Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1770428_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
20. juni 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2017-0032/40-0097
Dok.:
2342279
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 912 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsministeriet har stillet til justitsministeren
den 15. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Spørgsmålene er
stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne Schmidt-Nielsen
(EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tesfaye (S), Josephine Fock
(ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 912: Spm. om, hvilke reaktionsmuligheder et embedsværk har, når en minister vælger ikke at lytte til sit embedsværks rådgivning m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 912 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke reaktionsmuligheder et
embedsværk har, når en minister vælger ikke at lytte til sit em-
bedsværks rådgivning og i stedet udsteder en ulovlig instruks,
der resulterer i ulovlig administration?”
Svar:
Om reaktionsmulighederne ved ulovlige tjenestebefalinger kan der bl.a.
henvises til Kodex VII, Syv centrale pligter for embedsmænd i centralad-
ministrationen. Pligten til lovlighed indebærer bl.a., at embedsmænd skal
handle inden for gældende ret. Det fremgår endvidere, at embedsmænd
skal sige fra, hvis ministeren eller en overordnet giver en ordre til en hand-
ling, og det er klart, at handlingen er ulovlig.
Det antages i den forbindelse, at der efter omstændighederne gælder en
pligt til at orientere Statsministeriet om ulovlige tjenestebefalinger fra en
fagminister. Denne orienteringspligt antages dog at være ret snæver. Den
gælder kun for fagministeriets departementschef, og derudover antages
den kun at gælde, hvis tjenestebefalingen er klart ulovlig, og hvis andre
bestræbelser på at sige fra (ved kontakter til fagministeren) har slået fejl.
Endvidere antages pligten at være begrænset til tilfælde, hvor tjenestebefa-
lingen angår forhold af væsentlig betydning. Der henvises til betænkning
om fagligt etiske principper i offentlig administration afgivet af DJØF’s
fagligt etiske arbejdsgruppe i 1993, side 139 f., og Jens Peter Christensen,
Ministeransvar (1997), side 397 ff.
2