Skatteudvalget 2016-17
L 103 Bilag 2
Offentligt
1706426_0001.png
Lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2016-17
Fremsat den 14. december 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven
(Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter)
§1
I personskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8.
oktober 2015, som ændret ved § 6 i lov nr. 1574 af 15.
december 2015, § 10 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og
§ 11 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 13
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Underskud fra virksomhed, der drives i en skatte-
mæssigt transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæf-
ter personligt for den transparente enheds forpligtelser, og
hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang, kan ikke fradrages i den skattepligtiges
øvrige skattepligtige indkomst. Underskuddet fremføres til
fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et senere indkomst-
år fra samme virksomhed. 1. og 2. pkt. omfatter ikke under-
skud omfattet af stk. 6.«
§2
I virksomhedsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1114
af 18. september 2013, som ændret ved § 9 i lov nr. 792 af
28. juni 2013, § 1 i lov nr. 992 af 16. september 2014, § 4 i
lov nr. 202 af 27. februar 2015 og § 13 i lov nr. 652 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 13
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for underskud fra
virksomhed, der drives i en skattemæssigt transparent en-
hed, hvor den skattepligtige ikke hæfter personligt for den
transparente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige
ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Un-
derskud omfattet af 1. pkt. kan ikke fradrages i anden virk-
somheds skattepligtige indkomst eller i den skattepligtiges
øvrige skattepligtige indkomst, men underskuddet fremføres
til fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et senere ind-
komstår fra samme virksomhed.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning for indkomst fra virksomhed,
som den skattepligtige har erhvervet eller påbegyndt den 14.
december 2016 eller senere. Har den skattepligtige erhvervet
eller påbegyndt en del af en virksomhed senest den 13. de-
cember 2016, har loven ikke virkning for indkomst fra den-
ne del af virksomheden. Har den skattepligtige erhvervet el-
ler påbegyndt virksomheden eller en del heraf senest den 13.
december 2016, og anskaffer virksomheden aktiver eller
overtager anden virksomhed den 14. december 2016 eller
senere, uden at dette er nødvendigt for virksomhedens fort-
satte drift, har loven dog virkning for indkomst fra den del
af virksomheden, der er erhvervet eller påbegyndt senest
den 13. december 2016, fra og med det indkomstår, hvori
aktiverne er anskaffet, eller den anden virksomhed er over-
taget.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kir-
keskat for indkomståret 2017 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg-
nede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2017, der følger af denne
lovs §§ 1 og 2.
Stk. 4.
Den beregnede korrektion af den kommunale slut-
skat og kirkeskat efter stk. 3 fastsættes af økonomi- og in-
denrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2017, der foreligger pr. 1. maj 2019.
AN012810
Skattemin., j.nr. 16-1728556
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I Danmark støttes udbygningen med vedvarende energi
via PSO (Public Service Obligation). Ordningen indebærer,
at der opkræves en såkaldt PSO-afgift, som er en betaling,
der pålægges elforbruget. Indtægterne fra PSO-afgiften er
øremærkede og anvendes til at støtte miljøvenlig elprodukti-
on.
Det er en bunden opgave at finde en langsigtet løsning,
der omlægger PSO-systemet og sikrer holdbar finansiering
af den grønne omstilling.
V-regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti har den 17. november 2016
indgået aftale om at afskaffe PSO-afgiften og afholde udgif-
terne til vedvarende energi over finansloven.
Det følger således af »Aftale om afskaffelse af PSO-afgif-
ten« af 17. november 2016, at PSO-udgifterne gradvist flyt-
tes til finansloven fra 2017, og at udgifterne er fuldt indfaset
på finansloven i 2022. PSO-afgiften afskaffes tilsvarende
gradvist fra 2017 med fuld udfasning i 2022.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne er enige om at ju-
stere eksisterende regler for visse erhvervsmæssige investe-
ringer. Dette lovforslag udmønter denne del af aftalen.
Det foreslås, at der dæmmes op for den asymmetriske be-
skatning af fysiske personers investeringer i visse anparts-
projekter (de såkaldte 10-mandsprojekter), herunder bl.a. i
solcelleparker og ejendomme i udlandet. Disse projekter er
således kendetegnede ved, at de første års underskud fradra-
ges med fuld skatteværdi i anden dansk personlig indkomst
som f.eks. lønindkomst og dermed nedbringe topskattebeta-
lingen, mens Danmark deler beskatningsretten til et efterfølg-
ende overskud med den udenlandske stat. 10-mandsprojek-
ter er i det væsentligste skattemotiverede og indebærer ofte
et mindreprovenu for den danske statskasse. Der er ofte også
tale om, at der f.eks. i forbindelse med solcelleparkerne på
forhånd er garanteret en afregningspris på el, hvilket reduce-
rer investorernes risiko.
Med lovforslaget foreslås det at justere i eksisterende reg-
ler, således at underskud fra 10-mandsprojekter via skatte-
mæssigt transparente selskaber, hvor deltagerne alene hæfter
begrænset for selskabets forpligtelser, f.eks. partner- og
kommanditselskaber, og den pågældende deltager ikke del-
tager i virksomhedens drift i væsentligt omfang, kun kan
fremføres og fradrages i eventuelt senere overskud fra
samme investering. Dermed vil beslutningen om investering
i 10-mandsprojekter fremover ikke i samme omfang være
skattemotiverede, idet de skattemæssige konsekvenser af in-
vesteringen ikke i tilsvarende omfang som efter de gældende
regler påvirker beskatningen af den skattepligtiges øvrige
indkomster.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Underskud fra drift af en skattemæssigt personligt drevet
erhvervsvirksomhed kan som hovedregel fradrages i over-
skud fra anden erhvervsvirksomhed, som personen driver,
eller fradrages i anden indkomst, f.eks. lønindkomst, herun-
der i en eventuel ægtefælles indkomst. Der er endvidere ad-
gang til at fremføre uudnyttede underskud med henblik på
fradrag i indkomst i efterfølgende indkomstår.
