Finansudvalget 2016-17
L 1 Bilag 7
Offentligt
1698814_0001.png
Til lovforslag
Ii
1
Folketingsåret 2016
-
2017
Ændringsforslag stillet af SF den 7.december 2016
Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen.
Til § 6
Udenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Bistand til udviklingslandene
Indtægt
kr.
6.31.
Reserver
79. Reserver og budgetreguleringer
(Reservationsbev.)
F
ÆF
-890,2
500,0
430)
Af SF
Styrkelse af udviklings- og klimabistand
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0002.png
Til § 9
Skatteminis teriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Forvaltning
Indtægt
kr.
9.21.
Skatte- og afgiftsforvaltning
01. SKAT
(tekstanm.
1,
101,
105 og 106)
(Driftsbev.)
F
ÆF
4.743,4
400,0
431)
At SF
Styrket indsats mod skattesnyd og bedre
inddrivelse
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0003.png
Udlændinge-,
Til § 14
Integrations-, og Boligministeriet
B.
Bevillinger
Udgift
Mio.
Indtægt
kr.
Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.
14.71.
Introduktionsprogram og danskuddannelse mv.
10.
Kontanthjælp ifm. integrationsprogrammet,
refusion (Lovbunden)
fly
F
ÆF
-
432)
Af SF
Afskaffelse af regeringens stramninger af
integrationsydelsen
1.600,0
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0004.png
Til § 15
Social- og Indenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Tilskud til kommuner mv.
15.91.
Tilskud til kommuner
11. Kommunerne (tekstanm. 135, 137,
157, 158, 159, 160, 161 og 162)
433)
Af SF
Tid til velfærd i kommunerne
154, 155, 156,
(Lovbunden)
F
ÆF
64.731,4
1.500,0
162,9
Indtægt
kr.
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0005.png
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Arbejdsmiljø
Indtægt
kr.
17.21.
Arbejdsmiljø
01. Arbejdstilsynet
(Driftsbev.)
F
ÆF
herunder
409,5
170,0
434)
At SF
Styrkelse at arbejdsmiljøindsatsen
indsats mod social dumping
Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse
17.35.
Kontanthjælp,
revalidering mv.
(tekstanm.
126)
F
ÆF
3.812,5
650,0
11. Kontant- og uddannelseshjælp
(Lovbunden)
435)
Af SF
Afskaffelse at kontanthjælpsloft og 225-timers
regel
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0006.png
Til § 24
Miljø- og Fødevareministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Fællesudgifter
24.11.
Centralstyrelsen
79. Reserver og budgetregulering
436)
At SF
Miljøpulje- renere vand m.v.
F
ÆF
3,0
100,0
Indtægt
1cr.
Den Danske Naturfond
24.81.
Den Danske Naturfond
02. Den Danske Naturfond
(Reservationsbev.)
(tekstanm.
120)
F
ÆF
125,0
100,0
437)
Af SF
Mere natur
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0007.png
Til § 28
Transport- og Bygningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Baner
Indtægt
kr.
28.63.
Banedanmark
01. Banedanmark (tekstanm.
(Statsvirksomhed)
104,
106 og 112)
F
ÆF
511,3
50,0
438)
Af SF
Bedre jernbaner
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0008.png
Energi-,
Til § 29
Forsynings- og Klimaministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Energi og forsyning
Indtægt
1cr.
29.25.
Tilskud til begrænsning af kuldioxid
79. Energireserve
(Reservationsbev.)
(C02)
F
ÆF
100,0
439)
Af SF
Mere intelligent elforbrug
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0009.png
Til § 35
Generelle reserver
B.
Bevillinger
Udgift
Mio.
Reserver mv.
Indtægt
1cr.
35.11.
Reserver mv.
