skal finde anvendelse for underskud fra virksomhed, der
drives i et selskab m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, og hvis forhold er reguleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale
eller lignende.
Bestemmelsen vil derimod som udgangspunkt ikke omfatte situationer, hvor per-
soner i fællesskab (sameje) uformelt ejer et eller flere aktiv(er), uden at der forelig-
ger et driftsfællesskab, der rækker ud over det interne forhold mellem de personer,
der er en del af fællesskabet. Det vil dog være en forudsætning, at der ikke er ind-
gået en selskabsaftale, der regulerer selskabsdeltagernes indbyrdes forhold og for-
holdet til omverdenen
herunder medkontrahenter og myndigheder.
Hensigten med forslaget om, at kun transparente selskaber m.v., hvis forhold er re-
guleret af selskabslovgivning, en selskabsaftale eller lignende, omfattes, er netop
at friholde uformelle samejer for kildeartsbegrænsningen, eksempelvis et uformelt
sameje af en ejendom mellem familiemedlemmer.
Det sikres endvidere, at fremtidige investorer vil være bekendt med, om en inve-
stering gennem et interessentskab er omfattet af den foreslåede kildeartsbegræns-
ning af underskud.
Ved den foreslåede ændring sker der en yderligere sidestilling med det tidligere
anpartsindgreb fra 1989, idet der heller ikke efter disse regler er en sondring i for-
hold til valg af organisationsform.
I lovforslagets § 2, nr. 1 (indsættelse af virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5), er
det foreslået, at det skal være en forudsætning for at blive omfattet af kildeartsbe-
grænsningen, at den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt
omfang. Med ændringsforslaget foreslås det, at denne betingelse udgår af 1. pkt.,
men at betingelsen indsættes som et 3. pkt., jf. ændringsforslag nr. 5. Ændringen
sker for at skabe klarhed omkring kravet om væsentlig arbejdsindsats.
Til nr. 5
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der som § 13, stk. 5, i virksomhedsskatte-
loven indsættes en bestemmelse om kildeartsbegrænsning af underskud fra virk-
somhed drevet i skattemæssigt transparente enheder, hvor den skattepligtige ikke
Side 9 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0010.png
hæfter personligt for den transparente enheds forpligtelser, og hvor den skatteplig-
tige ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
For at skabe klarhed om den foreslåede kildeartsbegrænsnings anvendelsesområde
og for at sikre imod, at kildeartsbegrænsningen hindrer generationsskifte i virk-
somheder, foreslås det at foretage en tilføjelse til den foreslåede § 13, stk. 5, i virk-
somhedsskatteloven.
Det foreslås således, at den foreslåede kildeartsbegrænsning heller ikke skal finde
anvendelse, såfremt den skattepligtige deltager eller i mindst 36 måneder af sin
ejertid har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang.
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at deltage i virksomhedens drift
i væsentlig omfang gælder den samme praksis som gælder for anpartsreglerne, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel anses en personlig
arbejdsindsats på 50 timer om måneden for at være en væsentlig arbejdsindsats.
De 36 måneder med væsentlig arbejdsindsats behøver ikke være inden for samme
periode, når blot der i de enkelte måneder er ydet en væsentlig arbejdsindsats.
Med den foreslåede ændring af den foreslåede kildeartsbegrænsning, jf. lovforsla-
gets § 2, nr. 1, sikres der også en øget adgang til generationsskifte. Den hidtidige
ejer af virksomheden, som tidligere har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt
omfang, kan i forbindelse med et glidende generationsskifte nedtrappe sit engage-
ment i virksomheden, herunder deltagelsen i den daglige drift. Hvis den pågæl-
dende fortsat ejer en andel af virksomheden, vil ejerandelen
som følge af, at den
pågældende har udøvet en væsentlig arbejdsindsats i mindst 36 måneder, mens
vedkommende ejede virksomheden
fortsat ikke være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Til nr. 6
Det foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at den foreslåede kildeartsbegrænsning skal
have virkning for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet
eller påbegyndt på datoen for lovforslagets fremsættelse, den 14. december 2016,
eller senere.
