Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
L 100 Bilag 12
Offentligt
1752993_0001.png
Til lovforslag nr.
L 100
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 14. marts 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre
(Ændring af ministres vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
[af finansministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet i alt 10 ændringsforslag til lovforslaget. En-
hedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1-5, 9 og 10, og finansministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 6-8 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2017 og var
til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og finansministeren sendte den 17. oktober
2016 dette udkast til udvalget, jf. UFO alm. del – bilag 9.
Den 14. december 2016 sendte finansministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til finansministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til finansministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et samråd den
28. februar 2017.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de under nr. 6-8 stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Radikale Venstre glæder sig over, at det efter mange års
radikal kamp endelig er lykkedes at indføre den samme pen-
sionsalder for politikere som for alle andre danskere. I det
hele taget får politikere nu et pensionssystem, der i langt hø-
jere grad er sammenligneligt med en almindelig arbejdsmar-
kedspension, også selv om Radikale Venstre gerne havde set
et politisk flertal gennemføre flere af de anbefalinger, som
Vederlagskommissionen afgav. Nærværende lovgivning er
dog et markant skridt i den rigtige retning og udtryk for det
flertal, der i øjeblikket kan findes for en progressiv ændring
af pensionsreglerne for politikerne.
Radikale Venstre stemmer derfor for finansministerens
ændringsforslag, der er loyale over for den indgåede aftale,
og stemmer imod Enhedslistens ændringsforslag, der ville
indebære et brud med forliget og i visse tilfælde medføre
ekspropriationslignende tiltag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Hvis de af Enhedslisten stillede ændringsforslag forkastes,
vil mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Enhedslisten har i mange år arbejdet for at normalisere
politikeres pensionsforhold, sådan at de i højere grad flugter
med resten af befolkningens. Det er derfor positivt, at der
med lovforslaget tages enkelte skridt, der begrænser de ublu
privilegier, som politikere er omfattet af. Lovforslaget er
dog helt utilstrækkeligt og risikerer faktisk på visse områder
at stille politikere mere fordelagtigt end med de gældende
regler.
Når det gælder pensionen, har partierne bag den aftale,
der ligger til grund for lovforslaget, desværre valgt ikke at
følge Vederlagskommissionens forslag om en bidragsbe-
stemt pension, der flugter med de arbejdsmarkedspensioner,
som andre lønmodtagere er omfattet af. I stedet har man
fastholdt den nuværende langt mere lukrative tjeneste-
AX019811
L 100 - 2016-17 - Bilag 12: Betænkning over L 100
1752993_0002.png
2
mandslignende pensionsordning. Hertil kommer, at man har
indført en ny ret til såkaldt førtidspensionering, der som føl-
ge af den meget lukrative pension vil betyde, at politikere
også fremover kan trække sig tilbage med en høj pension 5
år før folkepensionsalderen og tilmed kan få pensionen ud-
betalt, samtidig med at de arbejder og har en høj indtægt.
Retten til den såkaldte førtidspensionering vil trods de
fradrag, som følger af at vælge førtidspensioneringen, inde-
bære, at det kan være økonomisk lukrativt at vælge at før-
tidspensionere sig, idet man afhængigt af levetiden samlet
set kan få udbetalt et højere beløb i pension.
Endelig er det et stort problem, at ændringen af pensions-
reglerne kun gælder fremadrettet og dermed ikke omfatter
den del af pensionen, som nuværende og tidligere ministre
allerede har optjent. Det betyder, at de ministre, der stod i
spidsen for at øge befolkningens pensionsalder, selv vil kun-
ne hæve deres pension mange år før folkepensionsalderen.
Enhedslisten har stillet en række ændringsforslag til lov-
forslaget, som, hvis de vedtages, vil bidrage til en mere vidt-
gående normalisering af politikernes pensionsforhold, og
som følger Vederlagskommissionens anbefalinger.
Når det gælder ministres vederlag og eftervederlag, er der
også problemer i forslaget. Tidligere ministre vil også frem-
over kunne få udbetalt ministerpension, samtidig med at de
modtager løn eller vederlag fra andre politiske hverv, såle-
des at de reelt får en dobbelt skatteyderbetalt indkomst.
Endelig bortfalder den reduktion af ministerlønnen på 5
pct., som blev vedtaget i forbindelse med genopretningspak-
ken i 2010. Pakkens øvrige elementer som forkortelsen af
dagpengene må danskerne stadig lide under, og derfor virker
det hverken logisk eller rimeligt, at ministre skal genvinde
den løn, de havde før genopretningspakken.
