Tak til ordførerne for en interessant debat om finansloven for 2017.
Jeg vil gerne starte med at konstatere, at der i dag er blevet uddelt ros til et parti, som jeg normalt ikke roser særlig tit, nemlig Enhedslisten.
Enhedslisten har nemlig gjort sig et hæderligt og ordentligt forsøg på at fremlægge sin økonomiske politik på en måde, hvor det er et mål om, at politikken hænger sammen.
Metoden er et eksempel til efterfølgelse.
Enhedslistens plan bygger så på den tanke, at man gradvis kan nedsætte arbejdstiden til 30 timer om ugen, i takt med at produktivitetsstigningerne i samfundet går fremad, uden at det reducerer den enkelte danskers levestandard.
Det er en helt rimelig antagelse, at produktiviteten kommer til at stige over tid.
Det er nemlig en mekanisme, som har gjort os rigere hen over årene.
Enhedslisten synes jo bare, at nu er vi rige nok, og at fremtidige produktivitetsstigninger skal gå til kortere arbejdstid.
Det er altså den samme rigdom som i dag med mindre arbejde.
Det er en vision, som man kan forholde sig til.
Enhedslisten har lagt den frem åbent og ærligt.
Jeg er bare uenig.
Jeg er uenig ud fra en personlig vinkel, og jeg er uenig ud fra en samfundsmæssig vinkel.
Vi kan selvfølgelig godt sidde her i Folketinget i dag og sige, at vi er rige nok i Danmark.
Jeg tvivler bare på, at det er alle danskere, der mener, at vi er rige nok, når det kommer til stykket.
Bliver de ældre behandlet godt nok?
Har vi styr på vores privatøkonomi?
Har vores børn de muligheder, som vi synes de skal have?
Der er meget, vi kan gøre for at opnå yderligere, både for os selv og for vores nærmeste, og der er meget, som vi gerne vil kunne give dem.
Sådan har jeg det i hvert fald.
Jeg vil ikke sætte udviklingen i stå eller skrue tiden tilbage.
Jeg kan bare tænke tilbage på min egen families historie.
Min farfar blev født 1907 i Sinding, en lille landsby 10 km uden for Herning.
Han var en glad mand, og han havde det godt.
Han var husmand og tilfreds med livet, selv om han stort set arbejdede døgnet rundt.
Min farfar levede i et samfund, hvor middellevetiden var godt 60 år, men han blev 79.
For min farfar var Sinding omdrejningspunktet i tilværelsen, og Herning var en by, der var langt væk, som man ikke bare tog ind til.
København var en by, der var en hel livsrejse væk.
Min far kom også fra Sinding.
For min far var København i højere grad en by, man nemt kunne komme til, derimod var Rom byen, han drømte om at besøge og stadig taler om med god minder.
Da jeg voksede op og var ung i 1980'erne og 1990'erne, var der ikke noget i Europa, der var for langt væk.
Fra Norge til Portugal blev Europa udforsket med et håb om også at komme længere væk senere.
Nu er mine børn så privilegerede, at de allerede har været på flere kontinenter, end jeg havde besøgte europæiske lande, da jeg var i deres alder.
Mine børn har udsigt til at blive rigere, sundere, ældre og mere vidende, end jeg nogen sinde vil blive.
Og sådan er det heldigvis for langt de fleste af os.
De vilkår, vi lever under, er samtidig blevet ændret.
Jeg har heldigvis ikke skullet starte med at arbejde lige så tidligt som min far eller min farfar eller under de samme vilkår, og jeg forventer, at mine børn får endnu bedre muligheder, end jeg selv har haft.
Derudover er de tilbud, som velfærdssamfundet giver os som borgere, blevet langt bedre.
Den behandling, min farfar fik mod kræft, er heldigvis i dag langt bedre og langt mere målrettet end dengang.
Kræftpatienter behandles bedre, lever længere, og flere helbredes for det.
Det store menneskelige fremskridt består i, at ens børn får bedre muligheder, end man selv har oplevet.
Sådan har vi set det generation efter generation.
