Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1690596_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 26. november 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 77 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 77:
”Idet der henvises til ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 928 (UUI alm.
del, 2015-16) og besvarelse af samrådsspørgsmål B og C den 25. oktober
2016 om konsekvenserne for integrationsydelsen, ønskes oplyst, om borgere,
der pga. hjemløshed ikke kan dokumentere folkeregisteradresse i Danmark i
mindst syv år uagtet at de i hele perioden fysisk har opholdt sig her i landet,
og som har fået meddelelse om, at de på den baggrund fremover vil modtage
integrationsydelse i stedet for kontanthjælp, kan forvente en fornyet gennemgang
af deres sager, og om det kan forventes, at de fremover vil være berettiget til
kontanthjælp.”
Svar:
Besvarelsen af spørgsmål nr. 928 (UUI alm. del, 2015-16) samt besvarelsen af
samrådsspørgsmål B og C den 25. oktober 2016 omhandler alene danske
statsborgere, der efter ophold i et andet EU-land i mere end et år er kommet
tilbage til Danmark og ikke har været økonomisk aktive. Som det fremgår af de
nævnte besvarelser, kan EU-retten i nogle tilfælde føre til, at personer i denne
situation er berettiget til kontanthjælp, selv om det opholdskrav, der er knyttet
hertil ikke er opfyldt.
Danske statsborgere, der har oplyst, at de har opholdt sig i Danmark i mindst 7 ud
af de seneste 8 år, er ikke omfattet af den retstilstand, der er beskrevet i
ovennævnte besvarelser.
Regeringen indførte pr. 1. september 2015 et opholdskrav for at få ret til
kontanthjælp. Således fremgår det af § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, at
retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er betinget af, at ansøgeren lovligt
har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år.
22. november 2016
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 12849
148059
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om konsekvenserne for integrationsydelsen, jf. besvarelse af spørgsmål nr. 928 (UUI alm. del, 2015-16) og besvarelse af samrådsspørgsmål B og C den 25. oktober 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det fremgår af § 11, stk. 3, at der ved beregningen af opholdstiden indgår
perioder, hvor personen har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre
særlige grunde fører til et andet resultat.
Det fremgår endvidere af § 11, stk. 5, at kommunen træffer afgørelse om retten til
integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og at ansøgeren har
pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp
ansøgeren er berettiget til. Kan personen ikke dokumentere, at opholdskravet er
opfyldt, yder kommunen integrationsydelse, jf. § 11, stk. 5, 3. pkt.
Hovedprincippet er, at det er myndigheden, der har ansvaret for, at sager, der
behandles efter lov om aktiv socialpolitik, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at
myndigheden kan træffe afgørelse. I praksis kan det i nogle tilfælde være
vanskeligt for en kommune at påvise, hvor en tidligere hjemløs ansøger har
opholdt sig i de seneste 8 år. På den baggrund er det i § 11, stk. 5, fastlagt, at det
påhviler ansøgeren at skaffe de nødvendige oplysninger. Kan eller ønsker den
pågældende ikke at efterkomme kommunens forlangende, eller viser
dokumentationen ikke med tilstrækkelig sikkerhed, at den pågældende opfylder
betingelserne for at modtage kontanthjælp, udbetaler kommunen
integrationsydelse.
Kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt en
person opfylder opholdskravet, og kommunerne har mulighed for, og vil i nogle
tilfælde være forpligtet til, at lægge vægt på andet end cpr-registrering, fx i den
situation, hvor borgeren ikke har været cpr-registreret. Kommunen kan i
forbindelse med vurderingen af, hvor en person har opholdt sig, anmode om
anden dokumentation fx i form af ATP-oplysninger, SE-registrering,
bankoplysninger og andet.
Inger Støjberg
/
Henrik Thomassen
Side
2/2