01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
440)
Af SF
Reduktion af reserven,
skattelettelser
færre penge til
F
ÆF
1.500,0
-500,0
37. Reserve til miljøtiltag for at lempe
kvælstofsregulering i landbruget
441)
Af
SF
Udmøntning til finansiering af grøn pulje
F
ÆF
152,6
-152,6
39. Reserve til JobReform fase 2
442)
Af 5 og SF
F
ÆF
1.153,2
-1.153,2
Reserven til JobReform fase 2 udgår
50. Reserve til Skatteministeriet
443)
F
ÆF
1.250,0
-1.250,0
Af
SF
Udmøntning til skatteligning og gældsinddrivelse
samt indsats mod social dumping
447)
Af SF
Ny konto
61. Budgetregulering vedr,
brug af konsulenter
F
-400,0
Besparelser på statens brug af konsulenter
448)
Af SF
Ny konto
62. Videnopbygning i centraladministrationen
Etablering af analyseenhed
F
75,0
450)
Af SF
Ny konto
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0010.png
64. Pulje til aktiv erhvervspolitik
Dobbeltarbejde i erhvervsfremmearbejdet
F
-100,0
451)
Af SF
Ny konto
65. Pulje til aktiv erhvervspolitik
Dobbeltarbejde i erhvervsfremmearbej det
F
100,0
452)
Af SF
Ny konto
66. Pulje til uddannelsesområdet
Klar til fremtiden,
nej
(Reservationsbev.)
F
1.115,0
til ringere uddannelse
453)
Af SF
Ny konto
67. Budgetregulering bedre ligning,
m.v.
færre restancer
F
-1.500,0
Provenu fra styrket indsats mod skattesnyd og
bedre inddrivelse
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0011.png
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
Udgift
Mio.
Skatter på indkomst og formue
Indtægt
kr.
38.11.
Personskatter
11. Afgift af dødsboer og gaver
F
ÆF
-
4.204,0
200,0
455)
Af 5 og SF
Annullering af lempelser af bo- og gaveafgiften
-
Told- og forbrugsafgifter
38.23.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
03. Registreringsafgift
F
ÆF
-
21.170,0
-50,0
456)
Af SF
Udskudt indfasning af registreringsafgift for
elbiler
-
38.28.
øvrige punktafgifter
03. Tobaksafgift
F
ÆF
-
7.745,0
220,0
457)
Af SF
Gør det lettere at kvitte smøgerne og dyrere at
ryge videre
-
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0012.png
Bemærkninger til ændringsforslag fra partierne
-
Til nr. 430 (063179) af SF
Generelle bemærkninger
SF har en række ændringsforslag til regeringens finanslovsforslag, der samlet set sikret bedre velfærd, miljø
og større lighed. SF foreslår desuden at frigøre 450 mio. kr. til sundhedsvæsenet, herunder fødeafdelinger og
bedre hjælp til psykisk syge, gennem at genindføre en differentieret behandlingsgaranti, så patienter med
livttuende og andre alvorlige sygdomme kommer først i køen.
Udover de forslag, der bidraget med finansiering, ønsker SF, at regeringens skattelettelser på biler og
grundskyld ikke gennemføres, hvilket bidrager med yderligere finansiering. Samlet set balancer SF’s forslag.
Ad nr. 430
Som led i en genopretning af de brutale borgerlige nedskæringer af udviklingsbistanden foreslår SF at afsætte
ekstra 500 mio. kr. til området herunder til en klimabistand, som vi har forpligtet os til med Parisaftalen, og
som statsministeren tidligere har lovet ville være ekstra (additionel) bistand.
Til nr. 431 (092101) af SF
Det er rosværdigt, at regeringen har accepteret, at de nedskæringer i SKAT, der oprindelig blev sat i værk, af
VK-regeringen i 2006, har svækket det danske skattesystem og kostet statskassen milliarder af kroner. Sidst er
det kommet frem, at omfanget af restancer er vokset med 8 mia. kr. fra december 2015 til juni 2016
(http://www.ft.dk/samling/201 51 /almdel/sau/bilag/293/1 6701 56.pdf). Den indsats, regeringen har sat i værk, er
ikke tilstrækkelig til at stoppe denne vækst. SF foreslår, at udmønte den del af reserven til styrkelse af SKAT,
som regeringen ikke foreslår udmøntet, til at styrke ligning og inddrivelse samt styrket indsats mod social
dumping.
Til nr. 432 (147110) af SF
Blå bloks integrationsydelse skader integrationen, fordi ydelsen er så lav, at den hæmmer modtagernes
deltagelse i samfundsmæssige aktiviteter og samtidig skaber masser af fattigdom, herunder fattige børn.
SF foreslår, at stramningerne annulleres.
Pengene er heldigvis ikke brugt endnu; de står som en reserve på 35.11 .39, der foreslås nulstillet. Det
bemærkes, at de 1.600 mio. kr. er før skat og tilbageløb, mens beløbet på 35.11.39 er efter skat og tilbageløb.