Fra min farfars tid til i dag har vi opnået, at vi kan leve længere og bedre, blive behandlet bedre på sygehusene, få flere penge mellem hænderne, opleve mere af verden, og i øvrigt få mere fritid.
Vi har bestemt også fået plads til mere fritid, og det er dejligt, men vi er heldigvis ikke blevet tvunget til at skulle bytte al fremgangen væk for mere fritid.
Vi har stræbt højere end efter sofaen, og vi har brugt den øgede produktivitet til at sætte nye projekter i gang, endda til at blive rigere, til at øge vores muligheder.
Vækst er nye muligheder.
Vækst er mere frihed, mere tryghed samtidig.
Så kan man selvfølgelig godt mene, at Danmark er rigt nok i dag, og at man selv er rig nok, og nu skal det være slut med vækst, men det er i givet fald en beslutning, man traf på egne vegne.
Hvis min generation havde truffet den beslutning, da vi var 20 år i 1991, så havde vi måske haft mere fritid i dag, men så havde vi ikke oplevet et eneste økonomisk fremskridt, ikke en eneste ny mulighed, men bare udsigten til at kunne gøre det samme på mindre tid.
Danmark var helt bestemt et fint samfund i 1991, men hvem af os ville ønske os tilbage til de sygehuse, vi havde dengang, til de forbrugsmuligheder eller feriemuligheder, vi havde dengang, til den indkomst, vi havde dengang?
I 1991 var der også mange, der havde mere fritid, end de ønskede sig – det blev kaldt arbejdsløshed.
Og der var mange, der havde et hårdere job med mere fysisk slid, end de har i dag.
En del af produktivitetsstigningen er gået til at gøre jobbene mere sikre og mindre nedslidende og så overlade de tunge læs til maskinerne.
Vi kunne godt have sat Danmark i stå i 1991 og sagt, at fra da af arbejdede man bare mindre i stedet for at blive rigere, og så satset på, at man kunne øge produktiviteten.
Det kunne på papiret have været muligt, men i praksis ville vi nok være blevet både fattigere og mere nedslidte.
De konkrete effekter af forslaget er for så vidt skræmmende.
Årslønnen vil falde med 19 pct., det samme gælder overførselsindkomsterne, skatter og afgifter vil for statens vedkommende også falde som følge af lavere lønindkomst.
Vi bliver altså nødt til at reducere det offentlige serviceniveau for at undgå en situation, hvor der er uholdbare offentlige finanser med voksende underskud og gæld.
Og det hele hviler på én konstruktion, nemlig at danskerne så vil acceptere at gå ned på 30 timer om ugen.
Jeg tror faktisk, at mange gerne vil bruge deres evner og deres kreativitet til at arbejde langt mere og til at opnå de fordele, der følger af en længere arbejdstid.
Jeg har endda en fornemmelse af, at de arbejdsomme vil vælge at lægge deres indsats mange steder i verden, også andre steder end i Stagnationsdanmark, hvor væksten er sat i stå – et Danmark, hvor der ikke er anden fremtid at tilbyde børnene end mere fritid.
Med lavere arbejdstid vil der også være nogle, der ikke længere kan se grunden til at uddanne sig så meget, og det vil også kunne trykke produktiviteten.
Danmark er i dag et rigt land.
Vi er et rigt land, og vores rigdom er opstået på baggrund af økonomisk vækst.
Hvis vi har håb om, at vores børn skal få det bedre, end vi har det, leve længere, sundere, opleve mere, rejse længere væk, udnytte deres fulde potentiale, så har vi brug for økonomisk vækst.
Det står selvfølgelig enhver frit for at danne deres eget selvforsynende kollektiv, vælge fritid over arbejde, men så er det ikke et valg, Enhedslisten, regeringen eller Folketinget skal træffe.
Hvis de mange ønsker fra partierne skal kunne gennemføres, skal vi tværtimod tilskynde til, at flere ønsker at arbejde, gerne lidt mere og helst mere effektivt.
Vi har arvet en kapital fra vores forfædre i form af økonomiske og miljømæssige ressourcer.
Den kapital skal vi ikke nedbryde, den skal vi forbedre.
