Da vores transportordfører er i Grønland for at tage sig af vigtige ting deroppe, taler jeg på partiets vegne, men det gør jeg også meget gerne, fordi jeg tidligere som miljøordfører har beskæftiget mig og nu som skatteordfører beskæftiger mig rigtig meget med både elbiler og el til busser osv.
Hele den grønne omstilling er noget, der er meget vigtigt for SF, og derfor kom jeg måske også med en lidt kantet bemærkning til Liberal Alliances ordfører, da han stod heroppe på talerstolen, for det er jo klart, at der er mange gode ting i det her forslag, som jeg synes er et rigtig godt forslag, må jeg hellere skynde mig at sige, og jeg er glad for, at Socialdemokratiet har fremsat det.
Det er måske mere end et kinderæg, for både støjgener, lugtgener og luftforurening er skyld i ikke alene mange sygedage, men også dødsfald i Danmark.
Men alt det til side, så er måske den allermest alvorlige grund til, at vi bliver nødt til at gennemføre den grønne omstilling, den, at vores klode simpelt hen er ramt af feber, så vi i Danmark også bliver nødt til at gøre vores for at sikre en grøn omstilling.
Flere af mine kollegaer, bl.a.
hr.
Henning Hyllested fra Enhedslisten, har været heroppe og sige, at vi ikke kun skal gøre det, fordi vi har forpligtet os til at opnå nogle klimamål inden for landbruget, inden for transporten, det, man kalder den ikkekvotebelagte sektor, men at vi først og fremmest skal gøre det for vores egen skyld, for konsekvenserne ved en klode, hvor klimaforandringerne går amok, er uoverskuelige.
Det vil ikke bare være enorme flygtningestrømme, der på ingen måde kan sammenlignes med dem, som vi ser i dag, det vil også være millioner af mennesker, der vil dø af sult, tørke, krige, ustabilitet, mangel på fødevarer osv.
osv., og det er blevet sagt i mange år.
Men jeg tror, at det først er nu, hvor alverdens forskere er enige om, at det her bliver konsekvenserne, hvis vi ikke gør noget, at langt de fleste er enige i, at det er den fremtid, vi går i møde, hvis ikke vi gør noget radikalt anderledes.
Hvis man ikke abonnerer på den tankegang, at det stensikkert bliver den fremtid, vi går i møde, hvis vi ikke gør noget, så er det svært at diskutere den grønne omstilling og nå frem til, at det er noget, vi alle sammen skal bidrage til.
Men det behøver jo slet ikke at være så trist, for der er rigtig mange arbejdspladser i den grønne omstilling, og det kan faktisk være med til at skabe et bedre liv for os alle sammen, for vi kan gøre tingene smartere.
Vi kan sikre nogle bedre byer, som det er rarere at leve i, hvor der er mindre luftforurening og færre støjgener, og hvor der er masser af grønne arbejdspladser, et område, hvor vi heldigvis har førertrøjen på.
Lige så godt og beundringsværdigt det er for Socialdemokratiet med det her forslag, lige så ærgerligt er det for mig med den aftale, som Socialdemokratiet for knap halvandet år siden indgik med den daværende regering, om at indføre afgifter på elbiler.
Jeg ved, at Socialdemokratiet gjorde det, fordi man mente, at der skulle findes en løsning, og det har jeg også respekt for, men jeg er bare ked af, at der ikke for de finansieringsforslag, som SF, Enhedslisten og andre partier kom med, kunne findes flertal i den kreds af partier.
For mens de forskellige europæiske lande og andre lande rundtomkring i verden buldrer af sted med elbiler – Norge, fordi man der har en strategi om at gøre det attraktivt – så sakker vi bagud.
Det betyder ikke kun noget for os herhjemme, det betyder også noget for den superstjernestatus, vi har haft i mange år som et grønt land.
Elon Musk var i Danmark og mødtes med flere af ordførerne her for at fortælle om, hvad der var på vej.
Der var, som ministeren også nævnte, planlagt kæmpe, kæmpe store anlæg for netop at få prisen ned på batterierne, og ministeren har jo fuldstændig ret i, at det er en af barriererne.
Men samtidig må det siges, at det altså kræver en strategi for en grøn omstilling for at kunne høste frugterne af den.
Og som Henning Hyllested var inde på tidligere, havde vi ikke, i hvert fald slet ikke så hurtigt, været globalt førende på vindmølleområdet, hvis ikke vi havde haft en plan, og hvis Svend Auken og andre ikke havde været så visionære at tage det skridt.
Vi havde ikke været globalt førende på høreapparatområdet, hvis vi ikke havde haft en national strategi om det.
Grundfos, Danfoss, en række af vores allerstørste virksomheder har fået en førerposition, fordi der har været en national strategi på det grønne område, på det teknologiske område, fordi der har været velfærdssystemer, som har gjort, at det her land har været en slags laboratorium for produkter, der ikke var kommercielle i starten, men som vi siden hen har levet rigtig godt af.
Jeg kom vidt omkring og startede ud med at sige, at vi støtter det her forslag, men jeg ville bare gerne bringe det lidt op i helikopterperspektiv.
Jeg synes, det er rigtig godt.