Det foreslåede virkningstidspunktet blev vurderet nødvendigt, fordi der ellers ville
være en nærliggende risiko for, at skattepligtige, der ved lovforslagets fremsæt-
telse endnu ikke havde indgået aftale om deltagelse i et 10-mandsprojekt, ville
fremrykke beslutningen herom til før lovens virkningstidspunkt, hvorved de ville
have opnået mulighed for fradrag i anden indkomst, f.eks. lønindkomst.
Side 10 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0011.png
Det foreslås at udskyde virkningstidspunktet generelt fra den 14. december 2016
til den 11. maj 2017. Det vil sige, at den foreslåede kildeartsbegrænsning i person-
skatteloven (den foreslåede § 13, stk. 7) og i virksomhedsskatteloven (den foreslå-
ede § 13, stk. 5) tillægges virkning for indkomst i virksomhed, der er erhvervet el-
ler påbegyndt fra og med tidspunktet for ændringsforslagenes oversendelse til Fol-
ketingets Skatteudvalg. Herved sikres det, at de under nr. 1 og 4 foreslåede æn-
dringer, hvorefter interessentskaber omfattes af den foreslåede kildeartsbegræns-
ning, ikke får tilbagevirkende kraft.
Til nr. 7
Det foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at den foreslåede kildeartsbegrænsning skal
have virkning for indkomst fra virksomhed, som den skattepligtige har erhvervet
eller påbegyndt på datoen for lovforslagets fremsættelse, den 14. december 2016
eller senere (foreslået ændret til den 11. maj 2017, jf. ændringsforslag nr. 6). Det
er dernæst foreslået i samme bestemmelse, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
ikke skal have virkning for indkomst fra den del af en virksomhed, som den skatte-
pligtige har erhvervet eller påbegyndt senest den 13. december 2016 (foreslået æn-
dret til den 10. maj 2017, jf. ændringsforslag nr. 6).
Den foreslåede kildeartsbegrænsning har således virkning for indkomst fra virk-
somhed, som den skattepligtige har erhvervet eller påbegyndt på tidspunktet for
lovforslagets virkningstidspunkt eller senere. Det er uden betydning, hvorledes
virksomheden er overtaget og fra hvem, f.eks. en ægtefælle eller en anpartshaver
fra det samme 10-mandsprojekt.
I forbindelse med høringen af lovforslaget har det været kritiseret, at der indtræder
kildeartsbegrænsning af underskud i forbindelse med salg af en anpart til den eksi-
sterende anpartshaverkreds, f.eks. i forbindelse med overtagelse af nødlidende an-
parter. På tilsvarende vis blev det ved høringen af lovforslaget også kritiseret, at
der indtræder kildeartsbegrænsning af underskud, hvis en anpartshaver overdrager
en anpart i et 10-mandsprojekt til ægtefællen i forbindelse med en skilsmisse, eller
hvis en anpartshaver afgår ved døden, og den længstlevende ægtefælle eller en ar-
ving får udleveret anparten fra dødsboet.
For at imødekomme denne kritik foreslås det efter 2. pkt. at indsætte et
3. pkt.
i
lovforslagets § 3, stk. 2, hvorefter en skattepligtig, der allerede ved lovforslagets
virkningstidspunkt ejer en anpart, erhverver en yderligere del af samme virksom-
hed, anses for at have erhvervet virksomheden på samme tidspunkt som overdra-
geren. Endvidere foreslås det, at en skattepligtig, der erhverver en virksomhed fra
en ægtefælle eller som arv eller legat fra et dødsbo eller ved udlevering af dødsbo
Side 11 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0012.png
til længstlevende ægtefælle til hensidden i uskiftet bo, hvor ægtefællen eller af-
døde har erhvervet eller påbegyndt virksomhedens senest den 10. maj 2017, anses
for at have erhvervet virksomheden på samme tidspunkt som overdrageren.
Det vil sige, at der foreslås en bestemmelse om succession i ejertiden, hvilket inde-
bærer, at erhververen i de nævnte situationer ikke vil blive omfattet af kildeartsbe-
grænsningen, fordi overdrageren ejede eller anses for at have ejet virksomheden
eller andelen den 10. maj 2017.