Enhedslisten har stillet ændringsforslag, der fastholder
ministres nuværende lønforhold og fjerner muligheden for at
få udbetalt ministerpension, samtidig med at man får løn el-
ler vederlag for et andet politisk hverv.
Socialistisk Folkeparti mener grundlæggende, at det er
positivt, at der nu ændres ved ministres løn- og pensionsvil-
kår. Socialistisk Folkeparti har længe argumenteret for, at
der bør ske en ligestilling af ministres og resten af befolk-
ningens pensionsalder. Derfor mener Socialistisk Folkeparti,
at det er positivt, at ministre fremover først kan modtage
pension, når de når folkepensionsalderen, ligesom det er po-
sitivt, at minimumsgrænsen for eftervederlag bliver sænket
til 6 måneder, og at ministres lønninger fremover vil følge
lønudviklingen i den offentlige sektor. Socialistisk Folke-
parti finder det dog problematisk, at alle ministre ikke over-
går til en bidragsbaseret pension ligesom resten af arbejds-
markedet, ligesom det er urimeligt, at lovforslaget ikke har
effekt på de nuværende ministres allerede optjente pension.
Endelig er Socialistisk Folkeparti skeptisk over for mulighe-
den for førtidspensionering for ministre.
Lovforslaget indeholder en række forbedringer, men også
en række problematikker, som dog i vidt omfang imødegås
af Enhedslistens ændringsforslag. Socialistisk Folkeparti vil
derfor stemme for lovforslaget, hvis disse ændringsforslag
vedtages, men hverken for eller imod lovforslaget, hvis de
forkastes.
Et
tredje mindetal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 5-9 stillede ændringsforslag og imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Med Vederlagskommissionen havde Folketinget en unik
mulighed for at skabe rimelige og gennemsigtige lønninger
for politikerne i kraft af det arbejde, som den uafhængige
kommission havde udført. Alternativet så helst, at Veder-
lagskommissionens anbefalinger blev fuldt implementeret,
dog med det forbehold, at der skulle ske fuld modregning af
alle indtægter i eftervederlag. Derfor synes Alternativet og-
så, det er ærgerligt, at dette lovforslag kun implementerer en
meget lille del af Vederlagskommissionens anbefalinger.
Det er positivt, at ministrenes vederlag kommer til at føl-
ge lønudviklingen på det øvrige arbejdsmarked, at pensions-
alderen hæves til folkepensionsalderen, og at perioden for
ministres eftervederlag sættes ned. Dog er det ærgerligt, at
perioden for eftervederlag ikke kommer til at følge Veder-
lagskommissionens anbefalinger. Mest ærgerligt er det dog,
at Vederlagskommissionens anbefalinger om en øget gen-
nemsigtighed i lønningerne kombineret med en omlægning
af pensionen fra tjenestemandslignende pension til arbejds-
markedslignende pension ikke bliver gennemført. Det ville
have gjort lønningerne lettere at sammenligne med andre of-
fentligt ansattes og dermed have skabt større gennemsigtig-
hed.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF og SF):
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Grundvederlaget til ministre udgør 1.185.966 kr. i årligt
grundbeløb (31. marts 2017-niveau).««
[Permanentgørelse af den reduktion på 5 pct. i ministres ve-
derlag, der efter de gældende regler udløber den 31. decem-
ber 2019]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 1, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
Nr. 3 udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
L 100 - 2016-17 - Bilag 12: Betænkning over L 100
1752993_0003.png
3
4)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 4
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Egenpension efter stk. 1, 2. pkt., udbetales ikke,
såfremt en forhenværende minister modtager vederlag eller
eftervederlag fra Europa-Parlamentet, Folketinget, en regi-
on, en kommune eller politisk udpegede hverv i internatio-
nale organisationer. Egenpension udbetales ved ophør af de
i 1. pkt. nævnte indtægter.««
[Standsning af udbetaling af egenpension for en forhenvæ-
rende minister, der modtager indtægter fra nærmere opreg-
nede politiske hverv eller fra politisk udpegede hverv i inter-
nationale organisationer]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF, ALT og
SF):
5)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Der indbetales 25 pct. af grundvederlaget efter §
1, stk. 1, 1. og 2. pkt., til en arbejdsmarkedspensionsord-
ning, der opfylder de krav til ydelsessammensætning m.v.,
som gælder for ansatte i staten. Finansministeren fastsætter
nærmere regler herom.««
[Etablering af en bidragsfinansieret pensionsordning for mi-
nistre]
Til § 2
Af
finansministeren,
tiltrådt af
udvalget:
6)
I
stk. 1
ændres »1. april« til: »1. maj«.
