Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-05-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPJBJ
Sagsnr.: 1702260
Dok. nr.: 372773
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 om B 78 til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren
bedes forholde sig til, hvorvidt det objektivt set vil være muligt at imple-
mentere hver enkelt af forslag i B 78 og B 79, herunder bl.a. punkt a.-j. i B 79.”
Svar:
Kommunerne har efter de gældende regler vide rammer for at stille specifikke krav til
de private leverandører i ældreplejen, hvis de ønsker det.
Hvorvidt der fra centralt hold skal stilles bestemte krav i forbindelse med kommuner-
nes brug af private leverandører via lovgivningen er i høj grad et politisk spørgsmål. I
forbindelse hermed kan det bemærkes, at der er elementer i beslutningsforslagene B
78 og B 79, der eksempelvis må antages at virke udgiftsdrivende, medføre væsentlige
administrative byrder for såvel myndigheder som private erhvervsdrivende, ind-
skrænke den kommunale selvbestemmelse på området eller afvige fra den danske ar-
bejdsmarkedsmodel
–
men som objektivt set vil kunne gennemføres, såfremt et poli-
tisk flertal i Folketinget skulle beslutte det, via ændring i en eller flere love.
Da de enkelte punkter i forslagene i stor udstrækning vedrører forhold på erhvervs-
og beskæftigelsesområdet, har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra
henholdsvis Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet til brug for min besva-
relse.
Beskæftigelsesministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”For
så vidt angår pkt. d) i B 79 så henstiller Beskæftigelsesministeriets cirkulære af
30. juni 2014 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, at kommuner og regioner
anvender arbejdsklausuler. Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det objek-
tivt set vil være muligt at pålægge kommuner at anvende arbejdsklausuler. Det be-
mærkes dog i den forbindelse, at hvis det gøres lovpligtigt for kommuner at bruge ar-
bejdsklausuler, hvor det i dag er frivilligt, vil lovgiver bevæge sig ind på et område,
som i overensstemmelse med den danske arbejdsmarkedsmodel traditionelt er over-
ladt til arbejdsmarkedets parter. Det vil med andre ord ikke flugte med den måde, vi
plejer at indrette os på på det danske arbejdsmarked. Det vil således skulle fremgå
klart af loven, hvilke krav en kommune skal stille overfor en leverandør vedrørende
aflønning af de pågældende medarbejdere hos leverandøren.