Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
B 29
Offentligt
1756903_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 8. marts 2017 har udvalget efter ønske fra MF Maria Reumert Gjerding
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 4 (Beslutningsforslag nr. B. 29)
Ministeren bedes redegøre for, hvordan folketinget, i sager der vedrører politiske
aftaler og lovgivning, kan få fuld offentlig adgang til forskningsresultater og faglige
rapporter, idet forskningsresultater og/eller de faglige rapporter er færdiggjort og
overleveret til et ministerium.
Svar
Udgangspunktet er, at Folketinget og offentligheden har samme adgang til forsk-
ningsresultater og faglige rapporter, som ligger til grund for de forslag og initiati-
ver, som regeringen fremlægger.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i samarbejde med fagministerier og
universiteter udarbejdet retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbetjening.
Retningslinjerne udgør grundlaget for arbejdet med forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening mellem parterne.
Det følger af retningslinjerne i bilaget vedr. publicering i forbindelse med forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening, at en myndighed ikke må udøve bestemmende
indflydelse på hvilke forskningsresultater mv., der publiceres, eller hvilke konklusi-
oner, forskeren eller universitetet drager i deres tolkning af resultater.
Det følger endvidere af retningslinjerne, at det altovervejende udgangspunkt er, at
universitetet har ret og pligt til at offentliggøre samtlige forskningsresultater uden
varetagelse af andre hensyn end dem, der sædvanligvis gør sig gældende for offent-
liggørelse af videnskabelige resultater. Dette gælder også i forhold til aktiviteter,
som gennemføres for en myndighed i henhold til en aftale om forskningsbaseret
myndighedsbetjening.
Der kan dog være behov for at aftale en kortere forberedelsestid i ministerierne
forud for offentliggørelse af en rådgivningsopgave. Dette skal da fremgå af aftalen
mellem parterne.
I nogle tilfælde kan der i leverancerne fra universiteterne være oplysninger, som ef-
ter de forvaltningsretlige regler er omfattet af tavshedspligt - også under politiske
Side
1/2
23. marts 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/014981-02
B 29 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvordan folketinget i sager der vedrører politiske aftaler og lovgivning kan få fuld offentlig adgang til forskningsresultater og faglige rapporter, til uddannelses- og forskningsministeren
1756903_0002.png
forhandlinger. Det kan for eksempel være i forbindelse med forhandlinger om æn-
dringer af en støtteordning, hvor offentliggørelse kan påvirke markedet uhensigts-
mæssigt eller forberedelse af dansk mandat til internationale forhandlinger, hvor
en offentliggørelse kan svække Danmarks forhandlingsposition.
Det er universitetet, der træffer afgørelse om, i hvilket omfang en konkret leverance
indeholder oplysninger, som er omfattet af tavshedspligt, og herunder om der evt.
er grundlag for at udsætte offentliggørelse af leverancen eller oplysninger i denne,
indtil begrundelsen for tavshedspligten ikke længere er til stede. Ministerierne kan
alene gøre universiteterne opmærksom, at de finder, at en rådgivningsleverance ef-
ter ministeriets vurdering helt eller delvist er omfattet af tavshedspligt.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Søren Pind
Side
2/2