[Ændring af lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 4, har virkning fra den 1. april 2017.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Virkningstidspunkt for regulering af vederlag]
8)
I
stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »1. januar 2007-31.
marts 2017« til: »1. januar 2007-30. april 2017«.
[Udvidelse af periode for overgangsbestemmelse som kon-
sekvens af ændringsforslag nr. 6]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF, ALT og
SF):
9)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 02, har virkning for funktionstid som mi-
nister fra og med den 1. april 2017. For funktionstid fra og
med den dato optjenes ingen ret til pension efter §§ 4 og 5 i
lov om vederlag og pension m.v. for ministre. For udbeta-
ling af egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder
til og med den 31. marts 2017 finder de hidtil gældende reg-
ler anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse vedrørende bidragsdefineret pensi-
onsordning for ministre]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF og SF):
Ny paragraf
10)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
Finansministeren fremsætter i folketingsåret 2017-18 for-
slag til revision af loven med hensyn til virkningstidspunktet
for § 1, nr. 10, jf. § 2, stk. 3.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter de gældende regler udløber reduktionen på 5 pct. i
ministres grundvederlag den 31. december 2019.
Med ændringsforslaget gøres den nuværende nedsættelse
af ministres grundvederlag med 5 pct. permanent.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget vil en forhenværende minister ik-
ke have ret til at oppebære egenpension, hvis den pågælden-
de samtidig modtager vederlag eller eftervederlag fra et
hverv i Europa-Parlamentet, Folketinget, en region, en kom-
mune eller politisk udpegede hverv i internationale organi-
sationer, eksempelvis som medlem af Europa-Kommissio-
nen eller generalsekretær for NATO.
En forhenværende minister, der har ministerpension i ud-
betaling, og som indtræder i hverv i Europa-Parlamentet,
Folketinget, en region eller en kommune eller politisk udpe-
gede hverv i internationale organisationer, vil med æn-
dringsforslaget få standset udbetalingen af ministerpension
med virkning fra udgangen af den måned, hvori
vedkommende tiltræder hvervet.
Ved ophør af hverv i Europa-Parlamentet, Folketinget, en
region eller en kommune eller politisk udpegede hverv i in-
ternationale organisationer vil den forhenværende ministers
egenpension blive udbetalt eller genoptaget fra den 1. i må-
neden efter den måned, hvori indtægten fra hvervet ophører.
Hvis den forhenværende minister modtager eftervederlag fra
hvervet, vil egenpensionen således blive udbetalt eller gen-
optaget fra den 1. i måneden efter den måned, hvori efterve-
derlagsperioden ophører.
Til nr. 5 og 9
Ændringsforslagene indebærer en overgang til en ordning
med bidragsbestemt pension for tidligere ministre som fore-
slået af Vederlagskommissionen frem for, som det fremsatte
lovforslag indebærer, at fortsætte med en ordning med mini-
sterpension, der svarer til pensionen til en statstjenestemand
på skalatrin 49.
L 100 - 2016-17 - Bilag 12: Betænkning over L 100
1752993_0004.png
4
Det foreslås, at der af grundvederlaget sker indbetaling af
et pensionsbidrag på 25 pct. svarende til den bidragsprocent,
som Vederlagskommissionen har anbefalet.
Pensionsbidrag skal indbetales til en arbejdsmarkedspen-
sionsordning, der opfylder de generelle krav til ydelsessam-
mensætning og tilbagekøb, der gælder for bidragsfinansiere-
de pensionsordninger for overenskomstansatte i staten. Den
enkelte minister vil selv kunne vælge, hvilket pensionsinsti-
tut, der skal modtage bidragene, dog således at pensionsord-
ningen skal opfylde de gældende krav til ydelsessammen-
sætningen m.v.
Ved ydelsessammensætningen forstås, at pensionsordnin-
gen skal indeholde en livsvarig alderspension, en invalide-
dækning og en børnepension.
Finansministeren vil fastsætte nærmere regler om ordnin-
gen, herunder om ministres valg af pensionsinstitut m.v.