Ved det såkaldte anpartsindgreb i 1989 blev der indført
begrænsninger i adgangen til at fradrage underskud fra virk-
somheder med flere end 10 deltagere, hvis den skattepligtige
ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang (så-
kaldt passiv virksomhedsdrift). Det gælder således i dag, at
underskud fra passiv virksomhedsdrift med flere end 10 del-
tagere alene kan fradrages i fremtidigt overskud fra samme
virksomhed. Dermed er underskuddet kildeartsbegrænset.
Derudover blev indkomst fra virksomheder med flere end 10
deltagere og passiv virksomhedsdrift samt indkomst fra ud-
lejning af afskrivningsberettigede driftsmidler og skibe ænd-
ret fra personlig indkomst til kapitalindkomst.
Underskud fra drift af selvstændig erhvervsvirksomhed
med 10 eller færre deltagere (de såkaldte 10-mandsprojek-
ter) er som udgangspunkt ikke pålagt begrænsninger i ad-
gangen til anvendelse eller fremførsel af underskud. Det
gælder, uanset om den skattepligtige deltager i virksomhed-
ens drift i væsentligt omfang eller ej. Dermed kan underskud
fra investeringer i 10-mandsprojekter fradrages i anden ind-
komst, f.eks. lønindkomst. Ovennævnte udgangspunkt gæl-
der imidlertid ikke for indkomst fra passiv virksomhedsdrift
i form af udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler
og skibe, da denne type indkomst er kapitalindkomst. Ind-
komst fra virksomhedsdrift fra f.eks. solceller og vindmøller
er personlig indkomst, fordi der er tale om salg og ikke ud-
lejning af afskrivningsberettigede driftsmidler.
10-mandsprojekter er typisk organiseret i et partner- eller
kommanditselskab, som er skattemæssigt transparent, og
hvor deltageren derfor skattemæssigt anses for personligt at
drive virksomhed. Der er endvidere tale om enheder, hvor
den enkelte investor er kommanditist og dermed ikke hæfter
personligt for den samlede investering, men alene for det
forpligtede beløb.
2.3. Lovforslaget
Det foreslås at indføre kildeartsbegrænsning af underskud
fra investeringer i 10-mandsprojekter i skattemæssigt trans-
parente selskaber, hvor deltagerne alene hæfter begrænset
for selskabets forpligtelser, f.eks. partner- og kommanditsel-
skaber, og hvor den pågældende deltager ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang. Underskud fra in-
vesteringer i sådanne 10-mandsprojekter vil efter forslaget
kun kunne fradrages i senere overskud fra samme investe-
ring.
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0003.png
3
Investering i 10-mandsprojekter indebærer typisk store
skattemæssige underskud i de første år. Det skyldes, at der
ofte foretages investeringer i f.eks. ejendomme, vindmølle-
eller solcelleparker, hvor adgangen til at foretage skatte-
mæssige afskrivninger resulterer i skattemæssige underskud
i de første år. Disse skattemæssige underskud kan efter gæld-
ende regler fradrages i den skattepligtiges øvrige indkom-
ster.
Foretages investeringen i 10-mandsprojekter, hvor virk-
somheden er beliggende i udlandet, vil Danmark endvidere
typisk skulle dele beskatningen til et eventuelt overskud fra
investeringen med det pågældende land i form af lempelser
for betalt udenlandsk skat.
Derudover følger det af reglerne i virksomhedsskatteloven
om en virksomhedsordning, at et tidligere opsparet overskud
først kommer til endelig beskatning i den personlige ind-
komst, når virksomhedsdriften ophører.
Investering i et 10-mandsprojekt kan i den forbindelse
foretages for at opfylde kravet om drift af erhvervsmæssig
virksomhed, således at et eventuelt opsparet overskud fra en
tidligere drevet erhvervsmæssig virksomhed ikke kommer
til endelig beskatning. Anpartsprojekter med flere end 10
deltagere kan derimod ikke indgå i virksomhedsordningen.
Det er opfattelsen, at det ikke er hensigtsmæssigt, at inve-
steringer i 10-mandsprojekter er undergivet lempeligere reg-
ler, end hvis der er flere end 10 deltagere. Derfor indebærer
den foreslåede kildeartsbegrænsning, at investeringer i 10-
mandsprojekter i større grad ligestilles med investering i an-
partsprojekter med flere end 10 deltagere. Lovforslaget in-
deholder dog ikke et forslag om, at indkomst ved investering
i 10-mandsprojekter beskattes som kapitalindkomst, som det
er tilfældet med indkomst ved investering i anpartsprojekter
med flere end 10 deltagere. Beskatningen vil derfor fortsat
ske som personlig indkomst.
Kildeartsbegrænsning af underskud fra 10-mandsprojekter
vil betyde, at underskud alene vil kunne fradrages i senere
overskud fra samme virksomheds drift. Dermed kan under-
skuddet ikke fradrages i den skattepligtiges øvrige indtæg-
ter. Den foreslåede kildeartsbegrænsning gælder, uanset om
den skattepligtige har valgt at blive beskattet efter reglerne i
personskatteloven eller efter reglerne i virksomhedsskattelo-
ven.
Med forslaget vil beslutningen om at foretage en investe-
ring i et 10-mandsprojekt ikke i samme omfang som efter de
gældende regler være skattemotiveret, idet et eventuelt un-
derskud fra investeringen alene kan fradrages i senere års
overskud fra samme investering og dermed ikke nedbringe
den skattepligtiges øvrige indkomst, herunder lønindkomst.
Dermed vil det ikke længere være muligt at investere i et så-
kaldt 10-mandsprojekt med det formål at nedbringe topskat-
tebetalingen.