Det kræver vækst – vækst, der i sagens natur lægger mere til, end den trækker fra.
Vækst er, når en bil bliver mere og mere miljørigtig, mere og mere sikker at køre i, samtidig med at den bliver billigere og nemmere at anskaffe for danskere.
Vækst er, når vi kan behandle mennesker bedre for stadig flere sygdomme og lidelser på en mere skånsom måde, med færre stråler, med tilpasset medicin, med færre bivirkninger.
Vækst er, når menneskers ressourcer vokser og vores viden vokser, så vi kan det samme med de samme ressourcer.
Vi har ikke brug for stagnation, vi har brug for vækst – den vækst, der skaber et friere, et rigere og et mere trygt Danmark.
Det får vi heldigvis med finansloven for 2017.
Finanslovsforslaget har titlen »Velfærd, tryghed og ansvarlighed«, og det opsummerer kort og præcist den finanslovsaftale, der er indgået for 2017.
Med aftalen om finansloven styrker vi kernevelfærden og gør trygheden markant bedre.
Samtidig gør vi hverdagen lettere for familier og boligejere.
Lad mig nævne nogle af hovedpunkterne.
Vi giver et løft til velfærden på mange områder.
Vi styrker sundhedsområdet igen i år.
Vi styrker ældreplejen igen i år.
Vores velfærdssamfund skal kendes på, hvordan vi tager os af vores ældre medborgere og dem, der møder sundhedsvæsenet.
Kræft er en ganske forfærdelig sygdom, som rammer alt for mange familier i Danmark.
Op igennem 00'erne løftede og forbedrede vi kræftbehandlingen markant, men vores ambitioner er større.
Vores ansvar for at bekæmpe kræft er ikke løst endnu, og derfor laver vi en ny kræftplan, Kræftplan IV, som frem til 2020 skal tilføre ekstra 1½ milliard til kræftområdet, så der vil samlet set frem til 2020 blive tilført 2,2 mia.
kr.
ekstra.
Kræftplanen skal øge overlevelsen blandt patienter og sikre, at man som kræftpatient oplever hurtige, sammenhængende og trygge forløb med plads til egne ønsker.
Jeg er bekymret over, at en meningsmåling for nylig har vist, at mange danskere er bange for at ende deres dage på et plejehjem.
Jeg er bekymret over det, både fordi mange danske plejehjem generelt er meget bedre end deres rygte, og fordi de mange ansatte gør en formidabel indsats for at hjælpe og støtte de mange borgere.
Men der er altså god grund til at gøre lidt mere for hverdagen.
Mit eget plejehjem, altså ikke et plejehjem, jeg bor i, men plejehjemmet i Lind, hvor jeg bor, besluttede her for nylig at give hverdagen et pift og tog hele personalegruppen, beboerne og støtteforeningen med ind til en juliekoncert med Julie Berthelsen i Herning.
Sådan nogle oplevelser vil jeg gerne være med til at sikre nogle flere af for at give noget mere liv og glæde i hverdagen for plejehjemsbeboere, og det gør vi faktisk også med finansloven.
På ældreområdet afsætter vi 380 mio.
kr.
årligt til at sikre, at alle plejehjemsbeboere får et klippekort til lidt ekstra hjælp, som den enkelte beboer selv skal være med til at bestemme brugen af.
Rigtig mange danskere har en bekymring over og har med stigende bekymring fulgt med i den stadig omsiggribende bandekonflikt.
Vi ved, at vores politi gør et flot og stort stykke arbejde, men at opgaverne med bandekriminalitet, den midlertidige grænsekontrol m.v., gør, at politiet har rigtig, rigtig travlt.
Med finansloven for 1017 styrker vi indsatsen for et trygt og et sikkert Danmark.
Vi øger optaget på politiskolen, og vi indfører en ny uniformeret medarbejdergruppe i politiet, nemlig politikadetterne, der bl.a.
skal være med til at lette presset ved grænsen.
Vi vil ikke kun forbedre vores velfærdssamfund, vi vil også gøre det lettere at være dansker.
Derfor har vi igen i år fundet penge til at lette registreringsafgiften.
