Til beslutningsforslag nr.
B 9
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. marts 2017
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af brugerbetaling for
tolkeydelser
[af Martin Henriksen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12. oktober 2016
og var til 1. behandling den 13. december 2016. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Lægeforeningen. Udlændinge- og
integrationsministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse.
Deputationer
Endvidere har Lægeforeningen mundtligt over for udval-
get redegjort for sin holdning til beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget deler intenti-
onen i beslutningsforslaget ud fra den grundlæggende be-
tragtning, at kommer man hertil som flygtning eller indvan-
drer, skal man lære det danske sprog, så man kan begå sig i
det danske samfund, og så man ikke i årevis har brug for dy-
re tolke, der bliver betalt af andre borgeres skattekroner. So-
cialdemokratiet kan imidlertid ikke støtte det konkrete be-
slutningsforslag, idet Socialdemokratiet er bekymret for, at
det vil få den konsekvens, at flere børn vil blive anvendt
som tolke i deres forældres møde med samfundet, herunder
hos lægen, på sygehuset, hos kommunen m.v. Det mener vi
ikke er rimeligt over for børnene. Socialdemokratiet vil ger-
ne medvirke til en fortsat diskussion af muligheden for, at
der kan strammes op på statens udgifter til tolkeydelser. Det
skal blot være på en måde, der hverken rammer børnene el-
ler ødelægger integrationen.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte be-
slutningsforslaget, da en brugerbetaling for tolkeydelser som
foreslået her vil føre til misforståelser, fejldiagnoser, fejlbe-
handling, måske uretfærdige retsafgørelser og helt sikkert
ulykkelige situationer, hvor børn presses til at tolke for deres
forældre om sager, der er alt for alvorlige for børn at be-
skæftige sig med. Flygtninge og indvandrere modtager i dag
kraftige tilskyndelser til at lære godt dansk hurtigst muligt.
Og for mange lykkes det med flot resultat. Men vi opnår in-
tet godt ved at indføre brugerbetaling på tolkeydelser for de
flygtninge og indvandrere, der ikke har formået at lære godt
dansk inden for 2 år. Tolkeområdet bør i stedet styrkes med
bl.a. en certificeringsordning og gode tolkeuddannelser, så
vi sikrer tolkning af høj kvalitet i sundhedssystemet, på det
sociale område og i rets- og asylsystemet, så sundhedsarbej-
dere, jurister, socialrådgivere og andre, der skal træffe afgø-
relser, får det bedst mulige grundlag for at træffe den rigtige
afgørelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla-
get til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX019829