Den foreslåede kildeartsbegrænsning indebærer, at under-
skud fra investeringer i 10-mandsprojekter via selskaber,
hvor investorerne hæfter personligt for selskabets forpligtel-
ser, f.eks. investeringer via interessentskaber, ikke omfattes
af forslaget. Hvis investeringen sker via en transparent en-
hed i udlandet, er det afgørende, hvorvidt den pågældende
enhed er skattemæssigt transparent efter danske regler.
Det foreslås, at forslaget om kildeartsbegrænsning af un-
derskud alene finder anvendelse for investering i 10-mands-
projekter, der foretages fra og med lovforslagets fremsættel-
se den 14. december 2016. Det er opfattelsen, at der vil være
risiko for hamstring, hvis lovforslaget først får virkning efter
vedtagelsen. Selve hamstringen består i, at personer kan
fremrykke investeringer i 10-mandsprojekter med henblik
på at kunne fradrage underskud herfra i anden indkomst
f.eks. lønindkomst, inden den foreslåede kildeartsbegræns-
ning er vedtaget. Dermed omfattes allerede foretagne inve-
steringer i 10-mandsprojekter som udgangspunkt ikke af
forslaget, og investorerne i disse 10-mandsprojekter vil fort-
sat kunne fradrage og fremføre underskud efter de gældende
regler. Det vil sige, at underskud fra investeringer i 10-
mandsprojekter, der er foretaget senest den 13. december
2016, ikke kildeartsbegrænses.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Med forslaget vil underskud fra 10-mandsprojekter i visse
skattemæssigt transparente selskaber, f.eks. partner- og
kommanditselskaber, kun kunne fradrages i senere års over-
skud fra samme virksomhed.
Forslaget vurderes derfor at dæmme op for skattemotive-
rede investeringer i 10-mandsprojekter, idet et eventuelt un-
derskud fra investeringen ikke kan nedbringe den skatteplig-
tiges øvrige indkomst, herunder lønindkomst. Dermed vil
det ikke længere være muligt at investere i et 10-mandspro-
jekt med det formål at nedbringe topskattebetalingen eller
undgå indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen.
Merprovenuet fremkommer således ved, at de skattemæs-
sige underskud fra investeringer i 10-mandsprojekter ikke
længere kan fradrages i den skattepligtiges øvrige indkom-
ster, og der dermed vil skulle svares fuld indkomstskat af
den øvrige indkomst, herunder lønindkomst.
Med baggrund i statistiske oplysninger om antal projekter
og afskrivningsgrundlag vurderes det samlede afskrivnings-
grundlag ved nye projekter at udgøre omkring 1.500 mio. kr.
i 2017. Ved en saldoafskrivning på 25 pct. og en skønnet
gennemsnitlig marginalskat på ca. 52 pct. udgør det umid-
delbare merprovenu ca. 190 mio. kr. i 2017,
jf. tabel 3.1.
Det
skønnes, at merprovenuet er gradvist stigende frem til 2022,
hvorefter det gradvist aftager, da der i et vist omfang er tale
om fremrykkede skatteindtægter.
Med betydelig usikkerhed skønnes det, at forslaget inde-
bærer et varigt umiddelbart merprovenu på ca. 200 mio. kr.
og ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det er vanskeligt at kvantificere adfærdsvirkningerne,
men forslaget indebærer en mere neutral beskatning på
tværs af anbringelsesformer, hvilket isoleret set kan trække i
retning af at øge merprovenuet.
Lovforslaget skønnes at have begrænset provenuvirkning i
2016 set i lyset af, at lovforslaget har virkning fra den 14.
december 2016. Den begrænsede provenuvirkning i 2016
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0004.png
4
skyldes, at det er vurderingen, at langt hovedparten af 10-
mandprojekterne, der ønskes indgået for at nedbringe den
skattepligtige indkomst i indkomståret 2016, er underskrevet
på tidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget.
Hvis lovforslaget først får virkning efter lovforslagets
vedtagelse, vil der være en hamstringsrisiko, ved at personer
fremrykker investeringer i 10-mandsprojekter med henblik
på at kunne fradrage underskud herfra i anden indkomst
f.eks. lønindkomst for ikke at blive omfattet af den foreslåe-
de kildeartsbegrænsning. Det skønnes at kunne reducere
merprovenuet i et ikke ubetydeligt omfang.
Tabel 3.1. Provenumæssige konsekvenser vedrørende kildeartsbegrænset underskud
Varig
virkning
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Umiddelbar provenuvirkning for
kommunerne
200
150
150
2017
190
140
140
85
2018
300
250
250
85
2019
370
320
320
85
2020
410
360
360
85
2021
440
390
390
85
2022
440
390
390
85
140
Finans-
årsvirk-
ning
2017
Anm. : Tilbageløbet er opgjort til 24,5 pct. og er beregnet på baggrund af den umiddelbare varige virkning.
For kommunerne vil forslaget medføre et umiddelbart mer-
provenu på ca. 85 mio. kr. som følge af en stigning i ind-
komstskatterne.
I 2017 får forslaget ingen umiddelbar økonomisk virkning
for kommuner, der har valgt det statsgaranterede udskriv-
ningsgrundlag for indkomståret 2017, da det af tidsmæssige
grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af
forslaget heri. For kommuner, der har valgt at selvbudgette-
re udskrivningsgrundlaget for 2017, vil virkningen af forsla-
get blive neutraliseret.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for re-
gionerne.
Lovforslaget vil medføre behov for at foretage tilretninger
i SKATs it-systemer, ligesom der vil være behov for en lø-
bende kontrolindsats fra SKAT. Systemtilretningerne skøn-
nes at medføre omkostninger på ca. 2-4 mio. kr. i 2017 samt
driftsomkostninger på ca. 0,3 mio. kr. årligt. Kontrolindsat-
sen skønnes at kræve ca. 5 årsværk, hvilket vil medføre om-
kostninger på ca. 3 mio. årligt .