Mange helt almindelige danske familier er ganske afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen, både for at komme til og fra arbejde og fritidsaktiviteter og for at bringe børn til og fra skoler og daginstitutioner.
Med finansloven for 2017 gør vi det 8.000-10.000 kr.
billigere for en familie at købe en mellemstor familiebil.
Det kan mærkes på økonomien, når bilen udskiftes.
Vi forlænger fastfrysningen af grundskylden til 2017, så boligejere skal betale det samme i kroner og øre i 1017, som de gjorde i 2015 og i 2016.
Det giver tryghed om boligøkonomien.
I 2015 oplevede Danmark en hidtil uset strøm af asylansøgere og migranter, som skabte et kæmpe pres på vores samfund.
Heldigvis har EU's fælles indsats og vores egen stramning af udlændingeloven betydet, at vi i dag ikke bare har bremset tilstrømningen, men at det faktisk ligger på et lavere asylansøgerantal end i mange år.
Vi vil fortsat føre en konsekvent og realistisk udlændingepolitik, og derfor har vi indført en nødbremse i dansk udlændingelovgivning og strammet reglerne for ophold og sat ekstra ind for at sikre ro og orden i asylcentrene, og vi opprioriterer samtidig hjælpen i nærområderne.
På den måde kan vi hjælpe flest.
Vi afsætter 2,4 mia.
kr.
i 2017 til den humanitære bistand, bl.a.
til nærområderne.
En del af de midler kommer fra sparede udgifter, som kommer fra færre asylansøgere.
Faktisk betyder færre asylansøgere, at vi samlet kan overføre 1 mia.
kr.
til nærområderne i 2016 og 2017.
Lad mig så bare tage nogle af spørgsmålene i opløbet.
Regeringen mener, at de flygtningeudgifter, der falder inden for DAG-reglerne, skal medregnes i bistandsopgørelsen, men samtidig, at de sparede midler, som færre asylansøgere indebærer, bliver ført tilbage til bistand i udviklingslandene og til humanitær bistand i nærområderne.
DAG-reglerne siger bl.a., at de første 12 måneder af en asylansøgers ophold kan medregnes, og derfor kan man ikke bare helt sammenligne det aktuelle asylansøgertal med det aktuelle træk, der er i forhold til DAG-reglerne.
Med finanslovsaftalen har vi fastholdt en ansvarlig økonomisk politik, og den politik, som regeringen lægger op til med finanslovsaftalen for 2017, er fuldt finansieret og svækker ikke de offentlige finanser.
Vi har samtidig håndteret en investeringsudfordring for 2017, så vores anlægsprojekter flugter med det, der er blevet fundet finansiering til.
Og vi har indført investeringsrammer i selvejesektoren, så vi i højere grad sikrer os mod fremtidige udfordringer på området.
Det er en ansvarlig økonomisk politik.
I går løftede regeringen så sløret for Økonomisk Redegørelse her fra december 2016, og det er faktisk opløftende læsning.
Efter længere tids tilbageslag er dansk økonomi inde i en fremgang, hvor beskæftigelsen stiger stærkt.
Der er kommet gang i den danske vækstmotor, BNP er nu vokset hvert år siden 2009, og vi fortsætter ad den sti i de kommende år.
Med en BNP-vækst i år på knap 1 pct.
forventer vi at væksten tiltager til 1½ pct.
næste år og til 1,7 pct.
i 2018.
Så langt så godt.
Udfordringen er, at vi skal være påpasselige, for der er tegn på, at der allerede nu, så tidligt i et opsving, er et stigende kapacitetspres på det danske arbejdsmarked, og at omfanget af ledige ressourcer er lavt.
Særlig i byggeriet melder virksomhederne i stigende grad om mangel på arbejdskraft som en udfordring.
I takt med at der bliver færre hænder til de ledige jobs, stiger risikoen for flaskehalse og for, at virksomheder må sige nej til ordrer på grund af mangel på medarbejdere.
Derfor er det vigtigt i økonomisk politik, at man ikke skubber på kapacitetspresset.
