Europaudvalget 2016-17
B 74
Offentligt
1755876_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016 - 11811
HPA
11. maj 2017
EUU B74
endeligt svar på spørgsmål 41 stillet den 10. april
2017 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse under hvilke omstændigheder artikel 1.9 stk. 3
om kommerciel udnyttelse af vandreserver kan få betydning for
Danmark, og i givet fald hvilke.
Svar
I sin helhed lyder CETA’s artikel 1.9 som følger:
”1. Parterne anerkender, at vand i sin naturlige tilstand, herunder vand i søer,
floder, reservoirer, vandførende lag og vandbassiner, ikke udgør en vare eller et
produkt. Sådant vand er derfor kun omfattet af kapitel toogtyve (handel og
bæredygtig udvikling) og fireogtyve (handel og miljø).
2. Hver af parterne har ret til at beskytte og bevare sine naturlige vandreserver.
Intet i denne aftale forpligter en part til at tillade kommerciel anvendelse af
vand til noget formål, herunder indvinding, ekstraktion eller omledning med
henblik på bulkeksport.
3. Tillader en part kommerciel anvendelse af en specifik vandreserve, skal det
ske på en måde, der er
forenelig med denne aftale.”
Dertil har Kommissionen afgivet følgende erklæring om vand i
forbindelse med vedtagelsen af CETA:
”Kommissionen bekræfter på ny, at intet i CETA-aftalen
vil indvirke på en
medlemsstats ret til selvstændigt at beslutte, hvordan den vil anvende og beskytte
B 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om artikel 1.9, stk. 3, om kommerciel udnyttelse af vandreserver, til udenrigsministeren
2
sine vandreserver. Artikel 1.9 i CETA-aftalen bekræfter på ny, at intet i
denne aftale forpligter Den Europæiske Union til at tillade kommerciel
anvendelse af vand til noget formål. CETA vil kun finde anvendelse i denne
sektor, hvis Den Europæiske Union eller dens medlemsstater selvstændigt
skulle beslutte at tillade kommerciel anvendelse af vand.
Selv hvis en medlemsstat i Den Europæiske Union skulle beslutte at tillade
kommerciel anvendelse af vand, sikrer CETA-aftalen fuldt ud, at en
medlemsstat kan omgøre sine beslutninger i denne henseende, og beskytter
ligeledes retten til at regulere den kommercielle anvendelse af vand med et
samfundspolitisk sigte.”
Det er derfor min klare vurdering, at CETA ikke forpligter Danmark til
kommerciel udnyttelse af vandreserver. Danmark bevarer fuldt ud sin
evne til at afgøre, hvordan man fra dansk side ønsker at anvende og
beskytte vandreserver. Og derudover forhindrer CETA ikke en senere
omgørelse af en eventuel afgørelse om tilladelse af kommerciel
anvendelse af vand. Denne vurdering understøttes desuden af det fælles
fortolkende instrument vedtaget af EU og Canada i forbindelse med
undertegnelsen af CETA.