Det foreslås således for det første, at der kan ske overdragelse af brugte anparter i
10-mandsprojekter, der eksisterede den 10. maj 2017, til andre anpartshavere i
samme 10-mandsprojekt, hvis erhververen var anpartshaver den 10. maj 2017 og
ved erhvervelsen fortsat ejer en andel i 10-mandsprojektet. Denne undtagelse inde-
bærer således, at der ikke indtræder kildeartsbegrænsning af underskud for erhver-
veren i disse tilfælde, selv om anparterne erhverves fra og med den 11. maj 2017.
Det er en betingelse for, at der ikke indtræder kildeartsbegrænsning, at erhververen
deltog i virksomheden den 10. maj 2017. Det er således ikke være muligt at undgå
kildeartsbegrænsning ved overdragelse af anparter til en erhverver, der først er ind-
trådt i virksomheden efter denne dato.
På samme vis vil en overdragelse af en anpart i et eksisterende 10-mandsprojekt til
det skattemæssigt transparente selskab m.v. (eksempelvis ved selskabets overta-
gelse af nødlidende anparter) ikke betyde, at den foreslåede kildeartsbegrænsning
finder anvendelse. En sådan overdragelse anses for at være en overdragelse til de
tilbageværende investorer som følge af den skattemæssige transparens. Overdra-
gelsen vil således ikke være omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning, for-
udsat at betingelserne er opfyldt.
Det foreslås for det andet at muliggøre overdragelse af f.eks. afdødes ejerandel
f.eks. anparter eller kommanditaktier, uden at der indtræder kildeartsbegrænsning
for erhververen (arvingen eller legataren m.v.).
Ændringsforslaget har til formål at undtage erhvervelse af ejerandele fra den fore-
slåede kildeartsbegrænsning, når afdøde har anskaffet eller anses for at have an-
skaffet ejerandelen inden lovens virkningstidspunkt og dermed ikke er omfattet af
kildeartsbegrænsningen. Afgørende for, om den foreslåede kildeartsbegrænsning
finder anvendelse for erhververen, vil herefter være, hvornår afdøde kan anses for
at have erhvervet virksomheden.
På tilsvarende vis vil det være muligt at overdrage ejerandele til en ægtefælle, her-
under ved separation eller skilsmisse, uden at ægtefællen omfattes af lovforslagets
regler om kildeartsbegrænsning, hvis blot den hidtidige ejer anses for at have er-
hvervet ejerandelen inden lovens virkningstidspunkt.
Side 12 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0013.png
Hermed sikres det, at den foreslåede kildeartsbegrænsning ikke finder anvendelse
ved overdragelse af anparter til en ægtefælle, en arving eller legatar fra en overdra-
ger, der har eller anses for at have ejet anparterne den 10. maj 2017.
Side 13 af 14
L 103 - 2016-17 - Bilag 21: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1756083_0014.png
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede ændringer vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konse-
kvenser for det offentlige men vil bidrage til, at merprovenuet ved det fremsatte
lovforslag gøres mere robust i forhold til omgåelse.
Ændringsforslagene nr. 1 og 4, hvorefter investeringer gennem interessentskaber
omfattes af den foreslåede kildeartsbegrænsning af underskud, vurderes at medføre
anmodninger om bindende svar til SKAT med henblik på at fastslå, hvorvidt en in-
teressent deltager i en virksomheds drift i væsentligt omfang og dermed ikke om-
fattes af kildeartsbegrænsningen. I forhold til det fremsatte lovforslag vurderes de
foreslåede ændringer dog samtidig at medføre færre anmodninger om bindende
svar til SKAT med henblik på at afklare, om en investering gennem et interessent-
skab omfattes af den foreslåede kildeartsbegrænsning.
I forhold til de administrative konsekvenser for det offentlige vurderes det, at æn-
dringsforslagene nr. 1 og 4 medfører løbende udgifter fra 2017 og frem på ca. 0,6
mio. kr. svarende til ét årsværk til sagsbehandling. Udgifterne afholdes inden for
Skatteministeriets eksisterende ramme.
Side 14 af 14