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at begrænse 10-mandsprojekter i
partner- og kommanditselskaber betragteligt, hvilket blandt
andet påvirker virksomheder, der specialiserer sig i at udby-
de passive anpartsprojekter, negativt.
Forslaget indebærer en mere neutral beskatning på tværs
af anbringelsesformer, hvilket sikrer mere ensartede ramme-
betingelser for erhvervslivet og kan trække i retning af en
mere hensigtsmæssig investeringssammensætning.
Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering (TER) har
følgende bemærkninger, for så vidt angår de administrative
konsekvenser:
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De
administrative konsekvenser bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borger-
ne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes alt andet lige at føre til, at der oprettes
færre vedvarende energianpartsprojekter, idet investorernes
skattemotiverede incitamenter for at deltage i vedvarende
energianpartsprojekter reduceres. Dette vurderes at have be-
grænset negativ indflydelse på udbygningen af vedvarende
energi i Danmark, da det er vurderingen, at der primært er
tale om investeringer i udenlandske energianpartsprojekter.
Der er dog ikke foretaget en kvantitativ vurdering af dette.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i høring forud
for fremsættelsen af lovforslaget. Det skyldes, at der vil væ-
re en hamstringsrisiko, ved at personer fremrykker investe-
ringer i 10-mandsprojekter med henblik på at kunne fradra-
ge underskud herfra i anden indkomst, f.eks. lønindkomst,
for ikke at blive omfattet af den foreslåede kildeartsbe-
grænsning. Det er vurderingen, at muligheden for at hamstre
vil kunne reducere merprovenuet i et ikke ubetydeligt om-
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0005.png
5
fang. Det foreslås af denne grund også, at loven får virkning
fra og med fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 14. de-
cember 2016 sendt i høring med frist til den 19. januar 2017
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokat-
samfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Er-
hverv, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dan-
9. Sammenfattende skema
ske Advokater, Den Danske Fondsmæglerforening, DI,
DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen –
Team Effektiv Regulering, Finans og Leasing, Finansrådet,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR -
danske revisorer, Håndværksrådet, Kraka, Investerings-
FondsBranchen, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten,
Lokale Pengeinstitutter, Offshoreenergy.dk, Realkreditfor-
eningen, Realkreditrådet, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF
Skattefaglig Forening, Vindmølleindustrien.
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes at medføre et umid-
delbart merprovenu på ca. 190 mio. kr. i
indkomståret 2017 stigende til 440 mio.
kr. i indkomståret 2022. Efter tilbageløb
og adfærd skønnes det varige merprovenu
at udgøre ca. 150 mio. kr.
Ingen.
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Lovforslaget vil medføre behov for at
foretage tilretninger i SKATs it-syste-
mer, ligesom der vil være behov for en
løbende kontrolindsats fra SKAT. Sy-
stetilretningerne skønnes at medføre
omkostninger på ca. 2-4 mio. kr. i 2017
samt driftsomkostninger på ca. 0,3 mio.
kr. årligt. Kontrolindsatsen skønnes at
kræve 5 årsværk, hvilket vil medføre
omkostninger på ca. 3 mio. kr. årligt.
Det vurderes, at lovforslaget begrænser
investeringerne i passive anpartsprojek-
ter.
Lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet.
Forslaget vurderes at have begrænset
negativ indflydelse på udbygningen af
vedvarende energi.
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget indebærer en
mere neutral beskatning, som kan trække
i retning af en mere hensigtsmæssig inve-
steringssammensætning.
Ingen.
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen.
Administrative konsekvenser for bor- Ingen.
gerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0006.png
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Underskud fra drift af selvstændig erhvervsvirksomhed
kan som hovedregel fradrages i et eventuelt senere overskud
eller i den skattepligtiges øvrige indkomster, herunder en
eventuel ægtefælles indkomst. Det gælder dog bl.a. ikke un-
derskud ved selvstændig erhvervsvirksomhed, når antallet af
ejere er større end 10, og den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang (personskattelo-
vens § 4, stk. 1, nr. 9). Det følger nemlig af personskattelo-
vens § 13, stk. 6, at underskud i skattepligtig almindelig ind-
komst fra en virksomhed som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 9, ikke
kan fradrages i den skattepligtiges øvrige skattepligtige ind-
komst, men fremføres til fradrag i positiv skattepligtig ind-
komst i et senere indkomstår fra samme virksomhed. Der-
med er underskud fra denne type investering kildeartsbe-
grænset.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der i personskatte-
lovens § 13, stk. 7, indsættes en bestemmelse om kildearts-
begrænsning af underskud fra virksomhed drevet i skatte-
mæssigt transparente selskaber, f.eks. partner- og komman-
ditselskaber.
Det foreslås, at der af personskattelovens
§ 13, stk. 7, 1.
pkt.,
fremgår, at den foreslåede bestemmelse kun finder an-
vendelse, hvis den skattepligtige ikke deltager i virksomhed-
ens drift i væsentligt omfang, og den skattepligtige ikke
hæfter personligt for det skattemæssigt transparente selskabs
forpligtelser. Forslaget omfatter derfor alene underskud fra
fysiske personers deltagelse og dermed ikke juridiske person-
ers deltagelse.
Det er en betingelse for at blive omfattet af forslaget om
kildeartsbegrænsning af underskud, at den skattepligtige
hverken deltager i virksomhedens drift i væsentlig omfang
eller hæfter personligt for det skattemæssigt transparente
selskabs forpligtelser. Dermed skal begge betingelser være
opfyldt for at investeringen bliver omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at del-
tage i virksomhedens drift i væsentlig omfang – det vil sige,
hvorvidt arbejdsindsatsen er væsentlig – gælder den samme
praksis som gælder for anpartsreglerne, jf. personskattelo-
vens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel anses en per-
sonlig arbejdsindsats på 50 timer om måneden for at være en
væsentlig arbejdsindsats.