Det betyder, at vi skal fastholde en tilbageholdende linje i finanspolitikken.
Man kan jo sige, at vi har en økonomi, hvor motoren kører for fulde omdrejninger og ikke kan løbe ret meget stærkere, og derfor er der behov for, at vi generelt giver motoren nogle flere hestekræfter, så vi kan køre længere og hurtigere.
Der er med andre ord behov for, at vi får flere ind på arbejdsmarkedet, og at det kan betale sig for flere danskere at lægge nogle timer ind i arbejdslivet.
Ellers risikerer vi i Danmark, at opsvinget slutter, inden det for alvor tager fat.
Det danske arbejdsmarked skal være i form og være parat til at tage imod væksten.
Jo flere ledige hænder der er klar til at gribe opsvinget, jo flere danskere kommer der med i opgangstider, og jo stærkere en økonomi får vi.
Så målet er klart:
Færre skal forsørges af det offentlige, flere skal deltage på arbejdsmarkedet.
Det vil være til gavn for Danmark og ikke mindst for dem, der i dag står uden for arbejdsmarkedet.
På den måde kan vi sikre, at fremgangen bider sig fast og kommer hele Danmark til gode.
Vi vil derfor også komme med konkrete forslag og udspil, der styrker den danske vækst, i løbet af 2017.
Jeg ved godt, at nogle sådan nærmest rituelt plejer at sige, at debatterne om finansloven og åbnings- og afslutningsdebatterne er kedelige og uinteressante.
Men jeg synes faktisk, som jeg startede med at sige, at debatten i dag har været interessant, men på sin egen måde.
Det interessante var nemlig ikke, hvad der blev sagt, men at lægge mærke til, hvad partierne ikke sagde.
Socialdemokratiet sagde nemlig, at der var planer nok, og det var jo for at dække over, at de som oppositionsparti for første gang i årtier ikke havde deres egen plan for, hvad man egentlig skulle gøre med finansloven.
Og der er kun sølle fire – fire – egne ændringsforslag fra det, der engang var et politikskabende parti i Danmark.
Jeg skal ikke kunne sige, om det er udtryk for det intellektuelle niveau i partiet, eller om det blot dækker over en indre uenighed i rød blok, som man gerne vil skjule, og at man derfor ikke vil fremsætte forslag, der kan vise forskellene blandt partierne.
Enhedslisten har så også som nævnt og i modsætning til Socialdemokratiet lavet et oplæg, og der er meget opmærksomhed på forslaget om de 30 timers arbejdsuge.
Men det interessante er jo det, som der ikke blev sagt noget om, nemlig at Enhedslisten lægger op til at kunne frigøre 21.000 fuldtidsstillinger, endda på en 37 timers arbejdsuge, ved at effektivisere administrationen og tidsregistreringen i den offentlige sektor.
Det synes jeg er interessant.
Og jeg hørte faktisk ikke nogen sådan konkrete bud på, hvordan det skulle gøres, da Enhedslistens ordfører blev udspurgt af fru Louise Schack Elholm om sagen.
Det er jo heller ikke nogen enkel sag, men det er interessant, at Enhedslisten nu er enige med regeringen i, at den offentlige sektor kan moderniseres og effektiviseres.
Det er jo derfor, vi har en ny minister for offentlig innovation – for at sikre, at nogle af de ideer bliver ført ud i livet.
Og jeg glæder mig over, at Enhedslisten har en ambition om, at der kan frigøres 21.000 stillinger.
Det betyder jo, at så er det muligt, også for Enhedslisten, at omprioritere inden for den offentlige sektor, hvilket tager noget af behovet ud for et øget offentligt forbrug i de kommende år.
Så er der Det Radikale Venstre.
Der var selvfølgelig en følelsesladet tale om det forfærdelige, der sker i Aleppo i øjeblikket, og det manglende opløftende og optimistiske håb, som vi alle sammen drømmer om der kommer ud af Aleppo og Syrienkonflikten.
Men det, der ikke blev sagt, var måske, om man havde et eget ansvar for ikke tidligere at have grebet ind i Syrienkonflikten, inden konflikten var løbet af sporet.
