Europaudvalget 2016-17
B 74
Offentligt
1755885_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016 - 11811
HPA
11. maj 2017
EUU B74
endeligt svar på spørgsmål 35 fra Folketingets
Europaudvalg stillet den 7. april 2017 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Kan ministeren be- eller afkræfte, at hvis Danmark nægter at
efterkomme eller anerkende CETA's ICS-tribunals afgørelse, kan nogle
eller alle afgørelser håndhæves ved andre landes domstole, der kan
bestemme, at den danske stats ejendom i udlandet skal konfiskeres for at
betale erstatningssummen?
Svar
Parterne i en tvist for et ICS-panel skal frivilligt efterkomme en afgørelse
om udbetaling af kompensation, som måtte blive truffet i medfør af
tvistbilæggelsesmekanismen. Det følger af bestemmelserne i CETA-
aftalens artikel 8.41. Det gælder naturligvis også for Danmark. I den
usandsynlige situation, at Danmark
i strid med aftalen
måtte nægte at
betale kompensation, som følge af en sag, som går Danmark imod ved
ICS, kan klager tage afvisningen videre i det danske retssystem. Hvis den
danske retsinstans skulle vælge ikke at pålægge Danmark at betale
kompensationen, kan spørgsmålet om manglende betaling tages videre i
retssystemet i et andet land (hvilket land afhænger af den
mæglingsramme, som parterne har valgt, jf. art. 8.23). I hovedreglen skal
Danmark efterkomme den afgørelse, der her træffes, og det kan i den
af spørgeren fremstillede hypotetiske situation
føre til konfiskation af
kommercielle danske aktiver
dog ikke ejendomme, hvortil der er
knyttet immunitet, f. eks. ambassader. Ovenstående er et helt
almindeligt princip inden for investeringsbeskyttelse, som har eksisteret i
årtier, og skal tilsikre, at en klager i sidste ende rent faktisk får den
B 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvorvidt CETA’s ICS-tribunals afgørelse kan håndhæves ved andre landes domstole, til udenrigsministeren
2
kompensation, man måtte have ret til, uanset om den ene aftaleparts
retssystem ikke måtte leve op til internationale standarder.
Lad mig samtidig minde om, at formålet med investor-stat
tvistløsningssystemet alene er at beskytte udenlandske investorer imod
usaglig diskrimination, unfair og ulige behandling og ulovlig
ekspropriation (f.eks. uden tilstrækkelig kompensation). CETA er ikke til
hinder for staters ret til at vedtage lovgivning på baggrund af legitime
politiske mål. Og det er præciseret i CETA, at den omstændighed, at en
part regulerer på en måde, der har negativ indvirkning på en investering,
ikke i sig selv udgør en tilsidesættelse
af CETA’s bestemmelser om
investeringsbeskyttelse.