Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1691130_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 25. oktober 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 68 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 68:
Vil ministeren redegøre for den norske udlændingelovgivnings regler om fortsat
opholdstilladelse til voldsramte ægtefæller ved samlivsophør samt vurdere,
hvorvidt disse norske regler giver en bedre sikring mod inddragelse af
opholdstilladelse i sådanne sager end den, der er indeholdt i den danske
udlændingelovs § 19, stk. 8? I tilknytning hertil bedes ministeren oplyse, om
regeringen overvejer at foreslå regler på dette område, der svarer til de norske,
samt motivere dette?
Svar:
1. Det følger af § 53 i den norske udlændingelov, at en udlænding, der er blevet
familiesammenført med en ægtefælle eller fast samlever, efter ansøgning gives en
ny opholdstilladelse på selvstændigt grundlag, hvis samlivet er ophørt, og der er
grund til at antage, at udlændingen eller eventuelle børn er blevet mishandlet i
samlivsforholdet.
Det fremgår af de norske retningslinjer for behandlingen af sådanne sager, at der
ikke stilles krav om årsagssammenhæng mellem mishandlingen og
samlivsbruddet, ligesom det er uden betydning, hvem af parterne der har taget
initiativ til samlivsbruddet.
Såvel fysisk vold som psykisk vold, f.eks. trusler om vold, er omfattet af den
norske bestemmelse. Det er en betingelse, at mishandlingen har ført til, at
udlændingens livskvalitet er blevet forringet.
Efter den norske ordning skal mishandlingen sandsynliggøres. Udlændingens egen
forklaring danner udgangspunkt for vurderingen, og som hovedregel stilles der
ikke krav om, at udlændingen skal dokumentere mishandlingen. Det er ikke et
krav, at ægtefællen eller samleveren er anmeldt eller dømt for forholdet. Som
udgangspunkt skal de norske myndigheder heller ikke indhente en udtalelse fra
22. november 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 12579
144587
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil for den norske udlændingelovgivnings regler, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
udlændingens ægtefælle eller samlever, men dette kan ske efter en konkret
vurdering.
Det fremgår endvidere af de norske retningslinjer for behandlingen af sådanne
sager, at politiet til brug for det norske Udlændingedirektorats sagsbehandling
udfærdiger en rapport, som skal underskrives af udlændingen. Udlændingen
indkaldes i den forbindelse til et personligt møde hos politiet. Politiet kan undlade
at udfærdige en rapport, hvis de nødvendige oplysninger i øvrigt fremgår af sagen.
Som supplement til udlændingens forklaring kan der vedlægges dokumentation
for mishandlingen i form af politianmeldelser, fotografier af skaden, lægeattester
og udtalelser fra krisecentre mv.
Det fremgår herudover af de norske retningslinjer for behandlingen af sagerne, at
det er betingelse for at meddele opholdstilladelse, at udlændingen er sikret
underhold og bolig. Betingelsen om underhold vil efter en samlet vurdering af
sagen kunne fraviges.
2. Det følger af § 19, stk. 8, i den danske udlændingelov, at der ved afgørelse om
inddragelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt på baggrund af
ægteskab eller fast samlivsforhold skal tages særligt hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør, der
skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har været udsat for overgreb,
misbrug eller anden overlast mv. her i landet. Det gælder uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet.
Ved overgreb, misbrug og anden overlast forstås f.eks. fysiske overgreb i form af
vold eller voldtægt og trusler om vold samt fremkaldelse af fare for fysiske
overgreb omfattet af straffelovens bestemmelser herom. Gentagen og grov
psykisk vold vil endvidere efter omstændighederne kunne være omfattet.
Det skal fra udlændingens side godtgøres, at der har været tale om voldsudøvelse
mv. Alle oplysninger i sagen, der kan belyse, om voldsudøvelsen har fundet sted,
indgår i vurderingen. Hvis der er en dom for, at ægtefællen har udøvet vold mod
udlændingen, skal voldsudøvelsen anses for godtgjort, men det er ikke et krav, at
der foreligger en domfældelse, eller at overgrebet er meldt til politiet. Endvidere
vil f.eks. skadestuerapporter, lægeerklæringer, erklæringer fra krisecentre og
samtaler med socialrådgivere mv. kunne indgå i vurderingen af, om der har fundet
overgreb eller lignende sted.
Udlændingen skal endvidere godtgøre, at voldsudøvelsen har været den reelle
årsag til, at udlændingen ikke længere samlever på fælles bopæl med ægtefællen
eller samleveren.
Efter de danske regler skal udlændingemyndighederne ved afgørelsen om fortsat
ophold foretage en konkret vurdering af udlændingens tilknytning til henholdsvis
Danmark og hjemlandet.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil for den norske udlændingelovgivnings regler, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
En udlænding med ringe tilknytning til Danmark vil således kunne få afslag på
fortsat ophold, uanset at udlændingen har opholdt sig i Danmark i længere tid,
mens en udlænding, der allerede efter kort tids ophold har udvist vilje og evne til
at lade sig integrere i det danske samfund, vil kunne få ret til fortsat ophold. Det
indgår i vurderingen, hvis udlændingens integration har været vanskeliggjort af
ægtefællens eller samleverens forbud herimod, indespærring i hjemmet eller
lignende.
I vurderingen indgår herudover blandt andet hensynet til eventuelle børn,
situationen i hjemlandet, herunder risikoen for udstødelse i hjemlandet som følge
af samlivsophøret, omfanget og karakteren af eventuelt samvær med mindreårige
børn bosiddende i Danmark samt karakteren af udlændingens tilknytning til
Danmark i øvrigt.
For udlændinge, der har opholdt sig i Danmark i mere end to år med
opholdstilladelse, vil opholdstilladelsen som det klare udgangspunkt blive bevaret,
såfremt den pågældende har gjort en indsats for at blive integreret i det danske
samfund.
3. Som det fremgår af beskrivelsen ovenfor, adskiller de danske regler sig fra de
norske regler på flere punkter. Der lægges efter den norske ordning bl.a. ikke
vægt på, om voldsudøvelsen er årsagen til samlivsophøret, og der foretages
endvidere ikke en konkret vurdering af udlændingens tilknytningsforhold.
Regeringen har ikke planer om at foreslå en ændring af de danske regler, så de
svarer til de norske.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3