Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1759347_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 704 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 704:
Det fremgår af Østre Landsrets dom af 6. april 2017 (19. afd. nr. S-2732-16) i en
sag, der vedrører opholds- og meldepligt for en person på tålt ophold, at
personen i 2013 i mere end fire år havde været underlagt opholds- og meldepligt,
og at Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen på den baggrund i 2013 havde et sikkert
grundlag for at vurdere, at der ikke var risiko for, at han ville skjule sig for politiet,
og at der ikke var udsigt til, at udvisning kunne gennemføres inden for overskuelig
fremtid. På den baggrund konkluderer landsretten, at opholds- og meldepligten
fra 2013 udgjorde et uproportionalt indgreb i hans bevægelsesfrihed i strid med
artikel 2 i Tillægsprotokol 4 til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Vil ministeren oplyse, om der blandt de personer på tålt ophold, der aktuelt er
pålagt opholds- og meldepligt, findes personer, om hvem man på tilsvarende vis
må konstatere, at myndighederne har et sikkert grundlag for at vurdere, at der
ikke er risiko for, at de vil skjule sig, og ikke er udsigt til, at udvisning kan
gennemføres, hvorfor de pågældendes opholds- og meldepligt må ophæves for at
sikre overholdelse af Danmarks internationale forpligtelser?
Svar:
1.
Højesteret har tidligere ved to lejligheder taget stilling til gyldigheden af en
pålagt opholds- og meldepligt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser,
jf. Højesterets dom af 1. juni 2012 (U.2012.2874H) og dom af 17. januar 2017
(uoptrykt). Ved begge afgørelser blev opholdspligten ophævet som ugyldig, da
den udgjorde et uproportionalt indgreb i de pågældende udlændinges
bevægelsesfrihed i strid med artikel 2 i 4. tillægsprotokol i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Som en konsekvens heraf blev politiets afgørelse
om meldepligt ophævet som ugyldig.
Ud fra de nævnte domme fra Højesteret kan der opstilles nogle kriterier for,
hvorvidt et pålæg om opholdspligt for en udlænding på tålt ophold kan
19. maj 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 6379
226293
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om en sag, der vedrører opholds- og meldepligt for en person på tålt ophold m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
opretholdes. For en nærmere gennemgang heraf kan jeg henvise til Udlændinge-
og Integrationsministeriets notat om konsekvenser af Højesterets dom af 17.
januar 2017 vedr. opholds- og meldepligt. Notatet er den 31. marts 2017
oversendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget (UUI
Alm. del, bilag 157).
Der verserer løbende sager for domstolene om straf for manglende overholdelse
af opholds- og meldepligt. I forbindelse med straffesagerne vil retterne
forudsætningsvis skulle tage stilling til, om påbuddene udgør et uproportionalt
indgreb i den pågældendes bevægelsesfrihed i strid med artikel 2 i tillægsprotokol
4 til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Det fremgår af Østre Landsrets dom af 6. april 2017, at vurderingen af, hvorvidt
påbuddene om opholds- og meldepligt udgjorde et uproportionalt indgreb i den
pågældendes udlændings bevægelsesfrihed i strid med artikel 2 i tillægsprotokol 4
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, må afgøres ud fra de
kriterier, som er nævnt i de to omtalte højesteretsdomme, og på grundlag af
eventuelle øvrige relevante forhold i den konkrete sag.
2.
Det er Udlændingestyrelsen, der behandler sager om opholdspligt.
Udlændingestyrelsen har
i lyset af Højesterets dom af 17. januar 2017
indledt
en sagsbehandlingsproces for alle udlændinge på tålt ophold, der har haft
opholdspligt i mere end 3 år og 11 måneder, der endnu ikke er afsluttet.
For så vidt angår påbud om meldepligt kan jeg henvise til besvarelsen af 18. april
2017 af spørgsmål nr. 620 (Alm. del) stillet af Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2