Til nr. 433 (159111) af SF
Kommunerne er hårdt presset økonomisk. Der skæres ned på alle velfærdsområder. Regeringen har pålagt
kommunerne et nedskæringsbidrag på 500 mio. kr. og delt nogle lunser ud i form af puljer til forskellige formål.
Men kommunerne presses af befoikningsudviklingen, især et hurtigt stigende antal ældre, der skaber et
udgiftspres på over i mia. kr. fra 2016 til 2017.
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0013.png
SF vil forhøje bloktilskuddet til kommuneine med 1,5 mia. kr. Til gengæld skal kommunerne forbedre
hjemmehjælpen, øge antallet af ansatte i daginstitutionerne som et første skridt i retning af at sikre, at der er
1 voksen pt. 3 vuggestue- og 6 børnehavebørn samt styrke folkeskolen gennem flere to-voksen timer og
bedre tid til forberedelse. Endelig skal alle kommuner tilbyde unge i alderen 15-24 år gratis psykologbistand.
Til
nr.
434 (172101)
af
SF
Regeringen er meget optaget af at øge arbejdstyrken. Derfor er det gåde, at den skærer voldsomt ned på
arbejdsmiljøindsatsen; nedskæringer der koster dyrt på arbejdsstyrken både i form af sygdom af begrænset
varighed og i form af permanent uarbejdsdygtighed og død. Bedre arbejdsmiljø gør også medarbejderne
gladere og mere tilfredse, hvilket øger produktiviteten som regeringen også hævder at være optaget af. Med
dette ændringsforslag giver vi regeringen mulighed for at vise, at den mener det alvorligt.
Løftet vil også styrke Arbejdstilsynets muligheder for at deltage i indsatsen mod social dumping. 3F har påvist,
at indsatsen mod social dum ping tjener sig selv hjem i øgede skatteindtægter m.v. udover at den er med til at
sikre ordentlige arbejdsvilkår.
Til
nr.
435 (173511)
af
SF
Blå bloks nedskæringer på kontanthjælpen skaber tusindvis af fattige, herunder fattige børn. Derimod skaber
de ikke nogen job. Ganske vist påstås det, at nedskæringerne vil øge beskæftigelsen med 700 personer, men i
den beregning er der ikke taget højde for, at børnefattigdom betyder, at færre får en god uddannelse og et godt
job, hvilket på langt sigt vil skade beskæftigelsen.
SF vil ikke acceptere børnefattigdom, og foreslår at stram ningerne annulleres.
Pengene er heldigvis ikke brugt endnu; de står som en reserve på 35.11 .39, der foreslås nulstillet. Der mangler
dog ca. 40 mio. kr. som finansieres på anden vis af disse ændringsforslag. Det bemærkes at de 650 mio. kr. er
før tilbageløb og adfærd, mens beløbet på 35.11.39 er efter tilbageløb og adfærd.
Til
nr.
436 (241179)
af
SF
Vores vandmiljø er truet, ikke alene af landbrugspakken, men også af politisk passivitet. SF foreslår, at der
afsættes 100 mio. kr. til sikring af vores grundvandsboringer (zoner uden brug af sprøjtemidler og
kunstgødning omkring boringerne), forstærket indsats for oprensning af giftdepoter, f.eks. Høfde 42 og
Colberggrundene, samt til etablering af energipil på landbrugsjorder med stor udvaskning af kvælstof til
vandmiljøet. Etablering af energipil vil også skabe større forsyningssikkerhed for biomasse til energiformål.
Puljen finansieres på nær 6,1 mio. kr. af nulstilling af kvælstofreserven, konto 35.11.37. SF finder det helt
urimeligt at skatteyderne skal betale for landbrugets øgede forurening, og mener at pengene skal findes
gennem en omprioritering af landbrugsstøtten ved at mindske den direkte landbrugsstøtte og øge
landdistriktsm idlerne.
-
Til
nr.
437 (248102)
af
SF
Det nye regeringsgrundlag indeholder pæne ord om mere natur. SF vil gerne hjælpe regeringen med at leve op
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0014.png
til sine løfter, og foreslår, tdafsættes ekstra 100 rniö. kr. til Dah’iiarks Natufond.
Til
nr.
