Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1776339_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Udkast til besvarelse af samråds-
spørgsmål nr. AD og AI (Alm. del)
UUI stillet efter ønske fra Peter Skaarup
(DF)
22. juni 2017
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
10. februar 2017
Sags nr.
Akt-id
2017 - 2561
194452
Spørgsmål AD:
”Hvad kan ministrene
oplyse om forhandlingerne med
Marokko om en tilbagetagelsesaftale, og om vores nabo-
landes erfaringer med tilsvarende aftaler? Vil ministrene
redegøre for dialogen med Marokko om udsendelse af
Said Mansour?”
Spørgsmål AI:
”Hvad kan ministrene oplyse om den nye enhed til at
sætte fart i udsendelserne og om udpegningen af ambas-
sadør og attacheer på området? Har ministrene tænkt sig
at anvende ”diplomatiske forsikringer” eller lignende
ini-
tiativer for at få gennemført udsendelser?
Tak for spørgsmålene.
[Indledning om spørgsmålet om fortrolighed]
Jeg vil gerne begynde dagens samråd med at følge op på
min beslutning om, hvordan jeg fremover vil orientere
Folketinget om fortrolige sager på udlændingeområdet.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0002.png
2
Den nye procedure har også betydning for dagens sam-
råd. Der er dele af de to samrådsspørgsmål, som jeg ikke
vil kunne besvare i dag. Det kommer jeg tilbage til om et
øjeblik.
Jeg vil dog gerne understrege, at jeg gerne vil give fyl-
destgørende oplysninger til Folketinget.
Regeringen og Folketinget har en fælles interesse i, at
der kan udveksles fortrolige oplysninger. Det gør det mu-
ligt for regeringen at give Folketinget en grundig oriente-
ring, og det gør det muligt for Folketinget at føre kontrol
med regeringen.
Men jeg kan ikke leve med, at oplysninger, der er givet
til Folketinget i fortrolig form, bliver lækket til pressen.
Det har jeg desværre måtte konstatere er sket.
Det drejer sig om oplysninger, som et andet land har bedt
os om at holde fortrolige. Hvis vi ikke kan holde sådanne
oplysninger fortrolige, risikerer vi, at vi ikke kan samar-
bejde med andre lande, og det er alt afgørende på f.eks.
udsendelsesområdet.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Jeg har derfor besluttet, at spørgsmål fra udvalget, hvor
hensynet til udenrigs- eller sikkerhedspolitiske interesser
nødvendiggør, at der afgives en fortrolig besvarelse,
fremover besvares i Folketingets Udenrigspolitiske
Nævn.
Jeg vil dog gerne understrege, at jeg fortsat agter at svare
på alle andre spørgsmål.
Det betyder, at jeg fortsat vil svare på alle folketings-
spørgsmål og samråd, hvor der ikke er behov for at vide-
regive fortrolige oplysninger.
Jeg vil også blive ved med at besvare folketingsspørgs-
mål og samråd, hvor der er behov for at videregive for-
trolige oplysninger af andre grunde end hensynet til
Danmarks udenrigspolitiske eller sikkerhedspolitiske in-
teresser.
Det kan være tilfældet, hvis besvarelsen af et spørgsmål
vedrørende en konkret sag om f.eks. familiesammenfø-
ring, og det derfor vil være nødvendigt at videregivelse
oplysninger om enkeltpersoners private forhold.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0004.png
4
Vi har jo inden for dette område en god erfaring med, at
disse ofte meget personlige oplysninger ikke går videre.
Og derfor fortsætter den hidtidige praksis uændret på
dette felt.
Denne nye procedure gælder også for dagens samråd.
[…]
Der vil
[…]
være visse oplysninger vedrørende brugen af
diplomatiske forsikringer, som jeg ikke kan give udval-
get i dag, fordi de er fortrolige af hensyn til Danmarks
udenrigspolitiske interesser.
Det drejer sig om andre landes brug og overvejelser om
brug af diplomatiske forsikringer.
Der spørges ikke direkte til det i samrådsspørgsmålet,
men andre landes erfaringer indgår i regeringens overve-
jelser, og det havde været naturligt at give udvalget en
generel orientering om disse landes erfaringer i dag.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0005.png
5
Der er imidlertid tale om oplysninger, som vi har modta-
get i fortrolig form fra de pågældende lande. Hensynet til
vores samarbejde med andre lande betyder, at jeg ikke
ved besvarelsen af denne del af spørgsmålet kan oriente-
re om disse oplysninger.
Jeg vil senere i min tale sige lidt om regeringens overve-
jelser om brugen af diplomatiske forsikringer, men jeg
vil allerede nu gerne understrege, at brugen af diplomati-
ske forsikringer er et meget vanskeligt og følsomt
spørgsmål. En uønsket offentlig omtale kan vanskeliggø-
re eller umuliggøre mulighederne for at samarbejde om
brugen af diplomatiske forsikringer i forhold til konkrete
lande og konkrete sager.
