Beskæftigelsesudvalget 2016-17
B 120
Offentligt
1760229_0001.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Aftale om senere tilbagetræk-
ning
Nyt kapitel
Danmark står overfor betydelige udfordringer. Der er store underskud i den offentlige økono-
mi. Samtidig vil befolkningsudviklingen medføre et fald i arbejdsudbuddet de kommende år,
mens antallet af ældre uden for arbejdsmarkedet vil stige. Det øger presset på de offentlige
finanser, fordi der bliver relativt færre til at betale skat, mens udgifterne til efterløn, folkepen-
sion, sygehuse og ældrepleje samlet set vil stige.
Der er derfor udsigt til en meget lang årrække med store underskud og stigende offentlig
gæld.
Uden effektive reformer, som styrker arbejdsudbuddet markant, bliver den demografiske ud-
vikling er en barriere for virksomhedernes muligheder for at rekruttere nye medarbejdere.
Dermed bliver vækstmuligheder i Danmark begrænsede.
Regeringen (Venstre og Konservative), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er derfor
enige om at gennemføre denne ambitiøse reform af tilbagetrækningssystemet efter først-
kommende valg til Folketinget. Det er et nødvendigt skridt for at bringe balancen tilbage i den
offentlige økonomi og for at sikre tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft til både den private
og den offentlige sektor. Og det er et nødvendigt skridt for at styrke beskæftigelse og vækst.
Reformen er nøje balanceret, så efterlønnen især tilgodeser kortuddannede personer med
små pensionsformuer. Dem, der ikke kan fortsætte med at arbejde, skal have mulighed for at
gå på seniorførtidspension, uanset om de har været tilmeldt efterlønsordningen eller ej.
Reformen har tre hovedelementer:
Fremrykning af Velfærdsaftalens forøgelse af efterløns- og folkepensionsalderen
En treårig efterlønsordning
En seniorførtidspension for nedslidte
Parterne er enige om, at dele af Velfærdsaftalen skal fremrykkes med fem år. Det betyder, at
efterlønsalderen sættes gradvist op med et halvt år om året fra 2014 til 2017. Og folkepensi-
onsalderen sættes gradvist op med et halvt år om året fra 2019 til 2022.
Parterne er enige om at bevare efterlønnen som en tre-årig ordning. Efterlønsordningen vil
fortsat være en central del af tilbagetrækningssystemet samtidig med, at en nødvendig for-
øgelse af arbejdsudbuddet sikres. Efterlønsperioden forkortes gradvist fra fem til tre år fra
2018 til 2023. Og den nye efterløn får en stærkere social profil. Ydelsen sættes op og gøres i
1
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0002.png
Aftale om senere tilbagetrækning
højere grad afhængig af pensionsformuen. Det vil navnlig være til fordel for personer med
små pensionsformuer.
Det centrale princip om, at længere levetid og flere raske leveår også skal medføre flere akti-
ve år på arbejdsmarkedet, fastholdes. Folkepensionsalderen og efterlønsalderen indekseres
således med levetiden efter præcis samme principper som i Velfærdsaftalen fra 2006.
Parterne er også enige om at indføre en seniorførtidspension. Mennesker, der er nedslidte
efter et langt arbejdsliv, skal sikres en enkel og hurtig adgang til førtidspension, når de er
mindre end fem år fra folkepensionsalderen. Seniorførtidspension skal gælde for alle og ikke
kun for dem, der betaler til efterlønsordningen.
Ved at foretage de nødvendige ændringer af tilbagetrækningssystemet tager parterne ansvar
for at sikre grundlaget for velfærdssamfundet, som vi kender det. Aftalen giver et afgørende
bidrag til at sikre balance i den offentlige økonomi og dermed til, at der bliver plads til større
udgifter til blandt andet sundhed og ældrepleje, i takt med at der bliver flere ældre. Den of-
fentlige saldo styrkes med ca. 18 mia. kr. i 2020. Den finanspolitiske holdbarhed forbedres
med godt �½ pct. af BNP eller knap 10 mia. kr.
Med tilbagetrækningsreformen lægger parterne samtidig fundamentet for øget beskæftigelse
og vækst. I 2020 ventes beskæftigelsen at stige med godt 65.000 personer, mens velstanden
(BNP) forøges med 47 mia. kr.
Aftalen i hovedtræk
Fremrykning af Velfærdsaftalen
Efterlønsalderen sættes gradvist op med to år fra 2014 til 2017
Folkepensionsalderen sættes gradvist op med to år fra 2019 til 2022
Levetidsindekseringen af efterløns- og pensionsalder opretholdes
En treårig efterløn
Efterlønsperioden forkortes gradvist fra fem til tre år fra 2018 til 2023
Efterlønnens størrelse forhøjes til 100 pct. af maksimale dagpengesats i hele efterlønsperioden
Efterlønnens størrelse gøres i højere grad afhængig af pensionsformuen
Seniorførtidspension
Seniorførtidspension gælder for alle med mindre end fem år til folkepensionsalderen
Sikrer hurtigere og enklere adgang til førtidspension
Alle skal have en afgørelse senest seks måneder efter ansøgningen
Ved det indgåede overenskomstforlig den 1. april 2011 mellem finansministeren og Central-
organisationernes Fællesudvalg (CFU) er der aftalt ændringer i førtidspensionsfradrag for tje-
nestemænd og forøgelse af pligtige afgangsaldre for særlige grupper af tjenestemænd. Det
er aftalt, at aftalerne kan tages op til revision, hvis bestemmelserne om efterløn ophæves el-
ler ændres væsentligt. Finansministeren vil optage forhandlinger med CFU herom ved først-
kommende overenskomstforhandlinger.
Reformens elementer er uddybet nedenfor og beskrevet detaljeret i
bilag 1.
2
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0003.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Fremrykning af Velfærdsaftalens højere alder for efter-
løn og folkepension
Med Velfærdsaftalen fra 2006 blev det aftalt, at både efterlønsalderen og folkepensionsalde-
ren skal sættes op med to år. Efter de gældende regler fra Velfærdsaftalen skal efterlønsal-
deren således hæves gradvist fra 60 år til 62 år fra 2019 til 2022, og folkepensionsalderen
skal hæves gradvist fra 65 år til 67 år fra 2024 til 2027.
Parterne er enige om at fremrykke den gradvise forhøjelse af efterlønsalderen og folkepensi-
onsalderen:
Efterlønsalderen hæves med et halvt år om året fra 2014 til 2017. Efterlønsalderen vil
dermed være 62 år i 2017.
Folkepensionsalderen hæves med et halvt år om året fra 2019 til 2022. Folkepensions-
alderen vil dermed være 67 år i 2022. Det svarer til folkepensionsalderen i årene frem til
2004.
Fremrykning af Velfærdsaftalen ændrer alene på folkepensionsalderen for dem, der var mel-
lem 50�½ og 56 år ved udgangen af 2010. Disse årgange ville med de gældende regler i Vel-
færdsaftalen have udsigt til flere år med efterløn og folkepension end både tidligere og sene-
re generationer. Disse årgange får med fremrykningen øget folkepensionsalderen med mel-
lem et halvt år og to år. Ændringerne er mindst for de ældste og størst for de yngste. Frem-
rykningen af Velfærdsaftalen skaber en mere lige fordeling af antal år med efterløn og folke-
pension både sammenlignet med yngre og ældre generationer.
