Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1783858_0001.png
Bilag 3
Enighedspapir om fratagelse af offentlig anerkendelse (viel-
sesbemyndigelse) samt om kortlægning af moskeer
Dato: 19. maj 2016
Regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti er enige om, at der skal stilles
klare og tydelige krav i form af en lovfæstelse af et decorumkrav (værdigheds-
krav) til præster, imamer, forkyndere eller tilsvarende embedsindehavere i
trossamfund uden for folkekirken, der tildeles vielsesbemyndigelse. Der er
endvidere enighed om, at der på videnskabeligt grundlag skal tilvejebringes et
overblik over moskeer i Danmark.
Vielsesbemyndigelse og decorumkrav
Trossamfundsudvalget har på baggrund af en henvendelse fra kirkeministeren
af 4. marts 2016 afgivet en indstilling af 13. maj 2016 om vielsesbemyndigelse
og tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse for embedsindehavere i trossamfund
uden for folkekirken. Indstillingen er et bilag til denne aftale.
Som baggrund for indstillingen afdækkes i korte træk hvilke konkrete og gene-
relle krav en præst, imam, forkynder eller tilsvarende embedsindehaver i tros-
samfund uden for folkekirken, der ansøger om vielsesbemyndigelse, skal op-
fylde, samt hvilke muligheder der foreligger for at tilbagekalde vielsesbemyn-
digelse for sådanne embedsindehavere.
I indstillingen konstateres det, at decorumkravet (værdighedskravet) for em-
bedsindehavere med vielsesbemyndigelse i trossamfund uden for folkekirken
ikke beror på et offentligretligt ansættelsesforhold, men derimod på et ulovbe-
stemt grundlag. Decorumkravet betyder, at forkynderen som udøver af offent-
lig myndighed skal udvise en adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet eller
uværdig til at udøve offentlig myndighed. Der kan f.eks. rejses decorumsag,
hvis en præst, imam el. lignende vier mindreårige eller foretager vielse uden
begge parters samtykke.
For at tydeliggøre dette decorumkrav og skabe klarere rammer for tildeling og
tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse anbefaler Trossamfundsudvalget, at
decorumkravet lovfæstes.
Aftaleparterne er enige om, at der med statens tildeling af vielsesbemyndigelse
til præster, imamer m.fl. i trossamfund uden for folkekirken skal stilles et tyde-
ligt krav til de pågældende om, at vedkommende skal udvise en adfærd, der
ikke gør den pågældende uegnet eller uværdig til at udøve offentlig myndighed
(decorumkrav). Manglende opfyldelse af decorumkrav kan indebære, at der
ikke kan tildeles vielsesbemyndigelse, og at en allerede tildelt vielsesbemyndi-
gelse kan tilbagetages.
Aftaleparterne er enige om, at decorumkravet lovfæstes. Herved vil det blive
tydeliggjort, at der gælder et decorumkrav for præster, imamer m.fl. med viel-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 929: Spm., om kommentar til artiklen Dansk Folkeparti vil beskytte sårbare skoleelever mod ekskursioner til radikale moskeer på newspeek.info den 22/6-17 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1783858_0002.png
sesbemyndigelse, ligesom det tydeliggøres, at manglende opfyldelse af deco-
rumkravet har betydning både i relation til tildeling og tilbagekaldelse af viel-
sesbemyndigelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med Trossamfundsudvalgets øvrige arbejde.
Trossamfundsvalget har ifølge sit kommissorium til opgave at komme med
forslag til en sammenhængende lovregulering af forholdene for andre trossam-
fund end folkekirken. I overvejelserne skal bl.a. indgå kriterierne og procedu-
rerne for at opnå status som ”godkendt” trossamfund og for tilbagekaldelse
af
en godkendelse, retsvirkningerne af en godkendelse samt kriterierne og proce-
durerne for, at trossamfundets præster m.fl. kan få vielsesbemyndigelse og for
tilbagekaldelse af en bemyndigelse. Samtidig skal forslagene medføre større
åbenhed om og indsigt i trossamfundenes forhold, herunder deres økonomiske
forhold.
I den kommende folketingssamling agter regeringen på baggrund af trossam-
fundsudvalgets anbefalinger at fremsætte et lovforslag bl.a. om godkendelse af
trossamfund og tilbagekaldelse af trossamfunds godkendelse samt om åbenhed
og indsigt i trossamfundenes økonomi.
Kortlægning af moskeer
Der eksisterer en undersøgelse fra 2006 af de ca. 115 moskeer, der på davæ-
rende tidspunkt eksisterede i Danmark. Undersøgelsen bygger på empirisk
materiale indsamlet maj 2004 til januar 2006, og fremlægger deltaljerede op-
lysninger om, hvem der kommer i moskeerne, og hvordan moskeerne er orga-
niserede.
Aftaleparterne finder, at der er behov for at opdatere vores viden om moskeer i
Danmark og er derfor enige om, at der skal gennemføres en opdateret under-
søgelse af moskeer i Danmark i stil med den kortlægning, der blev udført i
2006. En sådan kortlægningen vil gøre det muligt at få et videnskabeligt base-
ret, tidssvarende overblik over, hvordan moskeerne i 2016 er organiserede,
samt detaljerede oplysninger om, hvem der kommer i moskeerne, hvilket vil
være brugbart for det videre arbejde.
Økonomi
Derudover vil der være en mindre udgifter svarende til �½ årsværk årligt til
kontrol, sagsbehandling og tilbagetagelse af vielsesbemyndigelser.
Udgiften til en opdateret kortlægning af moskeer vil være 200.000 kr. Der er
tale om en engangsudgift.
Side 2