[…]
[Generelt om udsendelse]
Jeg vil gerne starte med at besvare spørgsmålet om den
nye udsendelsesenhed.
Som jeg har sagt mange gange før: afviste asylansøgere
har ikke ret til at opholde sig her i Danmark, og de har
derfor pligt til at udrejse.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Udrejser de ikke frivilligt, skal politiet sørge for, at de
bliver sendt ud af landet
om nødvendigt med tvang.
Realiteten er dog, at der er en gruppe afviste asylansøge-
re her i landet, som vi af forskellige grunde for tiden ikke
kan udsende. Det skyldes grundlæggende, at de pågæl-
dende nægter at udrejse frivilligt, og at hjemlandet afvi-
ser at samarbejde om at få de pågældende sendt hjem
med tvang.
Regeringen har allerede iværksat en række initiativer for
at styrke udsendelsesarbejdet.
Ja, jeg vil faktisk vove den påstand, at den nuværende
regering gør mere, end nogen tidligere regering har gjort.
Det er et område, som jeg selv bruger rigtig meget tid på,
men jeg vil ikke lægge skjul på, at det ikke er nemt at få
sat gang i udsendelserne.
Vi kan ikke bare sende de afviste asylansøgere hjem. Det
kræver, at vi samarbejder med hjemlandene, men det er
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0007.png
7
ikke alle hjemlande, der er lige nemme at samarbejde
med.
Det er netop en af hovedopgaverne for den nye udsendel-
sesenhed.
Udsendelsesenheden er en enhed i mit ministerium. Den
blev etableret den 1. april og har til opgave at få sat yder-
ligere gang i udsendelserne.
Enheden består af 7 medarbejdere.
Enheden omfatter bl.a. to udlændingeattachéer, som skal
udsendes til henholdsvis Afghanistan og Kenya. De vil
blive udsendt efter sommerferien.
Det er meningen, at udlændingeattachéerne
ud over at
skulle dække de lande, som de bliver udsendt til
også
skal dække de omkringliggende lande.
Udlændingeattacheerne skal sikre en tæt og vedvarende
kontakt med hjemlandet og opbygge et godt forhold til
modtagerlandet. Dette er ofte helt afgørende for, at vi
kan gennemføre udsendelserne.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Attachéerne skal f.eks. også hjælpe i forbindelse med
konkrete udsendelser. Der opstår løbende mange
spørgsmål, som bedst løses ved en tæt kontakt mellem
Danmark og modtagerlandet.
Erfaringerne fra vores seneste udlændingeattaché i Kabul
og erfaringer fra Norge
peger på, at udstationerede
attacheer er et godt redskab for at fremme udsendelser.
De to attacheer kan dog ikke dække alle udsendelseslan-
de. Vi har derfor også ansat en udsendelsesrådgiver.
Udsendelsesrådgiveren er begyndt sit arbejde med base i
mit ministerium i København. Men tanken er, at udsen-
delsesrådgiveren skal kunne sættes ind i de lande, hvor
der er behov for en særlig indsats over for hjemlandets
myndigheder.
Udsendelsesrådgiveren er altså tænkt som en slags fly-
vende udlændingeattaché.
[Udsendelsesambassadøren]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0009.png
9
Endelig er der i regi af Udenrigsministeriet udpeget en
udsendelsesambassadør, som tiltræder den 1. august i år.
Ambassadøren skal først og fremmest understøtte vores
indsats på udsendelsesområdet. Ambassadøren skal
sammen med navnlig attacheerne og udsendelsesrådgive-
ren
hjælpe med at få sat skub i samarbejdet med mod-
tagerlandene.
Udpegningen af en udsendelsesambassadør sender et
klart signal til hjemlandene om, at udsendelse er meget
højt prioriteret af den danske regering.
[Styrket indsats for at fremme frivillige udrejser]
Lad mig runde denne del af samrådet af med at sige, at
udsendelsesenheden ikke kun skal arbejde for at styrke
samarbejdet med hjemlandene. Enheden skal også styrke
indsatsen her i landet.
Jeg ser gerne, at flere afviste asylansøgere vælger at ud-
rejse af landet frivilligt. De har ingen fremtid i Danmark
og jo flere, der udrejser frivilligt, jo nemmere og billigere
er det for Danmark.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0010.png
10
Enheden arbejder derfor bl.a. sammen med Udenrigsmi-
nisteriet om etablering af modtagelses- og reintegrations-
programmer i hjemlandene for at fremme frivillig hjem-
rejse.
[Tilbagetagelsesaftale med Marokko og vores nabo-
landes erfaringer med tilsvarende aftaler]
Jeg vil nu besvare den del af spørgsmålet, som handler
om udsendelse af afviste asylansøgere til Marokko.