Personer, der er 57 år og ældre ved udgangen af 2010, kan gå på efterløn og folkepension
som i dag. Der sker heller ikke ændringer for personer, der allerede er gået på efterløn og
folkepension.
Levetidsindeksering af efterløns- og folkepensionsalder opretholdes
Med Velfærdsaftalen blev det aftalt, at efterløns- og folkepensionsalderen skal sættes grad-
vist op, hvis danskernes levetid stiger. Herved sikres, at længere levetid fører til flere år på
arbejdsmarkedet. Nye efterløns- og folkepensionsaldre som følge af levetidsindekseringen
skal besluttes af Folketinget. Det sker første gang i 2015 og derefter hvert femte år.
Parterne er enige om, at levetidsindeksering er et helt centralt element i et tilbagetræknings-
system, der er robust over for stigninger i levetiden. Levetidsindekseringen fastholdes, så den
sikrer samme indeksering af folkepensionsalderen som i Velfærdsaftalen. Forkortelsen af ef-
terlønsperioden indebærer, at forhøjelser af efterløns- og folkepensionsalderen træder i kraft
med en tidsforskel på tre år.
Efterlønsalderen kan første gang blive levetidsindekseret i 2027. Det giver et varsel på 12 år i
forhold til beslutningstidspunktet i 2015 – to år mere end efter gældende regler. Levetidsin-
dekseringen af folkepensionsalderen er uændret i forhold til Velfærdsaftalen, dvs. første mu-
3
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0004.png
Aftale om senere tilbagetrækning
lige år med indeksering er 2030. Med den nuværende levetidsprognose vil efterløns- og fol-
kepensionsalderen skulle øges med et år i henholdsvis 2027 og 2030.
Levetidsindekseringen og de andre elementer i reformen betyder eksempelvis, at en person
som går på efterløn i 2040 kan forvente at få 19�½ år med efterløn og folkepension.
Efterløns- og folkepensionsalderen for forskellige årgange og i forskellige år er vist i tabel A
og B sidst i
bilag 1.
En treårig efterlønsordning
Efterlønsperioden forkortes til tre år ved at forhøje efterlønsalderen:
Efterlønsalderen hæves med et halvt år om året i 2018 og 2019 og igen i 2022 og 2023.
Efterlønsalderen vil dermed være 64 år i 2023, og efterlønsperioden vil være tre år.
Forkortelsen af efterlønsperioden og de ændrede regler i den treårige efterlønsordning berø-
rer dem, der er 54 år eller yngre ved udgangen af 2010. Personer, der er 55 år og ældre, vil
fortsat have fem års efterløn og være omfattet af de samme regler for ydelse og modregning i
efterlønnen for pensionsformue mv. som i dag.
Med ændringerne vil ingen få hævet efterlønsalderen med mere end tre år i forhold til Vel-
færdsaftalen.
Højere ydelse og øget afhængighed af pensionsformue
Efter gældende regler udgør efterlønsydelsen 91 pct. af den maksimale dagpengesats for
personer, der ikke opfylder to-årsreglen (dvs. udskyder overgang til efterløn med mindst to
år). Samtidig reduceres efterlønnen afhængigt af størrelsen af værdien af pensionsformuer
(pensionsdepoter og formueværdien af pensionstilsagn).
Hvis to-årsreglen er opfyldt, udgør efterlønsydelsen 100 pct. af den maksimale dagpenge-
sats, og der sker ikke modregning i efterlønnen for værdien af pensionsformue.
Parterne er enige om at afskaffe den lave efterlønsydelse:
Efterlønsydelsen (før modregning i efterløn for pensionsformue) udgør 100 pct. af den
maksimale dagpengesats i hele efterlønsperioden, når efterlønsperioden er forkortet til
tre år.
De ændrede regler gælder for efterlønsberettigede, der er 51�½ år eller yngre ved udgangen
af 2010 (dvs. som er født den 1. juli 1959 eller senere). For personer født mellem 1. januar
1956 og 30. juni 1959, som får en efterlønsperiode på mellem 4�½ og 3�½ år, indfases de
ændrede regler dog gradvist,
jf. bilag 1.
Parterne er endvidere enige om at skærpe modregningen i efterlønnen af pensionsformue og
samtidig udvide modregningen til at omfatte hele efterlønsperioden:
4
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0005.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Reduktionen i efterlønnen som følge af pensionsformue er den samme, uanset hvornår
man går på efterløn, og omfatter dermed hele efterlønsperioden. Pensionsformuen defi-
neres på samme måde som i dag.
Reduktionen i efterlønnen øges fra 60 pct. til 80 pct. af modregningsgrundlaget vedrø-
rende pensionsformue.
Bundfradraget på 13.800 kr. i beregningsgrundlaget for modregning af pensionsformue
fjernes.
Den gældende særregel for reduktion i efterlønsydelsen som følge af løbende pensio-
ner, der er oprettet som led i et ansættelsesforhold og udbetales i efterlønsperio-
den, skærpes parallelt. Det indebærer, at modregningsprocenten for de årligt udbetal-
te beløb fra disse ordninger forhøjes fra 50 pct. til 64 pct..
Den forhøjede ydelse på den ene side og den skærpede modregning for pensionsformue på
den anden betyder, at efterlønsordningen får en stærkere social profil. Personer med pensi-
onsformuer under ca. 1 mio. kr. opnår en højere årlig efterlønsydelse, end hvis man efter
gældende regler går på efterløn, inden man er fyldt 62 år. Det gælder i dag for langt de fleste
ufaglærte og godt halvdelen af de faglærte, som typisk også har været mange år på ar-
bejdsmarkedet. Omvendt vil personer med en pensionsformue over ca. 1 mio. kr. få en lavere
årlig efterlønsydelse.
De ændrede regler for modregning i efterlønsydelsen for pensionsformue gælder for efter-
lønsberettigede, som er født 1. januar 1956 eller senere (dvs. som er 54 år eller yngre ved
udgangen af 2010), og som går på efterløn i 2018 eller senere.
De gældende regler for modregning, inden to-årsreglen er opfyldt, skærpes fremover og ud-
vides til at omfatte hele efterlønsperioden.
Fortsat mulighed for optjening af skattefri præmie
Efter gældende regler kan man optjene skattefri præmie ved fortsat arbejde i efterlønsalde-
ren, efter at to-årsreglen er opfyldt. Fuldtidsforsikrede kan optjene op til i alt 143.400 kr. skat-
tefrit, hvis de slet ikke går på efterløn, men fortsætter med at arbejde.
Parterne er enige om, at der i den tre-årige efterlønsordning skal være mulighed for at optje-
ne den samme præmiestørrelse som med gældende regler. Det sikrer, at der fortsat er en til-
skyndelse til at fortsætte med at arbejde i efterlønsperioden:
Den skattefri præmie kan optjenes fra dag 1 i den nye tre-årige efterlønsordning.
