15. maj 2017
Folketinget
Transport-, Bygnings-, og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Vedrørende forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af social
dumping i transportsektoren (Beslutningsforslag B103)
DI Transport har gennemgået det fremlagte beslutningsforslag, der indeholder en række
forslag, som er i strid med EU-lovgivningen, og tidligere er blevet afvist af den tidligere
S-R-SF-regering, der havde nedsat et cabotageudvalg til at se på reglerne.
DI Transport støtter ordnede forhold og ensartede konkurrencevilkår i
vejgodstransporten, ligesom vi hele tiden har støttet en ensartet og effektiv kontrol. Når
det er sagt, så er det helt afgørende, at reguleringen sker på baggrund af fælles EU-
regler.
Beslutningsforslaget baserer sig på den misforståelse, at al kørsel med udenlandske
lastbiler med chauffører til en lavere løn er social dumping. International transport
mellem to lande, f.eks. Danmark og Tyskland, foregår normalt efter de løn- og
ansættelsesvilkår, der gælder i det land, hvor lastbilen er indregistreret, jf. Rapport fra
Udvalget om modvirkning af social dumping, Beskæftigelsesministeriet, oktober 2012.
Dette fremgår også af tidligere svar til Folketinget fra de tidligere socialdemokratiske
transportministre Henrik Dam Kristensen og Magnus Heunicke, hvori det præciseres, at
”ikke
al kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark er ulovlig, og det er ikke enhver
aflønning under dansk overenskomst, som er lig med social dumping”,
jf. svar på
spørgsmål 225 til Folketingets Transportudvalg den 16. januar 2015.
DI Transport har derudover følgende bemærkninger til de enkelte elementer i
beslutningsforslaget:
1. Stramning af kravene til at opnå ret til cabotagekørsel i Danmark.
Forslaget er en genindførelse af en dansk særregel, som daværende transportminister
Magnus Heunicke (S) afskaffede, da Danmark stod til at tabe en sag ved EU-domstolen.
Magnus Heunicke oplyste dengang i et samråd i Folketingets Transportudvalg den 13.
maj 2014: ”
Grunden til at regeringen fandt det nødvendigt at rette ind efter
Kommissionens henvendelse var, at regeringen efter en juridisk gennemgang af
reglerne fandt, at reglerne ikke holdt vand ift. EU’s regler.”