Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 75
Offentligt
Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2017-1903
Doknr.
462378
Dato
31-03-2017
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 24. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 75
(alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Spørgsmål nr. 75:
”Mener
ministeren, at den i artiklen omtalte transkønnede far er fuldt ud ligestillet med
andre forældre i forhold til at blive anerkendt som far for sit barn? Der henvises til ar-
tiklen ”Juridisk er Jon en mand. Men for staten må han ikke være far for sin søn” bragt
i Information den 23. marts 2017.”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at der forud for loven om juridisk kønsskifte, lov nr. 752
af 25. juni 2014 om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af nyt
personnummer til personer, der oplever sig om tilhørende det andet køn), var nedsat
en tværministeriel arbejdsgruppe, der afgav sin rapport den 27. februar 2014. I det
tilhørende lovforslag, 2013/1 LF 182, henvises der i punkt 2 i de almindelige bemærk-
ninger til denne rapport som baggrund for det fremsatte lovforslag.
Ifølge den tværministerielle arbejdsgruppes kommissorium, havde arbejdsgruppen
bl.a. til opgave at opstille forskellige modeller for, at et kønsskifte kan anerkendes
juridisk samt at beskrive og vurdere administrative og økonomiske konsekvenser af de
enkelte modeller. Arbejdsgruppen havde også til at opgave at angive de etiske over-
vejelser, som de enkelte modeller efter arbejdsgruppens opfattelse måtte give anled-
ning til.
Følgende fremgår af punkt 9.3.2. i rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe
om betydningen for børnelovens bestemmeler om faderskab, moderskab og medmo-
derskab:
”Uanset hvilken model for juridisk kønsskifte der vælges, vil personer, der væl-
ger et juridisk kønsskifte, stadig være fertile eller kunne refertiliseres, hvorfor
det er relevant at vurdere, om muligheden for juridisk kønsskifte vil få betydning
for børnelovens bestemmelser om faderskab, moderskab og medmoderskab.
Børnelovens udgangspunkt er, at den kvinde, der føder et barn, er barnets mor.
Hvem der er barnets far eller medmor fastsættes blandt andet ud fra deres rela-
tion til barnets mor i tiden omkring undfangelse og fødsel.
I børnelovens forstand har man det køn, som man bruger til at forplante sig
med, hvorfor det ikke vil give anledning til fortolkningstvivl, at en eller begge