Jeg ser gerne, at man gør alt, hvad man kan, også fra vores side i Danmark, for at lægge pres på de stridende parter og for at komme tilbage til et forhandlingsbord og skabe en våbenhvile, der er holdbar og langvarig nok til, at man kan give den hjælp til de indespærrede i Aleppo, så de kan komme videre.
Og derfor støtter vi selvfølgelig også fra regeringens side de initiativer, der kan tages, men man er bare nødt til at have en realistisk vurdering af, hvad der på nuværende tidspunkt vil være mulighed for, da jeg endnu ikke har hørt nogen komme med et forslag om, at vi skal sætte militært ind for at stoppe de uhyrligheder, som Assad og hans allierede desværre gennemfører i øjeblikket.
SF fik nævnt alle de gode intentioner, man har, men glemte måske at sige, at de alle sammen er i modstrid med de handlinger, der blev gennemført i den korte tid, SF var i regering.
Så det er som sagt interessant, hvad der blev sagt, men mere interessant, hvad der ikke blev sagt.
Jeg vil sige til sidst, at jeg er meget glad for, at både fru Aleqa Hammond, fru Aaja Chemnitz Larsen og hr.
Tórbjørn Jacobsen deltog her i debatten.
Jeg synes, at min forgænger som finansminister startede en god tradition med at invitere de nordatlantiske mandater ind til en snak om, hvordan finansloven påvirker dem, og det er en tradition, som jeg har tænkt mig at videreføre.
Og skulle det virkelig være hr.
Tórbjørn Jacobsens sidste tale her fra denne fantastiske talerstol, vil jeg sige, at han ikke skuffede i sine retoriske udfoldelser ved det sidste besøg heroppe.
Jeg vil gerne slutte af med at takke aftalepartierne bag finansloven for et rigtig godt samarbejde.
Jeg kan jo ikke sådan indgående fortælle om forløbet, og hvor godt det har været, og hvor glad man har været, fordi jeg ligesom er kommet ind efter et afsluttende forløb.
Men jeg vil bare gerne sige, at ud over de nuværende regeringspartier viser Dansk Folkeparti igen, at de er klar til at tage ansvar for den samlede husholdning og også tage ansvar for finansiering af de mange ønsker, uanset hvor svært det kan være at finde den ansvarlige finansiering fra gang til gang.
Samtidig vil jeg også gerne bruge lejligheden til at kvittere over for partierne på tværs af blokkene for at have fundet sammen om at tage fælles ansvar for store beslutninger.
Der er en meget bred aftale om en fornuftig afvikling af PSO-afgiften, som skaber sikkerhed om finansieringen af Danmarks grønne omstilling, som styrker danske virksomheders konkurrenceevne, og som giver danskerne en billigere elregning.
Og vi har også fundet sammen om et nyt ejendomsvurderingssystem, der giver mere retvisende vurderinger af danskernes ejendomme og grunde.
Samtidig er vi nået til enighed om en tilbagebetalingsordning, så de boligejere, der siden 2011 har betalt en for høj skat på grund af en for høj vurdering, får pengene tilbage.
Det synes jeg er meget rimeligt, og det vidner om, at vi rent faktisk på trods af de knubbede ord, som politikere fra tid til anden giver hinanden, finder sammen i fornuftige samarbejdsformer.
Med finanslovsaftalen for 2017 fortsætter regeringen arbejdet med at sikre bedre kernevelfærd, at gøre det lettere at være dansker, at skabe et mere trygt og sikkert Danmark.
Dermed skaber vi grundlaget for vækst og fremgang i Danmark og for et Danmark, som går i den rigtige retning.
Alle nye initiativer er som sagt fuldt finansieret, og dermed har vi lavet en finanslov med klare prioriteringer, der samtidig holder de offentlige finanser på en ansvarlig kurs.
Det glæder jeg mig over, for regeringen har høje mål om både vedvarende vækst, øget velstand, mere tryghed og bedre velfærdsydelser til danskerne.
Derfor ser jeg frem til at indbyde alle partier til et godt samarbejde herom i den kommende tid.