Ved personlig hæftelse skal der forstås den hæftelse, der
udspringer af selve selskabsformen. Derfor vil f.eks. kaution
el. lign. ikke være tilstrækkeligt til at opfylde betingelsen
om personlig hæftelse for det skattemæssigt transparente
selskabs forpligtelser. Det betyder, at f.eks. en fysisk person,
der er komplementar i et kommanditselskab, ikke vil blive
omfattet af kildeartsbegrænsningen for underskuddet, idet
en komplementar altid hæfter personligt og ubegrænset for
selskabets forpligtelser.
Det foreslås endvidere, at det af personskattelovens
§ 13,
stk. 7, 2. pkt.,
fremgår, at underskud fra passiv deltagelse i
f.eks. partner- og kommanditselskaber kun kan fradrages i et
senere overskud fra samme virksomhed. Underskuddet vil
dermed ikke kunne fradrages i anden virksomhed herunder i
form af anden passiv deltagelse i andre partner- eller kom-
manditselskaber.
Formålet hermed er at sikre, at beslutningen om investe-
ring i de såkaldte 10-mandsprojekter fremover ikke vil være
skattemotiveret i samme omfang, idet underskuddet ikke
kan fradrages i den skattepligtiges øvrige indtægter og der-
med ikke kan nedbringe beskatningen af lønindkomsten,
herunder en eventuel topskattebetaling.
Det foreslås til sidst, at det af personskattelovens
§ 13, stk.
7, 3. pkt.,
fremgår, at underskud i skattepligtig almindelig
indkomst fra en virksomhed som nævnt i personskattelovens
§ 4, stk. 1, nr. 9 eller 11, der efter gældende ret er omfattet
af personskattelovens § 13, stk. 6, ikke omfattes af den fore-
slåede bestemmelse, jf. lovforslaget § 1, nr. 1. Det er således
ikke hensigten, at den foreslåede bestemmelse om under-
skudsbegrænsning i personskattelovens § 13, stk. 7, f.eks.
skal omfatte underskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed,
hvor der er mere end 10 deltagere og den skattepligtige ikke
deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Under-
skud fra sådanne erhvervsvirksomheder er efter gældende
regler allerede kildeartsbegrænset.
Den foreslåede § 13, stk. 7, i personskatteloven skal end-
videre ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 1, hvor
der indføres en tilsvarende bestemmelse om kildeartsbe-
grænsning af underskud, hvis den skattepligtige har valgt
virksomhedsordningen.
Hvis et underskud fra virksomhed ved deltagelse i f.eks. et
partner- og kommanditselskab omfattes af kildeartsbegræns-
ningen efter den foreslåede § 13, stk. 7, i personskatteloven,
og den skattepligtige på et senere tidspunkt vælger, at be-
skatning skal ske efter virksomhedsskattelovens regler om
en virksomhedsordning, vil underskuddet blive omfattet af
kildeartsbegrænsningen efter den foreslåede § 13, stk. 5, i
virksomhedsskatteloven. Det vil sige, at underskuddet fra
virksomheden herefter anses for kildeartsbegrænset for den
pågældende virksomhed i virksomhedsordningen.
Foreligger den omvendte situation, det vil sige, at et un-
derskud fra virksomhed ved deltagelse i f.eks. et partner- og
kommanditselskab har været omfattet af kildeartsbegræns-
ningen efter den foreslåede § 13, stk. 5, i virksomhedsskatte-
loven, og fravælger den skattepligtige at benytte virksom-
hedsordningen, vil underskuddet blive omfattet af kildearts-
begrænsningen efter den foreslåede § 13, stk. 7, i person-
skatteloven. Det vil sige, at underskuddet fra virksomheden
anses for kildeartsbegrænset efter personskattelovens regler
i stedet for efter reglerne i virksomhedsskatteloven.
Et kildeartsbegrænset underskud fortabes således ikke ved
tilvalg af virksomhedsordningen. Underskuddet følger med
virksomheden over i virksomhedsordningen og omfattes af
den foreslåede bestemmelse om kildeartsbegrænsning i virk-
somhedsskatteloven.
Et kildeartsbegrænset underskud kan ikke udnyttes, efter
at virksomheden er afstået. Det vil sige, at kildeartsbegræn-
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0007.png
7
sede underskud ikke følger med virksomheden, hvis virk-
somheden afstås.
Til § 2
Underskud fra drift af selvstændig erhvervsvirksomhed
kan som hovedregel fradrages i et eventuelt senere overskud
eller i den skattepligtiges øvrige indkomster, herunder en
eventuel ægtefælles indkomst. Det gælder dog bl.a. ikke un-
derskud ved selvstændig erhvervsvirksomhed, når antallet af
ejere er større end 10, og den skattepligtige ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt omfang (personskattelo-
vens § 4, stk. 1, nr. 9). Det følger således af personskattelo-
vens § 13, stk. 6, at underskud i skattepligtig almindelig ind-
komst fra en virksomhed som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 9, ikke
kan fradrages i den skattepligtiges øvrige skattepligtige ind-
komst, men fremføres til fradrag i positiv skattepligtig ind-
komst i et senere indkomstår fra samme virksomhed. Der-
med er underskud fra denne type investering kildeartsbe-
grænset. Det følger endvidere af virksomhedsskattelovens §
1, stk. 1, at virksomhedsordningen ikke kan finde anvendel-
se på indkomst fra virksomhed, der er kapitalindkomst, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at der i virksom-
hedsskattelovens § 13, stk. 5, indsættes en bestemmelse om
kildeartsbegrænsning af underskud fra virksomhed drevet i
skattemæssigt transparente selskaber, f.eks. partner- og
kommanditselskaber.
Det foreslås, at der af virksomhedsskattelovens
§ 13, stk.