Hvis man begynder at modtage efterløn i løbet af de første to år i efterlønsperioden eller
inden, man har arbejdet mindst 3.120 timer, ophører muligheden for at optjene skattefri
præmie. Man beholder den præmie, der er optjent indtil dette tidspunkt, men der er ikke
mulighed for at optjene yderligere skattefri præmie i den resterende del af efterlønsperi-
oden.
Hvis man ikke har modtaget efterløn i de første to år i efterlønsperioden og har opfyldt
timekravet, bevares muligheden for at optjene skattefri præmie ved fortsat arbejde i den
resterende del af efterlønsperioden, også selv om man begynder at modtage efterløn.
5
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0006.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Ændringerne betyder, at det er muligt at optjene skattefri præmie i hele efterlønsperioden, og
at man dermed fortsat kan udnytte efterlønsretten til at optjene op til i alt 143.400 kr. skatte-
frit.
De ændrede regler gælder for efterlønsberettigede, der er 54 år eller yngre ved udgangen af
2010. Den nye treårige efterløn indfases gradvist,
jf. bilag 1.
Aktiv tilmelding til efterlønsordningen
Efter gældende regler opkræver A-kasserne som hovedregel efterlønsbidrag fra ethvert a-
kassemedlem, der er fyldt 30 år. A-kassemedlemmer tilmeldes dermed som udgangspunkt
automatisk til efterlønsordningen, med mindre de skriftligt har tilkendegivet, at de ikke ønsker
at indbetale efterlønsbidrag.
Parterne er enige om at ændre reglerne for tilmelding til efterlønsordningen:
Fra den 1. januar 2013 må a-kasserne alene opkræve efterlønsbidrag fra medlemmer,
der aktivt har tilkendegivet, at de ønsker at indbetale efterlønsbidrag.
Ændringen berører ikke personer, der er tilmeldt efterlønsordningen før den 1. januar 2013.
Midlertidig mulighed for skattefri udbetaling af efterlønsbidrag
Det er med gældende regler muligt at framelde sig efterlønsordningen og få sine indbetalte
efterlønsbidrag tilbagebetalt (med en forrentning svarende til satsreguleringsprocenten). Ved
frivillig framelding inden efterlønsalderen får man som hovedregel overført de indbetalte bi-
drag til en pensionsordning.
Da aftalen om en tilbagetrækningsreform indebærer væsentlige ændringer i efterlønsordnin-
gen, er parterne enige om, at der skal være mulighed for i en begrænset periode at kunne
udtræde af efterlønsordningen på mere gunstige vilkår:
Efter forslagets vedtagelse gives mulighed for i en periode på 6 måneder i 2012 at træde
ud af efterlønsordningen inden efterlønsalderen og få de indbetalte efterlønsbidrag tilba-
gebetalt skattefrit.
Muligheden for skattefri tilbagebetaling indebærer en skattemæssig fordelagtig behandling af
de indbetalte bidrag, som vil svare til en forrentning af bidragene efter skat på op til 50 pct. for
de seneste indbetalinger (udover den indirekte forrentning med satsreguleringsprocenten).
Muligheden for skattefri tilbagebetaling gælder for indbetalinger, der er foretaget fra 1999 og
indtil udgangen 15. maj 2011 af 2010. Indbetalinger, der foretages fra 15. maj 2011 og indtil
en eventuel udtræden af efterlønsordningen i en fastlagt periode i 2012, vil blive pålagt en
afgift på 30 pct., der omtrent modsvarer skatteværdien af fradraget for indbetalinger i en gen-
nemsnitskommune.
Personer, der har benyttet muligheden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag, kan ikke
efterfølgende benytte fortrydelsesordningen i efterlønsreglerne.
6
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0007.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Øvrige regler i efterlønsordningen ændres ikke
Parterne er enige om, at reglerne i efterlønsordningen vedrørende betaling af efterlønsbidrag,
fortrydelsesordning samt fradrag i efterlønnen for arbejdsindkomst ikke ændres.
Fortsat muligt at hæve pensioner fem år før folkepensionsalderen
Størstedelen af alle arbejdsmarkedspensioner kan i dag blive udbetalt fra 60-årsalderen,
uanset om man går på efterløn eller ej. Mange private pensionsordninger kan blive udbetalt
tidligere. Vælger man at få udbetalt sin pension, før man fylder 60 år, bliver udbetalingen
imidlertid beskattet med en afgift på 60 pct. For pensionsordninger tegnet efter Velfærdsafta-
len fra 2006 beskattes udbetalinger med 60 pct., hvis de finder sted før efterlønsalderen. De
gældende regler betyder således, at aldersgrænsen for særlig beskatning af pensionsudbeta-
linger flyttes op i takt med, at efterlønsalderen stiger.
Parterne er med denne aftale enige om, at der fortsat skal være mulighed for at ophæve eller
begynde udbetalingen fra pensionsordninger fem år før, man når folkepensionsalderen, uden
at man skal betale afgiften på 60 pct. De ordninger, der oprettes fremover, skal således kun-
ne udbetales uden ekstra skat op til fem år før folkepensionsalderen. Det skal sikres, at pen-
sionsudbetalinger, som sker før efterlønsalderen, ikke medfører lavere modregning i efter-
lønnen,
jf. bilag 1.
Alle pensionsordninger, der er tegnet efter 2006, skal ikke stilles ringere for så vidt angår ud-
betalingstidspunktet end under gældende regler. Disse forhold gælder både arbejdsmar-
kedspensioner, tjenestemandspensioner og privattegnede pensionsordninger.
Pensionsalder for folketingsmedlemmer og ministre hæves med 2 år
Parterne noterer sig, at personer, som er valgt ind i Folketinget første gang efter 1. juli 2007,
får folketingspension, når de opnår den alder, der gælder for at kunne gå på efterløn. Ingen
får dog folketingspension, så længe de modtager grundvederlag eller eftervederlag. Parterne
noterer sig endvidere, at pensionsregler for statsrevisorer følger samme principper. Tilsva-
rende er parterne enige om, at for ministre, borgmestre og regionsrådsformænd kan pension
vedrørende den funktionstid, der ligger efter virkningstidspunktet for de ændrede bestemmel-
ser i medfør af Velfærdsaftalen fra 2006, først udbetales fra efterlønsalderen.
Fleksydelse
Fleksydelsesordningen giver personer ansat i fleksjob mulighed for at trække sig tilbage fra
arbejdsmarkedet på samme vilkår som personer, der betaler til efterlønsordningen. For at
fastholde princippet om, at fleksydelsesordningen følger efterlønsordningen, vil der fremover
være mulighed for fleksydelse i tre år og på vilkår som i øvrigt svarer til ændringerne i efter-
lønsordningen (dog er der på fleksydelsesordningen fortsat ikke mulighed for optjening af
skattefri præmie). Dermed har personer i fleksjob samme tilbagetrækningsmuligheder som
andre.
Seniorførtidspension
Parterne er enige om at indføre seniorførtidspension.
