Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
B 103
Offentligt
1772789_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. juni 2017
2017-3217
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. maj 2017 fra DI Transport,
jf. B 103 - bilag 1.
Svar:
DI Transport har den 15. maj 2017 henvendt sig til Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget vedrørende forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af
social dumping i transportsektoren (Beslutningsforslag B103), som er fremsat
af Karsten Hønge og Jacob Mark fra SF og Kim Christiansen og Claus Kvist
Hansen fra Dansk Folkeparti.
DI Transport har gennemgået beslutningsforslaget og fremfører det synspunkt,
at flere af initiativerne i beslutningsforslaget tidligere er blevet behandlet og
afvist, og at flere af initiativerne er i strid med EU-lovgivningen.
Jeg skal bemærke, at den regulering, som forslagsstillerne ønsker at pålægge
regeringen at ændre, i vidt omfang er fastsat på EU-plan. Jeg er derfor enig i DI
Transports vurdering af, at flere af initiativerne er i direkte modstrid med EU-
lovgivningen.
Hvis man ønsker at ændre på reglerne, skal dette ske på EU-plan. Her er det
vigtigt at notere sig, at Europa-Kommissionen den 31. maj 2017 har fremsat en
række initiativer på vejgodstransportområdet i sin såkaldte ”vejpakke”.
Formålet med vejpakken er at sikre et velfungerende indre marked, som samti-
dig dæmmer op for ulovlige praksisser og social dumping.
På rådsmødet den 8. juni 2017 blev vejpakken præsenteret af Europa-
Kommissionen overfor transportministrene. Her tilkendegav jeg, at jeg vil ar-
bejde for, at der bliver klare og entydige definitioner på vejtransportområdet,
som gør reglerne mulige at håndhæve. På rådsmødet gjorde jeg desuden op-
mærksom på, at det er en særlig dansk prioritet, at der kommer til at gælde de
samme regler for kombineret transport, som der gælder for cabotagekørsel.
B 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/5-17 fra DI Transport, til transport-, bygnings- og boligministeren
1772789_0002.png
Den danske position om kombineret transport drøftede jeg også på et møde i
regi af den såkaldte ”Vejtransportalliance” den 7. juni 2017, hvor jeg overfor
transportministrene i Belgien, Frankrig, Holland, Italien, Luxembourg, Norge,
Sverige, Tyskland og Østrig søgte opbakning til den danske position.
For regeringen er formålet med at indgå i ”Vejtransportalliancen” at søge fælles
europæiske løsninger på fælles europæiske udfordringer, så vi får stoppet den
udvikling, hvor flere og flere lande ser sig nødsaget til at vedtage nationale sær-
regler.
Hvis man ønsker at bekæmpe ulovlige praksisser og sikre fair konkurrence, er
det altafgørende, at der findes fælles europæiske løsninger, hvor reglerne bliver
klare og entydige, så de er mulige at håndhæve. Det er afgørende, fordi trans-
port i min optik er den nok mest globaliserede sektor i verden. Derfor virker
nationale særregler ikke særlig godt. Med indførsel af særregler kan vi ende i en
situation, hvor vi begrænser danske virksomheders og danske borgeres mulig-
heder i stedet for at fremme dem. Det ønsker jeg ikke.
Som transport-, bygnings- og boligminister er det min intention at have en tæt
dialog med Transport-, Bygnings- og Boligudvalget om forhandlingerne i vej-
pakken. Jeg har derfor den 21. juni 2017 afholdt et møde i Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet, hvor jeg overfor udvalget tilkendegav, at jeg ønsker
at inddrage udvalget tæt i forhandlingerne om vejpakken, så vi sammen kan
fastlægge den danske position og finde de løsninger, som kan sikre fair konkur-
rence og lige vilkår.
Jeg håber, at vi sammen kan finde løsninger, som er til gavn for danske borge-
re, virksomheder og chauffører.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen