Til beslutningsforslag nr.
B 103
Folketinget 2016-17
Beretning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. september 2017
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af social dumping i
transportsektoren
[af Karsten Hønge (SF) og Kim Christiansen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. marts 2017 og
var til 1. behandling den 24. maj 2017. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra DI Transport.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et <>tal i udvalget (S, EL, ALT, SF) konstaterer, at der i
dag eksisterer omfattende problemer med social dumping i
transportsektoren.
<>tallet er enige om at arbejde videre med følgende tiltag
i folketingsåret 2017/2018:
1. Indførelse af permanente nummerpladescannere ved
grænsen og på udvalgte transportknudepunkter
2. Højere bøder til speditører og vognmænd for deres
chaufførers overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmel-
serne, dog inden for ret og rimelighed og under hensyn til L
158
3. Indførelse af tidsbegrænset parkering på rastepladser.
<>tallet konstaterer endvidere, at der i dag er en udford-
ring i transportsektoren med udenlandske vognmænd eller
speditører, der efter udstedelse af bøde rekvirerer en ny
trækker uden at betale bøden.
<>tallet vil derfor se nærmere på muligheden for at gøre
udlæg i hele vogntog, så både trækker og trailer/anhænger
kun udleveres, når bøden er betalt eller uregelmæssigheden
er bragt i orden.
<>tallet opfordrer endvidere regeringen til i EU-regi, her-
under ved forhandlingerne om EUs vejpakke at arbejde for
en mere præcis definition af cabotagekørsel, der samtidig
indskrænker adgangen til cabotagekørsel eller sikrer, at den
foregår til danske løn- og arbejdsvilkår, samt for at en pligt
til RUT-registrering af udenlandske transportører muliggø-
res, og at smuthullet i form af Rådets direktiv 92/106/EØF
(kombidirektivet) lukkes.
P.u.v.
Lennart Damsbo Andersen
formand
DokumentId
Journalnummer