Personer i den relevante aldersgruppe, der er nedslidte og gerne vil have førtidspension, kan
indgive ansøgning efter reglerne om seniorførtidspension til kommunen. Kommunen skal
7
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0008.png
Aftale om senere tilbagetrækning
herefter træffe afgørelse om ret til førtidspension senest inden for seks måneder efter ansøg-
ningen.
Ordningen skal sikre en hurtigere og enklere adgang til førtidspension for personer med hid-
tidig tilknytning til arbejdsmarkedet, der når folkepensionsalderen inden for fem år. Der er tale
om en enklere og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af førtidspension.
Seniorførtidspension er ikke – som efterløn – betinget af, at ansøgeren har betalt til ordnin-
gen eller er medlem af en a-kasse.
I afgørelsen skal kommunen lægge vægt på de foreliggende oplysninger, og der skal ikke
gennemføres arbejdsprøvning mv. Kommunen træffer afgørelse ud fra en socialfaglig vurde-
ring af, om arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat,
jf. bilag 2.
Personer, der tilkendes førtidspension efter ansøgning via reglerne om seniorførtidspension,
vil modtage førtidspension med samme satser og under samme øvrige betingelser som an-
dre.
Parterne er enige om at indføre seniorførtidspension pr. 1. januar 2014 eller som led i en før-
tidspensionsreform sammen med den nuværende forligskreds bag førtidspensionen. Forsla-
get drøftes med forligskredsen.
Forbedrede vilkår for seniorer i arbejde
Det er fortsat centralt at styrke fokus på fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet. Med
henblik på yderligere at forbedre vilkårene for seniorer i arbejde er parterne enige om følgen-
de initiativer:
Lempet modregning i folkepensionsydelser ved arbejdsindkomst
Efter gældende regler ydes til alle folkepensionister et bundfradrag på 30.000 kr. for arbejds-
indkomst i beregningsgrundlaget for pensionstillæg, den supplerende pensionsydelse og de
personlige tillæg. Parterne er enige om at øge bundfradraget til 60.000 kr. Forøgelsen vil øge
tilskyndelsen til at fortsætte på arbejdsmarkedet for personer, som har nået folkepensionsal-
deren.
Lavere beskæftigelseskrav for optjening af opsat pension
Efter gældende regler kan alle med ret til folkepension vælge at udskyde udbetalingen for at
deltage aktivt på arbejdsmarkedet og derefter optjene et tillæg til folkepensionen. Der gælder
et årligt beskæftigelseskrav på 1.000 timer i den tid pensionen opsættes – svarende til ca. 19
timer om ugen i gennemsnit. Parterne er enige om at nedsætte beskæftigelseskravet fra
1.000 til 750 timer årligt. Nedsættelsen vil bidrage til, at flere i folkepensionsalderen vil ud-
skyde tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet med optjening af opsat pension.
Aftalepartierne ønsker en kulturændring på arbejdsmarkedet, som sikrer, at seniorernes kva-
lifikationer udnyttes bedre. Fokus skal rettes mod mulighederne for fastholdelse af seniorer
frem for mulighederne for tidlig tilbagetrækning. Det kræver samtidig, at der på arbejdsplad-
serne gøres en aktiv indsats for at skabe bedre rum til ældre medarbejdere.
8
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0009.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Der er allerede i dag ordninger, som sigter efter at tilskynde seniorer til at blive længere tid på
arbejdsmarkedet under mere fleksible vilkår:
Offentlige overenskomstområder.
Der er fx indført mulighed for nedsat arbejdstid, se-
niorfridage og fastholdelsesbonus.
Trepartsforhandlinger i 2007.
Der blev afsat midler til en seniorbonusordning i det of-
fentlige i 2009-2011, så ansatte får ret til en kontant bonus, når de når en bestemt alder.
Private overenskomstområder.
Der er eksempler på, at seniorer med mindst 5 års be-
skæftigelse i den pågældende virksomhed har ret til at få nedsat arbejdstiden.
Der blev som led i Velfærdsaftalen indført ret til seniorjob for personer, der opbruger dagpen-
geretten og har maksimalt fem år til efterlønsalderen. Kommunen har pligt til at ansætte ved-
kommende og ansættelsen sker til overenskomstmæssig løn på området. Parterne er enige
om at videreføre ordningen.
Der er i staten indgået en rammeaftale med alle centralorganisationer om seniorordnin-
ger. Udmøntningen af rammeaftalen er baseret på individuelle aftaler mellem arbejdsgiver og
arbejdstager og rummer følgende muligheder:
Nedsættelse af arbejdstiden med bevarelse af fuld pensionsoptjening.
Nedrykning i mindre belastende stilling med bevarelse af pensionsret efter den hidtidige
stilling og gradvis aftrapning af lønnedgang.
Fratrædelsesbonus ved aftale om forbliven i arbejde til et aftalt tidspunkt.
Ydelse af op til 12 ekstra fridage med løn om året.
Der findes stort set tilsvarende ordninger i kommuner og regioner.
Aldersgrænsen på 70 år for ansættelse i staten er eller vil blive ophævet for stort set alle per-
sonalegrupper. I kommuner og regioner er aldersgrænsen på 70 år ligeledes afskaffet. Par-
terne er enige om at opfordre arbejdsmarkedets parter til at ophæve pligtige afgangsaldre in-
den for alle erhverv og personalegrupper.
Parterne er endvidere enige om at igangsætte et arbejde med at udbrede kendskabet til og
anvendelsen af de eksisterende redskaber samt videreudvikle konkrete redskaber til at un-
derstøtte fastholdelsen af seniorer på arbejdsmarkedet.
Aftalens virkninger: beskæftigelse, offentlige finanser og
velstand
Aftalen om en tilbagetrækningsreform tager fat om den demografiske udfordring. Befolk-
ningsudviklingen vil medføre et fald i arbejdsudbuddet de kommende år. Antallet af ældre vil
stige. Tilbagetrækningsreformen forventes at øge arbejdsstyrken og beskæftigelsen med
godt 65.000 personer i 2020. Det vil mindske manglen på arbejdskraft.
9
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0010.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Det giver blandt andet et markant bidrag til at styrke de offentlige finanser i 2020 og årene
herefter,
jf. figur 1.
Forbedringen af de offentlige finanser ventes at være på ca. 18 mia. kr. i
2020. Og den finanspolitiske holdbarhed styrkes med knap 10] mia. kr. svarende til godt �½
pct. af BNP.
Den større beskæftigelse vil samtidig styrke væksten i dansk økonomi. Det skønnes at den
gennemsnitlige vækst i BNP kan forøges med 0,4 pct. i perioden 2014 til 2020. Samlet set
forventes velstanden (BNP) at være 47 mia. kr. større i 2020.
Tilbagetrækningsreformens virkning
Beskæftigelsen øges med godt 65.000 personer i 2020
De offentlige finanser forbedres med ca. 18 mia. kr. i 2020
Den finanspolitiske holdbarhed styrkes med knap 10 mia. kr. (godt �½ pct. af BNP)
Velstanden (BNP) øges med ca. 47 mia. kr. i 2020
I dag er det kun lige godt halvdelen af befolkningen, der er i beskæftigelse. Og der er udsigt
til flere årtier, hvor mindre end halvdelen af befolkningen vil være i beskæftigelse, hvis ikke
arbejdsudbuddet styrkes. Tilbagetrækningsreformen leverer et betydeligt bidrag til at sikre en
bedre balance mellem dem, der arbejder, og dem, der ikke gør,
jf. figur 2.
Antallet af efter-
lønsmodtagere ventes med reformen at blive reduceret fra 125.000 i 2010 til ca. 30.000 på
længere sigt.
Figur 1
Faktisk saldo
Figur 2
Strukturel beskæftigelse som andel af befolknin-
gen
P ct. af B NP
5
4
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
-5
201
0
2020
2030
2040
2050
P ct. af B NP
5
4
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
-5
2000
P ct.
52
51
50
49
48
47
2000
201
0
2020
2030
2040
P ct.
52
51
50
49
48
47
2050
Grundfo rløb
Tilbagetrækningsrefo rm
Grundfo rløb
Tilbagetrækningsrefo rm
10
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0011.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Tilbagetrækningsreformen indebærer, at efterlønsordningen målrettes mod de grupper, der
ikke har store pensionsformuer, dvs. navnlig ufaglærte og en del af de faglærte.
For personer med relativt høje pensionsformuer reduceres tilskyndelsen til at deltage i efter-
lønsordningen således markant.
Personer med relativt små pensionsformuer kan derimod få en større årlig efterlønsydelse
end under gældende regler, men i en kortere periode. Denne gruppe omfatter navnlig ufag-
lærte og godt halvdelen af de faglærte. Det afspejler, at den generelle ydelsesforhøjelse
overstiger virkningerne af den skærpede afhængighed af pensionsformue for grupper med
relativt små og mellemstore pensionsformuer.
For personer helt uden pensionsformue, der overgår til efterløn ved efterlønsalderen, øges
efterlønsydelsen med knap 18.000 kr. årligt (før skat) eller 9 pct. af den maksimale a-
dagpengesats,
jf. tabel 1.
Det svarer til den fulde forhøjelse af efterlønssatsen.
For ufaglærte, der overgår til efterløn ved efterlønsalderen og har en pensionsformue, der
svarer til den typiske for ufaglærte i dag, øges efterlønsydelsen (efter modregning i efterløn-
nen for pensionsformue) med ca. 6.000 kr. årligt, hvilket svarer til ca. 3 pct. af den maksimale
a-dagpengesats. For personer med mellemlang og lang videregående uddannelse og stor
pensionsformue reduceres den tilsvarende efterlønsydelse derimod henholdsvis ca. 8.000 kr.
og ca. 11.000 kr. årligt, svarende til en reduktion på ca. 4-5 pct. af den maksimale a-
dagpengesats.
Tabel 1
Pensionsformue og efterlønsydelse efter pensionsmodregning ved overgang til efterløn første år
-
Ufaglærte Faglærte
KVU
MVU
LVU
Alle
Alle 2030
1)
--- 1.000 kr. ---
Pensionsformue,
median
0
327
534
902
1.797
2.061
556
950
--- Pct. af maksimale dagpengesats ---
Ydelse ift. gældende
regler
9
3
2
0
-4
-5
2
0
--- kr. (2011 niveau) ---
Ydelse ift. gældende
regler (før skat)
Efterlønsydelse
17.900
6.400
4.300
600
-8.300
-11.000
4.100
200
Anm.: Ændring i ydelse er beregnet i forhold til gældende regler ved overgang til efterløn, før to-årsreglen er opfyldt,
dvs. hvor der er pensionsmodregning på 60 pct. af beregningsgrundlaget med et bundfradrag på 13.800 kr.
1) Der er taget udgangspunkt i stigningen i pensionsformue for de årgange, som kan modtage efterløn i 2030,
sammenlignet med dem som overgik til efterløn i 2008.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2008.
11
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0012.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Bilag 1. Gradvist højere efterløns- og folkepensionsalder
og kortere efterlønsperiode
Parterne er enige om gradvist at øge efterløns- og folkepensionsalderen samt at forkorte ef-
terlønsperioden til tre år. Personer, der er 57 år eller ældre ved udgangen af 2010, berøres
ikke af ændringerne.
Efterlønsalderen øges gradvist fra 60 til 64 år i perioden 2014 til 2023. Efterlønsalderen vil
være 64 år fra 2023 og indtil 2027, hvor den første gang kan sættes op som følge af levetids-
indeksering.
Folkepensionsalderen øges fra 65 til 67 år i perioden 2019-2022. Folkepensionsalderen vil
være 67 år fra 2022 og indtil 2030, hvor den første gang kan sættes op som følge af levetids-
indeksering. Før 2019 og fra 2027 og frem er folkepensionsalderen uændret i forhold til gæl-
dende regler (jf. Velfærdsaftalen fra 2006).
Reglen for levetidsindeksering fastholdes så den sikrer samme indeksering af folkepensions-
alderen som i Velfærdsaftalen, herunder at første mulige år med indeksering er 2030. Leve-
tidsindekseringen af efterlønsalderen fastholdes ligeledes uændret i forhold til Velfærdsafta-
len, udover at første mulige år med indeksering er 2027 (dvs. to år senere end i Velfærdsafta-
len), fordi efterlønsperioden på det tidspunkt er tre år.
Ændringerne i efterløns- og folkepensionsalderen for forskellige årgange og i forskellige år er
vist i tabel A og B sidst i bilaget.
Højere efterløns- og folkepensionsalder frem til 2022
Efterlønsalderen hæves med �½ år i hhv. 2014, 2015, 2016 og 2017, så efterlønsalderen
er 62 år i 2017. Det indebærer en fremrykning med fem år af den forhøjelse af efterløns-
alderen, der blev besluttet med Velfærdsaftalen.
Folkepensionsalderen hæves med �½ år i 2019, 2020, 2021 og 2022, så folkepensions-
alderen igen er 67 år i 2022. Det indebærer en fremrykning med fem år af den forhøjelse
af folkepensionsalderen, der blev besluttet med Velfærdsaftalen.
Efterlønsalderen hæves yderligere med �½ år i hhv. 2018 og 2019 og igen i 2022 og
2023, så efterlønsalderen er 64 år i 2023.
Efterlønsperioden udgør herefter tre år.
Levetidsindeksering af efterløns- og folkepensionsalderen fra 2027
Fra hhv. 2027 og 2030 øges aldersgrænserne for efterløn og folkepension i takt med
restlevetiden for 60-årige. Efterlønsperioden fastholdes uændret på tre år.
Indekseringsmekanismen udformes, så folkepensionsalderen udvikler sig på samme
måde som besluttet med Velfærdsaftalen. Folkepensionsalderen er 67 år fra 2022 indtil
2030, hvor folkepensionsalderen første gang kan levetidsindekseres.