5, 1. pkt.,
fremgår, at de almindelige relger om underskud-
sfremførsel i virksomhedsskattelovens § 13, stk. 1-4, ikke
finder anvendelse for underskud fra virksomhed, der drives i
en skattemæssigt transparent enhed, hvis den skattepligtige
hverken deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang
eller hæfter personligt for det skattemæssigt transparente
selskabs forpligtelser.
Det er en forudsætning, at virksomhedsordningen er valgt,
førend den foreslåede kildeartsbegrænsning i virksomheds-
skattelovens § 13, stk. 5, finder anvendelse. Dernæst er det
en betingelse, at den skattepligtige hverken deltager i virk-
somhedens drift i væsentlig omfang eller hæfter personligt
for det skattemæssigt transparente selskabs forpligtelser.
Dermed skal ovenstående tre betingelser være opfyldt før, at
den foreslåede kildeartsbegrænsning i virksomhedsskattelo-
vens § 13, stk. 5, finder anvendelse.
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige anses for at del-
tage i virksomhedens drift i væsentlig omfang – det vil sige,
hvorvidt arbejdsindsatsen er væsentlig – gælder den samme
praksis som gælder for anpartsreglerne, jf. personskattelo-
vens § 4, stk. 1, nr. 9. Som en vejledende regel anses en per-
sonlig arbejdsindsats på 50 timer om måneden for at være en
væsentlig arbejdsindsats.
Ved personlig hæftelse skal forstås den hæftelse, der ud-
springer af selve selskabsformen. Derfor vil f.eks. kaution
el. lign. ikke være tilstrækkeligt til at opfylde betingelsen
om personlig hæftelse for det skattemæssigt transparente
selskabs forpligtelser. Det betyder, at f.eks. en fysisk person,
der er komplementar i et kommanditselskab, ikke vil blive
omfattet af kildeartsbegrænsningen af underskuddet, idet en
komplementar altid hæfter personligt og ubegrænset.
Det foreslås endvidere, at det af virksomhedsskattelovens
§ 13, stk. 5, 2. pkt.,
fremgår, at underskud fra deltagelse i
f.eks. partner- og kommanditselskaber kun kan fradrages i et
senere overskud fra samme virksomhed. Underskuddet vil
dermed ikke kunne fradrages i anden virksomhed herunder i
form af anden passiv deltagelse i andre partner- eller kom-
manditselskaber.
Formålet hermed er at sikre, at beslutningen om investe-
ring i de såkaldte 10-mandsprojekter fremover ikke vil være
skattemotiveret i samme omfang, i de situationer hvor virk-
somhedsordningen finder anvendelse. Underskuddet kan så-
ledes ikke fradrages i den skattepligtiges øvrige indtægter og
kan f.eks. dermed ikke nedbringe beskatningen af overskud
af anden virksomhed i virksomhedsordningen eller af even-
tuel lønindkomst, hvoraf der f.eks. skal betales topskat.
Den foreslåede § 13, stk. 5, i virksomhedsskatteloven skal
endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1,
hvor der indføres en tilsvarende bestemmelse om kildearts-
begrænsning i personskatteloven.
Har underskud fra virksomhed ved deltagelse i f.eks. et
partner- og kommanditselskab været kildeartsbegrænset ef-
ter den foreslåede § 13, stk. 5, i virksomhedsskatteloven, og
fravælger den skattepligtige, at benytte virksomhedsordning-
en, vil underskuddet blive omfattet af kildeartsbegrænsning-
en efter den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 7, i person-
skatteloven. Det vil sige, at underskuddet fra virksomheden
anses for kildeartsbegrænset efter personskattelovens regler
i stedet for efter reglerne i virksomhedsskatteloven.
Foreligger den omvendte situation, det vil sige, at et un-
derskud fra virksomhed ved deltagelse i f.eks. et partner- og
kommanditselskab har været omfattet af kildeartsbegræns-
ningen efter den foreslåede § 13, stk. 7, i personskatteloven,
og vælger den skattepligtige at benytte virksomhedsordning-
en, vil underskuddet blive omfattet af kildeartsbegrænsning-
en efter den foreslåede § 13, stk. 7, i virksomhedsskattelo-
ven. Det vil sige, at underskuddet fra virksomheden anses
for kildeartsbegrænset efter virksomhedsskattelovens regler
i stedet for efter reglerne i personskatteloven.
Et kildeartsbegrænset underskud fortabes således ikke ved
fravalg af virksomhedsordningen. Underskuddet følger med
virksomheden ud af virksomhedsordningen og omfattes af
den foreslåede bestemmelse i personskattelovens § 13, stk.
7, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Et kildeartsbegrænset underskud kan ikke længere udnyt-
tes, hvis virksomheden afstås. Det vil sige, hvis anparterne i
10-mandsprojektet afstås. Det kildeartsbegrænsede under-
skud følger ikke med virksomheden, hvis virksomheden af-
stås.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende.
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0008.png
8
Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger regeringens målsæt-
ning om, at ny lovgivning, der har virkning for erhvervsli-
vet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Loven har virkning fra fremsættelsen af lovforslaget, fordi
der kan være en hamstringsrisiko, ved at personer fremryk-
ker investeringer i 10-mandsprojekter med henblik på at
kunne fradrage underskud herfra i anden indkomst f.eks.
lønindkomst for ikke at blive omfattet af den foreslåede kil-
deartsbegrænsning. Det er opfattelsen, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt, at retshåndhævelsestidspunktet først ligger
mere end seks måneder efter det tidspunkt, hvor loven har
virkning fra, hvilket ville være tilfældet, hvis ikrafttrædel-
sestidspunktet var den 1. juli 2017. Derfor foreslås det, at
lovens ikrafttrædelsestidspunkt fremrykkes til den 1. april
2017.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at loven har virkning for ind-
komst fra virksomhed, når den skattepligtige erhverver virk-
somheden den 14. december 2016 eller senere. Det vil sige,
at den foreslåede kildeartsbegrænsning i personskatteloven
(den foreslåede § 13, stk. 7) og i virksomhedsskatteloven
(den foreslåede § 13, stk. 5) tillægges virkning for under-
skud fra og med lovforslagets fremsættelse, når den skatte-
pligtige erhverver virksomheden den 14. december 2016 el-
ler senere.
