Europaudvalget 2016-17
B 74
Offentligt
1758446_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016 - 11811
HPA
17. maj 2017
EUU B74
svar på spørgsmål 133 fra Søren Søndergaard (EL)
stillet den 15. maj 2017 til udenrigsministeren
Spørgsmål
I forlængelse af svar på B 74
spørgsmål 41 bedes ministeren uddybe
om en omgørelse af en eventuel afgørelse om tilladelse af kommercielt
anvendelse af vand, vil medføre nogen forpligtelser for Danmark f.eks.
betaling af kompensation eller lignende?
Svar
Det fremgår af mit svar på spørgsmål 41, at det er min klare vurdering, at
Danmark fuldt ud bevarer sin evne til at afgøre, hvordan man fra dansk
side ønsker at anvende og beskytte vandreserver. Denne vurdering
understøttes desuden af det fælles fortolkende instrument vedtaget af
EU og Canada i forbindelse med undertegnelsen af CETA.
Hvis man fra dansk side ønsker at ændre muligheden for at anvende og
benytte vandreserver til kommercielt formål vil det afhænge af sagens
konkrete omstændigheder, om en ændring vil ende med at udløse
kompensation til en eventuelt etableret canadisk investor under en sag
ved investor-stat tvistløsningsmekanismen (ICS) i CETA. Der kan ventes
at blive lagt vægt på, om Danmark har behandlet den canadiske investor
urimeligt eller ringere end en national investor i samme situation. Og om
Danmark har afgivet en specifik tilkendegivelse til investor, som har
skabt en berettiget forventning, som investoren har stolet på, men som
den danske stat ikke har indfriet.
B 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm., om en omgørelse af en eventuel afgørelse om tilladelse af kommerciel anvendelse af vand vil medføre nogen forpligtelser for Danmark, f.eks. betaling af kompensation eller lignende, til udenrigsministeren
2
Lad mig igen understrege, at formålet med investor-stat
tvistløsningsmekanismen alene er at beskytte udenlandske investorer
imod usaglig diskrimination, unfair og ulige behandling og ulovlig
ekspropriation (f.eks. uden tilstrækkelig kompensation). Med andre ord
rettigheder som alle danske virksomheder også nyder.