Efterlønsalderen levetidsindekseres ligeledes efter principperne i Velfærdsaftalen, men
forhøjelserne træder i kraft to år senere, idet efterlønsperioden er forkortet til tre år. Ef-
12
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0013.png
Aftale om senere tilbagetrækning
terlønsalderen er 64 år fra 2023 indtil 2027, hvor efterlønsalderen første gang kan leve-
tidsindekseres.
Med den foreliggende levetidsprognose vil indekseringen betyde, at den forventede pe-
riode med efterløn og pension udgør omkring 19�½ år i årene fra omkring 2040, når rest-
levetiden opgøres ved efterlønsalderen.
Indekseringsmekanismen fastsættes, så
a) Perioden på folkepension opgjort ud fra levetiden for en 60-årig på længere sigt ud-
gør omkring 14�½ år.
b) Der træffes første gang beslutning om ændring i aldersgrænserne i 2015 og heref-
ter hvert femte år.
c) Ændringer i folkepensionsalderen indfases med et varsel på 15 år, dvs. første muli-
ge år med levetidsindeksering af folkepensionsalderen er 2030.
d) Efterlønsalderen ændres med samme regulering som folkepensionsalderen og med
ikrafttræden tre år tidligere, dvs. med et varsel på 12 år, og første mulige år med
regulering af efterlønsalderen er dermed 2027. Herved fastholdes en efterlønsperi-
ode på tre år.
e) Aldersgrænserne reguleres med højst 1 år af gangen.
f)
Hvis levetiden for 60-årige ikke stiger i forhold til den opgjorte levetid i 2004/2005,
fastholdes efterlønsalderen på 64 år og folkepensionsalderen på 67 år.
Den konkrete reguleringsmekanisme for folkepensionsalderen er som følger (her be-
skrevet for beslutning i 2015 og ikrafttrædelse i 2030):
a) Forudsat levetid = levetid i 2013/14 (dvs. senest kendte tal i 2015) + forudsat stig-
ning i levetiden på 0,6 år.
b) Beregnet folkepensionsalder i 2030 = forudsat levetid – 14�½ år (jf. ovenfor).
c) Folkepensionsalder i 2030 = beregnet folkepensionsalder i 2030 afrundet til nær-
meste halve år.
Dertil knyttes følgende betingelser:
d) Folkepensionsalderen er enten uændret eller reguleres med �½ eller (højst) 1 år af
gangen.
e) Hvis levetiden ikke stiger i forhold til den opgjorte levetid i 2004/2005, fastholdes
folkepensionsalderen på 67 år.
f)
Hvis levetiden mod forventning skulle falde fra et beslutningstidspunkt til det næste,
tages særskilt stilling til, om og i givet fald hvordan dette skal afspejle sig i regule-
ring af folkepensionsalderen.
Udmøntningen af indekseringsmodellen skal foretages i alle relevante love, bl.a. Lov om
arbejdsløshedsforsikring mv., Lov om fleksydelse og Lov om social pension (folkepensi-
on).
Fast høj sats for efterlønsydelsen
Satsen for efterlønsydelsen til fuldtidsforsikrede fastsættes til 100 pct. af den maksimale
a-dagpengesats (199.160 kr. årligt i 2011-niveau) i hele efterlønsperioden, når efter-
lønsperioden er forkortet til tre år. Efterlønssatsen på 91 pct. af den maksimale a-
dagpengesats afskaffes dermed.
Ændringen omfatter personer, som er født 1. juli 1959 eller senere (dvs. som er 51�½ år
eller yngre ved udgangen af 2010), og som går på efterløn i 2023 eller senere.
13
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0014.png
Aftale om senere tilbagetrækning
For personer, som er født fra den 1. januar 1956 og frem til og med 30. juni 1959 (dvs.
som er mellem 51 og 54 år ved udgangen af 2010), er efterlønsperioden mellem 3�½ og
4�½ år. For denne gruppe indfases de ændrede regler gradvist:
a) Personer født fra 1. januar frem til og med 30. juni 1956 har en efterlønsperiode på
4�½ år. Den gruppe vil have ret til en efterlønssats på 100 pct. af maksimale a-
dagpenge i de sidste tre år af efterlønsperioden, hvis de vælger ikke at modtage ef-
terløn i de første 1�½ år af efterlønsperioden (og opfylder et krav om mindst 2.340
timers arbejde fra efterlønsbeviset har virkning). Hvis man vælger at begynde at
modtage efterløn indenfor de første 1�½ år (eller inden arbejdstimekravet er opfyldt),
er efterlønssatsen 91 pct. af maksimale a-dagpenge i hele efterlønsperioden.
b) Personer født fra 1. juli 1956 frem til og med 31. december 1958 har en efterløns-
periode på 4 år. Den gruppe vil have ret til en efterlønssats på 100 pct. af maksima-
le a-dagpenge i de sidste tre år af efterlønsperioden, hvis de vælger ikke at modta-
ge efterløn i det første år af efterlønsperioden (og opfylder et krav om mindst 1.560
timers arbejde fra efterlønsbeviset har virkning). Hvis man vælger at begynde at
modtage efterløn indenfor det første år (eller inden arbejdstimekravet er opfyldt), er
efterlønssatsen 91 pct. af maksimale a-dagpenge i hele efterlønsperioden.
c) Personer født fra 1. januar frem til og med 30. juni 1959 har en efterlønsperiode på
3�½ år. Den gruppe vil have ret til en efterlønssats på 100 pct. af maksimale a-
dagpenge i de sidste tre år af efterlønsperioden, hvis de vælger ikke at modtage ef-
terløn i det første halve år af efterlønsperioden (og opfylder et krav om mindst 780
timers arbejde fra efterlønsbeviset har virkning). Hvis man vælger at begynde at
modtage efterløn indenfor det første halve år (eller inden arbejdstimekravet er op-
fyldt), er efterlønssatsen 91 pct. af maksimale a-dagpenge i hele efterlønsperioden.
Skærpet modregning i efterlønsydelse for pensionsformue
Modregningen i efterlønsydelsen for pensionsformue (pensionsdepoter og formueværdi
af pensionstilsagn) øges fra 60 pct. til 80 pct. af modregningsgrundlaget.
Bundfradraget i pensionsmodregningen (på 13.800 kr. i 2011-niveau) bortfalder.
De ændrede regler for modregning i efterlønsydelsen for pensionsformue omfatter hele
efterlønsperioden.
Den gældende særregel for modregning i efterlønsydelsen for løbende pensioner, der er
oprettet som led i et ansættelsesforhold og udbetales i efterlønsperioden, skærpes pa-
rallelt. Det indebærer, at modregningsprocenten for de årligt udbetalte beløb fra disse
ordninger forhøjes fra 50 pct. uden bundfradrag til 64 pct. uden bundfradrag.
De regler, der i dag gælder for pensionsmodregning, når man opfylder to-årsreglen,
bortfalder (dvs. at to-årsreglen reelt afskaffes med hensyn til modregning for pensions-
formue).
De ændrede regler omfatter personer, som er født 1. januar 1956 eller senere (dvs. som
er 54 år eller yngre ved udgangen af 2010), og som går på efterløn i 2018 eller senere.
