Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1771338_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 811 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tesfaye (S) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 811:
Er ministeren enig i, at Ombudsmandens tilkendegivelse på nederste halvdel af
side 11 (det samlede punkt 6.4) i den e
delige redegørelse o ”Adskilt
i dkvarteri g af i dreårige gifte eller sa leve de asyla søgere” ikke i debærer,
at Ombudsmanden konkluderer, at det ikke var ministeriets hensigt at pålægge
Udlændingestyrelsen en ulovlig praksis, men at Ombudsmanden derimod må
lægge dette til gru d, fordi de ikke er uligt for O buds a de ” ær ere at
fastlægge indholdet af de mundtlige tilkendegivelser og drøftelser, som ifølge
i isteriets oplys i ger fa dt sted elle
y digheder e” (jf. UUI al . del –
bilag 152)?
Svar:
1. Til brug for sin generelle undersøgelse vedrørende instruksen af 10. februar
2016 anmodede Folketingets Ombudsmand om bl.a. at modtage de sagsakter i
Udlændinge- og Integrationsministeriet og Udlændingestyrelsen, der
uanset om
de ligger før eller efter 10. februar 2016
belyser myndighedernes retlige
overvejelser i tilknytning til den omhandlede instruks tillige med de sagsakter, der
knytter sig til udarbejdelsen af ministeriets generelle vejledning vedrørende
rækkevidden af Danmarks internationale forpligtelser i sager om indkvartering af
mindreårige ægtefæller.
I ombudsmandens undersøgelse indgår endvidere de udtalelser, som ministeriet
og Udlændingestyrelsen har afgivet på foranledning af ombudsmanden.
2. I den endelige redegørelse fra Folketingets Ombudsmand af 23. marts 2017
(UUI alm. del
bilag 152) anføres det, at det efter ombudsmandens gennemgang
af sagens akter og myndighedernes udtalelser ikke er muligt for ombudsmanden
nærmere at fastlægge indholdet af de mundtlige tilkendegivelser og drøftelser,
21. juni 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 9313
249247
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om Ombudsmanden i sin redegørelse af 23. marts 2017 konkluderer eller lægger til grund, at det ikke var ministeriets samlede intention at pålægge Udlændingestyrelsen en ulovlig praksis, til udlændinge- og integrationsministeren
som ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet fandt sted mellem
myndighederne.
Endvidere anføres det, at ombudsmanden må basere sin bedømmelse af sagen på
de oplysninger, som fremgår af sagens dokumenter, eller som ministeriet er
fremkommet med i udtalelserne til ombudsmanden. Ombudsmanden henviser i
den forbindelse til ombudsmandslovens § 19, stk. 1, hvorefter myndigheder mv.,
der er omfattet af ombudsmandens virksomhed, er forpligtet til at meddele
ombudsmanden de oplysninger samt udlevere de dokumenter mv., som forlanges
af ombudsmanden.
I tilknytning hertil anføres det, at ombudsmanden herefter må lægge til grund,
at
det ikke var ministeriets hensigt at pålægge Udlændingestyrelsen en praksis,
hvorefter mindreårige asylansøgere uden undtagelse
og dermed uden konkret
vurdering af omstændighederne i de enkelte tilfælde
skulle indkvarteres adskilt
fra ægtefællen eller samleveren, og
at
det således ikke var ministeriets samlede
intention at pålægge styrelsen at iværksætte en ulovlig praksis.
I sin sammenfattende vurdering anfører ombudsmanden, at han er opmærksom
på, at det efter ministeriets oplysninger samtidig blev antaget, at der ville være
tilfælde, hvor der af hensyn til Danmarks internationale forpligtelser skulle gøres
undtagelse til instruksen. Og ombudsmanden lægger til grund, at det ikke var
ministeriets samlede intention at pålægge Udlændingestyrelsen at iværksætte en
ulovlig praksis.
Men det er også ombudsmandens sammenfattende vurdering, at instruksen efter
sit indhold var ulovlig, og at den samtidig medførte en betydelig risiko for, at der
blev truffet forkerte afgørelser i de konkrete sager om adskilt indkvartering.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2