Med et senere virkningstidspunkt ville der være en nærlig-
gende risiko for, at skattepligtige, der ved lovforslagets of-
fentliggørelse endnu ikke har forpligtet sig til deltagelse i et
10-mandsprojekt, ville fremrykke beslutningen herom til før
lovens virkningstidspunkt, hvorved de ville have opnået mu-
lighed for fradrag i anden indkomst f.eks. lønindkomst.
Det foreslåede virkningstidspunkt er vurderet nødvendigt
for at undgå den ellers nærliggende risiko for, at det med
lovforslaget tilsigtede merprovenu ikke kan opretholdes.
Erhvervelse efter det foreslåede stk. 2, 1. pkt., foreligger
på det tidspunkt, hvor der er indgået en bindende aftale mel-
lem køber og sælger om overdragelse af en virksomhed eller
en eller flere anparter i en virksomhed, f.eks. en kontrakt
(købsaftale) eller lignende. En bindende aftale kan også væ-
re indgået, hvis f.eks. en kommanditist har underskrevet en
tegningsaftale, og kommanditselskabet har accepteret teg-
ningsaftalen. Hvornår der foreligger en bindende aftale føl-
ger i øvrigt de almindelige obligationsretlige regler herom.
Det gælder, uanset om der er tale om køb af »brugte« anpar-
ter i et eksisterende 10-mandsprojekt eller anparter i et ny-
etableret 10-mandsprojekt. Ved afgørelsen af, om der fore-
ligger en bindende aftale gælder den samme praksis som
gælder for anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1,
nr. 9 og 11.
Bestemmelsen omfatter også den situation, hvor den skat-
tepligtige ikke erhverver en eksisterende virksomhed eller
en del heraf, men selv – evt. sammen med andre – påbegyn-
der en virksomhed. Virksomheden er da påbegyndt, når
virksomhedens aktiver er anskaffet og benyttes erhvervs-
mæssigt af den skattepligtige.
Ved anskaffelse af anparter – nye som »brugte« – den 14.
december 2016 eller senere i forskellige 10-mandsprojekter,
hvor underskuddet fra denne virksomhed omfattes af enten
personskattelovens § 13, stk. 7, eller virksomhedsskattelo-
vens § 13, stk. 5, skal anskaffelsen af anparterne i de enkelte
virksomheder anses for en afgrænset virksomhed. Det be-
mærkes dog, at anparterne vil blive betragtet som to andele i
samme virksomhed, hvis den ene anpart er anskaffet senest
den 13. december 2016, mens den anden anpart er anskaffet
den 14. december 2016 eller senere. Førstnævnte anpart vil
fortsat blive beskattet efter gældende regler, mens sidst-
nævnte anpart vil blive omfattet af den foreslåede bestem-
melse om kildeartsbegrænsning af underskud.
Det foreslås i
stk. 2, 2. pkt.,
at loven ikke har virkning for
indkomst fra den del af en virksomhed, som den skattepligti-
ge har erhvervet senest den 13. december 2016.
Det vil sige, at den foreslåede kildeartsbegrænsning i per-
sonskatteloven (den foreslåede § 13, stk. 7) og virksomheds-
skatteloven (den foreslåede § 13, stk. 5) ikke har virkning
for investeringer i 10-mandsprojekter, som den skattepligti-
ge har foretaget senest den 13. december 2016. Tidspunktet
for erhvervelse eller påbegyndelse af virksomhed afgøres ef-
ter 2. pkt. på samme måde som efter 1. pkt., der er omtalt
ovenfor.
Sammenholdt med 1. pkt. indebærer 2. pkt., at i tilfælde,
hvor den skattepligtige har anskaffet en anpart senest den
13. december 2016 og en anden anpart den 14. december
2016 eller senere i samme virksomhed, vil anparterne blive
betragtet som to andele i samme virksomhed. Det vil sige, at
den anpart, der er anskaffet senest den 13. december 2015,
fortsat vil blive beskattet efter de hidtil gældende regler,
mens den anpart, der er anskaffet den 14. december 2015 el-
ler senere, vil blive omfattet af den foreslåede kildeartsbe-
grænsning af underskud i enten personskattelovens § 13, stk.
7, eller virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5.
Det foreslås i
stk. 2, 3. pkt.,
at såfremt den skattepligtige
allerede har erhvervet en konkret virksomhed eller en del
heraf senest den 13. december 2016, og denne virksomhed
herefter den 14. december 2016 eller senere anskaffer akti-
ver eller overtager anden virksomhed, uden at dette er nød-
vendigt for virksomhedens fortsatte drift, har loven virkning
for indkomst fra den del af virksomheden, der er erhvervet
senest den 13. december 2016, fra og med det indkomstår,
hvori aktiverne eller den anden virksomhed erhverves.
Det vil sige, at den foreslåede kildeartsbegrænsning i per-
sonskatteloven (den foreslåede § 13, stk. 7) og virksomheds-
skatteloven (den foreslåede § 13, stk. 5) som udgangspunkt
ikke har virkning for investeringer i 10-mandsprojekter, som
den skattepligtige har erhvervet senest den 13. december
2016. Tidspunktet for erhvervelse eller påbegyndelse af
virksomhed afgøres efter 3. pkt. på samme måde som efter
1. pkt., der er omtalt ovenfor.