Pensionsformuen skal opgøres således, at det sikres, at udbetaling før efterlønsalderen
og efter at de private ordninger ikke længere er omfattet af afgiften på 60 pct., ikke med-
fører lavere modregning.
14
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0015.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Optjening af skattefri præmie i hele efterlønsperioden
Der er som udgangspunkt mulighed for at optjene skattefri præmie i hele efterlønsperio-
den. Der optjenes ret til én skattefri præmieportion hver gang, man har arbejdet 481 ti-
mer, fra efterlønsbeviset har virkning.
Muligheden for at optjene skattefri præmie ophører, hvis man begynder at modtage ef-
terløn i løbet af de første to år af efterlønsperioden eller inden, man har arbejdet mindst
3.120 timer, fra efterlønsbeviset har virkning.
Hvis man ikke har modtaget efterløn i de første to år i efterlønsperioden og har opfyldt
timekravet, bevares muligheden for at optjene skattefri præmie i den resterende del af
efterlønsperioden, også hvis man begynder at modtage efterløn.
Der kan maksimalt medregnes 5.772 timer til den skattefri præmie (12 portioner), uanset
om der er arbejdet flere timer. Hvis der i efterlønsperioden er udbetalt dagpenge eller ef-
terløn, vil antallet af mulige timer til optjening af skattefri præmie blive sat tilsvarende
ned.
De ændrede regler omfatter personer, som er født 1. januar 1956 eller senere (dvs. som
er 54 år eller yngre ved udgangen af 2010), og som går på efterløn i 2018 eller senere.
For personer født mellem 1. januar 1956 og 30. juni 1959, som går på efterløn i 2018 el-
ler senere, indfases de ændrede regler gradvist: Når efterlønsperioden er hhv. 4�½, 4 og
3�½ år er der mulighed for optjening af skattefri præmie de sidste tre år af efterlønsperio-
den efter ovennævnte regler, forudsat at man har været i beskæftigelse svarende til
gennemsnitlig mindst 30 timer om ugen og ikke har modtaget efterløn i de første hhv.
1�½, 1 og �½ år af efterlønsperioden.
Aktiv tilmelding til efterlønsordningen
Fra den 1. januar 2013 må a-kasserne alene opkræve efterlønsbidrag fra medlemmer,
der aktivt har tilkendegivet, at de ønsker at indbetale efterlønsbidrag.
Ændringen berører ikke personer, der er tilmeldt efterlønsordningen før den 1. januar
2013.
Midlertidig mulighed for skattefri udbetaling af efterlønsbidrag
Der gives mulighed for i en periode på 6 måneder i 2012, som skal fastlægges nærme-
re, at træde ud af efterlønsordningen inden efterlønsalderen og få de indbetalte efter-
lønsbidrag tilbagebetalt skattefrit. Den skattefrie tilbagebetaling omfatter efterlønsbidrag,
der er indbetalt fra 1999 til 15. maj 2011.
Indbetalinger, der er foretaget med virkning fra 2011 og indtil en eventuel udtræden af
efterlønsordningen indtil en fastlagt periode i 2012, vil derfor blive pålagt en afgift på 30
pct., der omtrent modsvarer skatteværdien af fradraget for indbetalinger i en gennem-
snitskommune.
Personer, der har benyttet muligheden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag,
kan ikke efterfølgende benytte fortrydelsesordningen i efterlønsreglerne.
Udbetalinger fra pensionsordninger
De gældende muligheder for at ophæve eller påbegynde udbetaling fra private pensi-
onsordninger uden betaling af afgift på 60 pct. ændres ikke som følge af aftalen. Der-
med vil der også med den tre-årige efterlønsordning fortsat være mulighed for at ophæ-
ve eller begynde udbetalingen fra pensionsordninger fem år før, man når folkepensions-
alderen, uden at man skal betale afgiften på 60 pct.
15
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0016.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Fleksydelse
Reglerne om fleksydelse, herunder aldersgrænser mv., justeres parallelt med ændrin-
gerne i reglerne for efterlønsordningen, hvor der er parallelitet mellem de to regelsæt.
16
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0017.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Tabel A
Efterløns- og folkepensionsalder for forskellige årgange
Velfærdsaftalen
Alder ved
Personer
udgangen
født i
af 2010
1953:1
1953:2
1954:1
1954:2
1955:1
1955:2
1956:1
1956:2
1957:1
1957:2
1958:1
1958:2
1959:1
1959:2
1960:1
1960:2
1961:1
1961:2
1962:1
1962:2
1963:1
1963:2
1964:1
1964:2
1965:1
1965:2
1966:1
1966:2
1967:1
1967:2
1968:1
1968:2
1969:1
1969:2
1970:1
1970:2
Senere
57
57
56
56
55
55
54
54
53
53
52
52
51
51
50
50
49
49
48
48
47
47
46
46
45
45
44
44
43
43
42
42
41
41
40
40
Efterløns-
alder
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60�½
61
61�½
62
62
62
62
62
63
63
63
63
63
63
63
63
64
64
64
64
64
64
64
64
Indekseres
Folkepensi-
onsalder
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65�½
66
66�½
67
67
67
67
67
68
68
68
68
68
68
68
68
69
69
69
69
69
69
69
69
Indekseres
Aftale om senere tilbagetrækning
Efterlønsalder
60
60
60�½
61
61�½
62
62�½
63
63
63
63
63
63�½
64
64
64
64
64
64
64
65
65
65
65
65
65
65
65
66
66
66
66
66
66
66
66
Indekseres
Folke-
pensionsalder
65
65
65�½
66
66�½
67
67
67
67
67
67
67
67
67
67
67
67
67
67
67
68
68
68
68
68
68
68
68
69
69
69
69
69
69
69
69
Indekseres
Antal år på
efterløn
5
5
5
5
5
5
4�½
4
4
4
4
4
3�½
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
17
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0018.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Tabel B
Efterløns- og folkepensionsalder i forskellige år
Velfærdsaftalen
År
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
Senere
Efterlønsalder
60
60
60
60
60
60
60
60
60�½
61
61�½
62
62
62
63
63
63
63
63
64
64
64
64
64
65
65
65
65
65
65�½
65�½
65�½
65�½
65�½
66
Indekseres
Folkepensionsalder
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65�½
66
66�½
67
67
67
68
68
68
68
68
69
69
69
69
69
70
70
70
70
70
70�½
Indekseres
Aftale om senere tilbagetrækning
Efterlønsalder
60
60
60
60�½
61
61�½
62
62�½
63
63
63
63�½
64
64
64
64
65
65
65
65
65
66
66
66
66
66
67
67
67
67
67
67�½
67�½
67�½
67�½
Indekseres
Folkepensionsalder
65
65
65
65
65
65
65
65
65�½
66
66�½
67
67
67
67
67
67
67
67
68
68
68
68
68
69
69
69
69
69
70
70
70
70
70
70�½
Indekseres
18
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0019.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Bilag 2. Seniorførtidspension
Ordningen skal sikre en hurtigere og enklere adgang til førtidspension for personer med hid-
tidig tilknytning til arbejdsmarkedet, der når folkepensionsalderen inden for de følgende 5 år.
