Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1753581_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 683 (Alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 683:
Vil ministeren oplyse, om det er rimeligt og normal praksis at give afslag på turist-
visum til en person, der har fået afslag på familiesammenføring/adoption, men
hvor værten i Danmark har mulighed for at forsørge den besøgende og ikke tidli-
gere har haft eksempler på overtrædelse af besøgsvisum? Mener ministeren, at
der er foretaget en konkret og individuel vurdering i den nævnte sag, og mener
ministeren, at der er grund til at betvivle, at besøgsvisum vil blive respekteret (jf.
UUI alm. del
bilag 163)?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1.
En ansøgning om Schengenvisum imødekommes, medmindre der
er grundlag for at afslå ansøgningen efter reglerne i visumkodeksen.
Der meddeles bl.a. afslag på en ansøgning om Schengenvisum, hvis
der er begrundet tvivl om udlændingens hensigt om at forlade
Schengenlandene inden udløbet af det visum, der ansøges om. Der
henvises til visumbekendtgørelsens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 9.
I det omfang bedømmelsen af en visumansøgning beror på myndig-
hedernes vurdering af, om udlændingen har til hensigt at forlade
Schengenlandene inden visummets udløb, lægger myndighederne
blandt andet vægt på tilgængelige oplysninger om udlændingens si-
tuation i hjemlandet, eventuelle tidligere ophold i Danmark eller an-
dre Schengenlande, formålet med det planlagte ophold samt eventu-
el tilknytning til herboende personer. Myndighederne lægger endvi-
dere vægt på oplysninger om de generelle forhold i udlændingens
8. maj 2017
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 6057
223583
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om om det er rimeligt og normal praksis at give afslag på turistvisum til en person, der har fået afslag på familiesammenføring/adoption, til udlændinge- og integrationsministeren
hjemland samt kendte immigrationsmønstre, jf. visumbekendtgørel-
sens § 16, stk. 1.
Udlændingen kan meddeles visum, hvis myndighederne efter en vur-
dering af de nævnte oplysninger finder, at udlændingen utvivlsomt
har til hensigt at forlade Schengenlandene inden visummets udløb, jf.
visumbekendtgørelsens § 16, stk. 2.
2.
Hvis gennemgangen af oplysningerne ikke giver et klart svar på, om
ansøgeren har til hensigt at udrejse inden visummets udløb, skal sa-
gen overvejes nærmere. Myndighederne skal i den forbindelse lægge
vægt på, hvilken hovedgruppe af visumpligtige lande ansøgeren tilhø-
rer, jf. visumbekendtgørelsens § 16, stk. 4, samt bilag 2 til bekendtgø-
relsen.
Det fremgår af bilag 2 til bekendtgørelsen, at de visumpligtige lande
og regioner er inddelt i 5 hovedgrupper, som er fastlagt på baggrund
af en generel vurdering af risikoen for, at udlændinge fra de oplistede
lande eller regioner ikke har til hensigt at forlade Schengenlandene
inden visummets udløb. Nigeria er for tiden placeret i hovedgruppe
4, som omfatter lande og regioner, hvis statsborgere som udgangs-
punkt vurderes at udgøre en høj grad af risiko for ulovlig indvandring
i Danmark eller andre Schengenlande.
Der kan som udgangspunkt meddeles visum til en statsborger fra et
land placeret i hovedgruppe 4 med henblik på privatbesøg hos de
nærmeste herboende familiemedlemmer samt forretningsbesøg og
kulturelle besøg. Ved nærmeste familiemedlemmer forstås ansøge-
rens herboende ægtefælle eller faste samlever, mindreårige børn og
forældre. Mindreårige adoptivbørn er også omfattet, hvis adoptionen
kan anerkendes efter dansk ret.
3.
Hvis det efter praksis er en betingelse for meddelelse af visum, at
der består en familiemæssig relation mellem ansøgeren og en vært i
Danmark, bør myndighederne i relevant omfang indhente dokumen-
tation for familieforholdet, f.eks. i form af fødselsattester, familieat-
tester, adoptionsattester, vielsesattester el.lign.
Hvis en anden dansk myndighed, eksempelvis Ankestyrelsen, har
vurderet en familierelation og derefter afgjort, at der ikke er tale om
en retsgyldig familierelation efter dansk ret, lægges en sådan afgørel-
se til grund i forbindelse med behandlingen af visumansøgningen.
Udlændingestyrelsen følger derudover Ankestyrelsens generelle be-
slutninger om suspension af adoption, herunder Ankestyrelsens be-
slutning af 29. april 2014, hvorved alle adoptioner fra Nigeria til
Danmark blev suspenderet.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om om det er rimeligt og normal praksis at give afslag på turistvisum til en person, der har fået afslag på familiesammenføring/adoption, til udlændinge- og integrationsministeren
4.
Ved behandlingen af en visumansøgning bør myndighederne der-
udover foretage opslag i visumregistret for at undersøge, om værten
har udvist en adfærd, der indikerer, at visumsystemet misbruges til
andet end kortvarige besøg. Det bør i den forbindelse bl.a. undersø-
ges, om værten har inviteret et stort antal visumansøgere på besøg
uden rimelig anledning, eller om der har været problemer med, at
tidligere besøgene har benyttet deres visa til andet end det angivne
formål. Dette gælder, uanset formålet med besøget.
Tidligere overholdte visumbesøg hos en herboende vært kan dog ikke
i sig selv automatisk medføre, at andre personer kan få visum til
samme vært. Dette vil således også bero på en konkret og individuel
vurdering af den konkrete ansøgers personlige forhold og den kon-
krete immigrationsrisiko, herunder ansøgers nationalitet og relation
til værten, samt f.eks. oplysninger om, hvorvidt ansøgeren har til
hensigt at forlade Danmark og de øvrige Schengenlande efter et endt
visumophold.”
D
en nuværende regering efterlever et armslængdeprincip, der indebærer, at kon-
krete afgørelser i visumsager i Danmark træffes uafhængigt af den politiske pro-
ces. Som minister hverken kan eller vil jeg derfor blande mig i myndighedernes
sagsbehandling.
Jeg har fuld tiltro til, at myndighederne
som de er forpligtede til
altid foretager
en konkret og individuel vurdering af samtlige omstændigheder i den enkelte sag.
Det bemærkes, at et afslag på visum kan påklages til Udlændingestyrelsen eller
Udlændingenævnet. Dette vil fremgå af afgørelsen.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3