Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (L1) af 4. november
2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en forlængelse af skattestoppet på punktafgifterne til
2025 vil øge det økonomiske råderum ift. grundforløbet i årene 2021-2025?
Svar
Det bemærkes indledningsvis er spørgsmålet er stillet før den nuværende regering
er tiltrådt. I svaret tages der dermed udgangspunkt i den daværende regerings
udspil til en 2025-plan.
I
DK2025 – Et stærkere Danmark
lægges der op til at fastholde det nuværende
skattestop for visse punktafgifter efter 2020. Det foreslåede skattestop omfatter
afgifter, der med gældende regler ikke indekseres. Det drejer sig fx om visse
miljøafgifter og visse afgifter på nydelsesmidler.
En fastholdelse af det nuværende skattestop vil samtidig betyde, at de
punktafgifter, der med gældende regler indekseres frem til og med 2020, også vil
blive indekseret efter 2020. Det omfatter eksempelvis vægtafgift mv. og diverse
punktafgifter (fx chokolade, kaffe, the, mv.). Vinafgiften foreslås dog undtaget fra
indekseringen fra 2020.
For de afgifter, som er omfattet af skattestoppet, vil afgiftssatserne dermed blive
fastholdt nominelt, mens de afgifter, som ikke er omfattet af skattestoppet, fortsat
vil blive reguleret med den forventede prisudvikling, for at sikre at afgifternes
realværdi fastholdes.
Fastholdelsen af det nuværende skattestop for punktafgifter i 2021-2025 indgår
som en finanspolitisk prioritering i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Dette skyldes,
at det beregningsteknisk i 2020-planen er lagt til grund, at afgifterne indekseres
efter planlægningshorisonten (dvs. efter 2020). Samme principper lå til grund for
de tidligere 2010-, 2015- og 2020-planer. Beregningsteknisk medfører fortsat
indeksering af afgifter efter 2020 dermed ikke et merprovenu.