Retsudvalget 2016-17
B 65 Bilag 2
Offentligt
1747723_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 65
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 20. april 2017
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om offentliggørelse af indsamlede
overvågningsbilleder
[af Peter Kofod Poulsen (DF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til beslut-
ningsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7. februar 2017 og
var til 1. behandling den 14. marts 2017. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændrings-
forslag.
Venstres medlemmer af udvalget påpeger, at ændrings-
forslaget indebærer, at kravet til politiet om som udgangs-
punkt at offentliggøre overvågningsbilleder sendt af private
borgere, når der samtidig indgives en politianmeldelse, op-
gives. Med ændringsforslaget er det fortsat hensigten, at der
skal oprettes en digital løsning, som kan anvendes til at of-
fentliggøre overvågningsbilleder, som politiet har modtaget
fra borgere, der har været udsat for eller været vidne til en
forbrydelse.
Det er politiet, som beslutter, om de indsamlede overvåg-
ningsbilleder skal offentliggøres. Politiets offentliggørelse
skal ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, men
politiet bør som led i deres overvejelser sikre, at billedmate-
riale generelt kommer hurtigere til offentlighedens kend-
skab, end det gør i dag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og SF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er enige med ju-
stitsministeren i følgende fra justitsministerens tale ved 1.
behandling:
»Når man som borger henvender sig til politiet med fo-
tos, videomateriale og andre relevante oplysninger til efter-
forskningen af kriminalitet, skal man naturligvis tages se-
riøst. Derfor mener jeg også, at det er en god idé med en di-
gital løsning, som sikrer, at private og virksomheder let og
enkelt kan aflevere overvågningsmateriale til politiet. Vi ar-
bejder derfor på, at der bliver etableret en løsning, så politiet
bedre kan bruge overvågningsmateriale fra private og virk-
somheder i deres eftersøgning og efterforskning. Det er et
vigtigt initiativ, for den teknologiske udvikling betyder, at
flere og flere i dag hurtigt og nemt kan dokumentere
forbrydelser, og at man derfor kan ligge inde med f.eks. fo-
tos og videomateriale, der kan have betydning for politiets
arbejde.
Samtidig er vi også ved at se på, hvilke muligheder f.eks.
butikker har for at dele oplysninger om tyverier og andre
kriminalitetsformer med hinanden. Og endelig er der igang-
sat en generel kortlægning, som skal afdække problemer i
forbindelse med borgernes kontakt med politiet, og hvilke
initiativer der skal tages for at forbedre kontakten. I kortlæg-
ningen er politiets indhentning og brug af fotos og videoma-
teriale fra private og virksomheder et selvstændigt spor. Vi
vil således gøre, hvad vi kan, for at problemet bliver løst på
rette vis.
I forhold til forslaget om, at politiet skal offentliggøre
billeder, de modtager fra borgere af mulige lovovertrædel-
ser, er jeg mere skeptisk. Det er og skal være en politimæs-
sig opgave at vurdere, hvordan optagelser skal benyttes i ef-
terforskningen, ligesom det er en politimæssig opgave at of-
fentliggøre signalement eller andre oplysninger, der skal fø-
re frem til en gerningsmand. Herudover er det meget indgri-
bende at blive hængt ud som lovovertræder i offentligheden,
AX019974
B 65 - 2016-17 - Bilag 2: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 20. april 2017
1747723_0002.png
2
f.eks. på sociale medier eller andre steder på nettet, især når
man tager i betragtning, hvor svært det er at slette oplysnin-
ger fra internettet eller fra den kollektive erindring. I mange
tilfælde vil en offentliggørelse derfor ikke stå mål med den
begåede lovovertrædelse. Og derfor kan politiet i dag kun
offentliggøre billeder, hvis nogle særlige betingelser i rets-
plejeloven er opfyldt. Og sådan mener jeg også det bør være
fremadrettet.«
Derfor kan Enhedslisten ikke støtte forslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF) tiltrådt af et
flertal
(S, V, LA, ALT og
KF):
Til teksten
1)
2. pkt.
udgår.
[Ændring af kravet til politiet om at offentliggøre overvåg-
ningsbilleder]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at kravet til politiet om al-
tid at offentliggøre overvågningsbilleder sendt af private
borgere, når der samtidig indgives en politianmeldelse, mo-
dificeres. Med ændringsforslaget er det fortsat hensigten, at
der skal oprettes en digital platform, som kan anvendes til at
offentliggøre overvågningsbilleder, som politiet har modta-
get fra borgere, der har været udsat for eller været vidne til
en forbrydelse.
Det overlades dog til politiet at vurdere, hvornår det er
mest hensigtsmæssigt at offentliggøre disse billeder i for-
hold til efterforskningen, men politiet bør som led i disse
overvejelser sikre, at billedmateriale generelt kommer hurti-
gere til offentlighedens kendskab, end det gør i dag.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA)
Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
B 65 - 2016-17 - Bilag 2: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 20. april 2017
1747723_0003.png
3
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende B 65
Bilagsnr. Titel
1
1. udkast til betænkning