Marokko er et af de lande, som vi har særlig fokus på.
Der har været en periode, hvor samarbejdet har været
præget af visse vanskeligheder, men vi kan i dag konsta-
tere, at det er lykkedes at få etableret et generelt set godt
samarbejde med Marokko.
Der er således i år udsendt eller udrejst 12 personer. Det
er efter min opfattelse meget tilfredsstillende, selv om
det måske ikke lyder af meget.
Det helt afgørende er dog, at der er et velfungerende
samarbejde mellem vores politi og de marokkanske
myndigheder, og at vi således kan gennemføre tvangs-
mæssige udsendelser.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0011.png
11
Jeg håber og forventer, at det gode samarbejde fortsætter.
Konkret er det lykkedes at få udsendt en række afviste
asylansøgere til Marokko.
Vi har aktuelt ikke nogen planer om at indgå en tilbag-
etagelsesaftale med Marokko, fordi der efter regeringens
opfattelse ikke er behov for det.
Jeg vil gerne her minde om regeringens grundlæggende
holdning til spørgsmålet om tilbagetagelsesaftaler:
Vores udgangspunkt er, at alle lande har en pligt til at
tage imod egne statsborgere
også selvom de sendes
hjem med tvang.
Der er derfor ikke er behov for at regulere hjemsendelse i
en tilbagetagelsesaftale. Hjemlandene har pligt til at
samarbejde om udsendelse
også uden en aftale.
Nogle lande stiller imidlertid som betingelse for at sam-
arbejde om tvangsmæssig udsendelse, at der udarbejdes
en formel tilbagetagelsesaftale. Hvis et hjemland stiller
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
12
krav herom, så er det selvfølgelig noget, som vi ser nær-
mere på.
Og lad mig understrege, at Marokko indtil videre ikke
stiller krav om en tilbagetagelsesaftale på udsendelses-
området.
[Andre landes erfaringer med Marokko]
Jeg har inden samrådet givet en kort skriftlig redegørelse
for vores nabolandes erfaringer med udsendelse af afvi-
ste asylansøgere til Marokko.
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 491
fra udvalget.
Helt kort kan jeg oplyse, at der ser ud til at være skiften-
de erfaringer med både indgåelse af tilbagetagelsesaftaler
og udsendelsesmulighederne til Marokko.
Flere lande oplever bl.a. problemer med lange sagsbe-
handlingstider i forbindelse med identifikation og udste-
delse af rejsedokumenter hos de marokkanske myndig-
heder. Sådanne problemer oplever vi også ind i mellem,
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0013.png
13
men som nævnt går vores samarbejde med Marokko
grundlæggende fint.
[Diplomatiske forsikringer]
Jeg vil her til sidst vende mig mod den del af spørgsmå-
let, der handler om diplomatiske forsikringer.
Der spørges til, om ministeriet har tænkt sig at anvende
diplomatiske forsikringer eller lignende initiativer for at
få gennemført udsendelser.
Jeg skal her først understrege, at diplomatiske forsikrin-
ger er en helt særlig ordning, som vil kunne anvendes til
at udsende udlændinge, der opholder sig her i landet på
tålt ophold.
Udlændinge på tålt ophold befinder sig her i landet, fordi
de ikke kan udsendes på grund af risiko for dødsstraf og
andre overgreb i hjemlandet. En diplomatisk forsikring
er en udsendelsesaftale, hvor hjemlandet forpligter sig til
at sikre, at den udsendte ikke udsættes for overgreb ved
tilbagevenden.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
1776339_0014.png
14
Der er altså tale om en helt særlig ordning, som ikke er
en del af det almindelige arbejde med udsendelse af afvi-
ste asylansøgere, men som retter sig mod udlændinge på
tålt ophold.
Det er mit klare udgangspunkt, at udlændinge på tålt op-
hold skal udsendes, så snart det er muligt.
Derfor vil jeg gerne undersøge, om vi kan anvende di-
plomatiske forsikringer med henblik på at udsende ud-
lændinge på tålt ophold.
Det er vi i fuld gang med.
Men jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: Der
er tale om et område med meget begrænsede muligheder
og et meget snævert råderum. Der er således en række
betingelser, der skal være opfyldt, før der kan anvendes
diplomatiske forsikringer. Der skal f.eks. være et stabilt
regime i det land, som man indgår en aftale med. Der
skal også stables en aftale på benene om efterfølgende
overvågning, så vi kan sikre, at aftalen rent faktisk bliver
overholdt.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd 22/6-17 om tilbagetagelsesaftale til Marokko og regeringens initiativer for at fremme udsendelse, til udlændinge- og integrationsministeren
15
Der er kort sagt store juridiske, praktiske og økonomiske
udfordringer forbundet med at indgå sådanne aftaler. Så
det er ikke nemt.
Tak for ordet.