Det gælder dog ikke, såfremt der sker en udvidelse af den
eksisterende virksomhed (10-mandsprojektet), hvori anpar-
terne er købt senest den 13. december 2016. Det vil sige, at
hele indkomsten fra virksomheden vil blive omfattet af kil-
deartsbegrænsningen, hvis virksomheden anskaffer yderli-
gere aktiver eller anden virksomhed, der ikke er nødvendige
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0009.png
9
for virksomhedens fortsatte drift. Hele virksomhedens ind-
komst vil dog kun være kildeartsbegrænset fra og med det
indkomstår, hvori aktiverne eller den anden virksomhed er
erhvervet.
Udgangspunktet for en vurdering af, om der er tale om en
anskaffelse, der er nødvendig for virksomhedens fortsatte
drift, kan f.eks. være, om virksomheden har fradragsret for
udgiften som en driftsudgift. Hvis udgiften er fradragsberet-
tiget som en driftsudgift, vil anskaffelsen normalt også være
nødvendig for virksomhedens fortsatte drift. En mindre ud-
videlse, f.eks. en mindre ombygning af en udlejningsejen-
dom, kan som hovedregel anses for at være nødvendig for
virksomhedens fortsatte drift, mens en større udvidelse,
f.eks. køb af en tilsvarende ejendom, som hovedregel ikke
kan anses for at være nødvendig for virksomhedens fortsatte
drift. At virksomheden f.eks. tilkøber et aktiv, er derfor ikke
ensbetydende med, at hele indkomsten omfattes af den fore-
slåede kildeartsbegrænsning i personskattelovens § 13, stk.
7, eller virksomhedsskattelovens § 13, stk. 5, men det af-
hænger af en konkret vurdering af, hvorvidt tilkøbet anses
for nødvendigt for virksomhedens fortsatte drift.
Disse regler skal sikre, at de foreslåede regler ikke omgås,
ved at nye 10-mandsprojekter etableres i regi af eksisterende
10-mandsprojekter (oprettet senest den 13. december 2016)
med henblik på at sikre fuldt fradrag for underskud i anden
indkomst.
Den foreslås i
stk. 3,
at de økonomiske virkninger for den
personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af
lovforslaget for indkomståret 2017 neutraliseres, for så vidt
angår de kommuner, der for 2017 har valgt at budgettere
med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat. Det drejer sig om København, Fre-
deriksberg, Gentofte, Gladsaxe, Rødovre, Vallensbæk, Fure-
sø, Rudersdal, Køge, Roskilde, Solrød, Holbæk, Ringsted,
Vejle, Skanderborg og Århus kommuner. Neutraliseringen
sker med baggrund i aktstykke 133, 2015/16, tiltrådt af Fi-
nansudvalget den 23. juni 2016, hvoraf det fremgår, at skøn-
net over udskrivningsgrundlaget i 2017 hviler på en forud-
sætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvi-
dere, at der ved efterfølgende ændringer i udskrivnings-
grundlaget for 2017 neutraliseres virkningerne for de selv-
budgetterende kommuner.
Det foreslås i
stk. 4,
at efterreguleringen af indkomstskat-
ten for de selvbudgetterende kommuner for 2017 efter stk.
3, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2019. Efterregule-
ringen afregnes i 2020.
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0010.png
10
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I personskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8.
oktober 2015, som ændret ved § 6 i lov nr. 1574 af 15. de-
cember 2015, § 10 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og §
11 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
§ 13
Stk. 1-6. ---
1.
I
§ 13
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Underskud fra virksomhed, der drives i en skatte-
mæssigt transparent enhed, hvor den skattepligtige ikke hæf-
ter personligt for den transparente enheds forpligtelser, og
hvor den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i
væsentligt omfang, kan ikke fradrages i den skattepligtiges
øvrige skattepligtige indkomst. Underskuddet fremføres til
fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et senere indkomst-
år fra samme virksomhed. 1. og 2. pkt. omfatter ikke under-
skud omfattet af stk. 6«.
§2
I virksomhedsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1114
af 18. september 2013, som ændret ved § 9 i lov nr. 792 af
28. juni 2013, § 1 i lov nr. 992 af 16. september 2014, § 4 i
lov nr. 202 af 27. februar 2015 og § 13 i lov nr. 652 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændring:
§ 13
Stk. 1-4. ---
1.
I
§ 13
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for underskud fra
virksomhed, der drives i en skattemæssigt transparent enhed,
hvor den skattepligtige ikke hæfter personligt for den trans-
parente enheds forpligtelser, og hvor den skattepligtige ikke
deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Under-
skud omfattet af 1. pkt. kan ikke fradrages i anden virksom-
heds skattepligtige indkomst eller i den skattepligtiges øvri-
ge skattepligtige indkomst, men underskuddet fremføres til
fradrag i positiv skattepligtig indkomst i et senere indkomst-
år fra samme virksomhed.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning for indkomst fra virksomhed,
som den skattepligtige har erhvervet eller påbegyndt den 14.
december 2016 eller senere. Har den skattepligtige erhvervet
eller påbegyndt en del af en virksomhed senest den 13. de-
cember 2016, har loven ikke virkning for indkomst fra den-
L 103 - 2016-17 - Bilag 2: Lovforslag sendt i høring
1706426_0011.png
11
ne del af virksomheden. Har den skattepligtige erhvervet el-
ler påbegyndt virksomheden eller en del heraf senest den 13.
december 2016, og anskaffer virksomheden aktiver eller
overtager anden virksomhed den 14. december 2016 eller
senere, uden at dette er nødvendigt for virksomhedens fort-
satte drift, har loven dog virkning for indkomst fra den del af
virksomheden, der er erhvervet eller påbegyndt senest den
13. december 2016, fra og med det indkomstår, hvori akti-
verne er anskaffet, eller den anden virksomhed er overtaget.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kir-
keskat for indkomståret 2017 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg-
nede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2017, der følger af denne
lovs §§ 1 og 2.
Stk. 4.
Den beregnede korrektion af den kommunale slut-
skat og kirkeskat efter stk. 3 fastsættes af økonomi- og in-
denrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2017, der foreligger pr. 1. maj 2019.