438 (286307)
af
SF
Selvom togdriften er alt andet end regelmæssig vil regeringen spare 50 mio. kr. på Banedanmark i form af
effektiviseringer. SF mener, at effektiviseringer bør komme pendlere og andre passagerer til gode i form af en
bedre indsats for at forbedre jernbaneanlæggene, og foreslår at annulerebesparelsen.
Til nr. 439 (292579)
af
SF
Dan nmark står over for en udfordring med at reducere klimaforureningen ikke mindst uden for kvotesektoren.
For at nå målet er der brug for at flytte en større del af energiforbruget over til el, hvor mulighederne for at
udnytte vedvarende energi i form af vind og sol er bedst og billigst. SF foreslår, at der afsættes en pulje på 100
mio. kr. til at fremme denne proces. Puljen kan f.eks. bruges til at lette elafgiften på elbusser og varmepumper.
SF ønsket også, at der afsættes midlet til en garantiordning for Maabjetg Energi Concept, men da en sådan
kan finansieres af Vækstfonden der har en langt større egenkapital end krævet i lovgivningen fremgår dette
forslag ikke direkte af SF’s ændringsforslag.
Til
nr.
440 (351101)
af
SF
Regeringen har afsat betydelig flere penge til tillægsbevillingsreserven (“Merudgifter ved nye bevillingsforslag”)
end i de foregående år på trods af at reserven i forvejen sjældent udnyttes fuldt ud. Måske er det penge
regeringen gemmer til yderligere skattelettelser?
SF mener, at det er forsvarligt at reducere reserven til et normalt niveau på i mia. kr. Derved frigøres 500 mio.
kr.
Til
nr.
441 (351137)
af
SF
For puljen til kvælstofsregulering disponeres 58,7 mio. kr. til PSO-aftalen, mens SF foreslår at bruge de øvrige
midler 93,9 mio. kr. til finansiering af en grøn pulje (ændringsforslag nr. 436).
Til
nr.
442 (351139) afS og SF
Ændringsforslaget indebærer at reserven afskaffes.
Til nr. 443 (351150) af SF
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0015.png
Fra puljen til SKAT har regeringen foreslået at disponere 679 mio. kr. SF foreslår at hele beløbet disponeres til
en indsats for skatteligning og gældsinddrivelse samt mod social dumping (ændringsforslag nr. 431 og 434)
Til
nr. 447
(351161)
af
SF
Staten bruger meget store beløb på konsulentopgaver, hvoraf en del er overflødige, af for dårlig kvalitet
og/eller af en karakter, så de kunne være løst af ansatte i centraladministrationen. Udover at det er dyrt,
betyder det også, at opbygningen af viden svækkes, hvilket øger afhængigheden af konsulenthjælp. SF
foreslår, at dette overforbrug begrænses, og at opbygningen af viden i centraladministration generelt styrkes. I
den forbindelse oprettes en særlig analyseenhed, der kan rådgive om hvordan f.eks.
spørgeskemaundersøgelser kan gennemføres, hvordan det indsamles viden og erfaringer fra andre lande,
hvordan rapporter bør formuleres etc. Medarbejdere fra analyseenheden skal også kunne lånes ud til
fagministerier, der skal have udredt et område.
Til nr. 448 (351162)
af
SF
Staten bruger meget store beløb på konsulentopgaver, hvoraf en del er overflødige, af for dårlig kvalitet
og/eller af en karakter, så de kunne være løst af ansatte i centraladministrationen. Udover at det er dyrt,
betyder det også, at opbygningen af viden svækkes, hvilket øger afhængigheden af konsulenthjælp. SF
foreslår, at dette overforbrug begrænses, og at opbygningen af viden i centraladministration generelt styrkes. I
den forbindelse oprettes en særlig analyseenhed, der kan rådgive om hvordan f.eks.
spørgeskemaundersøgelser kan gennemføres, hvordan det indsamles viden og erfaringer fra andre lande,
hvordan rapporter bør formuleres etc. Medarbejdere fra analyseenheden skal også kunne lånes ud til
fagministerier, der skal have udredt et område.
Til
nr.
450 (351164)
af
SF
En konsulentrapport viser at der er et meget betydeligt dobbeltarbejde i erhvervsfremmearbejdet i Danmark.
Der er grundlag for at spare på de administrative udgifter m.v. SF foreslår et sparemål på 200 mio. kr. og at
disse penge anvendes til styrkelse af den aktive erhvervspolitik, herunder styrkelse af udviklingsprogrammerne
for energi og miljø (EUDP og MUDP) samt etablering af et udviklingsprogram for bedre arbejdsmiljø. Halvdelen
af sparemålet bør kunne nås i 2017.