Der er tale om en enklere og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af før-
tidspension.
Formålet med ordningen er:
At sikre personer, der er nedslidte eller har væsentlige helbredsproblemer efter et langt
arbejdsliv, en mulighed for forsørgelse i op til fem år forud for folkepensionen.
At undgå en langstrakt og unødig brug af aktive beskæftigelsesrettede tilbud med hen-
blik på at afklare en eventuel restarbejdsevne.
At målgruppen får ret til en hurtig afklaring af deres fremtidige muligheder. Der skal så-
ledes træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension inden for seks måneder efter
ansøgning.
Målgruppen består som udgangspunkt af personer, som udover at have mindre end fem år
indtil folkepensionsalderen, har haft en langvarig arbejdsmarkedstilknytning.
Målgruppen skal desuden forud for tidspunktet for indgivelse af ansøgning om seniorførtids-
pension have haft tilknytning til arbejdsmarkedet, dvs. ansøgeren kommer enten direkte fra
beskæftigelse, modtager sygedagpenge, kontanthjælp mv. eller har haft et helbredsbetinget
arbejdsophør.
For denne målgruppe, dvs. personer med sådan tilknytning til arbejdsmarkedet, vil der typisk
foreligge nødvendige oplysninger til dokumentation af arbejdsevnen i forhold til at klare kra-
vene på arbejdsmarkedet.
Seniorførtidspension er ikke – som efterløn – betinget af, at ansøgeren har betalt til ordnin-
gen eller er medlem af en a-kasse. Personer med en langvarig og stabil tilknytning til ar-
bejdsmarkedet, som allerede har fravalgt efterlønsordningen, vil således også kunne søge
om seniorførtidspension. Kravet om tilknytning til arbejdsmarkedet betyder, at fx personer,
som har haft langvarige perioder på kontanthjælp, ikke omfattes.
Ansøgning
Personer i den relevante aldersgruppe, som mener, at de er nedslidte og gerne vil have før-
tidspension, kan på eget initiativ indgive ansøgning til kommunen. Såfremt ansøgeren opfyl-
der betingelserne, vil sagsbehandling efter reglerne om seniorførtidspension blive påbegyndt
umiddelbart herefter, og kommunen skal træffe afgørelse om førtidspension inden for 6 må-
neder.
19
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0020.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Sagsbehandling og vurdering af arbejdsevne
Kriteriet for tilkendelse af førtidspension er uændret og består i, at der skal være tale om en
væsentlig og varig nedsat arbejdsevne, som betyder, at pågældende ikke vil være i stand til
at forsørge sig selv ved et arbejde – herunder i et fleksjob.
Afklaringen gennemføres hurtigere og mere enkelt end efter de almindelige regler for førtids-
pension, da der typisk er tale om personer tæt på pensionsalderen med et langt arbejdsliv
bag sig. For disse personer vil dokumentationen for en væsentlig og varig nedsættelse af ar-
bejdsevnen i højere grad foreligge end for personer, der alene har haft en svag eller spora-
disk tilknytning til arbejdsmarkedet. Der er således ikke behov for at gennemføre fx arbejds-
prøvning, omskoling, revalidering mv. Her kan det tillægges særlig betydning, hvis der er
sammenhæng mellem sygdomshistorikken og det forhold, at pågældende ikke længere har
et arbejde. Hertil kommer, at arbejdsmarkedsperspektivet er relativt kort for personer, der
nærmer sig folkepensionsalderen.
For at sikre, at kommunerne kan vurdere sagen inden for seks måneder, vil der i højere grad
blive lagt vægt på de oplysninger, der allerede er tilgængelige. Kommunen kan også indhen-
te nødvendige nye oplysninger indenfor tidsfristen.
Som dokumentation for den varigt nedsatte arbejdsevne skal der lægges vægt på foreliggen-
de oplysninger fra fx speciallæger eller tidligere sygdomsjournaler mv., oplysninger om tidli-
gere arbejdsmarkedstilknytning og arbejdsfunktioner samt årsager til arbejdsophør eller sy-
gemelding, der kan dokumentere de manglende muligheder for at klare kravene på arbejds-
markedet. Jo længere tid en person har haft en forudgående tilknytning til arbejdsmarkedet
forud for ansøgningen, desto bedre dokumentation kan der anses at foreligge i forhold til vur-
deringen af den nedsatte arbejdsevne. Der er altså tale om, at dokumentationskravet i forhold
til fx mulighed for udvikling af arbejdsevnen allerede er løftet.
Det er ikke tilstrækkeligt, at borgerens egen læge vurderer, at en person kan have helbreds-
mæssig gavn af at få tilkendt førtidspension. Men kommunen kan lade sådanne oplysninger
indgå sammen med øvrige oplysninger om sygehistorik mv. for at belyse, i hvilket omfang
den pågældende har en varigt nedsat arbejdsevne.
Såfremt arbejdsevnen ikke er dokumenteret til at være væsentligt og varigt nedsat, kan
kommunen give afslag på førtidspension og i stedet give et relevant arbejdsmarkedsrettet til-
bud.
Afgørelsen
Det er fortsat kommunen, der efter en socialfaglig vurdering træffer afgørelse om, hvorvidt
ansøgeren er berettiget til førtidspension, eller om der skal gives afslag.
Vurderer kommunen, at ansøgeren opfylder betingelserne for ret til seniorførtidspension, til-
kendes pensionen. Vurderer kommunen, at en person ikke opfylder betingelserne om en va-
rig og væsentlig nedsættelse af arbejdsevnen, skal der gives afslag. Pågældende vurderes
derfor til fortsat at kunne varetage et arbejde.
20
B 120 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke partier der indgår i forligskredsen vedrørende seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
1760229_0021.png
Aftale om senere tilbagetrækning
Hvis den pågældende ikke aktuelt har et arbejde, herunder et indkomstgrundlag, vil ved-
kommende være omfattet af de muligheder for forsørgelsesydelser, som gælder for alle an-
dre. Det kan afhængig af de konkrete forhold dreje sig om arbejdsløshedsdagpenge, syge-
dagpenge eller kontanthjælp.
Der vil være mulighed for at klage over kommunens afgørelse.
Ydelsen
Satsen for førtidspension udgør 199.128 kr. årligt for enlige og 169.260 kr. (2011-niveau) for
gifte og samlevende. Personer, der tilkendes førtidspension efter ansøgning via reglerne for
seniorførtidspension, vil modtage førtidspension med samme satser og efter samme regler
om fx indtægtsregulering, der gælder for alle andre.
Udover selve pensionsydelsen kan førtidspensionister også modtage særlige handicapkom-
penserende ydelser og modtage boligsikring efter gunstigere regler end andre.
Ikrafttrædelse
Seniorførtidspension indføres med virkning for de årgange, der ikke vil kunne modtage efter-
løn i fem år. Efterlønsperioden reduceres fra fem år for personer, der er født 1. januar 1956
eller senere. Seniorførtidspension vil således kunne søges af personer, der fra og med 1. ja-
nuar 2014 når folkepensionsalderen inden for de følgende fem år.
21