Notat
Ligestillingsvurdering af lovforslag
Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for
ministre
(Ændring af ministres vederlæggelse og pensionsforhold
1. december 2016
J.nr. 2016-0613-0021
somopfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
Baggrund for lovforslaget
Med lovforslaget foreslås ændringer i lov om vederlag og pension m.v. for mini-
stre på grundlag af stemmeaftalen af 3. oktober 2016 mellem den daværende rege-
ring (Venstre) og Socialdemokratiet, Liberal Alliance, Radikale Venstre samt Det
Konservative Folkeparti om ændring af fuldtidspolitikeres vederlæggelse som op-
følgning på Vederlagskommissionens anbefalinger.
Lovforslagets formål
Lovforslaget har til formål at gennemføre det i stemmeaftalen aftalte om
ændring af reguleringen af ministervederlag og ministereftervederlag i takt med
lønudviklingen i den offentlige sektor med virkning fra 1. april 2017,
ændring af mindsteperioden for ministereftervederlag fra 18 til 6 måneder, og
ændring af pensionsalderen, sådan at ministerpension optjent ved funktion
som minister fra 1. april 2017 og fremefter først kan udbetales ved personens
folkepensionsalder.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslagets primære målgruppe er ministre.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Lovforslagets sekundære målgrupper er de virksomheder, der administrerer
ministervederlag,
ministereftervederlag
og
ministerpensioner,
især
Moderniseringsstyrelsen og Udbetaling Danmark.
Samlet vurdering
Af den nuværende regerings 22 ministre er 9 kvinder og 13 mænd. Lovforslaget
vil derfor berøre flere mænd end kvinder, men lovforslaget er i forhold til mål-
grupperne kønsneutralt. Lovforslaget ændrer ikke på kvinders og mænds materiel-
le rettigheder.
Det skønnes ikke relevant at gennemføre yderligere vurderinger af de ligestil-
lingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.