Til beslutningsforslag nr.
B 71
Folketinget 2016-17
Beretning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 28. september 2017
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af krav om helårsbeboelse i
nyopførte boliger
[af Søren Egge Rasmussen (EL), Kaare Dybvad (S), Merete Dea Larsen (DF), Roger Matthisen (ALT) og
Kirsten Normann Andersen (SF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23. februar 2017
og var til 1. behandling den 26. april 2017. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Lars Vestergaard, København
N.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) er enige
om, at reglerne for bopælspligt bør omfatte nyopførte boli-
ger, hvor der endnu ikke har været anmeldt en folkeregister-
adresse, og hvor kommunen kræver helårsbeboelse i lokal-
planen.
Boligmangel er et problem i flere byer, og det er nødven-
digt at give kommunerne så mange redskaber som muligt til
at imødegå dette. Et vigtigt redskab er en kommunes mulig-
hed for at undgå, at mange boliger står tomme. Muligheden
for håndhævelse eksisterer for boliger, hvor der har været
tilknyttet en folkeregisteradresse, men mangler, hvor dette
ikke er tilfældet.
Boligreguleringsloven har bl.a. til hensigt at sikre, at den
boligmasse, som findes i en kommune, også udnyttes. Dette
krav gælder dog kun for boliger, hvor der har været tilknyt-
tet en folkeregisteradresse. Således vil nybyggede boliger
ikke være omfattet af boligreguleringslovens krav om bo-
pælspligt.
Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning har i
2015 og 2017 dokumenteret, at der er et stort antal nybygge-
de og nyindrettede boliger i København, som reelt er ubebo-
ede. Med Københavns planer om, at der skal bygges 45.000
nye boliger frem mod 2027, må problemet forventes at stige.
Tomme boliger er et problem i sig selv, men der er flere
eksempler på, at boliger, der ellers er udlagt som helårsbe-
boelse, samtidig benyttes til midlertidige udlejninger. Dette
kan håndhæves ved planloven, men det kan være admini-
strativt tungt, og en kommunes handlemulighed er i yderste
konsekvens bøder. Ved at udvide bopælspligten til også at
omfatte tomme, nyopførte boliger vil kommunernes handle-
mulighed også omfatte en anvisning af lejere til de pågæl-
dende boliger.
Et mindretal i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) opfor-
drer derfor regeringen til at forberede en ændring af boligre-
guleringslovens § 50, stk. 1, og eventuel anden relevant lov-
givning, så nyopførte boliger bliver omfattet af kravet om
helårsbeboelse i de lokalplaner, hvor kommunen kræver hel-
årsbeboelse.
DF finder ikke anledning til at foretage yderligere, da
transport-, bygnings- og boligministeren i brev af 28. sep-
tember 2017 har oplyst, at ministeren i den kommende sam-
ling agter at fremsætte et lovforslag på området for at styrke
kommunernes muligheder for at håndhæve reglerne om bo-
pælspligt og klargøre regelsættet omkring korttidsudlejning.
AX020480