Det foreslås med hensyn til ikrafttræden og overgangsbe-
stemmelser, at den ændrede pensionsordning skal have virk-
ning for funktionstid som minister fra den 1. april 2017, og
at der for funktionstid efter den dato ikke optjenes ret til
pension efter §§ 4 og 5 i lov om vederlag og pension m.v.
for ministre, mens de hidtil gældende regler skal finde an-
vendelse for udbetaling af egenpension optjent på grundlag
af medlemsperioder til og med den 31. marts 2017. Det vil
indebære, at der først med virkning fra den 1. april 2017
skal ske indbetaling af pensionsbidraget på 25 pct. af grund-
vederlaget, mens der indtil da optjenes pensionsrettigheder
efter de nuværende regler.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets ikrafttrædel-
sestidspunkt til den 1. maj 2017. Ændringen af ikrafttrædel-
sestidspunktet skyldes, at lovforslaget på nuværende tids-
punkt ikke kan nå at blive vedtaget til ikrafttræden den 1.
april 2017.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget sikres det, at den årlige regulering
af vederlag første gang sker den 1. april 2017, selv om loven
først træder i kraft den 1. maj 2017, jf. ændringsforslag nr.
6.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget udvides perioden for overgangs-
ordningen om allerede optjent ministerpension i lovforsla-
gets § 2, stk. 3, hvorefter lovforslagets § 1, nr. 10, om udbe-
taling af ministerpension ved den pågældendes folkepensi-
onsalder, ikke finder anvendelse for funktionstid som minis-
ter i perioden fra den 1. januar 2007 til den 30. april 2017.
Det vil således være ministerpension optjent fra den 1. maj
2017, der først kan udbetales ved den pågældendes folke-
pensionsalder.
Til nr. 10
Det foreslås, at finansministeren i folketingsåret 2017-18
fremsætter forslag til revision af loven med hensyn til virk-
ningstidspunktet for § 1, nr. 10, jf. § 2, stk. 3.
I forbindelse med revisionen vil der skulle tages stilling
til, hvorvidt det reelt er en retlig nødvendighed, at forhøjel-
sen af ministres pensionsalder alene gives virkning for pen-
sion optjent efter ændringslovens ikrafttræden. Det forven-
tes, at finansministeren til brug for denne vurdering indhen-
ter en uvildig juridisk redegørelse, dvs. en redegørelse fra
andre end regeringens jurister, om spørgsmålet i forhold til
grundlovens § 73 og fremsender redegørelsen til Udvalget
for Forretningsordenen, således at sagen kan bedømmes på
det bedst mulige oplysningsgrundlag.
Pia Kjærsgaard (DF)
fmd.
Henrik Dam Kristensen (S)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Christian Juhl (EL)
Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S)
Christine Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
Martin Lidegaard (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 100 - 2016-17 - Bilag 12: Betænkning over L 100
1752993_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 100
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Udkast til tidsplan
Tidsplan
Udkast til betænkning
Revideret tidsplan
2. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra finansministeren.
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 100
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om teknisk bistand til et lovforslag, som sikrer, at den æn-
drede pensionsalder vil gælde for alle ministre fremover, til finansmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så der indføres
bidragsfinansieret pension, som Vederlagskommissionen foreslog det,
til finansministeren, og ministerens svar herpå.
MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører
fuld modregning i eftervederlaget for lønindkomst, til finansministe-
ren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der ophæver mu-
ligheden for at modtage ministerpension, mens man modtager løn, ve-
derlag eller eftervederlag fra politiske hverv, til finansministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører en
permanentgørelse af den reduktion på 5 pct. i ministres lønninger, der
er gældende indtil den 31. december 2019, til finansministeren, og mi-
nisterens svar herpå
MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så muligheden
for førtidig pensionering for ministre udgår, til finansministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28. februar
2017, til finansministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om oversendelse af et notat, hvori der nærmere redegøres
for den foreslåede mulighed for, at tidligere ministre selv kan vælge
en »førtidspensionering«, til finansministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om, hvordan ministre vil være stillet set i forhold modtage-
re af tjenestemandspension og almindelige arbejdsmarkedspensioner,
til finansministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om en ny vurdering fra Justitsministeriet om spørgsmål om
mulig ekspropriation, til finansministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om indhentelse af en uvildig juridisk vurdering af spørgs-
mål om mulig ekspropriation, til finansministeren, og ministerens svar
herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 100 - 2016-17 - Bilag 12: Betænkning over L 100
1752993_0006.png
6
12
Spm. om, hvorvidt ændringsforslag nr. 4 til lovforslaget vil kunne ud-
gøre ekspropriation, til finansministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 100
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om mulighed for tidligere pension for politikere, til fi-
nansministeren