,
Til
nr.
451 (351165)
af
SF
En konsulentrapport viser at der er et meget betydeligt dobbeltarbejde i erhvervsfremmearbejdet i Danmark.
Der er grundlag for at spare på de administrative udgifter m.v. SF foreslår et sparemål på 200 mio. kr. og at
disse penge anvendes til styrkelse af den aktive erhvervspolitik, herunder styrkelse af udviklingsprogrammerne
for energi og miljø (EUDP og MUDP) samt etablering af et udviklingsprogram for bedre arbejdsmiljø. Halvdelen
af sparemålet bør kunne nås i 2017.
,
Til
nr.
452 (351166)
af
SF
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0016.png
Klar til fremtiden
nej til ringere uddannelse
Finansloven indeholder nedskæringer på den statsfinansierede del af uddannelsesområdet på knap 1 mia. kr. i
form af omprioriteringsbidrag, lavere skoleydelse på produktionsskolerne mv. SF foreslår, at der afsættes en
pulje til at annullere disse nedskæringer, dog mener SF at begrænsningen af varigheden af et efterskoleophold
er rimeligt.
SF er også imod begrænsningerne for, hvornår man kan tage to uddannelser.
Herudover foreslår SF at afsætte ekstra 200 mio. kr. til at styrke erhvervsuddannelserne og tilbyde flere voksne
en faglært uddannelse med halv virkning i 2017.
-
Til gengæld har SF et helt konkret spareforslag på 60 mio. kr.: Mange uddannelsessteder bruger
i
dag mange
penge på markedsføring med blandt andet dyre, glittede reklametryksager. Resultatet er primært, at de
“snupper” elever og studerende fra hinanden. SF foreslår et loft over, hvor meget der må bruges på
markedsføring. Det er en langt bedre model at styrke uddannelesguiden.dk bl.a. gennem markedsføring af
denne.
Til nr. 453 (351167) af SF
Statskassen unddrages et betydeligt to-cifret
skatteunderdragelse og —omgåelse. Herover
udenlandske firmaers arbejde i Danmark. En
Arbejdstilsynet mod social dumping skønnes
milliardbeløb hvert år som følge af forskellige former for
er betydelig skatte- og momsunddragelse i forbindelse med
styrkelse af SKAT og samarbejdet mellem SKAT og
at kunne reducere dette beløb med mindst 1 mia. kr. i 2017.
Samtidig taber statskassen store beløb på manglende inddrivelse af gæld hos borgerne, der så bliver
forældede eller uinddrivelige. En hurtigere og sikrere inddrivelse kan spare det offentlige for mindst 500 mio. kt.
i 2017.
Til nr. 455 (381111) afS og SF
De penge der bruges på arveafgiften for familieejede virksomheder, skabet ingen arbejdspladser og gavner
især de mest velstillede virksom hedsarvinger. Det er langt bedre at bruge pengene på styrket opkvalificeirng
og bedre velfærd frem for at bruge pengene på at give skattelettelser til velstillede arvinger.
Til nr. 456 (382303) af SF
Mens regeringen to gange har nedsat registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler i den dyre og typisk mest
energiforbrugende ende har samme regering indført registreringsafgift for elbiler en afgift der skal trappes fra
nytår, selvom salget af elbiler ligger langt under det forventede niveau. Det siger sådan set alt om den tidligere
Venstre-regerings mangel på grøn realisme.
SF foreslår, at indfasningen udskydes i foreløbig to år, således at afgiften for elbiler også i 2017 og 2018
beregnes som i 2016.
Til nr. 457 (382803) af SF
L 1 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti (med bemærkninger)
1698814_0017.png
Tobaksindustrien i Danmark har selv foreslået en pristaisregulering (indeksering) af tobaksafgifterne i form af
en løbende indeksering, ligesom det sker i feks. Sverige og Tyskland. SF foreslår, at der 1. april 2017 sker en
regulering svarende til den forventede stigning i nettoprisindekset fra 2014 til 2020 eller med i alt 9,3 pct.. Dette
vil give et provenu på lidt under 300 mio. kr. i helårsvirkning eller 220 mio. kr. for 2017. Beløbet tager hensyn til
grænsehandel og fald i antallet af rygere.