Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1771205_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 834
Offentligt
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
14. juni 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Victoria Maria Ljunggren
Sagsnr.: 2017-0032/40-0091
Dok.:
2336290
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 834 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
9. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tes-
faye (S), Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 854: Spm. om ministeren vil redegøre for over- og underordnelsesforholdet mellem ministeriet og Udlændingestyrelsen i forhold til at sikre, at administrationen foregår lovligt, og hvem har det øverste ansvar for administrationen, til udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmål nr. 834 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsusvalg:
”Vil
ministeren redegøre for over- og underordnelsesforholdet
i forholdet mellem et departement og en styrelse, herunder om
instruksbeføjelsen samt et departements mulighed for at udste-
de en tjenestebefaling til en underordnet styrelse samt en be-
skrivelse af en styrelses reaktionsmuligheder, såfremt denne
pålægges en ulovlig administration?”
Svar:
Det almindelige over-/underordnelsesforhold, som består mellem et depar-
tement og en styrelse, indebærer som udgangspunkt, at et departement har
instruktionsbeføjelse over for den eller de styrelser, der er underlagt depar-
tementet. Disse beføjelser omfatter bl.a. adgang til at omgøre den under-
ordnede myndigheds afgørelser af egen drift og adgang til at udstede såvel
generelle som konkrete tjenestebefalinger til den underordnede myndig-
hed.
For så vidt angår spørgsmålet om reaktionsmulighederne ved ulovlige tje-
nestebefalinger, kan der henvises til Kodex VII, Syv centrale pligter for
embedsmænd i centraladministrationen. Pligten til lovlighed indebærer
bl.a., at embedsmænd skal handle inden for gældende ret. Embedsmænd
må således ikke handle i strid med grundloven eller lovgivningen i øvrigt,
herunder gældende EU-ret. Det fremgår endvidere, at embedsmænd skal
sige fra, hvis ministeren eller en overordnet giver en ordre til en handling,
og det er klart, at handlingen er ulovlig.
2