Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1771843_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 923 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 923:
Vil ministeren redegøre for, hvad der i dag er gældende praksis for
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere på
asylcentrene, når det følger af vejledningen af 1. juli 2016 til
i dkvarteri gsoperatøre afs it . . ., at ”i drejser e
i dreårige asyla søger
mellem 15 og 18 år sammen med en person, som efter det oplyste er den
mindreåriges ægtefælle eller samlever, skal de i forbindelse med den første
indkvartering på modtagecenteret indkvarteres hver for sig, medmindre der
foreligger helt særlige o stæ digheder”, år det sa tidig af otat vejled i g
om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtigelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af ægtefæller og samlevere på asylcentrene
af 12. december 2016 fremgår af afsnit 2.1. s. 3, at uanset udgangspunktet om
separat indkvartering "skal [Udlændingestyrelsen] dog allerede ved den første
indkvartering vurdere, om der foreligger helt særlige omstændigheder, der
tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal indkvarteres sammen." og afsnit 3
s. ”at der ua set det ge erelle udga gspu kt for i dkvarteri gsord i ge er
vurderingen af, om der er i de enkelte sager kan ske separat indkvartering, som
anført altid en konkret og individuel vurdering. Det skal således i hver enkelt sag
om indkvartering af mindreårige ægtefæller eller samlevere foretages en konkret
vurdering af, om det på baggrund af sagens samlede omstændigheder er sagligt
og proportionalt
bl.a. ud fra hensynet til barnets tarv
at meddele påbud om
separat i dkvarteri g”?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, hvortil der henvises:
”1.
Som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12.
december 2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i
sager om Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og
samlevere på asylcentrene (UUI Alm.del
Bilag 75), kan der ikke ske fælles
22. juni 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 9992
255070
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 923: Spm., om den gældende praksis for indkvartering af mindreårige ægtefæller, til udlændinge- og integrationsministeren
indkvartering af ægtefæller eller samlevere på asylcentrene, hvis den ene eller
begge parter er under 15 år.
Udgangspunktet er endvidere, at der ikke kan ske fælles indkvartering af
ægtefæller og samlevere på asylcentrene, hvis den ene eller begge parter er
under 18 år.
Udlændingestyrelsen skal dog i hver enkelt sag om indkvartering af
mindreårige ægtefæller eller samlevere, hvor ingen af parterne er under 15 år,
foretage en konkret vurdering af, hvorvidt det på baggrund af sagens samlede
omstændigheder er sagligt og proportionalt at meddele påbud om separat
indkvartering. Endvidere må et sådant påbud alene opretholdes, så længe det
er foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser.
2.
Udlændingestyrelsen har den 1. juli 2016 udstedt retningslinjer til
indkvarteringsoperatørerne for indkvartering af mindreårige asylansøgere,
som har indgået ægteskab eller er samlevende med en person, som opholder
sig i Danmark (UUI Alm.del
Bilag 220). Disse retningslinjer redegør nærmere
for proceduren for indkvartering
i forbindelse med ankomsten til Danmark
af mindreårige asylansøgere, som har indgået ægteskab eller er samlevende
ed e perso , so også opholder sig i Da ark ”de første i dkvarteri g” ,
og for indkvarteringsforholdene for eventuelt adskilte ægtefæller og
samlevere.
Som det fremgår af retningslinjerne skal indkvarteringsoperatørerne hurtigst
muligt, efter at det er konstateret, at der på centeret opholder sig en
mindreårig, som har indgået ægteskab eller er samlevende, orientere
Udlændingestyrelsen om parret såvel skriftligt som telefonisk på en
døgnbemandet hotline.
Udlændingestyrelsen beslutter i forbindelse med orienteringen på baggrund af
en konkret vurdering, om der foreligger helt særlige omstændigheder, der
tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal indkvarteres sammen.
Idet der er tale om retningslinjer til indkvarteringsoperatørerne, indeholder
retningslinjerne ikke en nærmere beskrivelse af, hvilke hensyn
Udlændingestyrelsen skal lægge vægt på. En beskrivelse heraf fremgår
derimod af Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december
2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene (UUI Alm.del
Bilag 75).
Som det fremgår af punkt 2.1. i notatet, vil der foreligge helt særlige
omstændigheder, der tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal
indkvarteres sammen, f.eks. hvis parret har børn og den mindreårige på grund
af f.eks. et handicap er klart afhængig af den myndige partners pasning og
pleje og bistand til at drage omsorg for parrets børn. Et andet eksempel kan
være tilfælde, hvor parret har børn, forældrene er traumatiserede, og
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 923: Spm., om den gældende praksis for indkvartering af mindreårige ægtefæller, til udlændinge- og integrationsministeren
relevante fagpersoner vurderer, at den fortsatte forældreevne og omsorg over
for børnene er aldeles afhængig af, at begge forældre bor sammen med
børnene, også under den indledningsvise indkvartering.
3.
I forlængelse af styrelsens beslutning om, hvorvidt der i forbindelse med den
første indkvartering skal ske separat indkvartering, indleder
Udlændingestyrelsen en sagsbehandlingsproces. Der henvises i den forbindelse
til Udlændingestyrelsens bidrag til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 809
fra Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Udlændingestyrelsen træffer herefter hurtigst muligt en afgørelse efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt. Afgørelserne træffes under
hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser, således som disse er
beskrevet i Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december
2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene (UUI Alm.del
Bilag 75).
I de sager, hvor parterne har et beskyttelsesværdigt familieliv, og hvor
Udlændingestyrelsen har vurderet, at det er proportionalt og sagligt at
indkvartere parret hver for sig, vil Udlændingestyrelsen have pligt til løbende
at revurdere afgørelsen, hvis den separate indkvartering konkret måtte være af
længere varighed. Det samme gælder, hvis konkrete grunde i øvrigt tilsiger, at
afgørelsen revurderes løbende. Der henvises i den forbindelse til afsnit 3.2 i
Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december 2016 om
fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene (UUI Alm.del
Bilag 75).”
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3